Gå til innhold
Hundesonen.no

Mås(k)er er rasistiske


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Først og fremt: Heter det måKer eller måSer? :)

Og til historien:

Sykla hjem fra skolen i dag, og det var så hyggelig. Ingen drittmåser som ville bæsje på meg eller no.

Når jeg kom hjem fant jeg ut at jeg måtte på posten for å hente en pakke.

Sykla opp til posten, litt fort da.

Satt Milo fast i en stang vedsidenav noen jeg kjenner(som egentlig ikke kan måle seg med å binde hunden utenfor, men det er en annen ting.) og løp inn. Hentet pakken , og satte meg på sykkelen hjemover.

Måsene stuuuupte nedover på oss, og DET var skummelt det. Den ene måsen var vell rundt 50 cm fra Milo :P

Livredd som jeg var var det ikke lett og sykle fort nei.

Dette gjentok seg rundt 4 ganger, før vi var trygg.

Med udsenvanlig høy puls, hjertet opp i halsen, med en hund som har raptus-anfall var det ikke lett og sykle nei.

Det jeg skulle frem til er at måser er rastiske mot hunder <_<

Et litt rart innlegg- på alle måter, men jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være lett å sykle med Milo med måker rett i nærheten vel? Det tror jeg ikke at jeg hadde turt (syns det er skummelt nok med Tinka, og hun bryr seg ikke om fugler nesten).

Du kan vel forresten si både måke og måse. Jeg sier måke (pappa sier måsså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja..Ehm..2-2..Hva skal jeg velge? :P

Ingvild: Skummelt? :)

Han hoppa opp i lufta, gikk på to bein, trakk til siden, forover og bakover..:Gir det deg et lite inntrykk av hvordan det er?

Trur aldri jeg skal sykle dit igjen mens de dumme fuglene er der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måker og kolje (hyse) og oppvaskklut. Nei, her i syden har vi bare små hettemåker som bråker fært, men skiter lite. Gjessene derimot lager jo rene hundebuffeten nede på fotballbana her. Bæsj er snadder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måker og kolje (hyse) og oppvaskklut. Nei, her i syden har vi bare små hettemåker som bråker fært, men skiter lite. Gjessene derimot lager jo rene hundebuffeten nede på fotballbana her. Bæsj er snadder :)

Har dere ikke ordentlige måker?! :P

Måker er ikke så aller verst, de. Egentlig nokså undervurderte. For meg som ikke har stående fuglehund er de faktisk koselige. Blir jo ikke ordentlig sommer uten måkeskrik og fare for måkebæsj på maten din!

m_ke_sint_fugl_187657c.jpg

Maaker_stort.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så fine! Joa, det er sikkert noen svære måker her og, men de er ikke så mange. Bor rett ved et vann som er naturreservat pga det rike fuglelivet! Dvs at vannet er så møkkete at det ikke går an å bade bikkjer der engang, og fuglelivet er i hovedsak grågjess, canadagjess og stokkender. Det er også en stor koloni med hettemåker, men det er visst lurt for de varsler de andre fuglene når det er fare på ferde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke begge, jeg søkte i ordbok og fekk dette svaret.

måke f2 el. m1 el. måse m1 (av norr már 'måse, måke', jf norr tilnamn mási og mno tilnamn máki) vadefugl i familien Laridae, særleg av slekta Larus / gråm- / hettem-

måse m1 el. måke s d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrives vel hvertfall MÅKE... Men som alle andre ord så er det vel blitt litt dialekt ved å si Måse.. Jeg sier hvertfall måke :)

Husker måka "mi" som jeg kaldte vesle prikken. (jeg hadde den ikke, men bare jeg så en fin måke når jeg var liten så sa jeg at det var den :P Oftest på båttur), syns det var litt rart at den alltid var der jeg var :P hihi

Men har også hatt en ordentlig måke... Den hadde havnet på verrandaen, og mulig skada seg der. vi så det jo ikke. men den ville ikke fly, så jeg og venninna mi satt den inn i en stor gammel hønsegård. Og første vi gjorde var å dra ned på havna og fiske Lauer til den :P Men den var syk, hadde ikke matlyst. Så en dag døde den. Prikken, som kun ble ett år (var en åring i følge pappa)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så fine! Joa, det er sikkert noen svære måker her og, men de er ikke så mange. Bor rett ved et vann som er naturreservat pga det rike fuglelivet! Dvs at vannet er så møkkete at det ikke går an å bade bikkjer der engang, og fuglelivet er i hovedsak grågjess, canadagjess og stokkender. Det er også en stor koloni med hettemåker, men det er visst lurt for de varsler de andre fuglene når det er fare på ferde.

Østensjøvannet altså? Der har jeg gått mange ganger (har slekt rett i nærheten), jeg datt oppi der som liten unge, det var mindre hygienisk. Kjempetrivelig der!

Ingvild:

Du fikk jo prøvd deg med Milo og i en "fuglesituasjon" på Tirsdag da:P

Joda, men det var uten sykkel. Og det var ikke en gang måker, kun noen små fugler langt unna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måker/Måser (bruker begge deler) er egentlig ganske koselige. Like godt lyden av måseskrik når jeg er med havet og sånt, men kan jo godt skjønne du er litt sur på dem nå :P

Jeg for min del har et lite hat mot skjærer. Hvis jeg skal begynne å jakte må det bli på skjærer :)

Men de er vel ikke spiselige heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim sier vi måser. Når noen trøndere sier måker er det fordi de blir påvirket av østlandsdialekten. Hold på dialekta folkens! Som Ricco sier kan man skrive begge deler.

Ellers er jeg enig med Odd Børretzen i at måker oppfører seg som DYR av og til! Men jeg er glad i dem likevel. Hva var sommeren uten bølgeskvulp og måkeskrik? Huset mitt ligger femti meter fra Trondheimsfjorden, jeg elsker lydene fra sjøen når soveromsvinduet står åpent! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja..Kråkene er like ille...

STJÆLER Milo's griseører eller oxeører som ligger strødd utover plæna.. :)

Mens hans ser på, må vite...

Da SMELLER det i vinduet mitt altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim sier vi måser. Når noen trøndere sier måker er det fordi de blir påvirket av østlandsdialekten. Hold på dialekta folkens! Som Ricco sier kan man skrive begge deler.

Må få lov til å unnskylde meg litt da. Er ikke noen wannabe-østlending, men har sikkert plukka opp måker fra mamma (som er fra Oslo). Måker er i alle fall bedre enn måsså, ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østensjøvannet altså? Der har jeg gått mange ganger (har slekt rett i nærheten), jeg datt oppi der som liten unge, det var mindre hygienisk. Kjempetrivelig der!

Ja, det er fint her, men utrolig mye fugleskit over alt. Vi går mye tur og trener spor oppi skogen ovenfor vannet, da! Datt du uti? Æsjj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fint her, men utrolig mye fugleskit over alt. Vi går mye tur og trener spor oppi skogen ovenfor vannet, da! Datt du uti? Æsjj!

Jaa, jeg datt uti, og siden har jeg holdt meg litt på avstand. Lurer på om vi ikke har bilde av det også. I alle fall fra rett før og etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...