Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Hei :huh:

Trenger litt hjelp av dere nå..Milo har hittil bare bært småting i kløven sin, og ikke vant til så veldig tungt.

Holder på med å tilvenne tyngre vekt nå, og i går så gikk han med omtrent 3kg i den.

Men hvor mye kan en hund på 58-59 cm og 21.8 kg bære?

Håper noen har noen fornuftige svar ;)

Skrevet

En hund i rimelig god fysisk form skal ikke ha noe problem å bære 1/3 av kroppsvekten på lengre turer/flerdagsturer.

Guest Christine
Skrevet

Har også hørt det med 1/2 av kroppsvekten.

Skal finne frem alt utstyret til hundeleiren i dag, legge i kløven, og veie alt slikt at det blir likt.

Så skal jeg gradvis begynne og øke vekta(med tingene) og tilslutt så er vi nok på hele utstyret ;)

Gikk med rundt 4 kilo i dag, og det gikk supert :huh:

Guest Christine
Skrevet

Ja, det er det også...Prøver alltid og få de like tunge/lette men alltid noe kluss :huh:

Hva er en fiskevekt og hvor dyr en den sånn ca.?

Kan hende pappa har en...

Skrevet

Dette er en fiskevekt og den koster ikke all verden, under 50 kr:

370043-331915.jpg

Den finnes også i digital format, men den er dyrere.

Veldig lett å få kløvene like tunge ved å ha litt småstein i den som er lettest...

Skrevet

Jeg begynte med to halvlitters flasker fylt med vann i hver veske. Da vet man at det er lik vekt. Så kan man avansere å ha i sand etterhvert. Jeg har nå to en og en halvlittere med sand i hver veske. Det finnes også vekter du kan legge i. feks små håndvekter på 1, 2 ,3 kg og oppover. Bare vær kreativ! Lykke til med kløvingen! :huh:

Guest Christine
Skrevet

Da har jeg pakket utstyret til Milo opp i kløven.

5.5kg ble det, og det går toppers :D

Skrevet

Vill bare komme med en liten tommelfingerregel... :)

En godt trent hund kan bære 1/2 av vekta på korte og/eller lette turer. På lange/tunge turer bør ikke hunden bære mer enn 1/3 av vekta når den er godt trent.

Er artig å kløve. Huskyen elsker det og er litt sånn "jo tyngre jo bedre" :rolleyes: en må bare passe på å sette grenser selv og ikke lasse på fordi hunden ser ut til å takle det! Gleder meg til aussien blir så stor at han kan begynne å kløve. Lille klumpen kommer nok ikke unna :lol:

Guest Christine
Skrevet

Jepp...Syns 11kg er litt Milo jeg :lol:

5.5 kg går greit, og det er ku nsnakk om 1.5 km.

• 2 weeks later...
Skrevet

Det er morsomt å kløve.

Var på kløv tur i fjor og de som hadde ES bar rundt 5 kg

Mens vesla mi gikk med 3 kg. Er jo litt begrenset med plass i kløven også, men deilig at de kan bære litt selv. Og så tror jeg hundene synes det er gøy.

Vi var ute i 2 dager og det gikk helt fint.

Guest Christine
Skrevet

Ser ut som om Milo også synes det er gøy :)

Han går litt fort inni meg med den, inni veggene osv, akuratt som om han kke skjønner at han er 50cm ekstra bedere.

Ja, bilen har fått en del riper... ;) (ikke si det til pappa)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...