Gå til innhold
Hundesonen.no

At bære hunde.

Tina

Recommended Posts

Sætter lige gang i endnu en diskussion... håber jeg da. Det med at bære rundt på hunde... selv synes jeg at det som regel er dumt at gøre, fordi det kan sende et signal til hunden om at "noget" er farligt og samtidig afskærer man dens muligheder for flugt o.l.(som Anne lige var inde på et andet sted)

Desuden forstår jeg ikke vitsen med det... hunden har da ben at gå på.

Dog skal det siges at at jeg ikke har noget mod det altid! Der kan sagtens være situationer hvor jeg sagtens forstår at folk gør det, fx med hvalpe, der ikke orker at gå langt.

Det jeg mest bliver forarget over i den dur er når folk kommer imod mig og min hund og så løfter deres hund op fordi min er sååå farlig. Det gør mig SÅ sint!!! Forleden da jeg gik med Enya alene (og hun gik pænt på plads) kom en dame med en gravhund imod os, da de var ca 10 meter fra os løftede hun hunden op og den begyndte bare at gø og knurre helt vildt hvorefter hun smilende sagde at uha da sikke en stor hund du har... min lille Bølle er så bange for store hunde. Fik lyst til at sige JA FORDI DU HAR GJORT DEN BANGE!!! Har fin forståelse for at man med nogle små hunde ikke altid vil i nærheden af en stor hund, det kan der jo være alle mulige grunde til, men at løfte den op er da bare at gøre det værre....

Hvad mener I om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det.. og vil ikke løfte opp min lille hund fordi vi møter noe som kan være skummelt (1. Du må jo lære den at andre hunder ikke er skumle- det er jo nesten det viktigste av alt, og 2. Man skal ikke (etter min mening) kunne forhindre absolutt alt av farer i verden.. Klart det finnes en liten risiko ved å la bichon frisèen din spasere forbi en husky om du ikke kjenner den fra før, men... La hunden din få være litt hund allikvel. Den er ikke redd om ikke du gjør den redd). Men å gå med en liten hund på et travelt fortau kan være veldig farlig.. Mange bein som kan trampe og tråkke... Så der er det en fordel å kunne løfte hunden ja.. Små hunder er jo såklart utsatt for større risiko enn store hunder når det gjelder å bli tråkket på eller sparket til.. Og det er en veldig unødvendig risiko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Tini går løs og vi skal over veien så løfter jeg henne noen ganger..

Men løfter henne ikke opp hvis jeg møter andre hunder!

jeg bærer hun også på vinteren noen ganger.. hun sitter i jakken min.. For mico trenger lengre tur en Tini!

Dumt med de som overdriver med å løfte hunden. Men har ikke noe i mot det generelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri løftet hunden min når jeg har møtt andre hunder, men det er fordi jeg ikke har møtt noen som så skremmende ut. Hadde det kommet løpende en stor løs hund møt oss, og sett skummel ut, så hadde jeg sansynligvis løftet henne opp.

Det som irriterer meg er når jeg fra før bærer hunden, kan være av forskjellige grunner, f.eks. at det er veldig mye folk eller at hun er sliten (valp), og det kommer noen med en stor hund bort til meg og kjefter meg huden full fordi jeg bærer hunden min, gjerne mens deres hund står og drar i båndet og bjeffer... Sannheten er at min hund ikke er redd andre hunder, som er rolige, men hun er skeptisk til hunder som drar i båndet, peser og bjeffer. Dette synes jeg er veldig fornuftig av henne. Med skeptisk, så mener jeg at hun ikke vil hilse på dem, hun holder seg litt på avstand, IKKE at hun bjeffer e.l.

Skjønner egentlig ikke helt hvordan de i det hele tatt kan gjøre noe sånt. Ikke er hunden min redd, ikke gjør hun noe galt. De kunne i alle fall tatt seg bryet med å se an hunden litt først, og snakke på en ordentlig måte.

Det er utrolig irriterende altså! Og det er absolutt ikke få som gjør det! Som om de har noe med det...

Personlig synes jeg at det er bedre å løfte opp hunden en gang for mye enn en gang for lite! Hvis hunden får en skikkelig skrekkopplevelse, kan det ødelegge hunden for livet, å løfte opp hunden ødelegger den ikke.

Forresten så har det vel også litt med måten man løfter den opp på, selv ville jeg prøvd å avlede hunden litt først, sånn at hunden min ikke forbinder det med den andre hunder, og dermed tror de er farlige. (Noe hun altså IKKE gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bærer hunden for mye, løfter den opp hver gang man ser en stor hund eller noe sånt, så tenker hunden "å, fysj og fysj, dette må være skummelt siden mamma løfter meg opp!", og da blir hunden redd for noe den i utgangspunktet ikke fryktet. Man må ikke la sin egen frykt gå utover hunden.

Dog kan jeg forstå de som bærer papillonen sin på Nordre her i Trondheim en lørdag formiddag. Da kryr det av folk som er litt uoppmerksomme.

Men de som drar med hundene sine til byen for å shoppe, og putter hunden i veska eller på armen - de kan jeg ikke fordra. Enten får man droppe shoppingturen eller så får man sette igjen hunden hjemme.

Konklusjonen min: Jeg er stort sett i mot å bære hunden, men kan forstå det og akseptere det i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin metode å bruke på hunder som er litt bråkjekke mot andre hunder: løft den opp når du ser en annen hund og trøst den. hehe. se for deg en dame med en liten puddel kommer og jeg løfter min dobermann opp og trøster den når vi går forbi. :D Eller noen som har shæfer eller rottweiler. hehe..neida nå tuller jeg.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Husker jeg passet en dobbermann tispe en gang. Så kom det en dame med liten hund, og hun løftet den selvfølgelig fordi min så så farlig ut. For å tulle med damen løftet jeg opp dobbermannen og gikk. Hun ble litt lang i maska.... Husker jeg gjorde det samme med en boxer.... haahhahaha :D Jeg bærer Vicky over glasskår og når det passer meg. Noen ganger blir hun sliten... da hopper hun bare opp i armene mine... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg passet en dobbermann tispe en gang. Så kom det en dame med liten hund, og hun løftet den selvfølgelig fordi min så så farlig ut. For å tulle med damen løftet jeg opp dobbermannen og gikk. Hun ble litt lang i maska.... Husker jeg gjorde det samme med en boxer.... haahhahaha :D Jeg bærer Vicky over glasskår og når det passer meg. Noen ganger blir hun sliten... da hopper hun bare opp i armene mine... :P

Sterk du! Haha. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel egentlig ingen på forumet her er sånn som dere beskriver, altså at de løfter opp hunden sin hver gang de ser en annen hund. Så det er vel egentlig en ganske meningsløs diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, det var en periode jeg løftet vekter hver dag.... hihi... det var tungt, men det var jammen verdt å se de jålete damenes ansiktsutrykk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangene jeg bærer Diego er når jeg skal over gangfelt.

Han går så seint, det kunne tatt 10-15 min bare for å komme over til den andre siden.. (han er ikke redd)

Og når han har gått for langt og ikke orker å gå lenger.

Tror ikke Diego er en hund som blir redd, opplevd at hunder er redd han.. Merkeligt det, ettersom han er en valp på 17 uker som ikke er pågående i det hele tatt..

Men skal gjøre det for løye en gang når han blir voksen og jeg treffer på folk som løfter hunden sin i møte med meg. :D

Liker ikke når folk løfter opp hunden sin i møte med andre hunder.

Du får jo bare den mest usikre hunden du kan tenke deg.. Not good..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bærer ikke hundene men det har handt de har fått vært med til byen

og de går mest parten der også men ikke i glasshuset for folk er gale og når de driter i om andre går på krykker så ser de nå i alle fall ikke om en litten hund er og tipper på marka så ja jeg bærer dem i glasshuset for at de skal få beholde sine poter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleariel: Jeg regnede heller ikke med at der nødvendigvis var nogen herinde der gjorde det, men møder mange der gør det og derfor kunne det være sjovt at høre jeres meninger om sagen. Det kunne jo være at vi så forskelligt på det. Fx forstår jeg godt at du bliver meget irriteret på dem som kjefter af dig fordi du løfter din hund, men samtidig så forstår jeg ikke at du ville løfte den hellere end gang for meget end en gang for lidt! Som Wesminster skrev så er der da en risiko for at hunden kan blive bange for noget! Har selv flere gange prøvet at en meget stor hund kom løbende mod en af mine, fx Mille da hun var valp, da løftet jeg hende ikke op men satte mig på hug og passede på hende mens jeg prøvede at jage den anden hund væk.

Fint nok at du altid prøver at aflede så din hund ikke forbinder det at den bliver løftet med den anden hund, men når du nu alligevel har afledt den, hvorfor i alverden så løfte den... hellere løfte en gang for lidt end en gang for meget, siger jeg.

Og så vil jeg da næste gang jeg kun har en hund med og kommer forbi en med en lille hund, der løfter den op gøre samme nummer som du Vicky... virkelig sjovt! :D Kan næsten ikke vente med at afprøve det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange folk i dag tror at små hunde er små dukker som skal klædes på med tøj og ha en sløjfe i håret og så klart bæres rundt på.. Til de vil jeg anbefale at de skla ta på en lekebutikk og kjøpe en dukke eller en bamse de kan dille dalle med :roll:

Men igjen så er der nogle gange nogle med små hunde bliver nødt til at bære den. Men den som har indtryk af at en lille hund ikke klarer og gå længe de burde opdatere deres viten litt mere.. Har ikke selv opdaget nogen som har løftet sin hund op når jeg har passeret dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleariel: Hvorfor går du så langt med hunden din da, når den bare er valp, så du må bære den? Kunne du ikke gått en mindre runde så kunne den gått på egne ben? bare lurer...

Jeg syns ikke noe å gå rundt å bære på hunden sin. Den har da fått bein for å bruke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange folk i dag tror at små hunde er små dukker som skal klædes på med tøj og ha en sløjfe i håret og så klart bæres rundt på.. Til de vil jeg anbefale at de skla ta på en lekebutikk og kjøpe en dukke eller en bamse de kan dille dalle med :roll:

Men igjen så er der nogle gange nogle med små hunde bliver nødt til at bære den. Men den som har indtryk af at en lille hund ikke klarer og gå længe de burde opdatere deres viten litt mere.. Har ikke selv opdaget nogen som har løftet sin hund op når jeg har passeret dem.

Jeg har en valp på 4 måneder :D Hun skal ikke gå så langt, for det er for tung belastning for henne. Når hun er voksen kan hun selvfølgelig gå like langt som meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleariel: Jeg regnede heller ikke med at der nødvendigvis var nogen herinde der gjorde det, men møder mange der gør det og derfor kunne det være sjovt at høre jeres meninger om sagen. Det kunne jo være at vi så forskelligt på det. Fx forstår jeg godt at du bliver meget irriteret på dem som kjefter af dig fordi du løfter din hund, men samtidig så forstår jeg ikke at du ville løfte den hellere end gang for meget end en gang for lidt! Som Wesminster skrev så er der da en risiko for at hunden kan blive bange for noget! Har selv flere gange prøvet at en meget stor hund kom løbende mod en af mine, fx Mille da hun var valp, da løftet jeg hende ikke op men satte mig på hug og passede på hende mens jeg prøvede at jage den anden hund væk.

Fint nok at du altid prøver at aflede så din hund ikke forbinder det at den bliver løftet med den anden hund, men når du nu alligevel har afledt den, hvorfor i alverden så løfte den... hellere løfte en gang for lidt end en gang for meget, siger jeg.

Og så vil jeg da næste gang jeg kun har en hund med og kommer forbi en med en lille hund, der løfter den op gøre samme nummer som du Vicky... virkelig sjovt! :D Kan næsten ikke vente med at afprøve det!

Som sagt, så har det aldri hendt at jeg har løftet henne opp når det kom en annen hund. Men HVIS det skulle komme en stor løs hund som så sint ut, så ville jeg antageligvis gjort det. Rett og slett for å unngå at hun fikk en så grusom opplevelse at hun ville blitt livredd andre hunder. Dette har jeg altså, heldigvis, ikke opplevd ennå, men hvis det en gang skulle skje, så synes jeg ikke det hadde vært galt av meg å løfte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleariel: Hvorfor går du så langt med hunden din da, når den bare er valp, så du må bære den? Kunne du ikke gått en mindre runde så kunne den gått på egne ben? bare lurer...

Jeg syns ikke noe å gå rundt å bære på hunden sin. Den har da fått bein for å bruke de.

Som sagt, så har jeg en valp, som ikke bør overbelastes ved å gå for langt. Allikevel vil jeg gjerne ha med hunden min overalt hvor jeg går, også for miljøtreningens skyld. Hvis vi for eksempel er i Trondheim en dag, da blir hun sansynligvis ganske sliten etter en stund, både fysisk og psykisk, og da er det godt å kunne slappe av litt i "mamma's" armer. Eller kanskje jeg skal et annet spesielt sted, og det er for langt for henne å gå, skal jeg da heller unngå å gå dit? Nei, det synes ikke jeg. Da løfter jeg heller hunden et stykke. Det ser jeg absolutt ingenting galt i. Det er faktisk viktig mental trening for hunden å kunne bli bært på, samtidig som fremmede mennesker kommer bort å klapper på henne. Det er det slett ikke alle hunder som takler. Derfor synes jeg det er viktig å trene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg.. For at hunden skal få best mulig miljøtrening (synes jeg) den skal være med overalt.. Innenfor rimelighetens grenser. En liten valp må jo bæres etterhvert.. Det er ikke alle som har bil, eller som bor midt i en by, og det er heller ikke alle som vil la valpen være hjemme alene hele tiden.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...