Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere!


Tini

Recommended Posts

Blir jeg kvalm!

Tanta mi hadde jo en st.bernhard , som hun måtte omplassere pågrunn av mangel av tid.

så kom hun i kontakt med oppdretterene som hadde faren til tispa hennes da..

De virket jo skikkelig hyggelige ut og ja. De kom og henta hunden. Og de synes henne var veldig fin, ville bruke henne til avl da..

De hadde 20 hunder da.. av 3 forskjellige raser. mest st.bernhard .

Tanta var på besøk og hun så ut til å ha det så bra så.

I dag fikk hun meding, har jeg kommet til hun som hadde den st.bernhard tispa i askim.

Joa skrev tanta mi og ble litt slik paff da. og spurte om tispa hadde det bra.

Nei hun har det ikke så bra. Vil du ha henne tilbake.??

Tanta mi dro jo dit da.. var ikke så langt unna.

Møtte en helt annen hund vettu.. Hun trivdes ikke der. Hun var hvis mye i krangel med tispene der og var rett og slett deprimert. de mente hun var for agressiv mot tisper og ja. også hadde de ikke funnet noen nye eiere til henne så de skulle avlive henne i morgen da hvis ikke tanta mi tok a med seg hjem..

Satt jo tanta mi i den kinki situasjonen. Det er helt greit at de ikke hadde mulighet til å ha denne tispa mere.

Men måten de gjorde hele situajonen.

De virket ikke til å ha noe slike knytta bånd til hundene sine.. de virket rett og slett litt kalde. Hundene allså.

Tispa er jo vant til å bo i et hus med barn rundt seg og masse kos.. Og der bodde hun jo ute i et slik hundehus da...med mange andre hunder. hun fant sikkert ikke plassen sin i flokken og var i krangel med tispene der for å prøve å finne plassen sin som hun ikke lykkes med..

De sa at hun hadde prøvd å være på en kennel i sverige 2 uker å da for å se om de kunne tenke seg henne.

Det er det ENESTE de hade gjort for å prøve og omplassere henne.

En helt frisk hund.. enste var at hun ikke fant plassen sin der..

for det første... HVorfor i gran skauen gjordet de ikke litt mer innsats for å finne et hjem til henne??

Den ene gangen de prøvde var på en kennel.. eeeeeeeeeeeeeeeee

HUn trivdes jo ikke der hvor hun var. hva får de til å tro at de hun vil trived bedre på en annen kennel. nå hun ikke trives sammen med så mange hunder og hun trenger mere oppmerksom het???????

De la ikke inn 1 melding på nette om omplasseringen av denne hunden..

Så tanta mi tok henne med seg hjem da.

tok med 2 min å finne en på nettet da.. som var intrs i en stor hund. så han skulle ta kontakt i morgen. så får vi se.. så hvis ikke de passer så skal vi lete videre..

En helt frisk hund avlives slik.. uten et eneste forsøk med å finne et hjem til a.???

Jeg har jo tispe da.. så jeg tok med med henne dit siden de sa hun hadde vært så sint på andre tisper, ville se dette selv. HUn gjorde ikke noe.. hilste på tini og de lekte litt å koste seg...

så håper hun kommer til bake og bli litt mer livlig igjen...hun så deppa ut stakar..

ble litt rotete innlegg.. men dere skjønner sikkert pointet..

EDIT: ALt ble bare feil.. jeg ble skikkelig feil tolket her.. så blåser i hele greia å takker for meg allså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg kvalm!

Tanta mi hadde jo en st.bernhard , som hun måtte omplassere pågrunn av mangel av tid.

så kom hun i kontakt med oppdretterene som hadde faren til tispa hennes da..

De virket jo skikkelig hyggelige ut og ja. De kom og henta hunden. Og de synes henne var veldig fin, ville bruke henne til avl da..

De hadde 20 hunder da.. av 3 forskjellige raser. mest st.bernhard .

Tanta var på besøk og hun så ut til å ha det så bra så.

I dag fikk hun meding, har jeg kommet til hun som hadde den st.bernhard tispa i askim.

Joa skrev tanta mi og ble litt slik paff da. og spurte om tispa hadde det bra.

Nei hun har det ikke så bra. Vil du ha henne tilbake.??

Tanta mi dro jo dit da.. var ikke så langt unna.

Møtte en helt annen hund vettu.. Hun trivdes ikke der. Hun var hvis mye i krangel med tispene der og var rett og slett deprimert. de mente hun var for agressiv mot tisper og ja. også hadde de ikke funnet noen nye eiere til henne så de skulle avlive henne i morgen da hvis ikke tanta mi tok a med seg hjem..

Satt jo tanta mi i den kinki situasjonen. Det er helt greit at de ikke hadde mulighet til å ha denne tispa mere.

Men måten de gjorde hele situajonen.

De virket ikke til å ha noe slike knytta bånd til hundene sine.. de virket rett og slett litt kalde. Hundene allså.

Tispa er jo vant til å bo i et hus med barn rundt seg og masse kos.. Og der bodde hun jo ute i et slik hundehus da...med mange andre hunder. hun fant sikkert ikke plassen sin i flokken og var i krangel med tispene der for å prøve å finne plassen sin som hun ikke lykkes med..

De sa at hun hadde prøvd å være på en kennel i sverige 2 uker å da for å se om de kunne tenke seg henne.

Det er det ENESTE de hade gjort for å prøve og omplassere henne.

En helt frisk hund.. enste var at hun ikke fant plassen sin der..

for det første... HVorfor i gran skauen gjordet de ikke litt mer innsats for å finne et hjem til henne??

Den ene gangen de prøvde var på en kennel.. eeeeeeeeeeeeeeeee

HUn trivdes jo ikke der hvor hun var. hva får de til å tro at de hun vil trived bedre på en annen kennel. nå hun ikke trives sammen med så mange hunder og hun trenger mere oppmerksom het???????

De la ikke inn 1 melding på nette om omplasseringen av denne hunden..

Så tanta mi tok henne med seg hjem da.

tok med 2 min å finne en på nettet da.. som var intrs i en stor hund. så han skulle ta kontakt i morgen. så får vi se.. så hvis ikke de passer så skal vi lete videre..

En helt frisk hund avlives slik.. uten et eneste forsøk med å finne et hjem til a.???

Jeg har jo tispe da.. så jeg tok med med henne dit siden de sa hun hadde vært så sint på andre tisper, ville se dette selv. HUn gjorde ikke noe.. hilste på tini og de lekte litt å koste seg...

så håper hun kommer til bake og bli litt mer livlig igjen...hun så deppa ut stakar..

ble litt rotete innlegg.. men dere skjønner sikkert pointet..

Øh.. Hva mener du egentlig er forskjellen på tante og oppdretterene/eierene av faren? Tante mangler tid, oppdretteren har mange hunder.. Hvis det tok så lite tid å finne interesserte for dere, hvorfor prøvde dere ikke det før? Og hvordan kan det være oppdretter som har satt din tante i en kinkig situasjon? Det KAN jo være omvendt her og? Du sier ingenting om hvor lenge oppdretter har prøvd å omplassere? Eller om de har prata med flere om å ta henne? Bare at de ikke har annonsert henne på nettet engang..

Det er ikke uvanlig at tisper er kranglete med andre tisper, og disse oppdretterene har alt en flokk å ta hensyn til.. At din tantes tispe virker "deppa", vel.. Det ER en omstilling fra å være bare en til å være en av mange.. Og at din tispe går sammen med din tantes tispe, har vel ingenting med saken å gjøre, de kjenner jo hverandre fra før! Min tispe går sammen med flere tisper hun, og så er det flere forskjellige tisper hun ikke går sammen med.. Som med folk, har det noe med kjemi å gjøre.. Og det er aldri lett å være en alene som kommer inn i en flokk, ikke engang med folk, så hvorfor får folk det for seg at hunder eller dyr generelt bare glir inn uten innkjøringsproblemer..?

Skjønner at det er opprørende, men det blir litt ensidig fremstilt her.. Om jeg får være litt slem, så er vel denne tispa gitt opp av både eier og oppdretter, og jeg veit ikke helt om man kan kalle den ene bedre eller verre enn den andre jeg.. Du sier jo selv at tante var på besøk, og syns det så ut til at tispa hadde det bra, så hvorfor denne nedrakkingen av oppdretteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 2ne.

Tanta er ikke et hakk bedre enn oppdretter. Nesten verre vil jeg si. Som for det første anskaffer seg en hund for så "ikke ha tid" til den.

Nå skrives det jo ikke hvor gammel hunden er. Men en slik hundetype blir gjennomsnittlig 5 år. Og å ikke gidde å ofre såpass for noe man anskaffer seg er for meg egoisme.

For det andre, så virker denne tanten mindre hundevant enn de fleste, til tross for at hun har anskaffet seg hund. Som ikke vet at en familiehund ikke uten videre kan plasseres i et oppdrett med 20 andre.

Har hun ikke lest noe om bikkjer? har hun ingen ide om hvordan en flokk fungerer, for ikke snakke om å bry seg om å bruke litt tid på å finne en familie som er tilsvarende det hunden er vandt til fra før.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo å henge ut en oppdretter. Jeg fant ut i løpet av 2 minutter hvem oppdretter det er snakk om!

Også er jo tispa rimelig ung, så hvorfor kjøpte tanten din en hund til så å finne ut at "hey, hakke tid jeg" ? Det er uansvarlig!

Du spør hvorfor oppdretter ikke gjorde mer for å finne et hjem til henne, men hva jeg lurer på er hvorfor tanten din ikke gjorde mer for å finne et ordentlig hjem til henne, og ikke hos en kennel? Man kan jo ikke forvente at en hund som er vandt til å være i midtpunktet vil trives i en kennel der man ofte har mange hunder?

Tanten din er ikke satt i en kinky situasjon. Hun har satt hunden sin i en kinky situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... selv om det er en ensidig fremstilling, så ser jeg likevel at det finnes bedre måter å håndtere dette på fra denne oppdretteren. Har de 20 hunder, som lever som kennelhunder, og så overtar en som har vokst opp som familiehund, så krever det vel ikke veldig store kunnskaper for å tenke seg at dette 1) tar tid å venne en hund til et nytt liv 2) tar tid og omtanke å introdusere en fremmed, voksen hund inn i en flokk.

Jeg kjenner noen større oppdrettere med mange hunder, de driver dels med dette på heltid og bruker dessuten hund i yrket. Får de inn nye hunder utenfra, så har de plass til det - egen løpegård, gjør en innsats etc.

Men rent generelt, så er det en god del oppdrettere som har hund på en måte som JEG ikke ville gitt "godkjent" på til en "vanlig valpekjøper".... de har hauger av hunder, ikke veldig mye kontakt med den enkelte, de går lite tur, de bruker enda mindre tid på den enkelte hunden. Det finnes jo oppdrettere som klarer å avle gode hunder i generasjon etter generasjon, men uten å ha på langt nær så mange hunder som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Hva mener du egentlig er forskjellen på tante og oppdretterene/eierene av faren? Tante mangler tid, oppdretteren har mange hunder.. Hvis det tok så lite tid å finne interesserte for dere, hvorfor prøvde dere ikke det før? Og hvordan kan det være oppdretter som har satt din tante i en kinkig situasjon? Det KAN jo være omvendt her og? Du sier ingenting om hvor lenge oppdretter har prøvd å omplassere? Eller om de har prata med flere om å ta henne? Bare at de ikke har annonsert henne på nettet engang..

Det er ikke uvanlig at tisper er kranglete med andre tisper, og disse oppdretterene har alt en flokk å ta hensyn til.. At din tantes tispe virker "deppa", vel.. Det ER en omstilling fra å være bare en til å være en av mange.. Og at din tispe går sammen med din tantes tispe, har vel ingenting med saken å gjøre, de kjenner jo hverandre fra før! Min tispe går sammen med flere tisper hun, og så er det flere forskjellige tisper hun ikke går sammen med.. Som med folk, har det noe med kjemi å gjøre.. Og det er aldri lett å være en alene som kommer inn i en flokk, ikke engang med folk, så hvorfor får folk det for seg at hunder eller dyr generelt bare glir inn uten innkjøringsproblemer..?

Skjønner at det er opprørende, men det blir litt ensidig fremstilt her.. Om jeg får være litt slem, så er vel denne tispa gitt opp av både eier og oppdretter, og jeg veit ikke helt om man kan kalle den ene bedre eller verre enn den andre jeg.. Du sier jo selv at tante var på besøk, og syns det så ut til at tispa hadde det bra, så hvorfor denne nedrakkingen av oppdretteren?

Jeg var litt irritert i går og det ble litt rotete!

Det er kennelen som eier faren til tispa jeg snakker om.Det er en oppdretter, og jeg la ikke ut noe navn eller slikt.. for det synes jeg ikke jeg trenger å henge de ut slik. men jeg synes de ikke håndterte dette noe bra måte.

Jeg sa også at jeg skjønner at en kennelen ikke hadde mulighet til å ha henne.. men hun har kun prøvd en annen kennel. Hvis hunden ikke trivdes på den kennelen så er det liten sjanse at hun vil trives på en annen. Hunden er deprimert, den trenger å bo i en familie.. ikke en kennel med mange hunder.

Hadde ikke tanta mi tatt med seg hunden i går hadde den vært dø NÅ...

De har ikke satt ut en annonse på nettet eller noe sted for å prøve å omplassere denne tispa..

denne kennelen har merket at tispa ikke trives der.

Tanta mi måtte omplassere denne hunden pågrunn av personlige årsaker.. hun sa i fra til oppdretteren til tispa.. og de sa at de viste om noen som var intrs. og de kom å hentet henne.

Hadde vi vist at hunden ikke trivdes der hadde vi lagt ut annonser da hun prøvde å omplassere hunden første gangen.. de som eier kennelen viste dette på onsdag at de skulle avlive henne på mandag hvis ikke tanta mi tok henne tilbake..

Når det gjelder dette med tisper og flokk.. jeg vet alt dette her.. og som jeg også skrev over så fant hun sikkert ikke sin plass der. Og skylder ikke på denne kennelen der..

ellers så er det sikkert en bra oppdretter..

men jeg regerte på at de ikke prøvde mere.. enn å bare nei hvis du ikke tar henne så avliver vi hun i morgen..

Jeg indrømmer at det ble veldig rotete på innlegget i går.. angrer veldig for at jeg skrev det..

Men jeg synes det er blitt veldig klysete her inne allså.. ja jeg ordla meg litt feil her.. men trenger ikke ANGRIPE meg slik...

Enig med 2ne.

Tanta er ikke et hakk bedre enn oppdretter. Nesten verre vil jeg si. Som for det første anskaffer seg en hund for så "ikke ha tid" til den.

Nå skrives det jo ikke hvor gammel hunden er. Men en slik hundetype blir gjennomsnittlig 5 år. Og å ikke gidde å ofre såpass for noe man anskaffer seg er for meg egoisme.

For det andre, så virker denne tanten mindre hundevant enn de fleste, til tross for at hun har anskaffet seg hund. Som ikke vet at en familiehund ikke uten videre kan plasseres i et oppdrett med 20 andre.

Har hun ikke lest noe om bikkjer? har hun ingen ide om hvordan en flokk fungerer, for ikke snakke om å bry seg om å bruke litt tid på å finne en familie som er tilsvarende det hunden er vandt til fra før.?

det kan ikke du utale deg noen ting om... synes jeg for DU vet ikke om situasjoen til vedkommende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan ikke du utale deg noen ting om... synes jeg for DU vet ikke om situasjoen til vedkommende...

Da syns jeg du skal oppklare litt, for vi er nok fler som har stusset litt over din tantes ansvarsfraskrivelse! Du tar jo på deg et stort ansvar når du tar på deg en hund og det er ikke bare å ombestemme seg og tro at det er noen andre som står klare til å ta over! Det er fint hvis du forteller litt mer om situasjonen, hvis ikke må du nok finne deg i at vi ser på dette som din tantes ansvar først og fremst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg du skal oppklare litt, for vi er nok fler som har stusset litt over din tantes ansvarsfraskrivelse! Du tar jo på deg et stort ansvar når du tar på deg en hund og det er ikke bare å ombestemme seg og tro at det er noen andre som står klare til å ta over! Det er fint hvis du forteller litt mer om situasjonen, hvis ikke må du nok finne deg i at vi ser på dette som din tantes ansvar først og fremst!

det er en grund til at jeg aldri skriver slike emner.. for jeg vet jeg ikke er noe flink til å ordlegge meg.

Men prøvde denne gangen og alt gikk bare i surr så jeg gjør aldri det igjen...

Jeg mener det er uforkskammet å bare angripe og si at tanta di kan jo ikke være så veldig smart å skaffer deg hund så har hun plutselig ikke tid lengre... For dere vet ikke om situasjonen hennes...

Da kunne dere heller ha spurt litt mer i stede for å ANGRIPE med EN gang!

Og jeg mente ikke å henge ut noen oppdrettere jeg... de er sikkert kjempe fine oppdrettere men jeg ble litt paff når de ikke en gang har lagt ut en annonnse på nettet om omplassering før de bestemmer seg for å avlive en helt nydelig og frisk hund...

De tok tispa for å enten ha henne selv eller prøve å omplassere henne.. de bestemte seg for å beholde henne selv..men så trivdes ikke denne tispa i den leve måten.. men mange andre hunder... Så hvorfor prøve de ikke omplassere henne til en familie da.. når de sa at hvis vi ikke beholder henne selv så finner vi en annet hjem til henne...

Tanta mi hadde ikke hatt noe i mot å prøve å finne et annet hjem til henne.. men synes det litt feil å ja tar du henne ikke tilbake så blir hun avlivd i morgen... tanta mi er jo ganske knyttet til hunden da... også er den frisk og fin.

vi har sett en annonnse om en som ønsker deg en stor hund.. så skal prøve å få kontakt med han..

SIER DET IGJEN SÅ INGEN MISS FORSTÅR MEG..

HAR IKKE NOE IMOT OPPDRETTER MEN BLE LITT SKUFFET OVER MÅTEN DE TAKLET DET PÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør skille mellom problemstillingene her - for det er to.

- hva tanten har "skyld" i

OG

- hva kennelens ansvar burde vært

Til det første:

Det er ingen "forbrytelse" å innse at man ikke har tid til en hund. Det hører faktisk med. Når man da tar kontakt med oppdretterne/de som hadde faren, så er faktisk det den i mine øyne gode fremgangsmåten - siden de vil kjenne rasen, vite hvem en slik hund kan passe til etc. Vi har selv tatt tilbake hund fra en valpekjøper som innså at dette gikk ikke, og jeg er da inderlig glad for at de henvendte seg til oss - og ikke gav den til FOD eller solgte den gjennom avisen.

Og uansett om tanten var "dum" da hun kjøpte hunden, så er det ikke hunden som skal måtte bøte med livet - særlig ikke når den "dumme" tanten iallfall prøver å sørge for at den får et godt liv videre, ved å la raseeksperter overta den.

Til det andre:

Når man påtar seg å hjelpe, bør man gjøre dette på ordentlig vis - og avtale grundig på forhånd hva kennelens ansvar er (se om den passer inn hos dem, de hadde jo en egeninteresse her gjennom å avle på hunden...). Dette bør en så stor oppdretter vite BEDRE enn en tilfeldig valpekjøper.

Når ting ikke fungerer da, så bør man følge "spillereglene". Har hunden vært der over tid, så har det neppe slik hast at den øyeblikkelig "må" avlives.

Så diskuter hver og en ting, og ikke miks dem sammen - det tror jeg er det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ingen faktisk hørt oppdretterens side av saken, og da blir det vel litt feil å bestemme seg for at de ikke prøvde hardt nok å omplassere. Det jeg kjenner av st. bernard miljøet så avlives det ikke hunder av eget oppdrett uten grunn, det er ett så lite miljø at "alle" får vite omtrent alt som skjer med alle hundene. Og var hunden såpass fin at de vurderte å bruke henne i avl så ser jeg ikke at de plutselig vil avlive uten grunn. Kan tispa brukes i avl så er det også en attraktiv utstillingshund. Kanskje så de henne som en krevende hund, som de ikke ville omplassere ukritisk, kanskje ville de plassere tispen hos noen som visste hvordan man takler mange kilo problemhund? Kanskje hørte de rundt alle oppdrettere de kjente i norge og sverige uten å ta veien innom finn.no? Det at du brukte to minutter på å finne en intressert betyr kanskje at du hadde mindre krav? Det at de så tispa som aggressiv er skummelt, særlig siden hun er den rasen hun er, og du vil ikke eie en aggressiv st. bernard.

Vi vet ikke hvor lenge de har forsøkt å omplassere hunden, det at den har vært i sverige i to uker forteller at de har hatt hunden i mer enn tre dager.

Min hund hadde også blitt deppa hvis jeg hadde overlatt han til oppdretter i noen uker, hundegårder og ikke lov å ligge i sofa lenger. Men han er tilpasningsdyktig, og hadde sluttet med deppingen etter noen dager. Kanskje sutra litt ekstra når jeg kom tilbake for å hente han, siden han vet at jeg synes synd på han fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja...

Går ann å si sin me ning uten å kalle noen dumme og ja..

Jeg synes det er feil å kalle noen dumme. Når man ikke kjenner situasjonen til vedkommende..

Det er jo flere som skaffer seg hund og må omplassere den for de kommer i en situasjon eller i en tid de ikke har mulighet til å gi hunden det de trenger.. Når hun skaffet seg denne hunden skulle jo hun ha den til den gikk bort.. men så kommer det opp noe som gjør at hun ikke har mulighet lengre.. Det trenger ikke jeg å nevne her for det er PRIVAT! Så jeg vil at ingen skal si noe stygt om det mere. Ikke nevn DUM... for det er hun ikke.. hun er ikke dummere enn deg og meg... og det sårer meg når noen skriver det over... uten som sakt jeg sier det igjen-.. HVITE OM SITASJONEN!

De har hatt hunden en stund nå ..

Det jeg mente med dette at vi fant en som var intrs på kort tid var at det var en mulighet...

Jeg ser ikke en hund som har ikke liker alle tisper like godt som aggressiv hund..

Jeg har selv drevet en del med denne hunden... Hun kan være litt vakt hund.. men ikke noe som jeg ikke greier å håndtere og jeg er 155,5 høy.

Jeg mener at det er en eier der ute til denne nydelige bamsen.. Hadde jeg har plass så hadde jeg tatt henne selv.. men det er ikke slik det er for meg nå eller i min nærmere fremtid..

Og jeg mener hvis det er sååå vanskelig å omplassere denne hunden... hvordan får de solgt valpene de avler opp hele tiden...??

Jeg sier dette igjen å... Jeg synes de håndterte dette feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja...

Går ann å si sin me ning uten å kalle noen dumme og ja..

Jeg synes det er feil å kalle noen dumme. Når man ikke kjenner situasjonen til vedkommende..

Det er jo flere som skaffer seg hund og må omplassere den for de kommer i en situasjon eller i en tid de ikke har mulighet til å gi hunden det de trenger.. Når hun skaffet seg denne hunden skulle jo hun ha den til den gikk bort.. men så kommer det opp noe som gjør at hun ikke har mulighet lengre.. Det trenger ikke jeg å nevne her for det er PRIVAT! Så jeg vil at ingen skal si noe stygt om det mere. Ikke nevn DUM... for det er hun ikke.. hun er ikke dummere enn deg og meg... og det sårer meg når noen skriver det over... uten som sakt jeg sier det igjen-.. HVITE OM SITASJONEN!

De har hatt hunden en stund nå ..

Det jeg mente med dette at vi fant en som var intrs på kort tid var at det var en mulighet...

Jeg ser ikke en hund som har ikke liker alle tisper like godt som aggressiv hund..

Jeg har selv drevet en del med denne hunden... Hun kan være litt vakt hund.. men ikke noe som jeg ikke greier å håndtere og jeg er 155,5 høy.

Jeg mener at det er en eier der ute til denne nydelige bamsen.. Hadde jeg har plass så hadde jeg tatt henne selv.. men det er ikke slik det er for meg nå eller i min nærmere fremtid..

Og jeg mener hvis det er sååå vanskelig å omplassere denne hunden... hvordan får de solgt valpene de avler opp hele tiden...??

Jeg sier dette igjen å... Jeg synes de håndterte dette feil!

Herreminhatt! Når i verden ble HANNHUNDEIER ansvarlig for valpene som er solgt og overlatt til voksne (?) folk? Denne oppdretteren har såvidt jeg kan fatte et bittelite oppdrett i hjemmemiljø...

Jeg synes tanta di - og du - håndterer dette på en alldeles forkastelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreminhatt! Når i verden ble HANNHUNDEIER ansvarlig for valpene som er solgt og overlatt til voksne (?) folk? Denne oppdretteren har såvidt jeg kan fatte et bittelite oppdrett i hjemmemiljø...

Jeg synes tanta di - og du - håndterer dette på en alldeles forkastelig måte.

.... Forkastelig... du missforstår en del allså... har ikke gitt noen HANN HUND EIER SKYLDEN...

Skal prøve å forklare deg dette..

Tanta mi måtte omplassere hunden sin. Hun ringte oppdretteren til tispa pg fortalte dette. Da så oppfretter at hun viste om noen som ville være intrs.. allså kennelen som eide hanhunden til denne tispa..

De kom å så på hunden. og de tok den med deg.. de sa enten beholder vi den selv eller så finner vi et hjem til henne sa de..

Nå ringte de å sa at nei hun trivdes ikke der.. de hadde prøvd å omplassere henne til en annen kennel, men trivdes ikke der heller.. så de spurte om tanta mi ville ha henne tilbake for ellers så skulle hun bli avlivd i dag tidelig..

det jeg mener er hvofor prøvde de ikke å omplassere til en familie??? eller ikke på kennel da..??

De har jo ikke lagt inn noen annonser noe sted. Og hunden er helt frisk å fin..

skjønner at de ikke kunna ha henne men skjønner ikke hvorfor de ikke prøvde mere... Hvis tanta mi hadde vist at det så hadde hun jo prøvd å omplassere henne selv til en familie.. men siden de var intrs i henne så synes tanta mi det var greit da...

Forkastelig måte?? jeg skjønner ikke hvordan vi har gjordt det på en forkastelig måte..

Ja jeg skulle ikke skrive det første innlegget på den måten jeg gjordet.. indrømmer det... men ...

jeg blir tydeligvis ikke forstått her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen måte mener du????

Har jeg sakt noe om HANN HUNDER??????

Jeg har beklaget for det første jeg skrev og har rettet opp.. jeg ble missforstått...

Men det eneste jeg ville si var at det var litt feil måte å gå frem på.. å avlive en frisk hund uten å gjøre litt mere insatts..

Så forklar meg litt mer hva du mener med forkastelig...????

"Det er kennelen til faren til tispa jeg snakker om" = fedre pleier å være hannhunder, de...

Og denne "store kennelen" som spyr ut valper på løpende bånd og selger i kreti og pleti - hvor mange kull har de oppdrettet, egentlig?

Jeg mener FAKTISK at det er den som har kjøpt hunden og derved har påtatt seg et ansvar for dyret resten av dets levetid som har HOVEDANSVARET for at den får det godt så lenge den lever. Flott hvis oppdretter kan hjelpe - suverent om man kan samarbeide om en god løsning for HUNDEN - men i siste instans er det faktisk TANTA di som ikke gjør jobben... - og du slarver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er kennelen til faren til tispa jeg snakker om" = fedre pleier å være hannhunder, de...

Og denne "store kennelen" som spyr ut valper på løpende bånd og selger i kreti og pleti - hvor mange kull har de oppdrettet, egentlig?

Jeg mener FAKTISK at det er den som har kjøpt hunden og derved har påtatt seg et ansvar for dyret resten av dets levetid som har HOVEDANSVARET for at den får det godt så lenge den lever. Flott hvis oppdretter kan hjelpe - suverent om man kan samarbeide om en god løsning for HUNDEN - men i siste instans er det faktisk TANTA di som ikke gjør jobben... - og du slarver.

Jeg da ikke at de spytter ut valper.. jeg bare spurte hvordan de fikk solgt valpene de får og ikke noen er intrs i denne tispa..

LÆR DEG Å LES A.. Har da ikke SAKT NOE OM AT DE SPYTTER UT VALPER SLIK..

DET ER SIKKERT EN TOPPERS KENNEL..MEN LIKTE IKKE HVORDAN DE VIL AVLIVE EN HELT FRISK HUND UTEN Å LEGGE UT EN ANNONSE OG PRØVE I SÅFALL..

Dette er jo å henge ut en oppdretter. Jeg fant ut i løpet av 2 minutter hvem oppdretter det er snakk om!

Også er jo tispa rimelig ung, så hvorfor kjøpte tanten din en hund til så å finne ut at "hey, hakke tid jeg" ? Det er uansvarlig!

Du spør hvorfor oppdretter ikke gjorde mer for å finne et hjem til henne, men hva jeg lurer på er hvorfor tanten din ikke gjorde mer for å finne et ordentlig hjem til henne, og ikke hos en kennel? Man kan jo ikke forvente at en hund som er vandt til å være i midtpunktet vil trives i en kennel der man ofte har mange hunder?

Tanten din er ikke satt i en kinky situasjon. Hun har satt hunden sin i en kinky situasjon!

2 År er hun... er er jo ikke RIMERLIG UNG da...

Men hun er jo ikke gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg her, men under "Hundediskusjoner" står det:

"Her er det forventet at man kan diskusjonsetikette.

Diskusjonene her er tøffere og rett på sak. Her kan du noen ganger få krasse svar tilbake. Tåler du ikke det, så anbefales du ikke å bruke dette forumet."

Skal ikke si hva som er rett og galt i diskusjonen, men skriver man her inne kan man forvente å få som hatten passer :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tini-

Om du ikke tåler å høre hva andre mener, bør du ikke skrive innlegg på forum.

Jeg holder på at tanta di var uansvarlig som ikke gadd ta vare på en hund mer enn i to år. Og iken jeg ke gadd prøve mer å omplassere den til en familie.

I og med at hun har den tilbake nå, så viser jo det at hun KUNNE beholdt hunden likevel...

Om man har liten tid en periode, så går det an å ansette en hundevakt til å lufte hunden. Man får til det man vil.

Innimellom tar jeg på meg ekstrajobber for å tjene litt ekstra. Da ringer jeg til ei jente på 19 år nedi gata her, som lufter bikkja for meg mot litt betaling. Både bikkja og jenta er lykkelige. Hun fordi hun tjener penger, og bikkja fordi hun går på andre steder enn der jeg går.

Skaffer man seg hund, så er det man selv som har påtatt seg ansvaret for et annet liv. Da får man stå for det også.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det så moralsk forkastelig å innse sin egen begrensning, kanskje feil oppfatning av hva det innebar å ha hund, at man heller prøver å finne et bedre hjem til hunden?

Og når ble det forbudt å få personlige ting som gjør det vanskelig å ha hund i en periode?

Pussig gitt... er det liksom gitt at en "hund er for livet", uansett hvor liten tid man i realiteten viste seg å ha til den? Er det bedre å si "ja, det er helt feil av meg å ha skaffet den hunden, men nå MÅ den bli her siden den er mitt ansvar"?

Jeg vil heller eier som innser sin begrensning og omplasserer, enn en som knapt har tid til hunden og dens behov, som setter den i annen rekke eller som ikke har muligheten til å gi hunden et godt hundeliv på grunn av ytre omstendigheter.

Hele VITSEN er jo prosessen som skal skje: At omplassering skjer i ORDNEDE forhold, ut fra ORDNEDE avtaler, og det bør en OPPDRETTER vite bedre enn en "vanlig" valpekjøper. Avlivning bør uansett være aller siste utvei - og ikke noe pressmiddel. Sier man ja til å eie/overta en hund for eventuelt å omplassere den, så bør man følge visse spilleregler... etter avtale.

Det er neppe første gang en kennel/oppdretter tar/får tilbake en valp fra sine linjer, så de bør jo ha litt erfaring i så måte - og kjenne "markedet" for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler diskusjoner...

Men viker ikke som dere ser det jeg prøver å få frem her...

Tanta mi skaffet seg denne hunden for livet...

Men ting dukker opp.. og hendelser skjer.. ULYKKER SKJER..

Som gjør at man ikke har mulighet til å ha hunden her lengre..

Jeg mener det er Hel forkastlig å kalle noen mennekser uansvalige på den måten forde de omplasserer en hund... DERE ANER JO IKKE NOE OM SITUASJONEN...

Den er også så privat at det er noe jeg ikke diskuterer her inne...

Det jeg ville får frem var DE VILLE AVLIVE EN HUND UTEN Å I DET HELE TATT PRØVE Å OMPLASSERE HENNE TIL EN FAMILIE........

jeg blir sur når dere angriper tanta mi på den måten JA......... Men slapp av skal ikke lage flere innlegg her...

Tini-

Om du ikke tåler å høre hva andre mener, bør du ikke skrive innlegg på forum.

Jeg holder på at tanta di var uansvarlig som ikke gadd ta vare på en hund mer enn i to år. Og iken jeg ke gadd prøve mer å omplassere den til en familie.

I og med at hun har den tilbake nå, så viser jo det at hun KUNNE beholdt hunden likevel...

Om man har liten tid en periode, så går det an å ansette en hundevakt til å lufte hunden. Man får til det man vil.

Innimellom tar jeg på meg ekstrajobber for å tjene litt ekstra. Da ringer jeg til ei jente på 19 år nedi gata her, som lufter bikkja for meg mot litt betaling. Både bikkja og jenta er lykkelige. Hun fordi hun tjener penger, og bikkja fordi hun går på andre steder enn der jeg går.

Skaffer man seg hund, så er det man selv som har påtatt seg ansvaret for et annet liv. Da får man stå for det også.!

HUn tok hunden tilbake for hvis hun ikke hadde gjort det så hadde hunden vært DØ NÅ...

En helt frisk og nydelig hund.. DØ.. Uten å i det hele tatt prøve å gi henne et nytt hjem..

Jeg ville bare med gjelle at jeg la ut en annonse på finn.

Og en kennel/ oppdretter som kontaktet med en gang.

Det viste seg at denne kennelen/ oppdretteren var den samme som hjalp oss med å frakte tispa ned fra oppdretteren som valp...

Og en annen ting så forklarte tanta mi situasjonen til disse og denne nye oppdretteren/ kennelen regerte på dette allså... Måten de hadde taklet det på og avlive en så frisk å fin hund..

de sa når de leverte henne at denna blir fin...

De bor langt unna.. ..

Så da ser dere at er en annen oppdretter som skjønnte hva jeg mente..

Så enten så er jeg skikkelig dårlig til å forklare eller så ser dere ikke hva jeg reagerte på...

EN HELT FRISK Å FIN HUND AVLIVES SLIK UTEN GRUNN..

SÅ DET SÅ....... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det så moralsk forkastelig å innse sin egen begrensning, kanskje feil oppfatning av hva det innebar å ha hund, at man heller prøver å finne et bedre hjem til hunden?

Og når ble det forbudt å få personlige ting som gjør det vanskelig å ha hund i en periode?

I prinsippet mener jeg at det ALLTID er moralsk forkastelig å kvitte seg med et levende vesen fordi man "plutselig" ikke finner det opportunt å ha det lengre. I mitt lille hode er det så enkelt at når man har tatt på seg ansvaret for et annet vesens liv så har man en fordømt plikt til å følge det opp "to the bitter end".

Pussig gitt... er det liksom gitt at en "hund er for livet", uansett hvor liten tid man i realiteten viste seg å ha til den? Er det bedre å si "ja, det er helt feil av meg å ha skaffet den hunden, men nå MÅ den bli her siden den er mitt ansvar"?

Det er nettopp slikt man skal tenke gjennom på forhånd - men som de færreste idag gidder fordi de er vant med quick fixes, det være seg på ekteskapet, hundeholdet, arbeidsplassen eller utdanningen. Blir det bittelitt besværlig så kutter man bare ut problemet, i stedet for å fixe det selv. Den utstrakte burbruken er en annen skyggeside av nettopp denne problemstillingen, f eks.

Jeg vil heller eier som innser sin begrensning og omplasserer, enn en som knapt har tid til hunden og dens behov, som setter den i annen rekke eller som ikke har muligheten til å gi hunden et godt hundeliv på grunn av ytre omstendigheter.

De eneste eierne jeg vil ha til mine valper er dem som har tenkt gjennom hundeholdet sitt FØR de går til anskaffelse av hund. Som vet at de har økonomi, plass og anledning til å ta seg av den selv om de blir arbeidsledige for en periode, som har "barnevakt" om de blir sendt på kurs med jobben, som har tid til å gå tur hver dag, og som har innsett at det å ha en hund ikke bare er en enorm berikelse og glede, men OGSÅ et stort ansvar, belastning og problem i veldig mange sammenhenger.

Når det er sagt, vil vi selvsagt hjelpe til på ALLE måter vi overhode kan (inkl å ta en hund tilbake) hvis en valpekjøper av en eller annen ekstraordinær grunn ikke selv klarer å ivareta hundens interesser optimalt.

Men, jeg mener faktisk at når hunden er kjøpt og betalt så er den valpekjøpers ansvar. Det kan ikke være slik som majoriteten av nettbrukerne i slike situasjoner synes å mene: At i det øyeblikk hunden er kjøpt har oppdretter INGEN rettigheter, men plikt til å stille opp med gratis oppstallingsplass, døgnåpen rådgivningstjeneste, tilby gratis pels- og klostell, ha åpen lommebok for å erstatte alle mulige og umulige skader, feil og/eller skjulte svakheter hunden måtte komme til å pådra seg de neste 14 årene...

Hele VITSEN er jo prosessen som skal skje: At omplassering skjer i ORDNEDE forhold, ut fra ORDNEDE avtaler, og det bør en OPPDRETTER vite bedre enn en "vanlig" valpekjøper. Avlivning bør uansett være aller siste utvei - og ikke noe pressmiddel. Sier man ja til å eie/overta en hund for eventuelt å omplassere den, så bør man følge visse spilleregler... etter avtale.

Hvem vet om avlivning er aller siste utvei for eieren av PAPPAEN til denne hunden? Kan det være slik at disse oppdretterne/hannhundeierne vurderer at denne hunden er så vanskelig (ødelagt?) at den ikke kan omplasseres på vettigt vis (det er jo ikke akkurat en tannløs, liten yorkshireterrier det er snakk om...)?

Om avlivning er et "pressmiddel" - så er det i så fall et pressmiddel som brukes like flittig på begge sider av gjerdet... Tro hva "tante" fortalte når hun meddelte at hunden "ikke kunne bli hos henne likevel, gitt"?

Det er neppe første gang en kennel/oppdretter tar/får tilbake en valp fra sine linjer, så de bør jo ha litt erfaring i så måte - og kjenne "markedet" for hunder.

Åh? Det er over 20 år siden mine første valper ble født, jeg har fortsatt ingen erfaring med å ta noen tilbake - fordi det aldri har vært aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var oppdretter som viste tanta mi videre til denne kannelen/ oppdretter som eier faren...

det var de som sa.. vi tar henne.. enten beholder vi henne eller omplasserer henne...

Tanta mi tenkte da.. bra.. at noen som har erfaring med rasen som gjør det...

Hunden er helt frisk å fin... den har fått tilbake den glede gnisten når hun kom tilbake til tanta mi..

er den samme gamle bamsen.. selv om hun bare har vært deg siden søndag..

Det er en stor kennel som ringte nå å da.. så tanta mi forklarte det at ..hun ble jo deprimert på den andr kennelen...Men de sa... må ha tolmodighet .. dette går sikkert greit...HUn må jo få venne seg til ting og når det gjelder dette med tispene så da hun.. ja da får hun være med gutta da... er ikke noe større problem enn det..

Jeg er helt enig at skaffer man seg hund så må man ta ansvaret-- hun hadde økonimien.. barnevakt hvis hun trengte og alt hun... Men av personlig/ helsemessig grunn så kom det opp noe som gjordet at det ikke gikk...

Og Tanta mi pressa ikke hunden på noen.......

Hun ringte oppdretter for å si i fra at hun måtte omplasseres .. men hun skulle finne et godt hjem til henne...

Så det var oppdretter som viste henne videre til den andre kennelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, du er nå mot alt jeg skriver nærmest av prinsipp, og du er sikkert et godt eksempel på en samvittighetsfull oppdretter som er veldig streng og flink til å finne valpekjøpere, og som finner valpekjøpere hvis livssituasjon ALDRI forandrer seg.

Men det finnes mange oppdrettere, som for eksempel produserer flere valper enn et kull en gang i blant, som ikke er tilsvarende strenge, eller kanskje tror bedre om folk, ikke driver med tredjegradsforhør eller sjekker opp vedkommendes bakgrunn eller er verdens beste menneskekjennere - og det er en REALITET som man kanskje bør forholde seg til. Særlig når man ser renrasede og tilsynelatende godt avlede hunder rundt om i omplasseringsorganisasjoner. Eller som avlives av veterinærer som blir triste over å se det meningsløse i det.

Vet om oppdrettere med meget godt rykte på seg, som har opplevd at noen ganger blir ting FOR vanskelige for en valpekjøper - ting endrer seg for mye til at hunden som ble anskaffet under mer ideelle omstendigheter kan få et godt hundeliv der. Ting kan skje, både for folk og dyr, og hvis ting skjer som er "større" enn hunden... ja, da ville jeg foretrekke dem som finner et bedre hjem enn de kan være til sin hund, enn dem som nedprioriterer den fullstendig. Eller som finner på en dårlig unnskyldning om gemytt for å rettferdiggjøre en avlivning av helt andre årsaker.

Som trådstarter prøver å si... det var personlige ting, jeg antar det ikke er snakk om en 17-åring som er lei chihuahuaen, right. Det finnes ganske store nyanser, selv om det å se nyanser kanskje ikke er det letteste.

Jeg husker en dyktig hundemann jeg traff, med praktfulle hunder som han brukte all sin tid på. Vel, han og kona fikk et meget sterkt handikappet barn, som de og flere hjelpere jobbet med på døgnbasis i håp om å trene opp til et bedre liv - og da prioriterte han ikke hundene OVER barnet, gitt, aktive brukshunder som var vant til mye trening, og de fikk faktisk nye hjem der noen SÅ dem... For å nevne et konkret eksempel.

Orker ikke engasjere meg mer i din motviljegreie mot meg nå, jeg Lotta, så jeg sier takk for meg i denne tråden - så kan du vrenge og vri så mye på innlegget mitt, og fremheve egen fortreffelighet som oppdretter. Fint at det finnes så seriøse oppdrettere som deg, men du er kanskje ikke typisk for majoriteten, og det er et poeng:

Verden ER nå litt annerledes enn ideell.... og kanskje det er bedre å forholde seg til det? Hvis man skal se utover EGNE hunder, og på det som skjer generelt?

Hva jeg ville med innlegget jeg skrev, var at FLERE kanskje kunne lære noe - av verdien av ordnede forhold, kontrakter når omplassering skal skje, slike ting. Noe som var litt mer konstruktivt, for det kan sannelig trengs i den uideelle verdenen der ute - for HUNDENES skyld. For en ting det er nok av, er BÅDE useriøse eiere OG oppdrettere som er alt fra useriøse til ganske "lettvinte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...