Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv hund


morgan

Recommended Posts

..og det er her jeg mener at folk får vann på mølla og trekker konklusjoner de ikke i det hele tatt har forutsetninger for å gjøre. Hva du kan tenke deg er jo så mangt, men det er nå greit å holde seg til det som blir skrevet. Jeg for min del synes også det er greit å la tvilen komme "tiltalte" til gode, noe ikke veldig mange gjør her og tvert om sur på flisa og stempler terrieren som like hissig, bare fordi den er terrier.

Hva terrieren har med hånd og motstander å gjøre, skjønte jeg ikke.

Vell jeg snakket (skrev) no om samojeden og ikke terrieren, prøvde liksom å forklare at på trådstarter her så virket det som at samojeden var aggresiv og det jeg ville frem til er at samojeden nødvendighvis ikke var noe mer en terrieren akkurat der og da forde om den bet eieren sin i hånden/armen når hundene ble skilt av(det er noe som kan skje når hunder sloss og mennesker bryter inn).

kanskje du forstod det bedre nå?

Men hvem av hundene her som var mest aggresiv vet jeg ikke da jeg ikke så hendelsen personlig og trådstarter selv ikke vet hvem av hundene som startet slossingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange hyggelige softietisper! Og de hannhundene som er greie, har kontante og tydelige eiere som ikke tror de har en gyllen teddybjørn. Samtidig har vi møtt en visstnok "stor" avlshanne, som - da min høflige tispe bad ham slutte å bedrive gynekologiske undersøkelser med snuten - fløy på henne som et uvær. Så det har nok blitt endel titalls forskjellige wheatens vi har møtt i løpet av de siste få årene, i ulike settinger.

Men hvorfor skal JEG "bevise" eller underbygge dette? Dette har da folk med rasen selv sagt, at det er viktig å være nøye med hanhundene, fordi de har mye futt. Så da tror jeg dem, jeg...

Terrier er terrier, det sier jo folk som KAN terriere selv. Og hannhund er hannhund, enda mer på noen raser og typer. Som terrier... Og så er det noe med alder da, at ting skjer... helt opp til treårsalderen. Er det noen som NEKTER for at jacker kan være heftige, for eksempel? Niks, og minst av alt jackfolket selv. For å ta ETT eksempel. Jeg liker terriere, og jeg liker hannhunder med krutt, men jeg liker mest av alt folk som er ærlige om det - og ser at det sjelden er "forfulgte uskyldigheter" når det er bråk..

Men altså: Ser at det er flere som ser poenget, og det beste poenget blir jo faktisk som 2ne gjør, å sitere trådstarten! Hvor eier ikke sier noe, mener "det går bra", lar hunden hilse, lar hunden stå på to bein - noe som på hunder som er mer enn valper ER en måte å teste og strekke grenser og se hvor skapet skal stå, og som ikke "ser hva som skjer" men så blir grinete etterpå.

Å være tydelig synes jeg er greit - for jeg legger merke til at det er NULL svar på mitt spørsmål om trådstarter SA TIL fyren at "nei, vi vil ikke hilse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Akela skriver om rasen, stemmer jo forsåvidt, og det kan virke litt naivt av en eier å nekte for det. La meg sitere fra raserepresentasjonen:

"Men.. wheaten er også en hund med mye egenvilje. Den forsvarer gjerne revir og familie. Wheaten starter vanligvis ikke et slagsmål men sier sjelden nei om anledningen byr seg. Denne rasen trives oftest best med det motsatte kjønn.

Noen beskriver wheaten terrieren som en "ulv i fåreklær" - og den myke silkeaktige pelsen får noen til å tro at temperamentet samsvarer med utseende - ingenting kan være mer feil."

Det ER en terrier, og terriere legger seg ikke langflate. De kan til og med være litt "oppstanasig". Sånn er det bare, og to hannhunder vil kunne føre til en slåsskamp. Ikke noe nytt i hundeverden det.

Men hunden din ble ikke skadet, og det er bra. :) Men om den andre hunden var direkte aggressiv, vet jeg ikke. Syns det hørtes ut som et normalt tilfeldig møte mellom to sterke personligheter. At hunden bet eieren er også velkjent risiko i en slik opphetet #diskusjon#.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette blir sånn typisk "teit" diskusjon - hvor de som enten har samme rase, eller gjør akkurat det samme som denne eieren i slike settinger - lett og elegant går ut å må forsvare både rase og eier......... og da helst uten å ha lest hva vedkommede selv skriver.

Nei, wheaten terrieren ble ikke angrepet av Samojeden - eieren tillot samojedeieren å slippe sin hund frem til Morgan, hvem som begynte slosskampen (etter at de hadde hatt sparringspositur som opp på to mot hverandre er) vet ikke Morgans eier - så for alt vi vet så kan det ha vært Morgan som startet bråket - selv om jeg er tilbøyelig til å tro at det nok kan ha vært Samojden. Jeg har nemlig hatt min dose av wheaten terriere på kurs - mange mange faktisk - og ingen av dem har vært utpreget angrepslystne, men de har hatt en "bring it on" attitude som er beundringsverdig. Dvs. de har ikke sagt nei til en diskusjon, men jeg har enda ikke sett en wheaten starte en fight.......... Hvilket også beskrives over her som relativt normalt for rasen, og da blir det for dumt å gå ut å si at de ikke er sånn.............

Men dette er ikke en rasediskusjon, dette er en diskusjon hvor en eier forsøker å forsvare sin noe klønete måte å handtere ett hundemøte på ved å søke sympati for sin personlige oppfatning av hvem som har rett.

For egen del står jeg hardt på at vedkommede kan skylde seg selv - settingen kunne enkelt vært unngått, og Morgan kunne sluppet å få erfaring med slossing.

Med attituden til Morgans eier så håper jeg at Morgan IKKE tok lærdom av hendelsen på feil måte, dvs. at han blir utaggerende og hissig i forhold til andre hunder - for med ansvarsfraskrivelsen til vedkommede så er jeg rimelig sikker på at den stakkars Samojeden og dens eier kommer til å få skylden - for selvkritikk er ikke vedkommede villig til å ta....... da blir det forøvrig også vanskelig å ta lærdom av hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en kveld og gikk med Morgan, da vi møtte en mann med en Samojed. Eieren hadde den i flexi-bånd og lot den løpe bort til Morgan og meg for å hilse. Det så i utgangspunktet ut til å gå greit, men kort tid etter at begge hundene hadde reist seg på bakbena og sto mot hverandre, skjedde det. Om det var Morgan eller Samojeden som utløste reaksjonen, veit jeg ikke for det skjedde så fort. Uansett så ble Morgan bitt og underkastet seg. Samojeden sto og glefset og var helt frenetisk. Videre klarte eieren å dra den til seg, og da bet den eieren over armen og det så IKKE bra ut. Vi gikk fra plassen uten en eneste kommentar eller unskyldning!

Jeg dro til veterinæren med Morgan(egentlig skulle jeg vel sendt regningen til Samojed-eieren) og det var så lite at han trengte ikke sy, så det gikk heldigvis bra. MEN, her synes jeg det er så mange kritiske spørsmålstegn til eieren av Samojeden at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte!!

Som flere andre må jeg stille spørsmål til hva du selv har gjort for å hindre at dette skjedde, og såvdit jeg kan se er begge eiere like skyldige.

Jeg synes topicen du har satt er helt feil, du går utifra at hunden er aggressiv.

Den kan være redd, og om hunden din startet dette, kan det hende det ikke gikk opp for den at den hadde "vunnet", og at det var derfor den fortsatte å glefse. Men om den var _aggressiv_, tror jeg den ville gått til nytt angrep, du skriver at eieren fikk dratt den til seg, men etter at den "sto og glefset og var helt frenetisk". Som sagt, jeg tror den ville angrepet istedet for å glefse i lufta og bråke, om den var "ute etter" hunden din.

Det at den bet eieren i alt kaoset er ikke det minste rart, og har ingenting med aggressivitet å gjøre, heller manglende oversikt.

Du skulle sendt ham regningen? Regningen for hva da? At veterinæren konstaterte at det ikke var noe som trengte tilsyn? Hadde jeg fått en sånn regning, hadde jeg revet den i filler. Det må gå an å bruke øyne og hender, og ikke fly til veterinæren om bikkja får en liten skrape.

Jeg ville ikke betalt noen regning uansett jeg, så lenge "motparten" ikke gjorde noe for å avverge situasjonen. Da skulle min hund gått hardt til verks (altså faktisk forvoldt skade) for at jeg skulle føle at jeg hadde noe å gjøre opp for.

Hva hvis din hund hadde forsvart seg, istedet for å underkaste seg, og gjordt skade på den andre hunden? Skulle du fortsatt sendt regning til ham?

Det er tydelig at du har postet dette innlegget for å få klapp på skuldra, og for å få en haug med folk til å være enig med deg og si "fysj, for en dum mann med en skrekkelig hund". Men dette er et diskusjonsforum, og jeg anbefaler deg å la være å poste ting hvis du ikke tåler at folk er uenige med deg. Jeg ser forøvrig ikke poenget med sympati-innlegg som dette i det hele tatt, og ihvertfall ikke hvis man flyr i taket når noen våger å snakke en imot.

Jeg får helt bakoversveis av denne tråden. Har Morgans eier vist noen som helst form for hissighet? Har morgan vært hissig? Han ble jo angrepet!

"Om det var Morgan eller Samojeden som utløste reaksjonen, veit jeg ikke for det skjedde så fort."

Det oppstod en konflikt i en hilsesituasjon, han ble ikke angrepet.

Jeg synes Morgans eier har vist flere former for hissighet i denne tråden, om ikke under omtalte hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
La meg sitere fra raserepresentasjonen:

"Men.. wheaten er også en hund med mye egenvilje. Den forsvarer gjerne revir og familie. Wheaten starter vanligvis ikke et slagsmål men sier sjelden nei om anledningen byr seg. Denne rasen trives oftest best med det motsatte kjønn.

Noen beskriver wheaten terrieren som en "ulv i fåreklær" - og den myke silkeaktige pelsen får noen til å tro at temperamentet samsvarer med utseende - ingenting kan være mer feil."

Jeg vet ikke hva du "siterer" fra, men det er ihvertfall ikke fra NKK's offisielle standard:

"Adferd/temperament: Godlynt, livlig og modig. Meget lydig og hengiven mot sine eiere. Meget intelligent. Pålitelig og trofast. Kan forsvare uten agressivitet."

Nå blir vel ikke jeg regnet som spesiellt objektiv her inne, så jeg skal ikke uttale meg om hvilke av disse jeg mener stemmer mest. Uansett, skal man sitere noe så sørg ihvertfall for å ha riktig fakta på bordet.

Det er tydelig at du har postet dette innlegget for å få klapp på skuldra, og for å få en haug med folk til å være enig med deg og si "fysj, for en dum mann med en skrekkelig hund". Men dette er et diskusjonsforum, og jeg anbefaler deg å la være å poste ting hvis du ikke tåler at folk er uenige med deg. Jeg ser forøvrig ikke poenget med sympati-innlegg som dette i det hele tatt, og ihvertfall ikke hvis man flyr i taket når noen våger å snakke en imot.

Jeg forventer ingen sympati-innlegg og jeg forventer ingen innlegg av den motsatte typen heller. Det jeg var ute etter, var en del OBJEKTIVE synspunkter på situasjonen. Jeg skjønner i ettertid at alle svar på mitt innlegg blir kun basert på det jeg skrev og at folk danner seg et bilde med min tekst som utgangspunkt og resten må man gjette seg til. Jeg skjønner også at det er umulig å få objektive synspunkter på en opplevelse fra andre som ikke har vært der selv, så dette skal ikke gjennta seg fra min side. Siden det sikkert bare er eksperter her inne, så tar jeg det til meg når alle er enige om at det er meg og Morgan som har gjort noe galt i denne situasjonen, men for at jeg skal kunne lære av det, måtte jeg ha skjønt hva det var.

*Endret av mod Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vet ikke hva du "siterer" fra, men det er ihvertfall ikke fra NKK's offisielle standard:

"Adferd/temperament: Godlynt, livlig og modig. Meget lydig og hengiven mot sine eiere. Meget intelligent. Pålitelig og trofast. Kan forsvare uten agressivitet."

Nå blir vel ikke jeg regnet som spesiellt objektiv her inne, så jeg skal ikke uttale meg om hvilke av disse jeg mener stemmer mest. Uansett, skal man sitere noe så sørg ihvertfall for å ha riktig fakta på bordet.

Vel, etter å ha hatt en ganske stor andel wheaten terriere på kurs så vil jeg si at siteringen er ganske så akkurat - og om du leste det som stod så stod det at det var sitert fra en RASEPRESENTASJON - det er ikke, jeg gjentar IKKE sitert fra NKK sin rasestandard, men altså fra en presentasjon av rasen som noen - jeg antar en oppdretter - har på sin hjemmeside..... Altså en generell oppfatning av rasen.

Nå tror jeg ikke at noen av de mange wheaten jeg har hatt på kurs har lest hverken standarden eller rasepresentasjonen. Men om du ikke selv oppfatter det så kan jeg jo forklare for deg - standarden sier noe om hvordan rasen er mot folk og eiere, den sier IKKE noen ting om hvordan den er i relasjon til andre hunder. Presentasjonen som da er en oppsummering av erfaringer med rasen - sier noe om hvordan den er i relasjon til andre hunder....... to forskjellige ting det ser du..............

Og en liten opptelling - jeg har hatt mellom 15-20 wheaten på kurs i min tid - og der har vært litt av hvert - jeg har hatt hunder som har bitt eierne sine til blods fordi de ikke fikk banke en annen hund, hvor eieren hadde fått beskjed av oppdretter at de skulle være sånn - de var jo terriere. jeg har hatt mange som har vært omgjengelig med hunder av eget kjønn og jeg har hatt ett par som har vært generelt veldig terriere i forhold til alt av andre hunder.............

Jeg liker wheaten jeg - er stort sett på samme planet som dem, men å si at de er søte små snille ulldotter uten feil DET er å trekke ting for langt.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingen sympati-innlegg og jeg forventer ingen innlegg av den motsatte typen heller. Det jeg var ute etter, var en del OBJEKTIVE synspunkter på situasjonen. Jeg skjønner i ettertid at alle svar på mitt innlegg blir kun basert på det jeg skrev og at folk danner seg et bilde med min tekst som utgangspunkt og resten må man gjette seg til. Jeg skjønner også at det er umulig å få objektive synspunkter på en opplevelse fra andre som ikke har vært der selv, så dette skal ikke gjennta seg fra min side. Siden det sikkert bare er eksperter her inne, så tar jeg det til meg når alle er enige om at det er meg og Morgan som har gjort noe galt i denne situasjonen, men for at jeg skal kunne lære av det, måtte jeg ha skjønt hva det var.

Det er vanskelig å uttale seg på noe annet grunnlag enn det du skrev, når det er den eneste opplysningen vi har! Ikke ta det så tungt om du føler deg misforstått! Det er mange her som syns det er litt artig å diskutere litt friskt :D , uten at vi mener å angripe noen personlig!

Etter hvert lærer du deg kanskje til å skrive på en måte som belyser problemstillingen uten at du stiller deg så lagelig til for hugg selv.

Ikke gi opp å skriv inn! Det er slett ikke så mange eksperter på atferd her inne som det kan virke som. Vi sliter nok med litt forskjellig, flere... Noen er veldig flinke til å komme med gode råd, noen er flinke til å skrive bra (uten at budskapet deres alltid er så bra, kanskje) og noen hiver seg på en diskusjon uten at de har tenkt noe særlig på hva den handler om i det hele tatt! Lykke til med mange og spennende innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Överdriven aggressivitet kan bli ett stort problem och är dessvärre också en relativt vanlig orsak till att wheaten terrier avlivas i unga år."

Dette står på hjemmesiden til den svenske raseklubben, som aktivt jobber med mentaltesting av rasen, selv om mange av oppdretterne velger ikke å ta hensyn til det - noe som påpekes i den Rasespesifikke Avlstrategien som alle svenske raseklubber må ha.

I RAS til den svenske raseklubben står det også:

"Wheaten terriern skall enligt rasstandarden vara en livlig, sportig hund med vänligt temperament, synnerligen tillgiven och lojal mot sin ägare. Hunden ska också kunna försvara utan att vara aggressiv. Det finns indikationer från olika håll på att Wheaten terriern ibland inte motsvarar denna beskrivning. Några av de problem man nämner är aggressivitet och oberäknelighet men också vekhet och rädsla."

Men de svenske hundene er kanskje helt forskjellige fra de norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de svenske hundene er kanskje helt forskjellige fra de norske?

Neida. Du har som vanlig 100% rett.

Jeg liker wheaten jeg - er stort sett på samme planet som dem, men å si at de er søte små snille ulldotter uten feil DET er å trekke ting for langt.........

Hvis du finner et sted jeg har skrevet det, er du god. Og finner du et sted der jeg har skrevet noe som antyder at det er det jeg mener, er du enda bedre. Jeg er stum av beundring.

"Överdriven aggressivitet kan bli ett stort problem och är dessvärre också en relativt vanlig orsak till att wheaten terrier avlivas i unga år."

Enig i at det ikke ser bra ut, når man tar det ut av en større beskrivelse. Jeg skjønner at du synes generellt at wheaten har overdiven aggressivitet, og det er helt greit. Det er vel sånn at hvis det oppstår overdriven aggressivitet, så er vel det et problem uansett rase. Jeg skjønner at jeg omgir meg med hundeinstruktører med mange års erfaring her inne. Selv har vi hatt både Airdale, Kerry og Wheaten i familien opp igjennom årene og jeg har aldri hatt følelsen av at vi bevisst oppsøker hunderaser med adferdsproblemer. Er på ingen måte noen ekspert på hunder og hundehold, men føler at jeg kan litt om store terriere's adferd og deres store personlighet.

Og en liten opptelling - jeg har hatt mellom 15-20 wheaten på kurs i min tid - og der har vært litt av hvert - jeg har hatt hunder som har bitt eierne sine til blods fordi de ikke fikk banke en annen hund, hvor eieren hadde fått beskjed av oppdretter at de skulle være sånn - de var jo terriere.

Har vært på valpekurs med både Airdale, Kerry og Wheaten de siste 20 årene. Har gudskjelov aldri opplevd noe så ekstremt som du skriver selv, men har sett det flere ganger med andre raser.

Endret av Vipsen: bruk Sitér-knappen eller rediger gammelt innlegg for å unngå dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har vel egentlig ikke så mye nytt å komme med i denne diskusjonen, men som jeg har forstått det så spurte Morgan "hva ville dere gjort" i åpnings innlegget sitt. Så her kommer en liten historie om mine erfaringer, kom gjerne med innspill om dere ønsker. Alltid gøy med litt vennlig diskusjon og kverulering...

Jeg er førstgangs eier av hund, har en blanderase som nå er 20 mndr (dobb/rottis/schæfer), og han er self verdens flotteste hund... MEN.. Jeg har etterhvert lært meg at han ikke kan/bør hilse på alle hann hunder. frem til han var litt over 1 år gikk det som en "drøm" og han hilste stort sett på alle og enhver, men plutselig en dag var ikke ting like enkelt lengre. Han beg med å legge seg når han så andre hunder, for så å gjøre utfall og boffe når de kom nær (når han var i bånd). Detter er vi heldigvis på god vei å trene bort, han har blant annet sluttet helt å bjeffe, dersom ikke den andre hunden er stor, han, og bjeffer først :rolleyes:

Når det gjelder å hilse i bånd har jeg etter noen månder (tar tid å få noe inn i hjernebarken...) funnet MITT resept. Alle små hunder kan han fint hilse på (selv om ikke alle kan hilse på han, noe jeg self respekterer), om de tøffer seg etc ser han på meg og vil bort fra situasjonen (uten å virke redd eller nervøs, han vil til nærmeste sted for å slippe en liten skvett :D ). Alle tisper går bra, får han "kjeft" trekker han seg unna. Store hann-hunder derimot er lit mer problematisk. Viser disse hundene klart at de vil leke er han helt med og de kan fint hilse. Dersom jeg ser på den andre hunden at den stiller seg stivt, ikke gir signal om leking får min ikke lov å hilse. Av erfaring så vil de bli stående å måle hverandre (med hodene ved siden av hverandre) før de reiser seg på bak bena. Såvidt jeg har sett så har ikke min hund begynnt noe bråk, MEN når/hvis den andre beg å knurre, bjeffe, så er han gjerne med på den "leken", og vi må dra hundene fra hverandre.

Min observasjon er at dersom man i den tidlige "stillingkrigen" begynner å dra i båndet, så smeller det. Derfor anser JEG, for MIN del at det er best å undvike slike møter.

For å summere "hva ville dere gjort?" spørsmålet: Dersom du ville at din hund skulle møte samojeden så gjorde du rett, det var det du valgte. Utfallet av møtet er ellers vanskelig å diskutere siden ingen vet hvorfor de braket i hop, men det er noe man bare får leve med. Ville du ikke at hunden skulle møte samojeden, så ble det vel feil da, lite man kan gjøre med det nå annet enn å lære av situasjonen..

Tjooghopp og han en fortsatt flott dag alle sammen, nå venter desverre oppvasken <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på hva ville jeg gjort

Min gamle hund var en hannhund som var kranglete med andre. Ikke så veldig morsomt og jeg var altfor uerfarende til å kunne fikse det. Men vi overlevde da likevel :)

Har hentet hunden min ut fra X antall slosskamper han har startet og andre hvor han ble angrep.

Felles for alle har vært å skille hundene så fort som mulig. Deretter har jeg og den andre eier gått over hundene våre/sett rask etter og deretter sagt unnskyld til hverandre og spurt om det gikk bra for deretter å gått hvert til vårt.( synes det er normal høflighet å spørre om det gikk bra )

Noen ganger har skadene vært verre enn antatt og har endt hos dyrlegen. Jeg har da aldri i min fantasi ville belaste den andre eier med dette ( men det er sikkert fordi jeg vet at min hund er kranglete og ikke gir seg )

Tror ikke jeg ville gjort det anyway

Hadde en situasjon hvor han hadde vært i slosskamp, bla angrep av en stor hund som bet 3 cm inn i øret hans og var det verste bittet dyrlegen hadde sett. Den andre hunden hadde kommet rundt en sving og fløy bare rett på.

Uansett da, jeg var ute på tur og ser at det kommer en hannhund jeg vet hvem er mot oss. Vet at disse ikke går bra sammen og prøver å si fra til eier, som kommer med løs hund. Han klarer seff. ikke å kalle inn sin hund, jeg holder Rusken på venstre side og når hunden nærmer seg skyver jeg denne bort med høyre hånd og drar Rusken bakover med venstre hånd. Men det som skjer samtidig er at Rusken i rent forsvar pga øret hiver seg frem og glefser og der er armen min siden jeg skyver den andre hunden bort. Resultatet ble at han hang noen sekunder i armen min før han slapp/oppdaget dette og da skal jeg si at bikkja knakk sammen, enda jeg ikke sa noe. Dette var på vinteren og han bet faktisk gjennom jakke og genser og gjennom huden. Ble en tur på legevakta og to minner om den gangen jeg var så "dum"/uheldig å stikke armen min frem ......

Vel, uansett. Rusken ble ikke skader akkurat

Ble langt dette, men det jeg skulle frem til, er at ting ikke alltid er som de ser ut som. For andre kunne det kanskje se ut som Rusken bet etter meg ? Jeg vet ikke .....

Men jeg ville tatt lærdom av dette og lagt det bak meg. Ikke noe vits å henge seg opp i fortiden, uhell skjer dessverre og da er det viktig å komme seg videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt meg tid til å lese alle svarene til innleggene, men merket at du var usikker på om det var din hund eller den andre eieren sin hund som hadde utløst det hele.

Jeg ville faktisk heller stilt det spørsmålet om det da var du eller den andre eieren som utløste det. Det er veldig veldig sjeldent at det er hundene sin skyld at det braker sammen slik når de er i bånd. Snakket en av dere til hundene når de hilste? Hadde en eller begge stramt bånd? Sto dere veldig nær hundene? Dro en eller begge i båndet? osv... Ofte er svaret fra eierene der ja på alt.

Hadde de vært løse hadde det trolig gått helt fint. Så for å svare deg så kan det være stor sjans at den hunden ikke var det minste aggressiv, den fikk bare ett uheldig signal ett eller annet sted i møte som utsløste fight or flight instinktet.

Selv liker jeg ikke bruke ordet agressiv heller for det er svært få hunder som kommer så langt at de kan kalles det. Nervøs og usikker er ofte mer passende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk heller stilt det spørsmålet om det da var du eller den andre eieren som utløste det. Det er veldig veldig sjeldent at det er hundene sin skyld at det braker sammen slik når de er i bånd. Snakket en av dere til hundene når de hilste? Hadde en eller begge stramt bånd? Sto dere veldig nær hundene? Dro en eller begge i båndet? osv... Ofte er svaret fra eierene der ja på alt.

På det tidspunktet hvor Samojeden kom til Morgan var ingen av båndene stramme. Morgan sto rett forann meg og Samojeden var på det tidspunktet helt ytterst i flexi-lina(tror det var av 8meters typen). Ting skjedde som sagt veldig fort. Etter at hundene barket sammen prøvde jeg å dra med meg Morgan unna(mulig ikke det var det rette å gjøre), men til ingen nytte, siden eieren med flexibåndet ikke fikk dratt hunden sin vekk siden han han kom gående mot oss og båndet var på vei inn på kveilen. Mulig jeg skulle håndtert dette på en annen måte men ting er ofte enklere i teori enn i praksis. Det som skjer i forkant av hele situasjonen derimot, var at samojeden fritt får lov til å løpe ut flexi-lina og bort til oss uten at han spør om det er greit først. Når det da skjer, er det vanskelig for meg å unngå situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for dumt at en lik tråd sklir ut i en diskusjon om hvilken rase som er mest aggressiv. Det er ikke poenget her. Og Akela: Her er du på bærtur! Eller bare ønsker å provosere. Håper det er det siste.

Det mest brukte spørsmålet fra ukjent hundeeier som møter annen hundeeier på tur er: "ER DET HANNHUND ELLER TISPE?" Smiler litt oppgitt hver gang jeg får det spørsmålet. Noen eiere vil at hunden på død og liv skal hilse på alle andre hunder, spesielt hvis det er av motsatt kjønn. Svarer man "tispe" og den andre hundeeieren har en hanne, kommer enkelte ofte bort/slipper hunden fri uten engang å spørre om det passer. Rett og slett dårlig oppførsel! Unngår selv å hilse på "alle" andre hunder på tur. Ser ikke at det kan komme noe godt ut av dette. Lærte derfor raskt å unngå å svare på spørsmålet eller svare "JEG HØRER IKKE HVA DU SIDER!" eller: "LØPETID!". For så å gå videre. Med schæfer ble dette problemet mindre jo eldre og større den ble...(Hun er snill som et lam, de skulle bare visst! :P) Men i disse situasjonene har man i alle fall mulighet til å si at det ikke passer å hilse.

Dette alternativet hadde ikke Morgan i følge startinnlegget. Denne situasjonen kunne vært unngått med litt folkeskikk fra Samojed-eieren. Et minstekrav er å spørre om det passer at hundene hilser på hverandre! Og ikke bare la hunden løpe relativt fritt rundt i idiotboksen (idiotboks = flexiline). Skjønner godt at Morgan føler at dette kom brått på. Når en annen hund slår ut fra idiotboksen og snuser opp i baken på hunden din, kan det føles for sent å si at de ikke får hilse på hverandre....

Lett for oss andre å si hvordan vi teoretisk reagerer på slike situasjoner. På Hundesonen.no kan man i tillegg redigere teoriene sine før man legger de ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde lære av dette selv. Dessverre er det slik at det er mange uansvarrlig hundeeiere som ikke kan lese hundespråk/atferd. Når du så samojeden løp mot din hund, skulle du sagt i fra umiddelbart at de ikke fikk hilse. Jeg pleier å si at hunden min er farlig, eller at den har lus. Ofte den raskeste måten å få folk til å reagere på... I mens du hadde sagt i fra ville det kanskje vært lurt å gått litt unna og etterpå fått hunden ut av situasjonen (selv om det da ikke hadde blitt noen slåssing).

Du sier at de begynte å slåss kort tid etter de hadde reist seg på to bein. Men herlighet! Det har det jo gått evigheter med kroppsignaler om at dette kom til å ende i kamp! Hvorfor i alledager måtte det ta så lang tid fra deres side?!

Det er ikke slik at den hunden som underkaster seg er den snille og uskyldige! Samme hvem som vant eller skadet den andre mest er det BEGGE hundeeierene som skulle ha tatt til fatning MYE før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottz

Det mest brukte spørsmålet fra ukjent hundeeier som møter annen hundeeier på tur er: "ER DET HANNHUND ELLER TISPE?" Smiler litt oppgitt hver gang jeg får det spørsmålet.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal smile oppgitt over det? Det er et spørsmål jeg stiller hver eneste gang jeg ser en hund komme mot meg på trange stier.

Shäferen min vil gjerne sloss med alt som er hanner, mens han går pent på plass om det er en tispe.

Derfor er det veldig greit å vite om jeg skal kommanderer han til sitt til de andre har passert oss, eller om jeg bare kan gå videre.

I årenes løp har jeg vært på alle kurs fra psykologi til strøm hos nordenstam. Bikkja driter i alt. Han VIL sloss. Og om den andre hunden ikke vil, så går han og egler den opp til den får nok og setter i gang.

Det jeg får høre hos alle jeg har vært på kurs hos, er "skyt den, det blir aldri bikkje av den"

Jeg kan heldigvis ha han løs overalt, han kommer når jeg roper. Men går fremdeles berserk når en hannhund kommer nærme oss.

Så istedenfor å smile oppgitt, burde du heller tenke at det er en reell grunn til at de spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å tenke seg til hva man ville gjort i en tiltenkt situasjon... For min del er valget enkelt! Birk (jypling på 16 mnd får IKKE lov til å hilse på ukjente hanner i bånd, punktum! Hva folk mener om det er meg fullstendig likegyldig, det er MIN hund og JEG bestemmer. Om det så krever at jeg tidvis havner litt uti "bushen" på tur, går store omveier og må snu en gang i blandt så får det så være.

Det skal ikke mer enn et napp i båndt før h..... er løs, ikke fordi Birk er noe stor slosskjempe, men ting kan lett feiloppfattes!

Skal ikke hive meg med i skyldspørsmålet, men vil råde deg til (når adrenalinet har roet seg :o ) å lese godt hva Akela og Belgerpia har skrevet, JA det kan virke skarpt, men det er endel gode poeng der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minstekrav er å spørre om det passer at hundene hilser på hverandre! Og ikke bare la hunden løpe relativt fritt rundt i idiotboksen (idiotboks = flexiline).

:o Idiotboks ;) . Jeg liker deg veldig godt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...