Gå til innhold
Hundesonen.no

Bling-bling og stæsj


Recommended Posts

Da er nok de fleste papillon/phalèner jeg kjenner, + min Miko unormale, for de fryser :D

Jeg tviler på at hundene er "unormale" det er nok heller eierne som har ødelagt hundene i misforstått "dyrekjærlighet.. Forøvrig så undres jeg på om så mange miniatyrhunder hadde vært så "frossne" av seg, hvis de eneste dekken som hadde vært å få tak i , alle hadde vært grå og "kjedelige".. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Nå er jeg den heldige eier av tre papillon og en boerboel. De har nok ikke så mye dill og dall for å pynte seg med noen av de. Vi bor på landet og der er det det som er praktisk som gjelder.

Men de har dekken alle sammen som blir bruk når det er tørt og veldig kalt. To av de tre papillonene mine har litt underull, så det er ganske kaldt før de trenger dekken. Det jeg bruker mest på de er hjemmestrikkede ullgensere. De gjør at snøen ikke klumperseg under "armene" og i lysken. For det er et stort problem på de med underull. Etter bare korte turer så klarer de ikke gå pga all snøen som klumperseg i pelsen. Disse strikker jeg selv og da er det litt moro å ha litt pene møsnter i tillegg til funksjon. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at hundene er "unormale" det er nok heller eierne som har ødelagt hundene i misforstått "dyrekjærlighet.. Forøvrig så undres jeg på om så mange miniatyrhunder hadde vært så "frossne" av seg, hvis de eneste dekken som hadde vært å få tak i , alle hadde vært grå og "kjedelige".. <_<

Jeg bruker ikke dekken på hundene fordi jeg syns det er kult, men forde de virkelig fryser.

Når jeg er på tur på vinteren kler jeg godt på meg for å ikke å fryse, da er jeg ikke så egoistisk å lar hunden min gå å fryse.

Miko's dekken er ingen "dill-dall-dekken", men et helt vanlig fòret grønt og sort.

Tror ikke du kan uttale deg om mine hunder fryser eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke dekken på hundene fordi jeg syns det er kult, men forde de virkelig fryser.

Når jeg er på tur på vinteren kler jeg godt på meg for å ikke å fryse, da er jeg ikke så egoistisk å lar hunden min gå å fryse.

Miko's dekken er ingen "dill-dall-dekken", men et helt vanlig fòret grønt og sort.

Tror ikke du kan uttale deg om mine hunder fryser eller ikke.

Som jeg har sagt før; jeg kan ikke uttale meg spesifikt ,om en hund jeg ikke har sett. Hva jeg syns eller mener er ikke det viktigste i denne debatten, jeg er mer bekymret for hvilke signaler påkledning i mer eller mindre "fancy" utforming gir.. Jeg ønsker ikke at papillon/phalene skal få enda mer "dilldall" omdømme på seg, enn de allerede har. Jeg ønsker ikke at rasen skal havne i samme "bås" som chihuahua med de tragiske konsekvenser, det har både for rasen som helhet og de enkelte individene innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før; jeg kan ikke uttale meg spesifikt ,om en hund jeg ikke har sett. Hva jeg syns eller mener er ikke det viktigste i denne debatten, jeg er mer bekymret for hvilke signaler påkledning i mer eller mindre "fancy" utforming gir.. Jeg ønsker ikke at papillon/phalene skal få enda mer "dilldall" omdømme på seg, enn de allerede har. Jeg ønsker ikke at rasen skal havne i samme "bås" som chihuahua med de tragiske konsekvenser, det har både for rasen som helhet og de enkelte individene innen rasen.

Jeg er helt enig med deg i at papillon/phalène ikke må havne i samme "bås" som chihuahua'en har gjort.

Men det er da forskjell i å ta på et dekken som faktisk varmer enn å kle på dem kjoler ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før; jeg kan ikke uttale meg spesifikt ,om en hund jeg ikke har sett. Hva jeg syns eller mener er ikke det viktigste i denne debatten, jeg er mer bekymret for hvilke signaler påkledning i mer eller mindre "fancy" utforming gir.. Jeg ønsker ikke at papillon/phalene skal få enda mer "dilldall" omdømme på seg, enn de allerede har. Jeg ønsker ikke at rasen skal havne i samme "bås" som chihuahua med de tragiske konsekvenser, det har både for rasen som helhet og de enkelte individene innen rasen.

jeg er veldig enig i deg der, men jeg kan helt ærlig ikke huske å ha sett noen papillon/phalène pynta opp som dukke før! alle de med papillon jeg veit om som bruker dekken, har ikke no dill dall, bare et helt vanlig dekken som varmer, eller ullgenser!

og som du sier så skal de følge rasestandaren ikke ha underull! hvordan kan du da si at hunden min som fryser har "unormalt" tynn pels? hunder uten underull har jo gjerne tynn pels da! :rolleyes: og det er jo det som er "riktig" i forhold til rasestandaren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veldig enig i deg der, men jeg kan helt ærlig ikke huske å ha sett noen papillon/phalène pynta opp som dukke før! alle de med papillon jeg veit om som bruker dekken, har ikke no dill dall, bare et helt vanlig dekken som varmer, eller ullgenser!

og som du sier så skal de følge rasestandaren ikke ha underull! hvordan kan du da si at hunden min som fryser har "unormalt" tynn pels? hunder uten underull har jo gjerne tynn pels da! :rolleyes: og det er jo det som er "riktig" i forhold til rasestandaren!

Selv en hund uten underull, eller en helt kortpelset hund, kan ha unormalt tynn pels for rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en hund uten underull, eller en helt kortpelset hund, kan ha unormalt tynn pels for rasen..

ja selvfølgelig, men de uten underull har jo generelt ganske tynn pels da! og tynn pels varmer som regel ikke mye på kalde vinterdager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på papillon, men i denne rasebeskrivelsen har rasen fått 1 på en skala fra 1 til 5 på "cold tolerance".

Er helt enig i at for mye stæsj ikke er så positivt for miniatyrrasene, men når en hund fryser, så setter man på dekken eller genser. Jeg har sett mange hunder - i alle størrelser - som står og skjelver av kulde mens eierne står og messer om at "bikkjer ikke trenger klær". Tror faktisk det er like stort problem at folk som burde ha satt dekken på hundene sine ikke gjør det, som at enkelte hunder som ikke trenger det går med dekken eller andre klær. Det er like mye jåleri å la være å kle på en hund som fryser fordi man syns det ser teit ut, som det er å kle på en hund som ikke trenger klær.

Det er ikke en selvfølge at raser som kommer fra sydligere breddegrader skal tåle en nordisk vinter, like lite som man kan forvente at en polarhund skal trives en sommerdag ved Middelhavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja selvfølgelig, men de uten underull har jo generelt ganske tynn pels da! og tynn pels varmer som regel ikke mye på kalde vinterdager!

Min erfaring er at hverken de "tykk" eller "tynnpelsede" trenger påkledning og med det setter jeg strek for denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på papillon, men i denne rasebeskrivelsen har rasen fått 1 på en skala fra 1 til 5 på "cold tolerance".

Er helt enig i at for mye stæsj ikke er så positivt for miniatyrrasene, men når en hund fryser, så setter man på dekken eller genser. Jeg har sett mange hunder - i alle størrelser - som står og skjelver av kulde mens eierne står og messer om at "bikkjer ikke trenger klær". Tror faktisk det er like stort problem at folk som burde ha satt dekken på hundene sine ikke gjør det, som at enkelte hunder som ikke trenger det går med dekken eller andre klær. Det er like mye jåleri å la være å kle på en hund som fryser fordi man syns det ser teit ut, som det er å kle på en hund som ikke trenger klær.

Det er ikke en selvfølge at raser som kommer fra sydligere breddegrader skal tåle en nordisk vinter, like lite som man kan forvente at en polarhund skal trives en sommerdag ved Middelhavet.

Jeg gikk inn på "raseguiden" som det refereres til her.. Papillon tåler i følge denne guiden ikke mer kulde enn f.eks. en italiensk mynde...Ikke helt i tråd med mine erfaringer men,men.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel - jeg har rosa lærhalsbånd med hjerter og diamanter på til min rottis................ Hun har vokst ut av to, er på tredje nå.

Det er faktisk det eneste halsbåndet vi har til henne så hun bruker det hele tiden - og hun er søt som bare det med det.

Jeg liker litt stasj jeg da - har kanskje ikke sansen for altfor mye klær, men jeg liker stasj - så jeg har plenty av bånd i assorterte varianter - men kun det ene rosa med bling bling faktor på...... De andre bikkjene er langhåra og det blir litt kjedelig.

Ellers vil jeg si meg enig med Quest - svært få hunder trenger dekken med mindre det er mega kaldt ute.

Jeg har hatt både papillonner, og yorkshireterrier på kurs - VINTERSTID og de har ikke brukt dekken.

I tillegg kjenner jeg en italiensk mynde som aldri har brukt dekken - selv i -20 - den frøys ikke den, og da jeg spurte eieren sa hun "det er ingen som har fortalt han at det er kaldt".......

Og jeg tror mye ligger der - en hund som er vant til å være ute mer enn 20 minutter av gangen også vinterstid trenger skjeldnerer dekken på enn de som er inne 23,5 time hver dag i hus/leilighet hvor temperaturen er 22 grader døgnet rundt. Hunder som får være mye ute og får venne seg til temperaturene trenger ikke dekken - og det gjelder både kort og langhårede med og uten underull.

En hund som skjelver fryser heller ikke nødvendigvis bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ett bling halsbånd til Casper og ett til speedy med pigger på!

mine har en genser hver som vi bruker ytterst skjeldent.. da skal det være sykt kaldt og det er det skjeldent i bergen.. så lenge man ikke står i ro på tur så går det bra!

mine hunder skjelver selv om det er 30 grader ute, de skjelver rett og slett hele tiden, det ligger til rasen, folk spør ofte når de sitter i solen og skjelver,, staaakar de fryser jo du må ta på de genser.. :S

er enig at eiere av miniatyr raser i dag , da spesielt min rase Chihuahua bør ta ansvar og vise rasen på best mulig måte, da uten kjoler og stasj..

men alle individer er forskjellige, noen fryser lettere enn andre og da syntes jeg det er helt greit med en pen strikket genser:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et rødt halstørkle-halsbånd til min, som jeg bruker å ha på når vi skal bort på finbesøk :( Teller det? :angry:

Min hund har så mye pels at penger på stæsjige halsbånd (Guuud.. Det er så mye lekkert!) ville være å kaste penger utav vinduet. Men om jeg hadde en korthåra hund, f.eks en mynde, ville jeg ikke nølt med å understreke elegansen med et "lækkert" halsbånd :rolleyes:

Klær: en hund med mye pels trenger ikke så mye ekstra isolasjon, selv vinterstid under normale forhold, mens en korthåret hund av eksotisk herkomst ville trenge det når vinteren blir streng. Hvorfor da ikke utstyre hunden med noe lækkert?

Hva er så lækkert? En smakssak egentlig... Personlig har jeg ikke sansen for altfor mye blinking og glitring. "Less is more" er litt mer min stil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hverken de "tykk" eller "tynnpelsede" trenger påkledning og med det setter jeg strek for denne diskusjonen.

Hmmm.. Her sliter jeg litt med å forstå deg! Hva med min rase? Chinese crested UTEN pels.. Skal ikke heller de få ha dekken eller klær på om vinteren? Vet du hva? Da dør de..... Eller blir forferdelig syke!

Jeg bruker både ulldress, som dekker nyrene, og fleecedress utenpå jeg om vinteren! ;)

Vet ikke jeg, men tror nok ikke du ville gått ut naken og tissa i 20 minus... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. det nærmeste vi kommer til bling utstyr til hundene må vell være at de har hver sitt sånnt Tonka bånd og halsbånd(sånn som på bildet her http://hundeshop.no/fargerike_halsbndkobbe...e456dc4aab3959d nr 2og 4 er slike vi har)som vi bruker på dem og de bruker vi nesten hele tiden så det er ikke noe særlig bling heller da.

har lurt på å kjøpe bling halsbånd til hundene men har slått det fra meg for ingen ser det på dem alikavell for halsbåndene forsvinner i all pelsen på hundene så det er ikke noe vits å kjøpe de dyreste og fineste halsbåndene de har i dyrebutiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Her sliter jeg litt med å forstå deg! Hva med min rase? Chinese crested UTEN pels.. Skal ikke heller de få ha dekken eller klær på om vinteren? Vet du hva? Da dør de..... Eller blir forferdelig syke!

Jeg bruker både ulldress, som dekker nyrene, og fleecedress utenpå jeg om vinteren! ;)

Vet ikke jeg, men tror nok ikke du ville gått ut naken og tissa i 20 minus... ;)

Når jeg skrev hverken de "tykk eller tynnpelsede" så refererte jeg her til papillon/phalene. Din rase, chinese crested, har jeg så lite personlig erfaring med, at jeg ikke vil uttale meg om den. Men jeg mener å huske at for noen år siden, så forsvant en chinese crested i Sverige, midt på kaldeste vinteren. Jeg tror at hunden var borte i over en uke, uten klær og ble funnet i god behold.. Noe jeg også ble imponert over.. ;)

Nei, jeg går ikke ut naken og tisser..Uansett temperatur, av hensyn til naboene.. ;)

Men for å være litt seriøs, opplevelsen av "temperatur" må være reltivt forskjellig, også hos mennesker..For et par dager siden var jeg ute og gikk tur med hundene, det var varmt og lummert ( 22.5, i skyggen); jeg hadde så lite klær på, som det var mulig, uten å bli arrestert for blotting.. Så kommer ett par syklende (laaang oppoverbakke), hun i dongeribukse og tykk ullgenser!. han i bukse, genser og allværsjakke...! Jeg holdt på å svime av, bare av å se på de... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev hverken de "tykk eller tynnpelsede" så refererte jeg her til papillon/phalene. Din rase, chinese crested, har jeg så lite personlig erfaring med, at jeg ikke vil uttale meg om den. Men jeg mener å huske at for noen år siden, så forsvant en chinese crested i Sverige, midt på kaldeste vinteren. Jeg tror at hunden var borte i over en uke, uten klær og ble funnet i god behold.. Noe jeg også ble imponert over.. :)

Nei, jeg går ikke ut naken og tisser..Uansett temperatur, av hensyn til naboene.. :D

Men for å være litt seriøs, opplevelsen av "temperatur" må være reltivt forskjellig, også hos mennesker..For et par dager siden var jeg ute og gikk tur med hundene, det var varmt og lummert ( 22.5, i skyggen); jeg hadde så lite klær på, som det var mulig, uten å bli arrestert for blotting.. Så kommer ett par syklende (laaang oppoverbakke), hun i dongeribukse og tykk ullgenser!. han i bukse, genser og allværsjakke...! Jeg holdt på å svime av, bare av å se på de... :D

det høres virkelig ikke ut som om du har noen erfaringer med de uttalelsene du har og si! Noen hunder fryser lett og andre ikke slik er det! alle er forskjellige så og ta alle under en kam er unødvendig! min hund fryser lett men klarer seg fint for det om, jeg personlig har på genser i snø og kulde og dekken når det regner pga å komme inn med søkkvåt hund er det værste jeg vet og da beskytter dekken det meste utenom hodet og hale! pratisk sier bare jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...