Gå til innhold
Hundesonen.no

Liggeunderlag til valpen


Ametyst

Recommended Posts

Valpen min på seks måneder vil ikke ligge i noen seng eller på teppe/liggeunderlag. Han trives best på parketten eller flisene på badet. Vi har tatt opp dette med en dyrlege, og hun mente at han burde unngå å ligge for mye på hardt underlag som fliser, men at parkett var greit til en viss grad. Hardt underlag kunne ifølge henne gi problemer med leddene. Så jeg er veldig usikker på hvordan vi skal gå frem for å få ham til å ligge på noe annet enn bare gulvet. Forsøkte først med et hundeteppe som vi hadde med da vi hentet ham hos oppdretter -og lot de andre valpene få legge igjen litt lukt på dette teppet. Hadde en kurv vi forsøkte å legge ham i, men det ville han absolutt ikke. Tok da teppet ut og plasserte det på gulvet der han likte å ligge, men da bare flyttet han seg til et annet sted. Vi har forsøkt å legge godbiter og tyggeleker på en dyne, men han går bare rundt i sirkel et par minutter før han gir opp og legger seg ved siden av dynen. Vi har sett på en stor madrass som vil passe størrelsen hans perfekt, men jeg vil ikke kjøpe det inn før jeg vet at han aksepterer å ligge litt mykere. Så er det noen som har tips til metoder vi kan bruke for å få ham til å innse at det kan være greit å ligge litt mykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flytt den når den sover kanskje oppå teppet/senga.. Timon liker veldig godt å ligge på noe mykt heldigvis.. la den forstå liksom at teppet kanskje er hans plass og la den ikke få sove andre steder? kanskje legge ett helt tynt teppe over en god del av gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje fordi han synes det er godt å kjøle seg ned på fliser/parkett? Pippin vil også ligge på noe kjølig når det er varmt i været, helst på skiferhellene foran peisen. Kanskje du kunne prøve med en pute med trekk av "voksduk" eller plast av noe slag? Det finnes hageputer med plastbakside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Sånn er Milo og. Jeg lar han iallefall ligge der hvor han liker og ligge,

(Selv om senga kostet 2.000 tilsammen, og jeg hadde blitt glad om han hadde lugget ofte der :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Pippin kjøpte jeg en dyr stor kurv med en sauefell oppi. Jeg så for meg hvor godt den lille pjuskesnusken skulle få det i kurva si, som ble plassert dekorativt ved siden av peisen. Han har ikke lagt seg der frivillig en eneste gang! Kattene har fått kurva, og sauefellen ligger i sofaen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valpen var 6 mnd.. dvs. hun muligens har hatt hunden i 4 mnd.. det kan jo ikke være "for varmt" i 4 mnd? jeg vill lagt meg ned på ett teppe og holdt en ting i handa eller noe som dere kan leke med eller gi han så han legger seg ned der og koser seg sammen med deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk valpen i mars, så vi har hatt ham en stund uten at det har vært varmt i været. Så det er ikke relatert til varme, skulle jeg tro. Vi forsøkte å dekke hele gulvet på soverommet med et par dyner, men da ålet han seg bare under sengen vår og la seg der. Skal forsøke å legge meg ned sammen med ham på en dyne og leke/kose -så kanskje han gradvis vender seg til å ligge der. Det er ikke så enkelt som å bare flytte ham når han sover heller, for han veier tross alt en 35 kg allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tvinge hunden til å ligge på noe mykt når han ikke vil? Ero tar hele pleddet sitt å drar utover gulvet forså å legge seg på der det er tynnest med hodet oppå resten, orker ikke å bry meg om det, han får ligge som han liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tvinge hunden til å ligge på noe mykt når han ikke vil? Ero tar hele pleddet sitt å drar utover gulvet forså å legge seg på der det er tynnest med hodet oppå resten, orker ikke å bry meg om det, han får ligge som han liker best.

:o

Poenget med det er at det ble anbefalt av dyrlegen at han skulle ligge litt mykere enn på parkett. Det er fare for problemer med leddene hvis underlaget er for hardt..Dessuten så har han en knekk i bakbeina, akkurat som om han vrikker foten mens han går. Det virker ikke som det gjør vondt, men vi skal undersøke nærmere hva dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...