Gå til innhold
Hundesonen.no

Importering av hunder

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Jeg importerte hund fra England for rundt 3 år siden. Dengang måtte jeg ha (den vanlige) vaksinen, chip, helseattest og "export pedigree" (ordnet av oppdretter). Tror reglene er endret nå; Snakk med Mattilsynet- De har oversikten.

Forøvrig hentet jeg valpen selv, og fløy med British Airways. BA og SAS er de eneste flyselskapene (da jeg undersøkte iallefall) som tillater hund på fly. Småselskaper som Ryanair tillater ikke hund under noen omstendigheter. Hunden må fly Cargo (Pet in cabin er ikke lov på disse strekningene).

Når du kommer på flyplassen må du gå "på rødt " (varer til fortolling) Vise de nødvendige papirer og betale moms på hunden. (tror det er 24%)

Lykke til!

Skrevet

Ja er det noe her som har importert hunder fra england/irland som vil forklare meg hvordan man går frem? :wub:

Bare fortell litt om erfaringer...

Skrevet

Jeg importerte hund fra England for rundt 3 år siden. Dengang måtte jeg ha (den vanlige) vaksinen, chip, helseattest og "export pedigree" (ordnet av oppdretter). Tror reglene er endret nå; Snakk med Mattilsynet- De har oversikten.

Forøvrig hentet jeg valpen selv, og fløy med British Airways. BA og SAS er de eneste flyselskapene (da jeg undersøkte iallefall) som tillater hund på fly. Småselskaper som Ryanair tillater ikke hund under noen omstendigheter. Hunden må fly Cargo (Pet in cabin er ikke lov på disse strekningene).

Når du kommer på flyplassen må du gå "på rødt " (varer til fortolling) Vise de nødvendige papirer og betale moms på hunden. (tror det er 24%)

Lykke til!

Oki, takk for svar :wub:

For det er slik at når di kommer fra GB så må di ikke i karantene?

Skrevet

jeg skal importere fra danmark å da må jeg søke til mattilsynet om å få han inn! trenger bare chipnr hans og bekreftelse fra oppdretter..

Skrevet

Vi fikk en tispevalp fra UK for 2 mnd siden. I tillegg til hva Yodel nevner, trenger valpen behandling mot ecchinose (feil stavemåte, men gidder ikke lete opp den rette;)) Den behandlingen gis 10-2 dager før avreise og en gang til innen en uke etter hjemkomst.

Skrevet

Lisa er importert fra England, det var egentlig ganske lett. Både Norge og England er rabiesfritt, så hundene slipper karantene begge veier. De må ikke ha vaksine engang, kun ormekur før avreise, chip som tollerne kontrollerer på flyplassen, et pass med chipnr, ormekur attest og vet.attest på at den er frisk og klar til å fly. Export pedigree fikser oppdretter. Man betaler 25 moms på kjøpesummen og kan hente valpen ved 8 uker. Når valpen/hunden er ankommet Norge skal den ha ny ormekur innen 7 dager etter ankomst, og export pedigreen sendes til NKK for å omregistrere. Dersom faren til kullet ikke er champion av noe slag så man man ha testikkelattest på at begge bjellene er i orden og sitter der de skal.

Skrevet

Dersom faren til kullet ikke er champion av noe slag så man man ha testikkelattest på at begge bjellene er i orden og sitter der de skal.

Det har ikke jeg vært borti...

Skrevet

Det har ikke jeg vært borti...

For å omregistrere hunden fra The Kennel Club til NKK må NKK ha testikkelattest på hannhunden dersom han ikke er champion i utstilling eller jakt, LP osv.

Skrevet

Har titta litt på siden til mattilsynet, og er usikker på hva jeg har lest, og om jeg har forstått riktig..,

Og jeg tenker på å importere hund fra GB, og der står det: Pass som inneholder navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer gyldig ID-merking, samt at dyret er behandlet mot echinococcose(som jeg har forstått et er bendelorm) med et godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dager før innførsel. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres i passet av veterinær

Så til spørsmålet, MÅ man søke til mattilsynet for å importere, eller holder det at det ovenfor er i orden?

Og hvor får man pass til hunden? (mulig et dumt spm).

Skrevet

hvor/hva er GB? jeg tror du må søke til mattilsynet uannsett.. send meg en PM hvis du er intresert i eks. av søknad til andre som har fått det godkjent..

Skrevet

Når vi importerte Valpen måtte vi betale 24% av kjøps-summen +24% av billetten hennes i toll.. (?) Noen andre som har fått beskjed om dette, eller var vi bare uheldig med toller?

Skrevet

stemmer nok grundig det.. men kan jo bare snakke med oppdretter om han kan lage 2 kontrakter.. en gyldig og en ugyldig! jeg må også betale toll for den jeg skal importere men blir jo ikke så dyrt :P

Skrevet

hvor/hva er GB? jeg tror du må søke til mattilsynet uannsett.. send meg en PM hvis du er intresert i eks. av søknad til andre som har fått det godkjent..

GB-Great Britain.(scotland, england og irland). Men det står jo at man skal skrive i evt søknad om oppdretter og alt det der, men hva me de som drar bort dit og ser på flere hunder fra ulike kenneler da.? Vet om en som bare tar en tur dit, og ser, og finner han noen, så blir di med hjem. Og regner ikke me at han har søkt på forhånd da...

Lisa er importert fra England, det var egentlig ganske lett. Både Norge og England er rabiesfritt, så hundene slipper karantene begge veier. De må ikke ha vaksine engang, kun ormekur før avreise, chip som tollerne kontrollerer på flyplassen, et pass med chipnr, ormekur attest og vet.attest på at den er frisk og klar til å fly. Export pedigree fikser oppdretter. Man betaler 25 moms på kjøpesummen og kan hente valpen ved 8 uker. Når valpen/hunden er ankommet Norge skal den ha ny ormekur innen 7 dager etter ankomst, og export pedigreen sendes til NKK for å omregistrere. Dersom faren til kullet ikke er champion av noe slag så man man ha testikkelattest på at begge bjellene er i orden og sitter der de skal.

Men når du importerte Lisa, søkte du på forhånd da?

Skrevet

Hva er egentlig export pedigree? :lol:

Når en oppdretter i GB skal eksportere en valp, gir de beskjed om dette til "the Kennel Club", og valpen får da utstedt et "export pedigree" (Eksport stamtavle).

Jeg vet at man må søke mattilsynet ved import fra rabies land om du vil ha inn en valp under 12 uker (du slipper da rabies vaksinen) Om dette nå er regelen ved import fra Gb som er rabiesfritt er jeg usikker på. Råder deg fortsatt til å ringe mattilsynet (søk gule sider, og ring din distriktskontakt) De vet hva de snakker om, og har (iallefall når jeg har kontaktet dem) vært svært behjelpelige. :D

Skrevet

Men når du importerte Lisa, søkte du på forhånd da?

Nei. Og det har heller ingen av mine bekjente gjort heller, som har hentet hund i GB. :lol:

Skrevet

Nei, man behøver ikke å søke Mattilsynet for å ta inn en hund fra Storbrittannia (GB). Det er kun hvis man skal ta inn en uvaksinert valp fra et av disse lavrisikolandene (som teoretisk sett blir antatt for å ha rabies, men det har ikke blitt påvist på mange ti-år - bl.a. Danmark).

Man møter opp i tollen, foreviser passet - og håper de ikke bryr seg om å kreve inn momsen (25% av hundens verdi)...

De to siste jeg hentet i GB var såå tissetrengt at de pep så sårt - så vi ble meget raskt ekspedert gjennom tollen, så vi kunne løpe ut med dem.. (Alternativet var å la dem tisse på gulvet - og det syntes kanskje ikke tollerne var verdt de få moms-kronene?)

Susanne

Skrevet

Nei. Og det har heller ingen av mine bekjente gjort heller, som har hentet hund i GB. :lol:

oki, nei det var dette jeg ble litt usikker om, men da tror jeg at jeg har skjønt reglene :D Takket være dere..

Nei, man behøver ikke å søke Mattilsynet for å ta inn en hund fra Storbrittannia (GB). Det er kun hvis man skal ta inn en uvaksinert valp fra et av disse lavrisikolandene (som teoretisk sett blir antatt for å ha rabies, men det har ikke blitt påvist på mange ti-år - bl.a. Danmark).

Man møter opp i tollen, foreviser passet - og håper de ikke bryr seg om å kreve inn momsen (25% av hundens verdi)...

De to siste jeg hentet i GB var såå tissetrengt at de pep så sårt - så vi ble meget raskt ekspedert gjennom tollen, så vi kunne løpe ut med dem.. (Alternativet var å la dem tisse på gulvet - og det syntes kanskje ikke tollerne var verdt de få moms-kronene?)

Susanne

Men om man har en snill oppdretter så går det vel også ann å skrive en "ugyldig" kontrakt med litt annen pris så det ikke skal komme på så mye evt om man må betale i tollen? Har hørt at dette blir mye gjort ved kjøp av hester i f.eks danmark...

Skrevet

Jeg har aldri, og kommer aldri til å oppfordre noen til å jukse med dette - da det er lovbrudd og kan straffes med bøter..

Men hva man betaler for hunden blir en sak mellom deg, oppdretter og den norske stat (tollen)...

Ang. kontrakt - jeg tror ikke at engelske oppdrettere engang vet hva det er...

Jeg har de siste gangene fått med reg.beviset, eierskifteskjema og bestillingsseddel for export pedigree (eksportsertifikat), og mer trenger man jo ikke.

Det er jo ikke bare å levere valpen tilbake hvis noe skulle skje - hvis frakten koster mer enn hunden er verdt, så slike kjøp får man ta med "tro, håp og ønsketenking"...

Appropos hester - så jobber tollen, sammen med forskjellige hesteorganisasjoner, nå med å rydde opp i akkurat dette temaet. Det er visstnok utrolig mye dyr som "tilfeldigvis" er nærmest gratis å få tak i over hele verden.. :lol:

Selv tollere er ikke så dumme at de ikke skjønner falske kvitteringer når de ser dem (men ang. hund så er det uansett små-summer det er snakk om, så de lar det ofte bare "skli")...

Men det er definitivt IKKE hyggelig å stå der i tollen og se disse uniformerte tollerne inn i øynene og lyve så det renner av deg for å overbevise dem om at valpen kostet akkurat 5.999,-... (grensen er 6000,- hvis du har vært og hentet valpen + vært ute av landet i min. 24 timer)

Susanne

Skrevet

Jeg har aldri, og kommer aldri til å oppfordre noen til å jukse med dette - da det er lovbrudd og kan straffes med bøter..

Men hva man betaler for hunden blir en sak mellom deg, oppdretter og den norske stat (tollen)...

Ang. kontrakt - jeg tror ikke at engelske oppdrettere engang vet hva det er...

Jeg har de siste gangene fått med reg.beviset, eierskifteskjema og bestillingsseddel for export pedigree (eksportsertifikat), og mer trenger man jo ikke.

Det er jo ikke bare å levere valpen tilbake hvis noe skulle skje - hvis frakten koster mer enn hunden er verdt, så slike kjøp får man ta med "tro, håp og ønsketenking"...

Appropos hester - så jobber tollen, sammen med forskjellige hesteorganisasjoner, nå med å rydde opp i akkurat dette temaet. Det er visstnok utrolig mye dyr som "tilfeldigvis" er nærmest gratis å få tak i over hele verden.. :lol:

Selv tollere er ikke så dumme at de ikke skjønner falske kvitteringer når de ser dem (men ang. hund så er det uansett små-summer det er snakk om, så de lar det ofte bare "skli")...

Men det er definitivt IKKE hyggelig å stå der i tollen og se disse uniformerte tollerne inn i øynene og lyve så det renner av deg for å overbevise dem om at valpen kostet akkurat 5.999,-... (grensen er 6000,- hvis du har vært og hentet valpen + vært ute av landet i min. 24 timer)

Susanne

hva mener du me det? er det etter du har kommet over 6000 at du må betale moms? eller hvordan er det? Jeg vet jo at det er øvrig grense på sum man kan ha me fra utlandet om du har hvert ute mer enn24 timer.

Men du har vel fått noe som viser hvor mye du betalte for hunden?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...