Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader du hunden din? Med såpe og vann altså


Lemen

Recommended Posts

I dag var jeg ute å shoppet hundeting, og traff på 4 stk hund på min vei. 1 Dvergschnauzer, 1 boxermix, 1 engelsk setter og 1 eventyrmix, og alle luktet utrolig skitten "feitpelset" hund. Koselige snille hunder, og eiere likeså, men kjære vene, det er da lov å vaske husdyrene sine..!

Det stinka hund av hendene min lenge etterpå, og lunsjavtalen min lurte faktisk på om jeg kom rett fra en hundegård, for h*n merket lukta også.. Selvfølgelig kunne jeg ungått all lukta, men jeg synes det er trivelig å møte andre hundeiere og hundene deres, og snakke litt og klappe på pelsen. Og ikke er det et problem for meg heller, det er ikke jeg som velger å bo med en stinkador i huset, jeg bare skjønner ikke at folk orker det.. Er det slik at lukta hører til med hundeholdet? Eller blir hundeeieren rett og slett immun mot bikkjelukta (jeg synes det er litt rart egentlig for vi lukter jo vår egen svette, så da må vi vel merke om bikkja stinker også..) Jeg merker i allefall når Sophus stinker, og da får han et bad på rappen. Så nå lurer jeg på hva dere andre gjør? Om hvor ofte dere bader hunden deres? Og er det bare jeg som er sær som ikke liker lukta av skitten hund? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

I dag var jeg ute å shoppet hundeting, og traff på 4 stk hund på min vei. 1 Dvergschnauzer, 1 boxermix, 1 engelsk setter og 1 eventyrmix, og alle luktet utrolig skitten "feitpelset" hund. Koselige snille hunder, og eiere likeså, men kjære vene, det er da lov å vaske husdyrene sine..!

Det stinka hund av hendene min lenge etterpå, og lunsjavtalen min lurte faktisk på om jeg kom rett fra en hundegård, for h*n merket lukta også.. Selvfølgelig kunne jeg ungått all lukta, men jeg synes det er trivelig å møte andre hundeiere og hundene deres, og snakke litt og klappe på pelsen. Og ikke er det et problem for meg heller, det er ikke jeg som velger å bo med en stinkador i huset, jeg bare skjønner ikke at folk orker det.. Er det slik at lukta hører til med hundeholdet? Eller blir hundeeieren rett og slett immun mot bikkjelukta (jeg synes det er litt rart egentlig for vi lukter jo vår egen svette, så da må vi vel merke om bikkja stinker også..) Jeg merker i allefall når Sophus stinker, og da får han et bad på rappen. Så nå lurer jeg på hva dere andre gjør? Om hvor ofte dere bader hunden deres? Og er det bare jeg som er sær som ikke liker lukta av skitten hund? ;)

Jeg bader min hund svært, svært sjelden. For det første hater han dusjen, og jeg synes aldri han stinker (annet enn når analkjertlene sprekker i bilen ;) ) Er han skikkelig møkkete (sand, gjørme osv) spyler jeg han, men bruker ikke shampo. Min hund elsker å bade ute, og om vinteren baser han virkelig i snøen, så jeg synes dette er bra nok "vask" for han.

jeg er og veldig var for hundelukt, og spør ofte venner og kjente om det lukter av hunden min, men har aldri fått beksjed om det.. ;) Den forrige tispa mi måtte i dusjen rett som det var, for hun kunne virkelig stinke til tider, og jeg måtte ikke bli fortalt det, så jeg satser på at jeg fortsatt har luktesansen i behold.

Ikke blir han fet og ekkel i pelsen heller, så jeg har en "renslig" hund... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer ikke Buster så ofte med såpe, kun etter saltvannsbad eller hvis han har rullet seg. Men jeg pleier å skylle han flere ganger for mnd. Det er ikke bra for pelsen, og fettlaget å bli vasket for ofte med shampo, så jeg tar det så sjelden som mulig. Men noen ganger må det til. Har vel dusjet han 3-4 ganger med såpe hittil i år, og det blir mer utover sommeren pga bading i saltvann. Om vinteren så er det veldig sjelden han trenger å dusjes, så da spyles han gjennomsnittlig 1 gang i mnd. Ikke lukter han stramt heller, og jeg merker godt de gangene han har gjort det. Da er det rett i dusjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg dusjer henne med shampoo ca 1 gang i mnd! av og til blir jeg nødt til å bare vaske rompa hennes fordi hun har så innmari lang pels bak, så det lukter fort urin av henne! og det er ikke så innmari ålreit akkurat! ;)

men hele henne er det som sagt ca 1 gang i mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent, svært sjeldent. Om han har hvert ute å blitt møkkete så får han som regel bare en spyl i dusjen. Og er han løs i magen å ting fester seg bak, så er jeg flink å spyler det bort me engang ute. Så maks 4 ganger i året med såpe å vann vil jeg si ;)

Men har han hvert dårlig i magen, og løpt oppi det så det har kommi på mage og bein og alt, så er det rett i dusjen ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor ofte egentlig... Aiko har lang pels som ALT elsker å feste seg i og han elsker å bade i gjørme, så en del blir det. Det blir mer vask med shampo om sommeren enn om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker nesten aldri hunden min, skyller henne hvis hun er skitten, men da uten såpe. Har aldri merket at det lukter noe av henne, derimot er det mange som spør meg om hun er nyvasket ganske ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader min dott ca. 2 ganger i mnd, ellers etter behov. Hun blir fort møkkete, og pelsen floker seg deretter. Det værste jeg kjenner er hunder soom rett og slett lukter møkkete hund. Det er mulig jeg er bortskjemt med en hund som faktisk lukter tyggis (pga. sjampoen), men jeg har møtt utrolig mye (spesielt korthårede) hunder som lukter ille.

Det er mulig det har noe med underull å gjøre. Min hund har ikke underull, så kanskje hunder med underull lukter mer "hund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren bader han veldig sjeldent. Han bruker som regel å ta seg et par snøbad om dagen og er ren og fin og lukter sjeldent skitten hund. Nå på våren har det blitt endel bad på grunn av at han elsker søledammer og blir fort skitten og gjørmete. Som regel skyller jeg av han uten såpe. Tror jeg har gitt han 2 skikkelige bad med shampoo siden vinteren. Jeg syns ikke han lukter skitten hund i det hele tatt. Min forrige hund (korthåret vorsteh) badet ca. 1 gang i mnd. på grunn av at hun kunne virkelig stinke hund. Jeg tror det varierer mye fra hund til hund, akkurat som med mennesker. Noen stinker mer en andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter badet hun i snøen og nå bader hun i vannene i marka (ja ja, bader og bader. Blir da våt, iallfall). Bader skikkelig med shampo og balsam etter løpetid, når hun skal på utstilling (selvom hun ikke skal stilles) og hvis hun har fått på seg noe illeluktende. Nå har hun heldigvis ikke den uvanen at hun skal rulle seg i all mulig dritt, men kan nå lukte vondt likavel. Kanskje en tre - fire ganger i året med dusj og såpevann.

Verken Fibi eller Solo lukter vondt, eller har sånn pels man blir feit og stinkete på fingra av! Så det så ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør ikke dvergschnauzeren dusje så ofte fordi dekkpelsen kan bli veldig myk og miste sin funksjon. Jeg tar alltid en gjennombading med såpe etter napping og ellers når han lukter hund. Spyle han gjør jeg oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen her i huset blir vasket hver uke med hundeshampoo og kanskje også spylt et par ganger i uka. Han bruker å gå under vogna til hesten så han får mye sand inn til skinnet, når vi ikke bruker dekken (i varmen etc). Vasker ham ofte med milde produkter, så han ikke skal få irritert hud.

en annen uting er jo at det stinker piss av ham en gang i blandt ;) har begynt å tisse på frambeina sine. Må da gå an bli mer treffsikker vel?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Når det trengs - dvs. når bikkjene er møkkete.

Nå er jeg så heldig å ha en rase som lukter svært lite hund, dvs. det kan godt gå både ett år og halvannet mellom hvert bad liksom UTEN at de blir fettete og lukter. De lukter ikke engang når de er våte.

Rett nok bader jeg nok utstillingshundene litt oftere - kanskje 3 ganger i året - mest fordi bukser og faner lett blir litt gråaktig når det er sølete og sånn, og jeg vil jo gjerne ha samme glansen der som på resten av hunden.

Rottisen - usj - hun STINKER hund, men har bare badet to ganger siden jeg fikk henne - har kanskje blitt imun mot lukta - men hun SKAL i badet bare beinet blir i orden igjen (operert for ødelagt korsbånd). Tipper hun i fremtiden vil få ett bad eller to hver måned - og da pga. hundelukt - jeg kan nemlig ikke fordra den lukta.

Terrierdyret er hvitt - HVITT - dvs. hun er tidvis mer grå og bare siden jeg fikk henne i begynnelsen av mai har hun vært badet seks ganger - hvilket vil si ca. en gang i uka...........

Min første hund - en golden - ble bada hver 6 uke (pga. lukt) - og schæferne vi har hatt her - vel, de STINKA og burde vært bada en gang i uka - men fordi de var for store så ble det altfor skjeldent. De var av den grunnen ekstremt lite inne...... jeg orker bare ikke hundelukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader Teddy alt fra 1 gang i mnd til 1 gang annen hver mnd, kommer helt ann på hvor fort han blir møkkete og feit i pelsen. Jeg skyller bakparten og forlabbene

(han har lang hvit pels bak på forbena, kan jo tenke dere hvor fin og gul han blir etterhvert... Usj... )

hvertfall to til tre ganger i mnd...

Loth: min har gjort det i 4 år nå ;) Og noe mer treffsikker en det han er nå tror jeg Teddy ikke kommer til å bli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

A.Kelpie dusjer jeg (med såpe) ca. hver 2 -3 mnd. Når hun røyter blir det litt ekstra pga hun slipper pelsen fortere da. Ellers er det for det meste bare spyling, og på vinteren om hun blir klissen på magen etter salt mm så blir det buk vasking.

Springeren: Han bader ofte. Han tisser seg på begge frambena, pelsen samler en masse med dritt og når jeg skal klippe ham så dusjer jeg ham. Så han blir vel hel dusjet 2-3 x i mnd. Frambena blir skrubbet annen hver dag.

Begge bikkjene her i huset hopper i badekaret på egenhånd. Dem syns ikke det er det kuleste i verden, men dem vet hva som kommer etterpå: Tørking ;) Dem bare elsker å bli tørket! Det er kø her i huset om hvem som skal tørkes først om noen kommer med en håndduk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader hundene ca 1 gang i mnd når de har kort pels. Har de lang pels må de bade oftere.

Blir overrasket over at det er så mange her som ikke har typiske pelsstellraser, men som likevel bader hundene så ofte ;) . På andre forum, blir det alltid mye mas om at hunder ikke må bade oftere enn én gang i året osv.

Det er mulig det har noe med underull å gjøre. Min hund har ikke underull, så kanskje hunder med underull lukter mer "hund"?

Jeg tror ikke det er underulla det kommer an på. Men raser som kommer fra sydlige strøk har mindre fett i pelsen enn de som kommer nordfra. Det er jo gjerne fettet som lukter og blir seigt. Langhårete hunder har også ofte mindre fett i pelsen enn korthårete hunder. Korthårete hunder trenger kanskje mer fett for å beskytte huden? Polarraser har ofte både fett og mye hår, men de skal jo tåle ekstrem kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader henne svært sjelden med såpe. Et par-tre ganger i året kanskje? Husker ikke sist gang jeg badet henne med såpe, lurer på om det var i mars... Eller rett før jul.

Hun bader nokså ofte i sjøen og innimellom i ferskvann. Badene sine avslutter hun gjerne med å rulle seg i grus, sand og gjørme, så som oftest må jeg skylle av henne i hageslangen etter badeturer. Dessuten hender det ofte at hun bare ruller seg i grusen og blir en grå labrador, så da må det også litt skylling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...