Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering


Rambo

Recommended Posts

Heisann!

Nå er situasjonen sånn at Rambo skal kanskje kastreres. Det er fordi han har så innmari sexlyst og rir på alle tisper han er sammen med. De to søskenene hans, Rocky og Quatro skal også kastreres av samme grund. Det eneste de tre hundene tenker på er tisper.

Det jeg er redd for er at Rambo skal bli en anderledes hund. Bortsett fra det med tispesaken så er personeligheten hans ikke mulig å gjøre bedre. Han er så glad og leken, elsker alt og alle. Vil han bli mye roligere og ikke like glad hvis jeg kastrerer han? Nå er det ikke kemisk jeg tenker på, men det andre.

En annen ting er jo at om noen år kommer jeg til å få to til tre tisper, og da kommer han til å gå av skaftet, og det er jo bedre å kastrere han nå når han er liten enn når han er godt voksen..

Dette med kastrering har jeg snakket med oppdretteren min litt om, og hun støtter min tankegang..Er det forresten lov å konkurere med kastrerte hunder i AG?

Jeg vet at det er mange her som er i mot kastrering av denne årsaken, jeg vet ikke hva jeg er imot og ikke imot, jeg vil høre deres meninger og gjerne erfaringer. Jeg får dårlig samvittighet bare ved å tenke på det, så det er fortsatt liten sjanse, men ting ville blitt mye lettere både for hunden og for meg..

P.s. Jeg tror jeg har satt denne i riktig underforum, hvis ikke så får bare en moderator flytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastrerte Aiko for 1 1/2 år siden av omtrent den samme grunnen. Jeg kom overhodet ikke gjennom til ham! Etter han ble kastrert, er det å jobbe som betyr noe. Han er akkurat like glad og happy som han var før kastreringen og er like giret på å trene. Han har altså IKKE blitt noen sofa hund av den grunn!

Man kan fint konkurrere i både agility og lydighet med en kastrert hund. Ikke noen problem det ;)

Jeg angrer iallefall ikke en dag på at jeg kastrerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på å kastrere min hund, eller det er bestemt, men av den årsaken at han kun har en testikkel. Hvis du er usikker på hvordan han kommer til å bli så kan du prøve en kjemisk kastrering først, da får du en liten pekepinne på hvordan han kan bli ved en fysisk kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar ;) Jeg skal tenke på det, og snakke med en vetrinær, så prøver jeg kanskje kemisk kastrering først. Men tror i grunn jeg skal vente noen måneder til han er eldre, han er jo bare elve måneder nå, så kanskje det endrer seg? Eller blir det kanskje verre, etterhvert smo han blir eldre :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastrerte Aiko da han var 1 1/2. Skulle gjerne gjort det tidligere. De sier du får best effekt av kastreringen hvis du kastrerer før fylte 3 år.

Åja, jaja, jeg får tenke meg grundig om..Det er jo uansett absolutt 0 mulighet for at Rambo skal brukes i avl, han er jo blanding så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jaja, jeg får tenke meg grundig om..Det er jo uansett absolutt 0 mulighet for at Rambo skal brukes i avl, han er jo blanding så..

Det var akkurat det jeg tenkte med Aiko og. Det var og derfor jeg ikke giddet å bruke penger på å prøve kjemisk kastrering på ham først. Hunden min har fått det mye bedre etter at han fikk slippe alle hormonene som tydelig styrte ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For best mulig resultat så bør hannhunder kastreres tidligst mulig, før adferden blir en vane. Men det er en stor avgjørelse, og jeg anbefaler deg å tenke grundig gjennom det. Hunden din er bare 11 mnd og har masse hormoner i kroppen og vil mest sannsynlig roe seg ned med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg tenkte med Aiko og. Det var og derfor jeg ikke giddet å bruke penger på å prøve kjemisk kastrering på ham først. Hunden min har fått det mye bedre etter at han fikk slippe alle hormonene som tydelig styrte ham!

Ok, det høres jo ut som om kastrering ikke er en dum løsning. Kjenner jeg vipper litt ovre til ja-siden nå...Men uasett så blir det etter sommeren, vil ha en helt frisk og stingfri hund i sommer ;) Hvis de syr da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det høres jo ut som om kastrering ikke er en dum løsning. Kjenner jeg vipper litt ovre til ja-siden nå...Men uasett så blir det etter sommeren, vil ha en helt frisk og stingfri hund i sommer ;) Hvis de syr da?

De syr ja! Får jeg spørre hva han er blandig av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det høres jo ut som om kastrering ikke er en dum løsning. Kjenner jeg vipper litt ovre til ja-siden nå...Men uasett så blir det etter sommeren, vil ha en helt frisk og stingfri hund i sommer ;) Hvis de syr da?

De syr ja, men kastrering av hannhund er et relativt lite inngrep. Etter ett par dager vil han mest sannsynlig være i full vigør igjen, men han bør holdes i ro ca 10 dager etter inngrepet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil bli roligere grunnet manko på hormoner, men ellers vil han neppe bli særlig annerledes. Han vil bli lettere å jobbe med vil jeg anta. Det er i allefall den erfaringen jeg har med kastrerte hunder, og jeg har vært borti en god del av dem.

Det er ingen ting i veien for at du kastrerer han nå, jo tidligere jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar og lykke til'er :wub:

Dere har hjulpet meg mye og jeg tror nok at han blir kastrert. Nå skal jeg få sjekket pengesummen på kontoen og eventuelt spare opp manglende penger også skal jeg få han kastrert..Får litt dårlig samvittighet, men det får så være :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kastrerte Pondus pga at han stressa sånn om det var løpske tisper i nabolaget eller her hjemme. Han var 3 år da vi gjorde det, men skulle ønske jeg gjorde det før. Han har sluttet å stresse under løpetid, og det er bare så deilig. Nå kan vi sove om natta. Den som er frustrert nå er tispa mi som prøver å få han til å forstå hvordan den gjøres og gjerne vil ha interessen hans når hun løper. :wub:

Inngrepet gikk over all forventning på Pondus. Tok 40 min, men da brukte de 25 min på å få han til å sove. Han strittet i mot. Samboeren min var med på hele prosedyren, fra bedøvelsen til syingen, men han måtte ta seg en tur ut da dyrlegen vår klemte ut ballene hans :P

Pondus virket ikke som om han hadde noe vondt, og det største problemet var å holde han i ro. Han var fin form etter 1 time, og skulle da leke, med skjerm på hodet.(Han likte forøvrig skjermen og han da, kom og stakk hodet inn når vi kom med den)

Når det gjelder pris, så sjekk rundt. Vi ringte flere og fikk priser fra 1600,- til 6000,-. Hun vi bruker til vanlig var den som tok 1600,- så da valgte vi å bruke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på å kastrere min hund, eller det er bestemt, men av den årsaken at han kun har en testikkel. Hvis du er usikker på hvordan han kommer til å bli så kan du prøve en kjemisk kastrering først, da får du en liten pekepinne på hvordan han kan bli ved en fysisk kastrering.

Når det gjelder kjemisk kastrering så er ikke alltid den pekepinnen så veldig tydelig. Altså, noen hunder reagerer slett ikke på kjemisk kastrering, mens andre kan bli fullstendig "slått" ut, dette fordi den virker også mer direkte inn på hjernen enn bare hormonene, og dermed kan hunden bli mer rolig enn hva den vil bli med fysisk kastrering. En annen ting vedr. kjemisk kastrering er å forhøre seg om hvilken de bruker. Det er forskjellige "preparater" ute på markedet, noen med mer bivirkninger enn andre. Så pris alene er ikke avgjørende, men også hvilket preparat de tar i bruk.

Ok, tusen takk for svar :wub: Jeg skal tenke på det, og snakke med en vetrinær, så prøver jeg kanskje kemisk kastrering først. Men tror i grunn jeg skal vente noen måneder til han er eldre, han er jo bare elve måneder nå, så kanskje det endrer seg? Eller blir det kanskje verre, etterhvert smo han blir eldre :unsure:

Jeg vet ikke hvordan det er for andre, men kastrering er noe jeg mener man skal tenke lenge på og vurdere frem og tilbake. Slik at HVIS det skulle gå galt (evt. under inngrepet, etterreaksjoner, evt. adferdsendring), så var du iaf sikker på din sak. Når det er sagt, så bør man jo ikke vente for lenge heller. Både pga av adferdene hundene legger til seg, samt utviklingen av hormon"tanken" hos denne :-)

Jeg tenkte mye frem og tilbake før jeg kastrerte Sofus. Det ble anbefalt da han var 6 mnd. Og det gikk 9 mnd før det ble en realitet. Nå har jeg ikke merket de største forandringene på ham enda, men dette kan igjen også ta tid. I mellomtiden jobber vi enormt med kontakt og ro!!

En annen ting å tenke på når guttene er slike hormonbomber, det er ikke bare stress i forhold til evt. løpetid, men faren for "smell" med en annen hannhund er jo defintivt mer tilstede også. Og dermed får man den ballasten i tillegg mens man tenker over saken.

Uansett hva du kommer frem til, så må dette være gjennomtenkt! Og etter et evt. inngrep, så må man fortsette å trene på det man sliter med, for selv om de er noen baller mindre, så blir de ikke roligere akkurat :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er for andre, men kastrering er noe jeg mener man skal tenke lenge på og vurdere frem og tilbake. Slik at HVIS det skulle gå galt (evt. under inngrepet, etterreaksjoner, evt. adferdsendring), så var du iaf sikker på din sak. Når det er sagt, så bør man jo ikke vente for lenge heller. Både pga av adferdene hundene legger til seg, samt utviklingen av hormon"tanken" hos denne :-)

Jeg tenkte mye frem og tilbake før jeg kastrerte Sofus. Det ble anbefalt da han var 6 mnd. Og det gikk 9 mnd før det ble en realitet. Nå har jeg ikke merket de største forandringene på ham enda, men dette kan igjen også ta tid. I mellomtiden jobber vi enormt med kontakt og ro!

En annen ting å tenke på når guttene er slike hormonbomber, det er ikke bare stress i forhold til evt. løpetid, men faren for "smell" med en annen hannhund er jo defintivt mer tilstede også. Og dermed får man den ballasten i tillegg mens man tenker over saken.

Uansett hva du kommer frem til, så må dette være gjennomtenkt! Og etter et evt. inngrep, så må man fortsette å trene på det man sliter med, for selv om de er noen baller mindre, så blir de ikke roligere akkurat :wub:

Lykke til!

Jeg mener også at kastrering bør være godt gjennomtenkt. Det kan skje noe under selve inngrepet, det er bestandig en risiko med narkose og det er heller ikke sikkert at hunden blir noe bedre, kanskje den til og med blir verre. Hunden din kan bli mobbet av andre hannhunder, og det er da ditt ansvar å ikke sette hunden din i en slik situasjon/ta hunden din ut av situasjonen hvis den blir mobbet. Det er mye å tenke på, og man bør være sikker før man tar et slik inngrep.

Du får ha lykke til med avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg tror nok at han kommer til å bli kastrert ja, men jeg skal tenke over dette og evt. kastrering blir da etter sommeren.

Hvis du førstes bestemmer deg for å kastrere, ville jeg gjort det så fort som mulig var jeg deg. Da er det mindre sjanse for at atferden du ønsker å bli kvitt, befester seg og må avlæres..

Kastrering er en heller ukomplisert operasjon om begge testiklene ligger der de skal. Da jeg kastrerte min hund fredag før påske, var han i sin vante form dagen derpå, og kunne fint være med på påskeferie. Jeg måtte rett nok begrense aktivitetene hans litt, de blir tross alt sydd selv om han ikke var klar over det sjøl.. hehe :) Det var også praktisk at jeg var hjemme med han og kunne passe på at han lot stingene være, så slapp vi å bruke skjerm eller body mesteparten av tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har snakket med oppdretteren min, og jeg skal bestille time etter salten utstillingen som er i santanshelgen, det er fordi jeg skal ta han med og sosialisere han, da vil jeg ikke at han skal være nyopperert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...