Gå til innhold
Hundesonen.no

Knuste ølflasker og utsatte hundelabber

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bor egentlig veldig greit til når det gjelder hunder, villastrøk med store hager foran huset, massevis av koselige hunder man kan hilse på og leke med, skog og vann bak huset.. Eneste problemet er de pokkers ungdommene (jaja, jeg vet jeg er ungdom selv- men ærlig talt), som fra mai til september finner seg plasser langs vannet og i skogen hvor de fester... Resultatet? Knuste øl- og rusbrusflasker, og oppkuttede poter.. Har jo såklart Frøya i bånd i båndtvangstida (vi snakker tross alt om en Gordon setter som liker å jage elg blant annet), men det kan være vanskelig å se brune glassskår mot skogsbunn.. Stakkar liten, i fjor sommer kutta hun seg sinnsykt opp, måtte sy (også hun som ikke er spesielt glad i vetrinær *kremt*), og måtte gå med sokk i to uker. Men man kan ikke gå normalt med sokk, man MÅ hinke på tre ben med sokk (bortsett fra hvis man ser en fugl eller en annen hund eller et forlatt pizzastykke; da har vi det ikke så fælt lenger), og man må snu seg og sende bebreidende blikk mot eier (les: meg) annenhver meter...

Uansett var jo Frøya heldig som hadde en dyrlege å gå til, som kunne lappe henne sammen.. Tenk på rev, ekorn osv.

KLART man vil feste ute nård et er så fint vær.. Men HVORFOR tenker ingen på de som må gjennomgå for det? Dyrene for eksempel?

Skrevet

Jeg er så enig!

Huffameg.. Jeg bor like ved stranda, og der er det populært å feste om sommeren. De knuser flasker så det holder. Særlig i tunnelen som man må gå gjennom for å komme ned på stranda! Inni der er det attpåtil mørkt, så det er skikkelig vanskelig å se. Jeg bærer alltid LiLi når jeg går gjennom der. Men synes allikevel det er skikkelig unødvendig! Det er jo en diger søppelkasse nede på stranda!

Skrevet

er såååå enig med dere.. her som vi bor er det helt ok og gå på tur langs veiene og slikt da men nå har noen naboer begynt å feste noe jekla, og masse fjortiser som drikk to pils og går og raver nedi veien her.. så hele veien opp ligger det knuste pils flasker.. RRRRRRrr men jeg går nå med bandasje i lomma hele tiden etter dem begynte da...

Skrevet

Helt enig! Den flaskeknusinga har jeg aldri skjønt meg på.. Det tilkaller jo blant annet politiet når man fester :)

Fra spøk til alvor, de fleste burde gjøre som noen av vennene mine når de fester på stranda, avtale at feks to-tre stk er igjen der eller kommer dagen etterpå for å rydde.

Guest Vicky
Skrevet

hater sånn flaskeknusing... heldigvis har jeg middelstor hund så jeg kan bære henne over, men noen ganger er nesten hele veien overfylt av glass sånn at jeg må bære henne kjempe langt... huh, blir tungt med 17 kilo i armene etter hvert.... irriterende det der...

Skrevet
Ikkeno' flaskeknusing på bygda :)

Fordi på bygda drikker de karsk, å da har de ikke behov for flasker :D

Neida.. Er endel knuste ølflasker her også, ja.. desverre..

Skrevet

Fordi på bygda drikker de karsk, å da har de ikke behov for flasker :D

Neida.. Er endel knuste ølflasker her også, ja.. desverre..

Ha-ha veldig morsomt :roll:

Det må være ille i Oslo og sånt?

Skrevet

og her er så mange strender/svaberg/skog mot vann, og det er der de samler seg.. Unngår selvsagt de stedene der jeg vet at de ofte fester, men de flytter seg hver helg pga. av natteravner, politi, foreldre/ansvarlige voksne osv. Skal jo ikke si at ikke jeg er med på det, men ville ALDRI knust en flaske. Hva er det som er så gøy med det da? Du kan jo pante dne og få masse penger tilbake istedet.. hehe.. Ikke alltid like lett å bære en sprellende Gordon som dytter med snuten og kravler rundt som en mark med lande bein og en laaang tunge (haha), blir nok litt enklere når jeg får en papillon.. kanskje:p

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...