Gå til innhold
Hundesonen.no

jeg blir gaal... bikkja spiser jo ikke.


Henriette

Recommended Posts

Han nekter å spise, har nå prøvd å tat vekk foret etter 15 minutter, men det hjelper ikke stort... han nekter... går heller å legger seg. han har alltid vert småspist. men jeg vil ha 3 hunder jeg kan fore sammen, ikke hver for seg. å der får jeg et problem da de to andre elsker maten sin.

Kan forresten fortelle om igår kveld da Leo spiste mellom 10 og 15 "pepler" med hundefor.

stilte opp ale 3 skålene og hundene setter igang å spise,

fikk besøk at søskenbarne mitt akkurat i dette øyeblikk. der fikk jeg 3 forskjellige reaksjoner, Leo løp fra maten før hun kom in(han hørte henne), donny gikk ikk fra skåla før hun var komt heeelt inn, Doffen derimot, han ha ikke tid han, logra en liten hilsen det var alt, for her skulle maten bort:P

men leo nekter jo å spise, har ikke helt lyst å skemme han bort med åblande ting i foret heller.

noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fora han på eukanuba nå, skal snart begyne å gå over på voksen for(men ikke med det første) han er 7-8 mndr... men han liker voksen foret bedre...

men jeg synest han er for ung til det ennå..

De andre to elsker foret. å jeg er super fornøyd(aldri ver så fornøyd med et for før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg må bare vurdere det, men de to andre fortsetter på eukanuba, vartfall Donny, da han har hatt problemer med vekta, så ut som jeg aldri fora dyret, helt til jeg begynte på eukanuba.

Noen som har noen tips til for da? som ikke er så ekstremt dyrt, da det blir 1030 kr bare på eukanuban(2x20kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo har jo spydd i dag, så akkurat i dag er det jo ikke sikkert at matlysten er så stor, på grunn av det, da!

Har du prøvd å helle litt leverposteivann over maten, eller noe annet som kan gjøre den mer fristende? Vet at jeg står i fare for å starte en "ikke skjem bort hunden" diskusjon, men det får stå sin prøve :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nekter å spise, har nå prøvd å tat vekk foret etter 15 minutter, men det hjelper ikke stort... han nekter... går heller å legger seg. han har alltid vert småspist. men jeg vil ha 3 hunder jeg kan fore sammen, ikke hver for seg. å der får jeg et problem da de to andre elsker maten sin.

Kan forresten fortelle om igår kveld da Leo spiste mellom 10 og 15 "pepler" med hundefor.

stilte opp ale 3 skålene og hundene setter igang å spise,

fikk besøk at søskenbarne mitt akkurat i dette øyeblikk. der fikk jeg 3 forskjellige reaksjoner, Leo løp fra maten før hun kom in(han hørte henne), donny gikk ikk fra skåla før hun var komt heeelt inn, Doffen derimot, han ha ikke tid han, logra en liten hilsen det var alt, for her skulle maten bort:P

men leo nekter jo å spise, har ikke helt lyst å skemme han bort med åblande ting i foret heller.

noen som har noen råd?

Har du forsøkt å ikke gi han noe som helst i minst ett døgn, kanskje to? Hvis han da spiser, vet du ihvertfall at han tar til seg næring når han er sulten.

Hvis han liker voksenfòr, så gi han det. Hunden din er 7 mnd og knapt nok valp lengre, samt at mange bruker ikke valpefôr i det hele tatt og hundene er like friske som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har foret Spike med et "vanlig" tørrfor (mulig Eukanuba). Han spiste littegrann på morningen, men ikke igjennom dagen. Og maten bare lå der til han fikk restemat til middag, og da spiste han litt av tørrforet også. Så gikk de tom for for, og mamma hadde en sekk av Pias gamle Oliver for stående (hun fikk den av meg da vi byttet)

Og nå spiser Spike opp all maten sin på morningen! Mamma var sikkelig overrasket. Hun skal prøve det en periode og se om det faktisk er slik at han liker det bedre enn det andre foret.. og det skulle ikke forbause meg. Jeg vurderer å bruke Oliver på Cleo etterhvert. Men hvis hun trives og ser bra ut med foret fra oppdretter er jeg igrunn fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fora han på eukanuba nå, skal snart begyne å gå over på voksen for(men ikke med det første) han er 7-8 mndr... men han liker voksen foret bedre...

men jeg synest han er for ung til det ennå..

De andre to elsker foret. å jeg er super fornøyd(aldri ver så fornøyd med et for før)

Freya spiste også Eukanuba til å begynne med men tilslutt kikket hun bare på maten og så på oss og gikk. Vi fikk noen prøver på Royal Canin hos dyrlegen og DA gikk det an å spise ja! Hørt om mange som har hunder som ikke spiser Eukanuba, så det kan være verdt å prøve en endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, samme problemet som jeg har! Ikke at det egentlig er noe å juble over :lol: Mona snuser på maten, og så lar hun den ligge.. Samme om den er bløt eller tørr.. Noen ganger spiser hun litt, men det er ikke mye hun får i seg. Allikevel er hun i godt hold, det har vel kanskje noe med treningsmengden og pølsebitene å gjøre :D Hehe..

Skal prøve å "faste" henne nå, ikke gi henne noe annet oppi maten (noe min mor er veldig flink til, stakkars hunden som står der og nesten dør forran maten!) og se om hun til slutt spiser når hun vet at det ikke hjelper å se stakkarslig ut for å få noe godt oppi :D

Dette var vel ikke til stor hjelp, men :)

Du kan jo prøve å bytte fòr, men det har ikke hjulpet for min del. Hun spiser kanskje èn porsjon med glede, og så er hun uinteressert i de resterende 14,3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt byttet til voksenfôr - hvis du vet at han liker dette bedre. Evt. blande 50:50 - hvis du er veldig redd for utviklingen..

Jeg brukte Eukanuba i mange mange år på 90-tallet, og hundene var helt supre på det fôret. Men det var helt klart forskjell på de ulike typene - valpefôret fikk jeg aldri noen til å spise skikkelig av. Men den lilla (Premium het det da) spiste alle sammen - store som små.

Noen hunder jeg har hatt har nektet plent å spise fôr med lam i (kanskje fordi de er gjeterhunder - ha ha!), mens andre blir helt ville når det lukter lam.

Så hvis man er fornøyd med sitt fôr så må man gjerne fortsette å bruke samme merke, men det er helt klart at hunder liker litt forskjellige ting.

Et annet tips - som jeg bruker av og til med feriegjester her (hunder på besøk) er å la den spise i nærheten av en av mine allt-etere - og idet gjesten blir litt sånn "ærsj" - så bytter jeg om skålene deres. Da føler gjesten det som om han får "stjele" maten til den andre, og det funker faktisk ganske bra av og til.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en del border collier som kan gå to og tre dager uten å spise jevnlig, særlig om sommeren. Ellers er den jo en ung hann og de er jo kjent for å ikke ha "tid" til å spise...Hormonene hans er nok i høyspenn :lol: Så lenge han er i god form, har mye energi og ikke er unormalt tynn er det nok ikke så farlig. Hunder har jo ikke for vane å sulte ihjel foran matskålen...... :rolleyes: Du kan jo forsøke å bytte for, vi bruker Hills Natures best på vår hund (5,5 mnd). Syns ikke det er så farlig å blande i noe ekstra godt i foret en gang i blandt...hos oss blir ofte litt kylling, leverpostei, våtfor eller andre godsaker blandet sammen med tørrforet! Kanskje skjemmer jeg Gizmo bort, men han skal jo ha det godt han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke blande litt Cæsar eller Friskies sammen med tørrforet?

Bare ta litt fra boksen, mose det, og blande det med foret, slik at alle kulene får smak av våtforet. Maten lukter mer fristende, og dessuten smaker det bedre.. Det viktigste er jo at han får i seg mat og næringen han skal ha, og det får han jo, men også da en litt god smak ved siden av :P Du behøver ikke ta så myevåtfor i..

Både venninnen min og jeg hadde litt problemer med at hundene ikke spiste, så da fikk vi råd fra oppdretteren om å blande med litt våtfor, og nå spiser de begge bra.. Nå spiser hun faktisk med glede ;)

Jeg vil heller bruke bittelitt tid på å forberede maten hennes, noen kroner ekstra, og drite i regelen om at man ikke skal putte ting i tørrforet - hun spiser og er glad i maten sin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke blande litt Cæsar eller Friskies sammen med tørrforet?

Bare ta litt fra boksen, mose det, og blande det med foret, slik at alle kulene får smak av våtforet. Maten lukter mer fristende, og dessuten smaker det bedre.. Det viktigste er jo at han får i seg mat og næringen han skal ha, og det får han jo, men også da en litt god smak ved siden av ;) Du behøver ikke ta så myevåtfor i..

Både venninnen min og jeg hadde litt problemer med at hundene ikke spiste, så da fikk vi råd fra oppdretteren om å blande med litt våtfor, og nå spiser de begge bra.. Nå spiser hun faktisk med glede :P

Jeg vil heller bruke bittelitt tid på å forberede maten hennes, noen kroner ekstra, og drite i regelen om at man ikke skal putte ting i tørrforet - hun spiser og er glad i maten sin :P

Felix spiser litt når jeg blander i våtfôr/leverpostei/kjøttdeig men når han synes han ikke trenger mer begynner han bare å slikke av nammisen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix spiser litt når jeg blander i våtfôr/leverpostei/kjøttdeig men når han synes han ikke trenger mer begynner han bare å slikke av nammisen <_<

Hmmm..Litt synd det da,men..

Du får se det fra den positive siden.. Han har spist litt, og det er bedre enn ingenting ;) Dessuten har nok sikkert våtforet noe av det hunden trenger også..

Du kan jo eventuelt prøve å blande det enda bedre, slik at de fleste kulene får smak av det du tilsetter foret. Det funker i allefall slik på Chica, at hun spiser opp alt hvis jeg har blandet godt.. Om jeg ikke har blandet så godt, ligger det gjerne litt tørrfor igjen! Men hun spiser i allefall bedre enn før, og det er det som er det viktigste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest dette?

Om du har sjekket hos vet at alt er ok og evt skifter over til voksenfór/blander det 50/50 med valpefór og han fremdeles ikke spiser ville jeg prøvd det Yngvil beskriver i en periode. Klarte endelig å snu hobbyanorektikertrenden til min i løpet av ganske kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en hund som ikke spiste. Jeg var knallhard, ga henne mat til faste tider, tok bort skåla etter en liten stund, skiftet fôr, kuttet ut godbiter og griseører, bare for å se om hun til slutt fikk i seg noe mat. I nesten 2 uker smakte hun ingenting. Tok henne til dyrlegen for å ta en sjekk på henne. Frisk som en fisk. Jeg var fortsatt knallhard en uke til, uten at hun spiste da heller. Da var jeg så fortvilet at jeg tenkte: ok, hun vinner...

Nå står skåla med tørrfôr framme hele tiden og hun spiser hver dag (et unntak eller to forekommer, spesielt nå i varmen). Det er tydelig at for henne passer dette best. Så jeg konkluderte med det at for hennes del så er det sånn som det er for de fleste av oss mennesker: Hun spiser når hun er sulten og ikke når jeg bestemmer at hun er sulten, altså at jeg bare setter fram maten et par ganger for dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke liker maten, så ville jeg skiftet til noe som den liker! Det er så utrolig trist å lese om hunder som står over matskåla og vegrer seg for å spise. Er man glad i hunden sin, så gir man den mat den liker å spise.

Jeg støtter den personen som foreslo Vom & Hundemat. Dette fôret inneholder alt hunden trenger, og har ingen unyttige fyllstoff eller tilsetninger. Og i tillegg får du en hund som ikke har dårlig ånde. Og på toppen av det hele, så er det et rimelig fôr. De bruker ikke penger på markedsføring, for fôret markedsfører seg selv. Jeg kjenner ingen hunder som ikke elsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...