Gå til innhold
Hundesonen.no

Bling-bling og stæsj


Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Nei har vel ingenting sånn jeg heller.. Har ett rødt refleks halsbånd jeg bruker en del. Kjempe greit så syns jeg det er fint og.. Har noen dekken og gensere til Gizmo som jeg bruker på vinteren eneste.. Og en caps som nesten ikke blir brukt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det naturlig og nødvendig for en hund å bruke caps og nissedrakt?? Jeg vil tro at de fleste hunder finner ubehag i å bli påført en caps eller en nissedrakt for den del..

Slett ikke naturlig eller nødvendig! Iallefall ikke nissedrakt, bortsett fra at den gir noe varme og forhindrer snøklumper i pelsen (som et helt vanlig dekken). Capsen tenkte jeg ville beskytte øynene i sterkt sollys, men den var jo for liten da. Haredrakta i skogen var bare ment som en kjempemorsom greie for engangsbruk. Har en liten hund og har blitt "mobbet" av de store brukshundrasene i skogen i alle år. Dyret mitt er både raskere og mer utholdende enn de, så vi tåler det (samt at vi tolker det dithen at det er godmodig ment). Men fant jo ut at etter endt dag hadde jeg en hund uten all verdens slags skogsgreier i pelsen, inkludert flott! Og det skal også tilføyes; for min hund spiller det ingen rolle om han har noe på seg eller ikke. Bare han får jobbe! Dvs det eneste han misliker er potesokker, så jeg håper at han aldri trenger de igjen! Men dersom han skulle gjøre det; tror det vil være like pyton for han om potesokken var svart, grønn, rosa eller hvit med prikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at alle fornuftige eiere av særlig de små og "søte" hunderasene, har ett ansvar for å "bevise" at det faktisk er en hund de har og ikke en levende pyntedukke.. En chihuahua f.eks. er like mye hund som en større rase,HVIS den får lov til å være nettopp det, en hund!

Har man en liten og "søt" rase og behandler den som en dukke man kler "morsomme" klær på, ja lik det eller ei, så er man med på å legimitere at "blåndiner" skaffer seg en miniatyrhund som tilbehør..og behandler den deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at alle fornuftige eiere av særlig de små og "søte" hunderasene, har ett ansvar for å "bevise" at det faktisk er en hund de har og ikke en levende pyntedukke.. En chihuahua f.eks. er like mye hund som en større rase,HVIS den får lov til å være nettopp det, en hund!

Har man en liten og "søt" rase og behandler den som en dukke man kler "morsomme" klær på, ja lik det eller ei, så er man med på å legimitere at "blåndiner" skaffer seg en miniatyrhund som tilbehør..og behandler den deretter.

Mener du altså at om man har en liten hund, som må ha klær om vinteren, må man ha på den stygge, ukomfortale dekken for å ikke være skyldig i å legitimere at enkelte skaffer seg hunder for pynt?

Jeg mener det blir litt feil å legge skylden på de som behandler hundene sine bra, bare fordi at de faktisk har valgt en liten hund.

Misforstå meg rett, jeg mener ikke at det er riktig å kle på hunden allslags dilldall, men jeg mener også at om hunden har på en behagelig rosa ullgenser er ikke det noe verre for den enn et kjedelig grått dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du altså at om man har en liten hund, som må ha klær om vinteren, må man ha på den stygge, ukomfortale dekken for å ikke være skyldig i å legitimere at enkelte skaffer seg hunder for pynt?

Jeg mener det blir litt feil å legge skylden på de som behandler hundene sine bra, bare fordi at de faktisk har valgt en liten hund.

Misforstå meg rett, jeg mener ikke at det er riktig å kle på hunden allslags dilldall, men jeg mener også at om hunden har på en behagelig rosa ullgenser er ikke det noe verre for den enn et kjedelig grått dekken.

Hva som er stygt eller ei, er det nok delte meninger om... Jeg grøsser når jeg ser diverse miniatyrhunder kledd ut i rosa kjoler, "gensere" og annet dill, så kan man jo gjerne kalle det dekken hvis man ønsker å legitimere bruken av slikt..

Skylden hvis man skal fordele den, ligger like mye hos diverse dyrebutikker og såkalte "Hundeshop's", som tar inn og selger slikt.

En annen sak at mange bruker "dekken" på raser som overhodet ikke har bruk for det. Papillon f.eks. er en rase som IKKE har behov for dekken, av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper omtrent alltid nytt halsbånd og kobbel når jeg er på stevne. :D det er så mye fint og kjekt å ha mye å velge i syns jeg :P Kip fikk nettopp et fint bling bling halsbånd i lyseblått i helgen. da ble gutten flott ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leon har ikke bling-bling, men jeg tror nok han ønsker seg det like mye som mora si ;) men det er jo så svinedyrt...

Han har flere skjorter og dekken da, fryser jo tvert det kryper under +10... Han er stallhund så han kan godt være litt påkledd synes jeg. Det blir lange dager, mye skitt og mye lukt. Kan ikke bade hver dag heller :o

Men: han har Supermann skjerf da :o og RBK skjorte såklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hunder er dyr og ikke pyntedukker... <_<

men halsbånd bruker de jo uansett, så hvorfor ikke et som ser litt pent ut?

Har man en liten og "søt" rase og behandler den som en dukke man kler "morsomme" klær på, ja lik det eller ei, så er man med på å legimitere at "blåndiner" skaffer seg en miniatyrhund som tilbehør..og behandler den deretter.

jeg kan ihvertfall si at jeg behandler hundene som hund! Rikke har vanlig dekken. ikke no fjolleri! hvis ikke du ser på et vanlig halsbånd med litt pynt på som fjoll da! :o

Rita har ikke no særlig, men det er fordi jeg fortsatt har henne på prøvetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine "bebiser", som faktisk også er hunder, har litt bling-bling begge 2...

Bajas har et lyseblått halsbånd med diamanter m/ tilhørende kobbel, et naglehalsbånd, og MANGE andre halsbånd og kobbel!

Muffins har samme bling-blingen som Bajas bare i lyserosa...

I tillegg syr jeg fleecedresser til de begge! Min kjære gamle mormor strikker jo mere til de enn til oldebarna sine jo... ;)

Liker at mine hunder matcher hverandre.. Så alt de har, har jeg 2 av.. Gjerne i forskjellige farger! Rosa og lyseblått går det mye i her...

Bare for å ha sagt det så er jeg ingen person som overpynter hundene mine med dill og dall! :P Klærne har de kun for ikke å fryse... Og en bæreveske har de aldri sett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men halsbånd bruker de jo uansett, så hvorfor ikke et som ser litt pent ut?

jeg kan ihvertfall si at jeg behandler hundene som hund! Rikke har vanlig dekken. ikke no fjolleri! hvis ikke du ser på et vanlig halsbånd med litt pynt på som fjoll da! ;)

Rita har ikke no særlig, men det er fordi jeg fortsatt har henne på prøvetid!

Nå snakker jeg i første rekke ikke om halsbånd men om gensere,kjoler,caps og annet dilldall som enkelte bare MÅ ha til hundene sine.. Saken er; selv om du eller andre behandler hundene som der de er; et dyr med behov for å leve som nettopp det, så vet ikke den tilfeldige forbipasserende at selv om "Nusse" er kledd i rosa kjole og caps på bytur, så lever den ett fullverdig hundeliv ellers.. Ergo er man med på å skape et inntrykk av at hunder er pyntedukker og egner seg som levende barbiedukker og armpynt..

Jeg ser du har papillon og phalene, disse rasene har, som jeg har nevnt tidligere, IKKE behov for hverken dekken eller annen påkledning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foxy, (griffon) syns jeg er bare heeeelt supernydelig drømmehund! ;)

Hmm har nok en del bling bling til mine ja. Alt fra skjerf, dekken med diamanter, dekken med slikestærsj og annet bling på. Halsbånd i ørten varianter med farger og eller bling bling.. leiebånd med bling, hårsløyfer i alskens varianter med bling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mine hunder trenger og ikke trenger tror jeg at jeg veit litt bedre enn deg...

Med mindre dine eksemplarer av rasen er usedvanlig tynnpelsede og/eller du bor i ett strøk, der vintertemperaturen jevnlig kryper ned mot -30, så hevder jeg fortsatt at påkledning er fullstendig unødvendig for disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre dine eksemplarer av rasen er usedvanlig tynnpelsede og/eller du bor i ett strøk, der vintertemperaturen jevnlig kryper ned mot -30, så hevder jeg fortsatt at påkledning er fullstendig unødvendig for disse rasene.

tja, kanskje Rikke har "usedvanlig" tynn pels da, for hun trenger virkelig dekken på vinteren! Rita veit jeg ikke, for hun fikk jeg nå nettopp!

jeg kan love deg at hvis ikke jeg hadde hatt dekken på Rikke, så ville jeg blitt stempla som dyremisshandler! og de fleste andre papillonene jeg kjenner bruker også dekken!

du har mye erfaring med rasen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg bedlingtonterrier i 13 år. Som dere kanskje vet, har ikke de verdens tykkeste pels. Nyklippet har de ikke noe særlig pels i det hele tatt. Bimbo brukte aldri noe form for klesplagg. Om vinteren holdt han seg i bevegelse og holdt på den måten varmen. Var det sprengkaldt, gikk vi desto fortere og kuttet ut tretimers-turer. Han var aldri syk, før han ble gammel og fikk et par urinveisinfeksjoner. De fikk han ikke på vinteren og skyldtes helt andre forhold enn temperatur. Så sant dekkenet ikke er av ull, er jeg redd det kan gjøre mer skade enn gavn, når det blir kondens mellom dekken og pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia går ikke ut når det er kaldt uten jakke på. Hun har en slik puppia-camo jakke. Dessuten er det praktisk da det hender jeg må på butikken på vei hjem fra jobb og jeg ikke vil at hun skal fryse i bilen.

Pia bruker også regnfrakk. Litt av praktiske årsaker (liker ikke lukten av våt hund og våt sofa) og fordi hun ikke vil ut i regn. Men med regnfrakken på får jeg henne iallefall med ut en liten tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, kanskje Rikke har "usedvanlig" tynn pels da, for hun trenger virkelig dekken på vinteren! Rita veit jeg ikke, for hun fikk jeg nå nettopp!

jeg kan love deg at hvis ikke jeg hadde hatt dekken på Rikke, så ville jeg blitt stempla som dyremisshandler! og de fleste andre papillonene jeg kjenner bruker også dekken!

du har mye erfaring med rasen eller?

Jeg kan ikke uttale meg spesifikt om Rikke, siden jeg ikke har sett hunden men trenger hun virkelig dekken, så må hun være ett unntak innen rasen. Hvis det er så at de fleste andre papillons du kjenner til, bruker dekken, er det misforstått snillisme, fra eierenes side.

Man kan utmerket godt "ødelegge" en hund på den måten, jeg har sett folk med kortpelsede hunder, bruke dekken på sommeren på sine hunder, i oppholdsvær.. Det har en hel del med tilvenning å gjøre, har man f.eks. selv vanligvis 26-27 grader innedørs, så vil man oppleve det som kaldt, hvis man drar på besøk til noen som "bare" har 20 grader innendørs. Hvis du blir stemplet som dyremisshandler av noen for du ikke bruker dekken på en papillon/phalene, så er det folk som ikke har kjennskap til rasen(e). Erfaring med rasen(e)? Tja, noen og tjue år...

Se forøvrig også hva Ida har skrevet på denne tråden, meget fornuftig, ikke mye å tilføye der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rød puppia-"regnefrakk" til Mira som det hender at jeg bruker når det regner. Siden hun er hvit blir hu voldsomt stygg om det regner, hvertfall om det er sølete. Om hun blir gjennomvåt må jeg føne henne tør når jeg kommer hjem, noe som tar hvertfall en halvtime. Om jeg bare lar henne lufttørke blir pelsen store floker :P

Så da syns jeg det er greit å bruke regndekken, og da kan det like gjerne være rødt og fint ;D

Også har jeg et strikkedekken som jeg bruker når det er kaldt. Pluss ett som er fôra med ull som jeg også bruker på vinteren. Det er litt av samme grunn som det ovenfor, i tillegg til at hun fryser ganske fort.

Ellers har jeg ikke noe særlig pynt, bare ett rosa halsbånd med "diamanter" siden mange tror hu er gutt når hu har vært hos frisøren og klipt seg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg spesifikt om Rikke, siden jeg ikke har sett hunden men trenger hun virkelig dekken, så må hun være ett unntak innen rasen. Hvis det er så at de fleste andre papillons du kjenner til, bruker dekken, er det misforstått snillisme, fra eierenes side.

Man kan utmerket godt "ødelegge" en hund på den måten, jeg har sett folk med kortpelsede hunder, bruke dekken på sommeren på sine hunder, i oppholdsvær.. Det har en hel del med tilvenning å gjøre, har man f.eks. selv vanligvis 26-27 grader innedørs, så vil man oppleve det som kaldt, hvis man drar på besøk til noen som "bare" har 20 grader innendørs. Hvis du blir stemplet som dyremisshandler av noen for du ikke bruker dekken på en papillon/phalene, så er det folk som ikke har kjennskap til rasen(e). Erfaring med rasen(e)? Tja, noen og tjue år...

Se forøvrig også hva Ida har skrevet på denne tråden, meget fornuftig, ikke mye å tilføye der.

Vel, Rikke er en phalène, og hun trenger dekken. og da går det ikke an å si at dette er en rase som ikke trenger det, når enkelte individer faktisk trenger det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Rikke er en phalène, og hun trenger dekken. og da går det ikke an å si at dette er en rase som ikke trenger det, når enkelte individer faktisk trenger det!

Som allerede nevnt, jeg har ikke sett Rikke og kan således ikke uttale meg om akkurat denne hunden. Men på et generellt grunnlag, så hevder jeg bestemt at hverken papillon eller phalene ( som i bunn og grunn er samme rase) har noe som helst behov for dekken. At noen meget få enkeltindivider innen en rase kan ha behov for noe som ikke er normalt, betyr ikke at det kan sies å være et gjengs behov hos rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg spesifikt om Rikke, siden jeg ikke har sett hunden men trenger hun virkelig dekken, så må hun være ett unntak innen rasen. Hvis det er så at de fleste andre papillons du kjenner til, bruker dekken, er det misforstått snillisme, fra eierenes side.

Man kan utmerket godt "ødelegge" en hund på den måten, jeg har sett folk med kortpelsede hunder, bruke dekken på sommeren på sine hunder, i oppholdsvær.. Det har en hel del med tilvenning å gjøre, har man f.eks. selv vanligvis 26-27 grader innedørs, så vil man oppleve det som kaldt, hvis man drar på besøk til noen som "bare" har 20 grader innendørs. Hvis du blir stemplet som dyremisshandler av noen for du ikke bruker dekken på en papillon/phalene, så er det folk som ikke har kjennskap til rasen(e). Erfaring med rasen(e)? Tja, noen og tjue år...

Se forøvrig også hva Ida har skrevet på denne tråden, meget fornuftig, ikke mye å tilføye der.

Altså, papillon har mye pels, MEN ikke underull.

Hvis man har tenkt til å gå lange turer på vinteren i f.eks minus 10 grader, ja da fryser en papillon!

Har du papillon/phalène selv siden du kan uttale deg om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, papillon har mye pels, MEN ikke underull.

Hvis man har tenkt til å gå lange turer på vinteren i f.eks minus 10 grader, ja da fryser en papillon!

Har du papillon/phalène selv siden du kan uttale deg om dette?

En papillon/phalene skal i følge standarden ikke ha underull men mange har det.. At en normalpelset papillon fryser når det er -10 grader, anser jeg som bare tull. Så lenge hunden er i bevegelse i alle fall, og ikke står bundet ute, hvilket ingen hund bør gjøre (litt OT men...) Jeg har noen og tyve års erfaring med rasen, som allerede nevnt, rekker det for å uttale seg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En papillon/phalene skal i følge standarden ikke ha underull men mange har det.. At en normalpelset papillon fryser når det er -10 grader, anser jeg som bare tull. Så lenge hunden er i bevegelse i alle fall, og ikke står bundet ute, hvilket ingen hund bør gjøre (litt OT men...) Jeg har noen og tyve års erfaring med rasen, som allerede nevnt, rekker det for å uttale seg...?

Da er nok de fleste papillon/phalèner jeg kjenner, + min Miko unormale, for de fryser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...