Gå til innhold
Hundesonen.no

Det store valget ... !


Cavalier&Collie

Recommended Posts

For litt siden så jeg en blanding av Cavalier og Kooiker. Den så ut som en Cavalier, bare litt større. Også hadde den Kooikertegninger :D Sort beheng på ørene. :P Vakker!

Damen som eide den mente den var like glad som en cavalier, og like sprek som en Kooiker. men at den var litt reservert, som en Kooiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

det er ikke lett å velge om man skal ha tispe eller hanne.... var jeg deg ville jeg valgt en tispe, siden det er første gangen du får hund :P:D gleder meg virkelig på dine vegne!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har jeg hørt, men jeg har lyst på en som er litt stor - en litt stor Kooikerhund, for noen jeg så er så veldig små :D

Ja.. Ta det som passer deg best du! Men det er et slit når tispene får løpetid da, for da blir hannhunden helt gæærn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ja - tenkte ikke at de har det mange ganger i året til sammen jeg #-o

Kommer til å bli et vanskelig valg ... :-k

Jeg mener altså at hannhunder har "løpetid" hver gang det er en tispe med løpetid i nærheten, mens tispene bare har det to ganger i året.

Tror egentlig ikke det er så nøye hvilket kjønn du velger, du må heller se på det enkelte individets egenskaper, og hvordan de passer deg. Hvem av valpene du får best kjemi med rett og slett :D

Men det er jo ofte sånn at tisper er bedre førstegangshunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Var jeg deg, Cavalier&Collie ville jeg valgt tispe. Mye greiere i trening, og som nybegynner hund... også slipper du en hannhund som blir tispegal hele våren... jaja... smak og behag... men til valpekjøpere anbefaler jeg alltid tispe som førstegangshund av praktiske årsaker. :D Mye lettere å ha med å gjøre. Aussie tisper kan være grulig sære da... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper er ikke nødvendigvis så mye roligere og mer føyelige. Bare se på Tinka. :D

Se heller på selve individet når valpene kommer, og få oppdretteren til å hjelpe dere med å velge den hunden som passer dere.

Det er positive og negative ting med både tisper og hannhunder, og sterilisering/kastrering kan være en god mulighet hvis du allikevel ikke skal bruke hunden i avl. Så slipper du løpetid eller gal hannhund når nabotispa har løpetid. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hanner..

Selv har jeg enda ikke opplevd galskapen til hannhunden i løpetiden til tisper, da Balto var ikke så glad i tisper med løpetid.. Han overså dem, prøvde å unngå dem osv.. :D Så han kan jeg si han var den perfekte hann hund..

Og Søsteren min sin hund er en liten casanova, men ingen bjeffing osv i løpetid hos naboens tispe.. han elsker å erte dem bare..

Syns Hannhunder er roligere, mer stabile (vil ikke ha noen på nakken nå, da jeg snakker av egne erfaringer) og de blir kraftigere..

Men må vel ha en tispe en gang i tiden så kan jeg utale meg bedre.. :P

men syns hannhunder er ikke no problem til å ha som førstegangshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mig er det så klart vigtigere at se på det enkelte individ! Jeg foretrækker tæver, men er der en han i kuldet, der har det (for mig) rigtige temperament og passer finest sammen med mig ja, så vælger jeg hanhunden.Men mener også at tæver ofte kan være bedre for førstegangshundejere, idet de ofte er "blødere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok den personen som liker den største, kraftigste og den med sterkest psyke hos hund. Og helst av hannkjønn.

Dette gjelder alle dyr; store kraftige katter, herlige kraftige kaniner, kraftige viljesterke hingster (vallaker)..

Når man vet hvilket individ dette er, og er klar over hvilken "kraft" den kommer til å ha, så tror jeg ikke det skal være verre enn andre hunder/andre dyr. Men man som sagt være klar over hva man skaffer seg!

Eso var altså den tøffeste og største/kraftigste i kullet sitt på 11 valper :roll: Og det merkes nå!

Men flere sier vi passer veldig bra sammen. Han er sta og VIL gjerne ha det på sin måte - jeg er sta og SKAL ha det på min måte! Så da kan vi jo teste hvem som vinner av oss to når vi har små og store "diskusjoner", hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt tispe ...

men burd ejeg bytte? Ble litt usikker :-s

Går det ikke an at du bestiller en stk valp da. Så får du se på alle når du skal velge ut en, både tisper og hanner! Som sagt; heller se på individet enn kjønn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt tispe ...

men burd ejeg bytte? Ble litt usikker :-s

Tror nok tispe er et godt valg til dere siden det er førstegangshund :wink: Men kan jo hende dere må vente litt lenger enn hvis dere skulle hatt hannhund, da det som regel er lengre ventelister på tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt tispe ...

men burd ejeg bytte? Ble litt usikker :-s

Hvis du føler tispe passer best til deg så velger du en tispe.. :D

Er du som skal ta valget. :P

Så trenger ikke å skifte da vettu..

Hunden blir jo ikke bare din? Blir jo i familien men mest din?

Og da har ikke kjønn så mye og si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...