Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer med mye kløe


Recommended Posts

Ei veninne av meg har ei voksen shæfer tispe som er så plaget med kløe. hun ba meg skrive inn her og høre om noen hadde noen tips til middel som kan lindre kløen. Hun har fått det plustelig under armene, så over øynene og videre nedover ryggen. Hunden klør mye og mister pels. Har vært hos dyrlege flere ganger og fått shampoo og salve uten at det har hjulpet. De skal ta en allergitest om 10 dager, men inntil da ønsker hun hva som helst noe som kan linde kløen siden hunden klør så mye.

Dyrlegen nevnte ikke noe om lopper, og hunden hennes er aldri sammen med noen andre hunder. Hvordan fungerer dette med loppe/midd shampoo.. kan det brukes uten noe fare, selv om hunden ikke har lopper alikevel? Eller må det påvises fra veterinær først? Rart ikke vetten nevte dette.. Hun tenkte det kanskje var hud sykdom eller allergi,. Hunden hadde også litt kløe i vinter. Men har gradvis blitt værre.

Så noen som har tips til noe som kan lindre kløe?

*Flyttet av mod. Aya*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optima hudspray (ikke helt sikker på stavelsen) eller OptimaH hudvask, produseres i Nordheimsund, Hordaland. Har sett det på Felleskjøpet. Brukte det på en schäferhann jeg hadde innom og det funket veldig bra. Sprayen/hudvasken er et rent naturprodukt, helt ufarlig (tror det er økologisk også) og man trenger ikke resept. Skader ikke å teste det ut :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel først og fremst ventet litt med å prøve "alt mulig" til hun får svar på allergitesten. Men uansett, så bruker vi en tjære-shampoo som heter sebolux. Denne har lindret mye av kløen hos hunden vår. Ellers så bør hun også vurdere å skifte fôr for å se om det kan hjelpe. Jeg gir også hunden vår olje som også kan hjelpe mot kløen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Chris. Lurt å forhøre seg med vet på forhånd, evt få svar på diverse prøver. Men vil bare si igjen, Optima sprayen kan ikke skade, ingen bivirkninger og rent naturprodukt. Har kun hatt positive virkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen nevnte ikke noe om lopper, og hunden hennes er aldri sammen med noen andre hunder. Hvordan fungerer dette med loppe/midd shampoo.. kan det brukes uten noe fare, selv om hunden ikke har lopper alikevel? Eller må det påvises fra veterinær først? Rart ikke vetten nevte dette.. Hun tenkte det kanskje var hud sykdom eller allergi,.

Såvidt jeg forstår, har veterinæren sett på hunden? Og siden det er kløe, ville det være naturlig om de har sjekket huden litt her og der, og da ville de nok sett om hunden hadde lopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er jo mange schäfere plaget med kløe, allergi og hudsykdommer, er de ikke? Ville ventet med drastiske tiltak før allergitesten, men jeg vet at mange har blitt utrolig mye bedre etter å ha gått over til f.eks V&H eller BARF fòring. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei veninne av meg har ei voksen shæfer tispe som er så plaget med kløe. hun ba meg skrive inn her og høre om noen hadde noen tips til middel som kan lindre kløen. Hun har fått det plustelig under armene, så over øynene og videre nedover ryggen. Hunden klør mye og mister pels. Har vært hos dyrlege flere ganger og fått shampoo og salve uten at det har hjulpet. De skal ta en allergitest om 10 dager, men inntil da ønsker hun hva som helst noe som kan linde kløen siden hunden klør så mye.

Dyrlegen nevnte ikke noe om lopper, og hunden hennes er aldri sammen med noen andre hunder. Hvordan fungerer dette med loppe/midd shampoo.. kan det brukes uten noe fare, selv om hunden ikke har lopper alikevel? Eller må det påvises fra veterinær først? Rart ikke vetten nevte dette.. Hun tenkte det kanskje var hud sykdom eller allergi,. Hunden hadde også litt kløe i vinter. Men har gradvis blitt værre.

Så noen som har tips til noe som kan lindre kløe?

EDIT: kan noen flytte dette til helse? postet farsken meg feil.

Det kan være flere ting som gjer dette. Det kan være forallergi, våteksem, eller reveskabb.

Du lurer på lopper, man misser jo ikke pels pga det...?

jeg hadde ikke begynt å eksprimentere med noe, heller ventet til hunden var testet og tatt det der i fra.

Har hun snakket med oppdretter og fått klarhet i om noen av foreldredyra er plaget med kløe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja hun skal få testet hunden mer, men inntill da ønsket hun noe som kunne lindre kløingen, siden hunden klør sånn hele tiden og mister pelsen. Få noe til å lindre. Hun har brukt samme mat opp gjennom tiden, uten noe utslag, og hunden er nå 5-6 år. Jeg skal videreføre tipsene dere har gitt.

Vet at hunden hennes har generellt lavt immunfosvar, og er blant annet plaget mye med ørebetennelse. Jeg syns det var rart at ikke vetten tok prøver med en gang, eller sjekket for lopper etc. Hun ble bare sendt hjem med en knalldyr shampoo, og ble bedt komme tilbake etter 10 dager hvis shampooen ikke virket.

Som dere sier, kan det være mange årsaker for dette..

Takk for svar! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja hun skal få testet hunden mer, men inntill da ønsket hun noe som kunne lindre kløingen, siden hunden klør sånn hele tiden og mister pelsen. Få noe til å lindre. Hun har brukt samme mat opp gjennom tiden, uten noe utslag, og hunden er nå 5-6 år. Jeg skal videreføre tipsene dere har gitt.

Vet at hunden hennes har generellt lavt immunfosvar, og er blant annet plaget mye med ørebetennelse. Jeg syns det var rart at ikke vetten tok prøver med en gang, eller sjekket for lopper etc. Hun ble bare sendt hjem med en knalldyr shampoo, og ble bedt komme tilbake etter 10 dager hvis shampooen ikke virket.

Som dere sier, kan det være mange årsaker for dette..

Takk for svar! :)

Optima sprayen lindrer også, måtte bare si det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som har skikkelig effekt på kløe sånn uavhengig av grunnen er vel kortison, men det bør man ikke akkurat gihunden i forkant av allergi tester osv.

Optima sprayen funka ikke på Buffy da hun klødde... Det gjorde heller ikke særlig mye annet.. Hun var allergisk og klødde, ferdig med det.. Enseste som funka der var delvis bytte av for, og kortison.

ellers kan det vel hjelpe på noe å holde hunde kjølig da det er varmt osv. Men regner med de bare må vente til allergi test er tatt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Veninna mi sin hund går på tre medisiner om dagen(bla. kortison) pga. intens kløe.

Hunden går med skjerm ofte, og når de tar den av, er det første hu gjør er å bite sår på seg selv. Sår i massevis.

Kan ikke så mye om kløe osv, men vi(jeg og Milo) ønsker hun lykke til på alergi testenm :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...