Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv hund


morgan

Recommended Posts

Var ute en kveld og gikk med Morgan, da vi møtte en mann med en Samojed. Eieren hadde den i flexi-bånd og lot den løpe bort til Morgan og meg for å hilse. Det så i utgangspunktet ut til å gå greit, men kort tid etter at begge hundene hadde reist seg på bakbena og sto mot hverandre, skjedde det. Om det var Morgan eller Samojeden som utløste reaksjonen, veit jeg ikke for det skjedde så fort. Uansett så ble Morgan bitt og underkastet seg. Samojeden sto og glefset og var helt frenetisk. Videre klarte eieren å dra den til seg, og da bet den eieren over armen og det så IKKE bra ut. Vi gikk fra plassen uten en eneste kommentar eller unskyldning!

Jeg dro til veterinæren med Morgan(egentlig skulle jeg vel sendt regningen til Samojed-eieren) og det var så lite at han trengte ikke sy, så det gikk heldigvis bra. MEN, her synes jeg det er så mange kritiske spørsmålstegn til eieren av Samojeden at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du selv sier at du ikke vet hvem som startet, så ville jeg hvis jeg hadde vært i den situasjonen, ikke lagt skylden på noen, men sett over hunden min om det var sår o.l og videre til vetten hvis det var større sår. Siden du også sa at du og den andre eieren bare gikk videre hver til sitt, så ville sikkert jeg også ha gjort det. Men det kommer jo helt an på situasjonen, og om eieren blir sint, eller beklager eller noe slikt. Men hvis ikke den andre eieren er interessert i å snakke noe, men bare gå, så er det greit. Hvis man alikevel ikke vet hvem som startet og skadene ikke er store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du selv sier at du ikke vet hvem som startet, så ville jeg hvis jeg hadde vært i den situasjonen, ikke lagt skylden på noen

Selv om man ikke vet hva eller hvem som utløste reaksjonen så virker det jo som om samojeden ikke var helt god...Den skulle jo roet seg når Morgan underkastet seg. Og det å bite eieren sin viser jo bare at hunden ikke har helt kontroll over seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er ikke så lett å si hva en ville ha gjort i en situasjon selv. Mange små signaler som jeg ikke ser på min hund, som jeg vet kan utløse bråk. Men klart hvis hunden underkaster seg skal jo kampen være over og avgjort. Og det at hunden biter sin egen eier, er jo ikke bra. Hvis den bare bet sånn bevisst på eieren.. Men jeg ville nok konsentrert meg mer om min egen hund og sett om den hadde det bra. Selv om man tenker på den andre parten også.

Men hva ønsker du da? Ønsker du å få en beklagelse? Sende regningen til eieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du unna når du så hunden gå mot deg?

Sa du fra til eier at du IKKE ville at din hund skulle hilse da han slapp ut på båndet?

Når du så at din hund OGSÅ reiste seg på bakbeina, slik den andre hunden også gjorde, sa da fra at "nå holder det - ta inn din hund"?

I så fall er det nok et helt delt skyldsspørsmål, siden det å la to dyr møtes ALLTID er å ta en liten sjanse.

Og siden det knapt ble et sår, siden det ikke var nødvendig å sy, kan jo den andre eieren si "klarte du ikke å sjekke hunden din selv og se at den var uskadd? Måtte du bruke penger og gå til dyrlege?".

Det blir masse påstand mot påstand, og siden det ikke ble noen skade, så er jo helt riktig spørsmålet: Hva vil du? Ha igjen for et veterinærbesøk som man kanskje kan si burde vært unødvendig, siden man kunne gått over hunden selv? Den andre eier kan hevde at dette ikke er forårsaket av hans hund, ikke sant - med mindre du enten gikk over hunden der og da, mens han ventet, eller hadde vitner.

Jepp, en unnskyldning KAN man kanskje ønske seg - men vi har jo bare hørt din versjon, kanskje eieren av den andre hunden opplevde det som DIN HUNDs skyld? Ikke godt å si... Men mange eiere som har "dårlig samvittighet" kan være forbløffende uhøflige, sånn rent generelt <_<

Du må skille tingene her: En ting er AT de to røk sammen, og det med solid varsel (når hannhunder reiser seg på to bein mot hverandre sånn, og de er helt fremmede, så er det gode sjanser for bråk...). En annen ting, som i og for seg ikke har noe med det første å gjøre, er at hans hund reagerer annerledes NÅR bråket oppstår enn din hund (det å bite eier i armen kan være en overslagshandling, altså en hund som ikke klarer å koble over raskt nok, kanskje den ikke engang registrerte at det var eieren for eksempel).

Men de to tingene har ikke nødvendigvis noen sammenheng for "skyldspørsmålet", slik jeg ser det. Og du så jo selv ikke hva som skjedde, så hva skal da være "beviset" for skylden? Ting skjer, det er dyr, og det er egentlig bare et godt motargument mot tilfeldig hilsing på andre hunder i bånd som man ikke kjenner.

Jeg gidder aldri å la hannhunden min hilse på visse typer hannhunder når han er i bånd, fordi det ikke er noen grunn til et slikt hastig møte hvor hundene ikke får brukt nødvendig tid. Er han i parken, bruker min hund lang tid - da er det ingen eiere som stresser og drar i noe bånd, og hunder som kjapper seg på grunn av det. Min erfaring er at det er greit å unngå, dersom man har litt oversikt og er kontant.

Kanskje dette møtet kunne gått bra dersom de var løs, dere hadde tid til å vente etc. Samtidig lar jeg ikke mine hunder leke så intenst, etter en viss alder, med helt fremmede hunder - den "på to bein mot hverandre" har jeg ofte sett det smelle som neste steg av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du unna når du så hunden gå mot deg?

Sa du fra til eier at du IKKE ville at din hund skulle hilse da han slapp ut på båndet?

Når du så at din hund OGSÅ reiste seg på bakbeina, slik den andre hunden også gjorde, sa da fra at "nå holder det - ta inn din hund"?

I så fall er det nok et helt delt skyldsspørsmål, siden det å la to dyr møtes ALLTID er å ta en liten sjanse.

Og siden det knapt ble et sår, siden det ikke var nødvendig å sy, kan jo den andre eieren si "klarte du ikke å sjekke hunden din selv og se at den var uskadd? Måtte du bruke penger og gå til dyrlege?".

Det blir masse påstand mot påstand, og siden det ikke ble noen skade, så er jo helt riktig spørsmålet: Hva vil du? Ha igjen for et veterinærbesøk som man kanskje kan si burde vært unødvendig, siden man kunne gått over hunden selv? Den andre eier kan hevde at dette ikke er forårsaket av hans hund, ikke sant - med mindre du enten gikk over hunden der og da, mens han ventet, eller hadde vitner.

Jepp, en unnskyldning KAN man kanskje ønske seg - men vi har jo bare hørt din versjon, kanskje eieren av den andre hunden opplevde det som DIN HUNDs skyld? Ikke godt å si... Men mange eiere som har "dårlig samvittighet" kan være forbløffende uhøflige, sånn rent generelt <_<

Du må skille tingene her: En ting er AT de to røk sammen, og det med solid varsel (når hannhunder reiser seg på to bein mot hverandre sånn, og de er helt fremmede, så er det gode sjanser for bråk...). En annen ting, som i og for seg ikke har noe med det første å gjøre, er at hans hund reagerer annerledes NÅR bråket oppstår enn din hund (det å bite eier i armen kan være en overslagshandling, altså en hund som ikke klarer å koble over raskt nok, kanskje den ikke engang registrerte at det var eieren for eksempel).

Men de to tingene har ikke nødvendigvis noen sammenheng for "skyldspørsmålet", slik jeg ser det. Og du så jo selv ikke hva som skjedde, så hva skal da være "beviset" for skylden? Ting skjer, det er dyr, og det er egentlig bare et godt motargument mot tilfeldig hilsing på andre hunder i bånd som man ikke kjenner.

Jeg . Er han i parken, bruker min hund lang tid - da er det ingen eiere som stresser og drar i noe bånd, og hunder som kjapper seg på grunn av det. Min erfaring er at det er greit å unngå, dersom man har litt oversikt og er kontant.

Kanskje dette møtet kunne gått bra dersom de var løs, dere hadde tid til å vente etc. Samtidig lar jeg ikke mine hunder leke så intenst, etter en viss alder, med helt fremmede hunder - den "på to bein mot hverandre" har jeg ofte sett det smelle som neste steg av...

Hehe, god til å provosere du..

Det er klart jeg skulle snudd og gått en annen vei når jeg så hund/eier kom i mot. På den måten hadde jeg unngått en situasjon 100%. At en hund kommer busende ut av flexi-båndet og bort til meg er min egen skyld, på en måte...... Man kan selvfølgelig ikke klandre eieren som lot hunden sin komme bort til meg.

Jeg ser at du "gidder aldri å la hannhunden min hilse på visse typer hannhunder når han er i bånd, fordi det ikke er noen grunn til et slikt hastig møte hvor hundene ikke får brukt nødvendig tid". Det fungerer fint i teorien og for deg også i praksis, men jeg skulle likt å se deg unngå en liknende konfrontasjon hvis du var i min situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, god til å provosere du..

Det er klart jeg skulle snudd og gått en annen vei når jeg så hund/eier kom i mot. På den måten hadde jeg unngått en situasjon 100%. At en hund kommer busende ut av flexi-båndet og bort til meg er min egen skyld, på en måte...... Man kan selvfølgelig ikke klandre eieren som lot hunden sin komme bort til meg.

Jeg ser at du "gidder aldri å la hannhunden min hilse på visse typer hannhunder når han er i bånd, fordi det ikke er noen grunn til et slikt hastig møte hvor hundene ikke får brukt nødvendig tid". Det fungerer fint i teorien og for deg også i praksis, men jeg skulle likt å se deg unngå en liknende konfrontasjon hvis du var i min situasjon.

Skjønner hva du sier, og er enig med deg. Jeg har alikevel "mistet håpet" etter flere år med hund i Oslo. Her er det bare altfor mange tosker med flexibånd og til og med løse hunder som hverken har eller tilsynelatende ønsker å ha kontroll på siden hunder. Senest i dag krysset jeg gaten fordi det kom en hund i bånd mot meg. Antakelig tror de at jeg har en sint hannhund, men heller at de tror det enn at de faktisk får det bekreftet ved at hundene spenner seg i bånd og barker ihop.

"Shit happens", til stadighet, som du nå har erfart. Dersom jeg kommer i en plutselig situasjon der den andre hunden kommer bort(typisk løs hannhund som eier ikke har kontroll over som bare sprinter over veien), så slipper jeg bare kobbelet og går og det før den andre hunden er helt borte. Jeg gjør dette fordi jeg har en hannhund som jeg stoler på snakker "hundsk" relativt greit, og som er stor nok til å hindre de fleste andre hanner i å leke "høy og mørk". Dessuten er han såppass under kontroll at jeg kan rope ham etter meg når de har kommet over første hilsefase og før noe utarter seg. Da følger som regel ikke den andre hunden etter.

Jeg blir alltid like overrasket og forferdet over mangelen på kontroll enkelte har på sine hunder. Jeg blir også helt tatt på senga over hva de tillater sine hunder å gjøre, som f.eks. å bare slippe de i en park full av soltilbedere, slippe dem midt i Oslos gater vel vitende om at de ikke har kontroll på de om det kommer en hund eller en katt, og alle de i flexibånd som ikke i det hele tatt tar hensyn til at andre kanskje ikke ønsker å hilse på den uoppdragne kjøter'n deres. De blir forøvrig alltid like uopprettelig fornærmet når jeg med Mine Strengeste Stemme sier at min hund ikke skal hilse de gangene jeg klarer å komme dem i forkjøpet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår satt jeg på en benk og slappet av, med hunden i bånd ved siden av meg. Så kom det en mann gående forbi med en hund og hunden trakk imot min hund og ville tydelig hilse på. Mannen bare kom imot oss og lot hunden gå helt innpå oss, uten engang å si hei, om det ver greit eller om det var en tispe eller hannhund. Så hunden rett bort til der vi satt og buste på Hera. Hera svarte med kjefting. Blir litt oppgitt ja. Kunne jo for alt han visste vært en hannhund jeg hadde som var meget aggressiv. Men men.. mange som er uhøflige ja.. :rolleyes: Ikke rart det blir slosskamp.. selv om men selv tar hensyn og unngår, kommer man ikke unna disse hundeeieren som må hilse og tror at det er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære... hvis det er SLIK innstillingen din er, så er det ikke rart det blir bråk ;)

Istedenfor å anklage MEG for å være flink til å provosere, hva med å tenke litt etter: Kanskje DU er dårlig til å forklare, eller har forklart ufullstendig? Kunne jo være noe der, kanskje......?

Det virker jo som om du ble stående og la hunden din hilse, og da er du kanskje ved kjernepoenget? Skulle mannen være tankeleser? VITE at du ikke ville at hunden din skulle hilse? Siden verden er full av dusteeiere, som slipper hundene sine bort til hvem som helst, så kunne HAN kanskje trodd at du var en av dem - hans likesinnede, så og si?

Sitter man der og tier stille mens de andre nærmer seg, så er man på en måte med på det: Det er MANGE som gjerne vil at hundene deres skal få hilse, det er jo nok bare å lese alle episodene som det refereres til, så hvordan kan de blåøyde vite at DERE er unntaket? Da må man si fra.... FØR man klager over hvor dumme "alle andre" er...

Jeg har hatt en hannhund som kunne reagere på andre hannhunder. Det gjorde til at jeg ble flink til å FOREBYGGE situasjoner - og ja, flink til ikke å pukke på min egen rett, av hensyn til MIN EGEN hund. Jepp, kjipt å måtte gå unna hvis det er den andre som ikke har styring, men jeg vil heller ergre meg innad og la hunden min slippe å slåss eller bråke.

Husker jeg satt på uterestaurant med en bekjent, som klaget over at alle unger som var tilstede løp bort til hennes hund. Hun pep et lite "ikke gjør det da.......". Vel, så tro jeg til, reiste meg opp, sa et meget klart og tydelig NEEEEII! Jepp, da fikk hunden være i fred. Noen ganger må man snakke i store bokstaver, for sin egen hunds skyld - andre ganger får man heller snu og gå en annen vei.

Jeg synes også det er mange dumme eiere, men jeg synes da det virker som de finnes her inne også... og kanskje andre synes jeg er dum også, siden opplevelser av denslags er høyst subjektive?

For det HAR noe med øynene som ser: Her i parken går det en dame med en større... "selskapshund", kan vi si. En pen, middelaldrende dame med en meget snill, ganske forsiktig hund. Hun er nå rasende på en "kamphundeier som er uansvarlig og har en farlig hund". "Kamphundeieren" har en blandingshund og ser selv litt rølpete ut kontra den kåpekledde damen. Sistnevnte er rasende på den "gamle kjerringa" som snakker stygt om hennes hund. Vel, jeg har sett begges hunder - begge er greie, ordentlige hunder som bare har litt ulikt språk, situasjonen ble dum, og det er rett og slett sånt som skjer... og ikke ble det noen skade av det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære... hvis det er SLIK innstillingen din er, så er det ikke rart det blir bråk :wub:

Du har helt rett. Etter en kveld med selvransakelse ser jeg at min provoserende måte å gå tur med hunden på er grunnen til denne konfrontasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rest my case :wub:

Nå er ikke softiene verdens fredeligste rase, ikke gutta iallfall, så du har nok havnet på rett hylle med en terrier...

Du får tenke litt mer, tror jeg. Og ikke surne til over manglende medhold... når du selv har vært med på å rote til en situasjon. Har du hund, må du også forholde deg til resten av verden, og KLART at innstilling har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke softiene verdens fredeligste rase, ikke gutta iallfall,

Og dette påstår du på bakgrunn av hva???? Få høre nå, kom med noe konkret dokumentasjon som kan støtte din påstand.

når du selv har vært med på å rote til en situasjon. Har du hund, må du også forholde deg til resten av verden, og KLART at innstilling har mye å si.

Når du skriver at jeg har "rotet til situasjonen" på bakgrunn av at jeg sier at en hund kommer løpende bort til oss og det smeller, da blir jeg kraftig provosert. Når du ikke så situasjonen er det en ganske brutal påstand, etter min mening. Hva i all verden mener du med riktig innstilling???? Hva har min innstilling til resten av verden med dette å gjøre???? Hvordan kan du si dette????? Kjenner du meg????? Dette du skriver er, for meg, faktisk så grovt at jeg tviler på at du hadde turt å "si det" uten å ha et tastatur å gjemme deg bak. Jeg avslutter denne diskusjonen, for min del, her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Når du skriver at jeg har "rotet til situasjonen" på bakgrunn av at jeg sier at en hund kommer løpende bort til oss og det smeller, da blir jeg kraftig provosert. Når du ikke så situasjonen er det en ganske brutal påstand, etter min mening. Hva i all verden mener du med riktig innstilling???? Hva har min innstilling til resten av verden med dette å gjøre???? Hvordan kan du si dette????? Kjenner du meg????? Dette du skriver er, for meg, faktisk så grovt at jeg tviler på at du hadde turt å "si det" uten å ha et tastatur å gjemme deg bak. Jeg avslutter denne diskusjonen, for min del, her og nå.

Nei for all del - ikke ta selvkritikk liksom...........

Nei, det er ingen som kjenner deg her - men les hva du skriver selv liksom.

Du skriver at du gikk tur og så kom en samojed i fleksiline hvor eieren lot den ruse bort til Morgan for å hilse, ALT du skriver tyder på at du i denne settingen var HELT og HOLDENT komfortabel med det, du skriver sogar "og det så ut til å gå bra" - du skriver også at de stod på to mot hverandre før det smalt.........

Og i det du skriver så høres det ut som om du synes det er helt normalt at to hannhunder står på to mot hverandre...... hvilket det IKKE er - det er den FØRSTE indikasjonen på at du burde tatt din ut av settingen.

Hva skulle du gjort?

Vel - du observerte mannen med samojed, du observerte at hunden gikk i fleksiline - og på den tiden du rakk å observere dette burde du ha tatt din hund inn bak deg og ropt til mannen, vær vennlig å hold din hund unna ......

Dette er faktisk svært enkelt - og da mener jeg svært enkelt - og med mindre du vil at Morgan skal utvikle seg til å bli en skikkelig drittsekk på lik linje med mange wheaten terrier hannhunder så foreslår jeg at du lar han slippe slike settinger i fremtiden ved at du selv tar ansvar å forteller Morgan at du rydder opp.

Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert over at du forsøker å skyve skylden over på den andre - fleksiline eller ikke - alt du hadde behøvd å gjøre var å ta din hund unna og gi beskjed til samojedeieren at du ikke ville de skulle hilse.

Men med din innstilling så antar jeg at dette neppe er første gang Morgan vil få juling - så du får ha lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for all del - ikke ta selvkritikk liksom...........

Nei, det er ingen som kjenner deg her - men les hva du skriver selv liksom.

Du skriver at du gikk tur og så kom en samojed i fleksiline hvor eieren lot den ruse bort til Morgan for å hilse, ALT du skriver tyder på at du i denne settingen var HELT og HOLDENT komfortabel med det, du skriver sogar "og det så ut til å gå bra" - du skriver også at de stod på to mot hverandre før det smalt.........

Og i det du skriver så høres det ut som om du synes det er helt normalt at to hannhunder står på to mot hverandre...... hvilket det IKKE er - det er den FØRSTE indikasjonen på at du burde tatt din ut av settingen.

*klippet*

Nå tror jeg også at Akela sa noe om dette, at hundene går på to og står mot hverandre. Og da kjenner jeg at jeg starter å lure litt.... Iaf når Belgerpia mer eller mindre sier her at dette er ensbetydende med bråk. Dette må være noe jeg ikke har fått med meg. Sofus har alltid gått på to i hilsesituasjon med andre hunder (innimellom all annen lek), og jeg har trodd at dette er noe som henger igjen fra valpetiden (gutten er litt over året nå). MEN, mitt spørsmål, er dette noe jeg rett og slett må få en slutt på-hvis dette er ensbetydende med bråk? Greit nok har han blitt tilsnakket av eldre hunder som slett ikke liker at en yngre en er på "toppen", men bare i oppdragende tone, ikke noe mer. Og det er jo igjen bra, at han får beskjeder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell du skriver jo selv at du ikke vet hvem av hundene som startet kampen, det er ikke så mye å gjøre med det.

Det kan liksågodt ha vært din som startet som det var samojeden.

Hvis hundene stivnet til når de hilste på hverandre så skal det ikke mye til for at det vil smelle(spør meg jeg vet).

At samojeden bet eieren sin i armen vil ikke si det samme som at den er aggresiv(har du noen gang skilt av to hunder som sloss skikkelig?), jeg har selv skilt hunder som sloss og har endt opp med flere ganger å bli bitt selv når jeg har skilt dem, det er faktisk ikke uvanilg at slikt kan skje når hundene blir en smule giret når de sloss.

Det er jo en grunn til at det sies at skal du skille to hunder så må du ta dem i bakfoten eller halen for ellers så kan du risikere å bli bitt, i kampens hete så ser nemmelig ikke hunden etter om det er den andre hunden den biter i eller om det er et menneske, den bare biter for å forsvare seg(tviler på at hunden tenker så mye på hva den biter i når den forsvarer seg mot en anne hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette påstår du på bakgrunn av hva???? Få høre nå, kom med noe konkret dokumentasjon som kan støtte din påstand.

Vel, man får jo et inntrykk av rasen når man har truffet endel av dem...Jeg har faktisk til gode å treffe en wheaten hannhund som har vært grei med andre hannhunder jeg..Samtlige jeg har sett/hørt om har "hatet" andre hannhunder. Den verste taklet ikke hannhunder på 20 meters avstand, da rev den nesten eieren sin over ende..Hadde to stykker i i nabolaget også, og begge ble verre og verre etterhvert som de ble eldre..

Inntrykket mitt, og som flere eiere av rasen jeg har snakket med også har, er at hannhundene har svært lett for å utagere mot andre hannhunder..Tror det er veldig lurt å beskytte en wheaten terrier hann mot å bråke med andre hannhunder, og det syntes jeg du heller burde tenke på, en å gå fullstendig i forsvar, kreve "dokumentasjon" osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt bakoversveis av denne tråden. Har Morgans eier vist noen som helst form for hissighet? Har morgan vært hissig? Han ble jo angrepet! Og hvis du har til gode å treffe en hannwheaten som er grei mot andre hannhunder Karine, så er du herved invitert til å komme å hilse på Pippin. Så tar vi en tur til Lillehammer og hilser på oppdretterens hunder med det samme.

Jeg trodde det var en gylden regel for alle som går tur med hund at du går ikke bort til andre hunder uten at eieren signaliserer at det er greit. Når noen gjør det, og det blir slossing av det, så burde det ikke være noe spørsmål om hvem sin skyld det var. Det må da være mulig å gå tur med hunden sin uten å bli overfalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt bakoversveis av denne tråden. Har Morgans eier vist noen som helst form for hissighet? Har morgan vært hissig? Han ble jo angrepet! Og hvis du har til gode å treffe en hannwheaten som er grei mot andre hannhunder Karine, så er du herved invitert til å komme å hilse på Pippin. Så tar vi en tur til Lillehammer og hilser på oppdretterens hunder med det samme.

Jeg sier overhodet ikke at alle wheaten hannhunder er hannhundaggressive, men at de jeg har møtt har vært det i større eller mindre grad..Syntes det har vært rart, da tispene jeg har truffet har vært helt annerledes..Når eiere av rasen også sier at de har lett for å bli det, skjønner jeg ikke hvorfor man skal nekte for at de har lettere for å bli hannhundaggressive enn mange andre raser :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt bakoversveis av denne tråden. Har Morgans eier vist noen som helst form for hissighet? Har morgan vært hissig? Han ble jo angrepet! Og hvis du har til gode å treffe en hannwheaten som er grei mot andre hannhunder Karine, så er du herved invitert til å komme å hilse på Pippin. Så tar vi en tur til Lillehammer og hilser på oppdretterens hunder med det samme.

Jeg trodde det var en gylden regel for alle som går tur med hund at du går ikke bort til andre hunder uten at eieren signaliserer at det er greit. Når noen gjør det, og det blir slossing av det, så burde det ikke være noe spørsmål om hvem sin skyld det var. Det må da være mulig å gå tur med hunden sin uten å bli overfalt!

Jeg må si meg helt enig med deg her, og jeg skriver de andres svar på kontoen for fenomenet "vann på mølla". Når èn kritiserer kraftig, så hiver andre seg på.

Jeg forstår Morgan veldig godt, for jeg har opplevd det samme flere ganger, og til stadighet, og det på tross av at jeg faktisk har gitt opp håpet når det gjelder andre hundeeiere og har sluttet å stole på de. Det har riktignok ikke ennå endt i slosskamp, men slik jeg forstår Morgan, så er det faktisk ikke det egentlige poenget. Jeg skjønner alikevel at det kan være vanskelig for flere her å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man kanskje rett og slett være grisetydelig på at en ikke vil at hunder skal hilse da når man er usikker.Der har jeg en jobb å gjøre en kan fort bli overrasket...

At hunden bet eieren kan vel være en overslagshandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig med deg her, og jeg skriver de andres svar på kontoen for fenomenet "vann på mølla". Når èn kritiserer kraftig, så hiver andre seg på.

Jeg forstår Morgan veldig godt, for jeg har opplevd det samme flere ganger, og til stadighet, og det på tross av at jeg faktisk har gitt opp håpet når det gjelder andre hundeeiere og har sluttet å stole på de. Det har riktignok ikke ennå endt i slosskamp, men slik jeg forstår Morgan, så er det faktisk ikke det egentlige poenget. Jeg skjønner alikevel at det kan være vanskelig for flere her å se.

Poenget her var vell om Samojeden var aggresiv eller ikke.

Og ut i fra hva jeg kan tenke meg så er den sikkert ikke noe mer aggresiv en den andre hunden da hunder lett kan ta feil av en hånd og motstander midt i kampens hete.

Som sagt jeg har opplevd det selv mer enn en gang og vet godt at en lett kan bli bitt når en skiller av to hunder som sloss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var vell om Samojeden var aggresiv eller ikke.

Og ut i fra hva jeg kan tenke meg så er den sikkert ikke noe mer aggresiv en den andre hunden da hunder lett kan ta feil av en hånd og motstander midt i kampens hete.

..og det er her jeg mener at folk får vann på mølla og trekker konklusjoner de ikke i det hele tatt har forutsetninger for å gjøre. Hva du kan tenke deg er jo så mangt, men det er nå greit å holde seg til det som blir skrevet. Jeg for min del synes også det er greit å la tvilen komme "tiltalte" til gode, noe ikke veldig mange gjør her og tvert om sur på flisa og stempler terrieren som like hissig, bare fordi den er terrier.

Hva terrieren har med hånd og motstander å gjøre, skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en kveld og gikk med Morgan, da vi møtte en mann med en Samojed. Eieren hadde den i flexi-bånd og lot den løpe bort til Morgan og meg for å hilse. Det så i utgangspunktet ut til å gå greit, men kort tid etter at begge hundene hadde reist seg på bakbena og sto mot hverandre, skjedde det. Om det var Morgan eller Samojeden som utløste reaksjonen, veit jeg ikke for det skjedde så fort. Uansett så ble Morgan bitt og underkastet seg. Samojeden sto og glefset og var helt frenetisk. Videre klarte eieren å dra den til seg, og da bet den eieren over armen og det så IKKE bra ut. Vi gikk fra plassen uten en eneste kommentar eller unskyldning!

Jeg dro til veterinæren med Morgan(egentlig skulle jeg vel sendt regningen til Samojed-eieren) og det var så lite at han trengte ikke sy, så det gikk heldigvis bra. MEN, her synes jeg det er så mange kritiske spørsmålstegn til eieren av Samojeden at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte!!

Jeg veit ikke helt hvorfor du mener samojeden var aggressiv, når du ikke veit hvem som startet bråket ifølge det du skriver selv? Ja, han burde kanskje roet seg kjappere, men for alt du veit, kan han være engstelig, redd, fått vondt osv..

Og hvorfor skal samojedeieren betale din dyrlege-regning, igjen, når du ikke veit hvem som startet bråket ifølge det du skriver selv? Og hvem skulle kommentert eller bedt om unnskyldning?

- Jeg syns forøvrig du er svært uhøflig hvis du går fra en, som fortsatt ifølge deg selv, er bitt såpass at det ikke ser bra ut, uten å i det hele tatt spørre om det går bra..

Nå er dessverre ikke hunder annet enn hunder, og de er ikke alltid "venner", særlig ikke hannhunder.. Og om det er vanskelig å forholde seg til, burde man kanskje revurdere kjøp av hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Vala, ja, det kan være lurt å stoppe unge hannhunder fra denslags adferd - det er det gode, gamle Belgerpiarådet (takk, takk, takk igjen - det har gjort minsten her til en super hund i forhold til det han kunne blitt) om å unngå at de legger til seg vaner som, når eldre hunder begynner å ta dem alvorlig, lett blir til slåssing. Eller mer... svinske ting :wub:

Minsten her får ikke klatre opp på andre hunder, akkurat som han ikke får "grise" i det uendelige med tisper. Han er en hissig ****, men helt kontrollerbar rundt andre hannhunder - fordi han aldri har fått muligheten til å VELGE å bråke, jeg har sagt nei "for ham". Og gjett hva... han kan også omgås tisper med løpetid helt greit frem til de står, og kalles tilbake fra å hilse på dem uten engang å TENKE på å stikke etter.

Tenker man på hva som kan skje senere, og at hunder forandrer seg frem til treårsalderen, og sørger for å unngå noe, og legge inn gode nok kommandoer TIDLIG nok, så blir alt endel enklere. Problemet blir nemlig når en ung jypling med attitude møter eldre hunder som ikke er selvsikre NOK til å takle ham, da kan det bli bråk - og det er uheldig læring for den yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...