Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om valpe"oppdragelse"...

tigergutt

Recommended Posts

Jeg bare lurer på noen spørsmål jeg=)

(Tenk at du får en (ny) valp)

1. Hvordan ville du lært inn innkalling?

2. Hvordan ville du lært valpen å ikke ta ting og gnage på alle ting?

3. Når ville du latt den møte andre hunder/valper? (evntuellt hvordan la dem møtes)

4. Hvordan lære valpen best mulig at den bare skal være i hagen når er løs?(slik at den ikke løper ut av hagen når den blir eldere)Under oppsyn!

5. Hvordan best mulig forebygge bjeffing?

Jeg vil bli veldig takknemlig om noen(eller flere) ville svare på disse spørsmålene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på noen spørsmål jeg=)

(Tenk at du får en (ny) valp)

Den måten jeg begynner å lære en valp innkalling er ved å gjemme meg og så rope på h*n.

Jeg lager alltid til en handuk, slår en knute på og den blir hundens leke. Bruker den til å avlede og "bytte" når hunden gnager/tygger på ting.

3. Når ville du latt den møte andre hunder/valper? (evntuellt hvordan la dem møtes)

Går på valpesosialisering og lar valpen få møte andre små, leke seg, vi har og innkalling og lærer valpene å slappe av selv om det er mange i lag.

4. Hvordan lære valpen best mulig at den bare skal være i hagen? ( og ikke løpe ut på jorder ol. når den er løs)

Når valpen er ute i hagen så er jeg alltid med og passer på. Og stort sett så dilter en valp i lag med eier. Om jeg ser at den vil gå lenger vekk enn jeg tillater så roper jeg på den og springer i fra valpen.

Og så er det et spørsmål (kanksje mest når hunden er voksen):

5. Ville du brukt hundegård eller binde hunden fast når hunden er ute i hagen. (fordeler og ulemper)

Jeg har hundegård til mine hunder, men kan og feste dem ute i band. Passer da på å ikke feste dem nær inngangsdøren, for da kan det lett bli til at de ligger og vokter og passer på.

Jeg vil bli veldig takknemlig om noen(eller flere) ville svare på disse spørsmålene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri hatt valp, men jeg har likevel en formening om hvordan jeg ville gjort det.. spør igjen om noen mnd, så kanskje du får et annet svar.. hehe

Er jo mange måter å trene innkalling på. Første bud er uansett at valpen skal syns det er gøy å komme til deg. Dummeste jeg ser er folk som hyler og skriker til bikkjene sine som ikke kommer. Tispa mi har ALDRI fått så mye som en dyp tone når hun kommer, og innkallinga sitter som et skudd. Nå får jeg henne til og med inn hvis hun setter etter en katt..

Som Ricco sier ville jeg prøvd å "bytte" i mere passende ting å gnage på.. trenger ikke være så mye mer fancy enn fille.. En SOLID fille så valpen ikke får revet av biter som havner i magen.. solide leker generelt!

Så langt det er mulig ville jeg latt den treffe andre valper fra dag 1.. uansett hva slags hunder du vil sosialisere den med så pass for guds skyld at disse tolerer valper.. du vil IKKE at valpen skal få dårlig erfaring med aggresive hunder. Tro meg, dette vil du nok få slite med senere.

4. Hvordan lære valpen best mulig at den bare skal være i hagen?

Jeg ville vel ikke latt bikkja fly rundt løs i det hele tatt uten oppsyn..

Hvis du mener løs under oppsyn, ville jeg ventet til innkallinga satt.. Da kan du kalle den inn når den beveger seg utenfor det området du ønsker og den lærer fort hvor grensa er.

5. Ville du brukt hundegård eller binde hunden fast når hunden er ute i hagen.

Definitivt hundegård. Da unngår man at hunden sliter seg og man unngår at uvedkommende kommer bort til hunden.. unger og slikt feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvordan ville du lært inn innkalling? Hatt en yndlingsleke som er kun for inkalling, så hadde jeg gjort som nevnt ovenfor, løpt gjemt meg hvis valpen er ufokusert. kanskje brkt langtau for treningen.

2. Hvordan ville du lært valpen å ikke ta ting og gnage på alle ting? Rydde best mulig og ha tyggeleker og bein tilgjengelig for valpen. Hadde jeg tatt den på fersken med noe annet i munnen er det ta ut og si bestemt Nei. Og så gitt valpen si egen tyggeleke.

3. Når ville du latt den møte andre hunder/valper? (evntuellt hvordan la dem møtes) Ville ha møtt endel hunder i bånd og trent på oppførsel i bånd uten hilsing. Så møte andre hunder for lek og sosialisering. Både store og små, unge og gamle.

4. Hvordan lære valpen best mulig at den bare skal være i hagen når er løs?(slik at den ikke løper ut av hagen når den blir eldere)Under oppsyn! Ha porten igjen, slik at ikke hunden kan løpe ut. Ellers så har jeg hatt hunden bundet fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygd opp en forsterker (leke) og benyttet denne for å forsterke at den kommer. Begynt på et stille sted ute og aldri, aldri, aldri ropt på den når jeg ikke alikevel tror den kommer, aldri brukt innkallingen kun når den skulle i bånd og fortsatt å forsterke kraftig gjennom hele hundens liv!

Jeg ville ryddet unna alle "løse deler" evt stenge av deler av huset/leiligheten og evt satt valpen i bur dersom den er ekstremt destruktiv slik at man ikke kan ta en dusj en gang før den setter tenna i en ledning. Jeg ville også lært valpen at inne er det ro (såvidt det er mulig) mens det er ute man leker. Og så ville jeg tidlig innført ganske strenge grenser for hva som er tillatt og ikke, og vært konsekvent.

Med en gang. Ingen grunn til å vente, men jeg er fast og fullt overbevist om at jeg heller vil la valpen treffe litt for få trygge gode hunder, enn å la de treffe mange hunder jeg ikke har kontroll på eller vet hvordan er med valper. Det kan gjøre uopprettelig skade (både fysisk og psykisk) dersom valpen blir banket av en annen hund. Avhengig av den andre hunden, så ville jeg bare sluppe de løs, evt gå en liten tur uten å hilse først så møtesituasjonen ikke blir så heftig. Det gir de litt tid til å roe seg litt ned før de slippes sammen. Jeg ville under ingen omstendigheter tatt med valpen i en park! Det blir for mange hunder på samme tid, og igjen, man risikerer at valpen får bank. Det kan være rimelig skremmende for en valp dersom det kommer 10 hunder stormende for å hilse samtidig. Èn om gangen holder lenge i starten.

4. Hvordan lære valpen best mulig at den bare skal være i hagen? ( og ikke løpe ut på jorder ol. når den er løs)

Her er det ikke noe spørsmål hos meg: Valpen skal aldri være løs i hagen med mindre det er et skikkelig gjerde rundt eller den er i line! Det er utrolig naivt å tro at valpen kommer til å skjønne at den bare skal holde seg inne på hageflekken. Når den typisk er 6-7 måneder kommer den til å ville utforske verden i større grad, og da kan uhellet være ute. Da hjelper det ikke å skylde på at "den kunne jo innkalling!".

Og så er det et spørsmål (kanksje mest når hunden er voksen):

5. Ville du brukt hundegård eller binde hunden fast når hunden er ute i hagen. (fordeler og ulemper)

Det som er mest praktisk. har man mulighet til å sette opp en hundegård, så er det fint, men da kan hunden mest sansynlig ikke være med familien (med mindre man "burer inn" terassen og hagen. En hund kan dessuten lett gnage over en line, med mindre man bruker vaier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at Cleo kommer til oss om ca en mnd. Så dette har jeg tenkt litt på..

Vi kommer til å leke endel ute i hagen. Og hver gang hun kommer i full sprint mot meg kommer jeg til å rope kom! Og selvsagt belønne. Langline kommer vi til å bruke aktivt, slik at hun aldri får sjangsen til å "stikke av". Vi kommer nok til å trene endel på det også andre steder.

Ved "Nei" og fjerne valpen fra tingen og fokuset over på noe annet. Dersom hun kommer med noe til meg (sokk, sko el.lign) vil jeg ta den imot, rose og gi henne noe annet å leke med/bytte tema :D

Cleo kommer til å sosialiseres med hunder jeg kjenner først og fremst. Men om vi treffer andre på tur, skal hun få lov til å hilse.

4. Hvordan lære valpen best mulig at den bare skal være i hagen når er løs?(slik at den ikke løper ut av hagen når den blir eldere)Under oppsyn!

Vi har gjerde rundt hele hagen og kommer til å fortsette å ha det. komandoen "bli" fungerer veldig bra på Pia, så når Cleo har lært den komandoen vil nok den bli brukt på henne også.

5. Hvordan best mulig forebygge bjeffing? (skal ikke ha hunden i gangen slik at den ser de som går forbi, men hva ville du gjordt om hunden bjeffet? Ignorert den slik at den ikke får noe oppmerksomhet for det, eller ville du gjordt noe annet?)

Hvis hun begynner med bjeffing vil jeg korrigere med "Nei" og trene kontakt direkte. Hun vil forhåpentligvis etterhvert søke min kontakt istedet for å bjeffe. (Men noen ganger må en hund få være hund også)

Forsterke ønsket adferd og korrigere/overse uønsket adferd.

Det finnes mange veier til Rom, det gjeder å finne den som fungerer for deg og din hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Hvordan best mulig forebygge bjeffing? (skal ikke ha hunden i gangen slik at den ser de som går forbi, men hva ville du gjordt om hunden bjeffet? Ignorert den slik at den ikke får noe oppmerksomhet for det, eller ville du gjordt noe annet?)

Dersom man har en rase som gjerne varsler, så får man kanskje forsøke å unngå å sette valpen i situasjoner der den kan få utløst dette instinktet (som det jo er). Da blir det å ikke la den stå alene i hagen, ikke sprette opp umiddelbart om ringeklokka ringer, og alt annet man kan komme på som hindrer dette i å utvikle seg.

Det med ignorering er noe som mange sverger til, ser jeg, og jeg ser også at det flere som ikke helt skjønner hvorfor man skal ignorere og når. Dersom hunden står og bjeffer på hundene som går ute på gata, så kan du ignorere det så mye du vil uten at det i det hele tatt vil ha effekt på bjeffingen. Det vil heller tvert imot blir forsterket siden den da får lov til å fortsette bjeffingen. Det blir omtrent like effektfult som å snu ryggen til hunden din når den går til angrep på en annen hund!

Jeg har skaffet meg en rase jeg vet har mye vokterinnstink, og det må jeg bare leve med. Han varsler kun når noen tar i døra og det ringer på, men ellers er det rimelig stille og han bråker ikke i tide og utide. Jeg har derimot lært ham å bli liggende, og det hjelper da på bjeffingen at jeg går til døren. Han kan da ligge å knurre, men han skjønner da at jeg tar meg av "inntrengeren" og at han bare er på "stand by". Jeg sier også at nok er nok (korreksjon, heter det på godt norsk) når jeg mener at han overdriver varslingen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg bruker alle midler jeg har til rådighet når det gjelder innkalling og valp. Jeg løper bla fra valpen og gir den masse belønning i form av lek/godbit. Jeg belønner den for å komme inn å ta kontakt selv på tur. Og jeg har alltid langline på den i områder jeg ikke har kontroll. Jeg bruker ikke den aktivt, den ligger på bakken. Måten jeg bruker den på er for å hindre valpen i å løpe bort til det som vekker den nysjerrighet (om den ikke snur når jeg har ropt) Da står jeg på den og når valpen da velger å komme til meg DA blir det virkelig julekveld.

Først så rydder jeg nå bort alt jeg ikke vil den skal gnage på :D Er jeg så dum at jeg har lagt noe tillgjengelig for valpen og den kommer med det til meg, så belønner jeg faktisk apporterings villighet (sære brukshund folk..)

Ting som er forbudt og jeg ikke kan fysisk fjerne (møbler) er avled eller korriger. Om det er noe jeg ikke er så redd/farlig for så begynner jeg å leke med ryggen til valpen og har det kjempe gøy! Da mister valpen fort interessen for det den holder på med. Er det mer "alvorlig" så korrigerer jeg og belønner valpen for å finne på noe annet. ("noe annet" kan feks. være å ta kontakt med meg/se en annen vei. Hvor hardt jeg korrigerer kommer ann på valpen (men den skal være kort.) Der er det ingen fasit.

Jeg har en regel, etter noen dårlige opplevelser, at vi kun hilser/leker med hunder (eiere) jeg har kjennskap til. Når man begynner å gjøre det... vell med 3 hunder i huset så går det ganske kjapt her i huset. Dem kjente kommer når jeg går ut i verden med valpen.

Andre hunder kommer av seg selv når jeg tropper opp på utstillinger, og det kommer alltid noen bort på tur også. men jeg slipper ikke løs valpen med fremmede hunder.

Dette har man da bygget opp med en god innkalling. Har man god innkalling og hunden er under oppsyn. Da er det nå bare til å rope den tilbake ;) Men, helt ærlig, så har jeg dem ikke løs i en hage der det er fare for at andre hunder/biler/folk vimser rundt rett ved. Enkelte folk er redd hund og noen har flexi line på hunden. På hytten vår har vi hundene løs. Dem holder seg stortsett i hagen, tar seg noen utflukter ned i skogen, men kommer tilbake med en gang dem blir ropt på.

Jeg lever etter regelen korriger eller oversee. Sel velger jeg å oversee og belønne hunden for å bli stille. Jobber gjerne med at noen ringer på døren og ingen reagerer osv (jeg sitter gjerne litt ekstra før jeg går til døren når det er ekte besøk som ringer på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville belønnet frivillig kontakt og frivillig, spontan løping mot meg. Enten ved leking eller ved bruk av godbiter. Innendørs ville jeg gjort det løs, ute ville jeg også gjort det med valpen løs på områder hvor det var trygt nok. Andre steder ville jeg tatt på en langline for sikkerhets skyld, men jeg ville trent på å belønne frivillig løping mot meg "overalt" sånn at valpen blir vant til at det ofte fører til belønning å komme til eier uansett hvor den er. Etterhvert ville jeg lagt på innkallingssignal for å kunne få hunden til meg utenom når hen kommer frivillig også.

Fjernet det jeg er mest redd for/som kan skade valpen og som kan fjernes - sko, sekker, vesker, søppelbøtter osv. Jeg ville hatt lovlige ting (filler, leker osv) liggende rundtomkring sånn at valpen kan velge å gnage og bære på det i stedet for ulovlige ting. I tillegg ville jeg brukt lekene som avledning og bytte-leke. Kommer valpen bærende på noe ville jeg byttet det med leking. Gnager valpen på sofaen eller noe ville jeg sagt et enkelt "nei" og tatt valpen unna. Belønnet for å gjøre noe annet. Egentlig akkurat det samme som JeanetteH.

Den kan gjerne få møte andre hunder fra dag en, nesten. MEN, og dette er viktig: Jeg ville bare latt valpen få møte hunder jeg VET er stabile og trygge. Ingen unghunder, kun voksne eller valper på ca samme alder. Unghunder er ofte for usikre på seg selv og forvirra til at jeg ville latt valpen min leke med dem. En valp trenger å få gode opplevelser med andre hunder. Jeg ville passet på å la den møte forskjellige typer hunder, men som sagt kun hunder jeg kjenner og veit er trygge og forholdsvis flinke med valper. Tilfeldige hunder på tur ville jeg ikke latt valpen min hilse på. For det første veit jeg ikke åssen denne hunden er med valper, og for det andre trenger valpen å lære at ikke alle hunder skal hilses på.

Jeg ville hatt gjerde rundt hele hagen, eventuelt satt opp løpestreng. Kall det å unngå problemer, men det er det jeg ville ha gjort. Ellers så kan en god innkalling gjøre underverker.

Kommer nok litt an på hvor bjeffete valpen er. Tinka bjeffer sjelden, og gjorde det aldri som valp, så når hun bjeffer bryr vi oss ikke.

Ellers så kommer det jo også litt på hva det er hunden bjeffer på - bjeffer den på lyder den ikke kan se noen forklaring på hvorfor er der? Bjeffer den på andre hunder? Bjeffer den bare når det er mørkt ute? Bjeffer den på syklister? Bjeffer den på alt som beveger seg? Bjeffer den på ringeklokka fordi den har forventning om at mennesker skal komme på besøk?

Jeg ville sett an sitasjonen - hvor mye den bjeffer, hva den bjeffer på osv. Er det nesten kun ringeklokka den bjeffer på, ville jeg kjørt noen økter hvor en annen person ringer på ringeklokka uten at jeg åpner opp, for å dempe forventningene hunden har om mennesker på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid belønne frivillig kontakt og når de sveiper innom! Bare kalle inn når valpen er på vei til meg, aldri gi den muligheten til å ikke komme (ikke kalle inn om jeg tror den ikke kommer, evt bruke langline når den kommer i "den" alderen hvor de blir litt "smådøve" og dra den til meg når jeg har ropt). Jeg har også brukt en plystrelyd når jeg endrer retning/stoppa, som har lært yngstehunden å alltid følge meg når jeg plystrer.. Sabla kjekt, det var ikke planlagt sånn engang.. hehe

Rydda unna alt jeg kunne som den ikke får gnage på, og holde øye med valpen for de tingene den fortsatt kunne gnagd på.. Jeg har en sånn "æhhæhh"-lyd som hun i SOS hundehjelpen har, som jeg har brukt idet hunden lurer på om den skal smake på f.eks stolen min, og har rost den så fort den ser på meg istedet, og da får den noe annet som er lov å tygge på istedet. Funker ikke det, fjerner jeg hunden fra situasjonen, evt knipser den på nesa om det er et problem som kommer igjen og igjen (noen ting er jo mer interessante enn andre). Men dette tyggeproblemet er jo som regel over når tannfellinga er ferdig (ser bort fra "kjedespising" nå, at de tygger på ting når de er alene hjemme, f.eks.. Det får jeg ikke gjort så mye med annet enn å fjerne ting de kan spise på)

Med en gang :D Men jeg ville vært forsiktig med hvem hunder den fikk møte, og hva slags møter det ble, fremfor mengder av møter.. Og lagt vekt på å kunne møte hunder uten å måtte hilse også..

Vi har en feit hekk som hindrer den verste utbrytertrangen :P Men jeg vil alltid holde øye med valpen, og påkalle dens oppmerksomhet om det ser ut til at den har tenkt å tusle avgårde på egenhånd.. Og hatt på den bånd så sant jeg ikke var sikker på at innkallinga funka ;)

Jeg har ikke hunder som bjeffer mye sånn generelt, men de har tendens til å varsle at det kommer noen.. Med den yngste har vi "banket på" og "ringt på" (kjekt med mobiler som har dørklokke som meldingsvarsel.. hehe) så mye uten at det har skjedd noe, at han reagerer ikke før det faktisk kommer inn noen. Den eldste fikk jeg for et halvt år siden, så vi 'trener" på dette med henne nå, og det ser ut til at det funker, selv om hun bruker lenger tid på å lære seg dette enn hva han gjorde :P Sånn bortsett fra det så roper jeg aldri til hundene når de setter igang, jeg ber de være stille med normal stemme og stiller meg mellom de og det de bjeffer på..

- Men jeg har 2, og de er flinke til å dra med seg hverandre.. Så i bilen pleier jeg å dekke for så de ikke har særlig utsyn når jeg går fra (at det skjermer for sola i tillegg er jo bare et pluss). Syns det er greit å ikke provosere vokter-trangen deres, liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ju precis fått valp, hon är 13 veckor gammal idag. Så här gör jag.

Belönar för att hon springer frivilligt till mig. Lägger på kommando när hon springer mot mig i full fart. Testar då och då om det fungerar (vilket det gör), men får ligga väldigt lågt med inkallningsträning eftersom det lär henne andra oönskade beteenden. Kan på många sätt vara enig med Eva Bodfält om att (nästan) varje inkallning är ett misslyckande. Den enda inkallningen man ska behöva är när man vill avsluta jakten och få in hunden.

Jag försöker se till att hon inte får möjlighet att gnaga på saker. Komposthage, bur, bortplockning av grejer och övervakning. Hon får också saker som hon gärna får gnaga på om hon vill. Alla valpar gnager på allt, men det går ju över, så jag gör ingen stor sak av det.

Shejpa har träffat andra hundar och valpar sedan jag fick hem henne vid 8 veckor. Mest umgås hon med familjens fyra andra hundar, men hon har fått träffa lite olika typer av hundar i små portioner under hela tiden.

Har jag inte ens tänkt på. När vi är i hagen gör vi ju saker ihop. Leker, tränar eller letar godis.

Inte sätta valpen i situationer där den kan lära sig att skälla. Upptäcka vilka signaler som valpen reagerar på (andra hundars skall, någon som går utanför, ljud i trappan etc.) och belöna så fort de signalerna uppträder, innan valpen hinner skälla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker godbit og megselv som forsterker, å komme til meg skal alltid være gøy når jeg sier "Kom!". Jeg har vansker med å gjemme meg, siden Atsu følger godt med på hvor jeg er, ellers kommer han med en gang hvis jeg greier å gjemme meg. Atsu løper stort sett ikke mer enn 5-10m unna meg når han er løs.

Avledning, ignorering, godbit, leke. Kommer an på situasjonen, stort sett blir det som smakes på kjedelig etter en liten stund. Jeg har også lært inn slipp kommando.

Jeg lot Atsu møte andre hunder etter at han var husvarm. Vi dro på hundeklubbens trening for å få en riklig sosialisering med mange forskjellige hunder. Å ta sjansen på å bare møte hunder på tur er lite givende, oppsøk hundemiljøet.

Pga. trafikk 3m unna hagen(uten gjerde), så tar jeg ikke sjansen på å la Atsu være så mye løs i hagen. Det beste er vel å ha en god innkalling

Ignorering og muligens stille kommando, men Atsu bjeffer nesten ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...