Gå til innhold
Hundesonen.no

Din rases historie

henrikke

Recommended Posts

Skrevet

Cavalieren er en gammel kongelig rase.King Charles var så glad i sine at han til og med lo0t dem vlpe i sengen sin.

Fra gammelt av fikk også engelske cavalierer komme inn i kirken, i motsetning til andre hunder,kongelig unntak må vite..

Kan du noen slike artigfakta om din rase??

Skrevet

På 1800-tallet var oberst Malcolm på jakt, og hadde med sin favoritthund, en rødbrun "Cairn-forgjenger".

Ved et uhell tok han hunden sin for en rev, og skjøt den. Da bestemte han seg for at han fra da av bare

ville ha hvite jakthunder, og startet avl på hvite terriere, som ble West Highland White Terrier.

Skrevet

Tibetansk Spaniel er opprinnelig fra Tibet, og levde i klosteret med munkene. Der lå de på fjellsidene eller på murene rundt klosteret, og holdt utkikk på om det var noen som nærmet seg klosteret. Om det kom besøk, ville de varsle med forskjellige bjeff - en varsling for kjente som var på vei, en annen varsling hvis det var fremmede som var på vei..

Foruten å være utkikkspost og varsler, brukte munkene hundene som en varmekilde. Hundene elsket å ligge nær menneskene, enten om det var på føttene eller fanget. Det er jo noe man ser i dag og, tibben elsker nærkontakt med eieren sin og får den ikke dette, er ikke hunden lykkelig.

Skrevet

Irsk ulvehund ble opprinnelig brukt til å jakte på ulv i (utrolig nok) Irland. Den ble også brukt i krig til å rive rytteren ut av salen.

Den var kjent som en hund som trofast støttet sin herre og merket det på folk som ville både den og herren vondt. Det var vanlig at ulvehunden ble gitt som gaver til adelsmenn og mektige menn, og ikke mindre enn 7 hunder ble gitt bort på en gang! Det sies også at tre ulvehunder kunne drepe en løve.

På attenhundretallet hadde rasen delt seg inn i tre grupper, og arbeid ble gjort for å gjenopprette den opprinnelige ulvehunden. De beste tispene ble plukket ut, og parret med Grand Danois, Borzoi og Greyhound. Arbeidet resulterte i dagens ulvehundstamme.

Skrevet

Ikke så mye spennende jeg har hørt om men..

I Norge rundt 1930 ville NKK at det skulle bli en lov mot å ha dobermann i Norge. At rasen skulle forbys. men dette ble ikke noe av så de ville da ha en lov som sa at de som hadde dobermann skulle bruke munnkurv på dem når de gikk utendørs. Dette ble visst heller aldri noe av.

Skrevet

Irsk ulvehund ble opprinnelig brukt til å jakte på ulv i (utrolig nok) Irland. Den ble også brukt i krig til å rive rytteren ut av salen.

Den var kjent som en hund som trofast støttet sin herre og merket det på folk som ville både den og herren vondt. Det var vanlig at ulvehunden ble gitt som gaver til adelsmenn og mektige menn, og ikke mindre enn 7 hunder ble gitt bort på en gang! Det sies også at tre ulvehunder kunne drepe en løve.

På attenhundretallet hadde rasen delt seg inn i tre grupper, og arbeid ble gjort for å gjenopprette den opprinnelige ulvehunden. De beste tispene ble plukket ut, og parret med Grand Danois, Borzoi og Greyhound. Arbeidet resulterte i dagens ulvehundstamme.

Føyer til litt jeg også om det er ok :)

I gamle tider mens ulvehunden enda ble brukt til ulvejakt, var det vanlig å sende hundene ut parvis.

De søkte da opp ulven, og den ble drept oftest ved at ulvehunden slo av ryggen på den. Sammen bar de to hundene den døde ulven tilbake til sin eier.

Ulvehundene er slagkraftige den dag i dag ;)

En liten historie om Basenjien: Den ble kalt snakkehunder i Afrika som er dens opprinnelige hjemland. Der levde (og lever den fortsatt) i små landsbyer. Landsbyens overhoder og spesielt medisinmenn hadde de beste hundene.

Det ble trodd at jo flere basenjier en medisinmann hadde, desto større krefter og makt hadde han.

Skrevet

En annen historie jeg synes beskriver Basenjien veldig bra, er historien om hvordan de første Basenjier satte sine poter på kontinentet..

DE ble nemlig slengt inni et bur med et par gorillaler som skulle med båt over til Amerika, slik at Gorillaene skulle ha litt "niste" på veien.

Vel fremme ble dyrepasserne overasket da de så to fornøyde basenjier midt i buret, mens gorillaene var forvist til et lite hjørne..

Elsker den historien :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...