Gå til innhold
Hundesonen.no

leke /lufte i barnehage


henrikke

Recommended Posts

Rett ved blokka mi er det en barnehage.To av naboene mine pleier av og til å la tispene sine løpe litt løs innenfor barnehage gjerdet, det er jo da ikke snakk om noen nedpissing ,eller å slippe noe som må plukkes opp.De leker og herjer mest med hverandre.

Nå kom det opp et skilt i løpet av dagen gitt.Ingen lufting av hund i barnehagen.

Rettferdig eller pirkete?

Er det bedre at større barn sitter i lekeapparatene på vei hjem fra fest??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Skal man lufte hunden i en barnehage eller på en skolegård, så MÅ man plukke opp dritten til hunden. Enkelt og greit, sånn er det.

Ellers så ser jeg ikke noe problem i å la hunder få løpe fra seg litt på et barnehageområde. Når Tinka har løpetid lar jeg henne løpe litt rundt og herje fra seg i en barnehage rett i nærheten (på kvelden selvsagt).

Faren er jo selvsagt at en barnehage skal bli som Hundesletta (i Frognerparken). Da skjønner jeg at barnehagene sier ifra og forbyr hundelufting. Men at et par-tre hunder er der og løper litt løs nå og da bør da ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at folk har lett for å være pirkete når det gjelder hunder. Jeg synes iallfall de kan vente å se om det faktisk blir et problem før de lager forbud. Litt tissing må det vel bli der det er hunder, men så lenge det ikke er mange hunder som holder på der hver dag så burde vel det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så si.. om barnehagen ser hund som problem kan jeg glatt nevne hva som er et problem for emg med den hersens barnehagen :

-himla gøy å bli vekket tidlig av unger som leker ute, noen få meter fra vinduet mitt.-Hvem lærte tantene at kaptein sabeltannmelodien egner seg som allsang i et boligområde??

- henting og bringing, umulig å komme fram med egen bil

-unger på terassen min #%&#%¤#"%&#!

-oppholdsted for større skrålete barn, hva de legger fra seg .. vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig uakseptabelt å lufte hunder i en barnehage. Hvorvidt det er hygienisk forsvarlig er uinteressant. Omverdenen vil aldri oppfatte det som "greit". At noen gjør noe slikt vil derfor bare gjøre hunder/hundeeiere generelt enda mer uglesett.

Fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemtet så lenge hundene ikke gjør fra seg, eller at det blir plukket opp. Vet barnehager har problemer med katter som driter i sandkassene, vi plukker i det minste opp. Men nå er det vanskelig og holde katter ute fra et sted da :)

og så kommer vi igjenn til den diskusjonen som var litt tidligere "hva legger vi i lufting"? vil det si at det er greit så lenge dyra ikke gjør fra seg osv.

Jeg synes hund og dyr bør bli en mer natulig del av barnehagen jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk STOR forståelse for at de ikke ønsker hunder på barnehage-området. Selv om de fleste her sikkert er ansvarlige hundeeiere som tar opp møkka og ikke lar hundene tisse der, så er våren og all dritten som ligger rundt et tydelig tegn på at mange bare gir beng. Særlig når de tror seg usett...

En barnehage i nærheten av meg har også ofte blitt brukt til hundelufting. Det er særlig to damer jeg ser her ofte som sitter på en benk mens hundene flyr rundt. Den ene er hannbikkje og markerer overalt. Eierene sitter og skravler, og jeg tror ikke de ville oppdaget det engang om bikkjene satte seg ned og dreit i parken.

Vi har også en sandkasse i borettslaget her, men ganske høye kanter som er et egnet sted for hannhundene i nabolaget. Tydelige spor etter mer enn en hannhund i treverket...

Edit. Ellers er jeg enig med buhund-jenta i at hunder og dyr burde bli en større del av barnehagen, men det gjelder da hunden i seg selv, ikke etterlatenskapene dens...

(har og ryddet litt i ett rotete svar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett ved blokka mi er det en barnehage.To av naboene mine pleier av og til å la tispene sine løpe litt løs innenfor barnehage gjerdet, det er jo da ikke snakk om noen nedpissing ,eller å slippe noe som må plukkes opp.De leker og herjer mest med hverandre.

Nå kom det opp et skilt i løpet av dagen gitt.Ingen lufting av hund i barnehagen.

Rettferdig eller pirkete?

Er det bedre at større barn sitter i lekeapparatene på vei hjem fra fest??

Det er faktisk ulovlig å "lufte" hunder i barnehager her i landet så det er ikke snakk om rettferdighet eller ikke, det er snakk om lov eller ikke. Og ut i fra den nye hundeloven så er det ulovlig.

Noe egentlig alle burde tenke på, det er tross alt små barn som leker der og det er ikke noe kjekt om de finner/trakker i en bæsj(enda eklere tenk om de smaker på den, noe små barn kan finne på :) ).

lite utsnitt av loven: § 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

B) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så si.. om barnehagen ser hund som problem kan jeg glatt nevne hva som er et problem for emg med den hersens barnehagen :

-himla gøy å bli vekket tidlig av unger som leker ute, noen få meter fra vinduet mitt.-Hvem lærte tantene at kaptein sabeltannmelodien egner seg som allsang i et boligområde??

- henting og bringing, umulig å komme fram med egen bil

-unger på terassen min #%&#%¤#"%&#!

-oppholdsted for større skrålete barn, hva de legger fra seg .. vel..

Skjønner meget godt frustrasjonen din. Har selv TO barnehager som nermeste nabo, og hver morgen i sommerferien våkner jeg til høyt barnehageskrål!

Har vel egentlig greid å venne meg til det etter de 12(?) årene jeg har bodd her, men det er fortsatt meget irriterende når man våkner tidlig og ikke får sove igjen på grunn av alt bråket.

Har faktisk aldri tenkt over at jeg kan lufte hundene mine der. Har vel egentlig ikke behov for det siden vi har såpass stor inngjerdet hage.

Men jeg synes det er helt greit at andre gjør det så lenge de plukker opp etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ulovlig å "lufte" hunder i barnehager her i landet så det er ikke snakk om rettferdighet eller ikke, det er snakk om lov eller ikke. Og ut i fra den nye hundeloven så er det ulovlig.

Noe egentlig alle burde tenke på, det er tross alt små barn som leker der og det er ikke noe kjekt om de finner/trakker i en bæsj(enda eklere tenk om de smaker på den, noe små barn kan finne på :) ).

her snakker man om at hundene er ferdig luftet, det er kun snakk om at de leker og herjer.

jada, barn kan spise bærsj, og det vil vi ikke men det kan like gjenre være kattemøkk de får i seg??

jasså kommunen?? men om dette ikke er en kommunal barnehage da?

Da får de sette på hengelås da, om det er så nøye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det var forbudt, da er det jo ikke noe å diskutere egentlig. Men jeg reagerer ofte på at hunder blir sett på som noe urent i vår hygieniske del av verden. Alt skal liksom være så grusomt rent og pent alltid, at selv menneskets beste venn blir uglesett. Det verden trenger er mer hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hundelufting i barnehager er helt uakseptabelt, uansett hva hundene gjør eller ikke gjør.

Hyperallergiske barn er f.eks ikke spesielt godt tjent med at det har vært hunder inn på deres daglige lekeområde.

Det er egentlig et ikke-tema.. Hundeeiere kan lufte hundene sine andre plasser, og det er ikke noe verre enn "skal bare..." mentalitet :) Jeg kan ikke komme på en eneste grunn for å slippe hundene sine inn i en barnehage. Hundene skal ganske enkelt ikke luftes i en barnehage, det skal ikke være nødvendig at man må fortelle hundeeiere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det var forbudt, da er det jo ikke noe å diskutere egentlig. Men jeg reagerer ofte på at hunder blir sett på som noe urent i vår hygieniske del av verden. Alt skal liksom være så grusomt rent og pent alltid, at selv menneskets beste venn blir uglesett. Det verden trenger er mer hund! :)

det er nettopp det, vi skal bukke og skrape vi som er ute og går med de skittbefengte barnetyggende udugelige dyra våre..

og for n'te gang : det er ikke snakk om å lufte hunder, med stort og smått , det er snakk om å la hundene leke med hverandre, løse i et boligområde inngjerdet i denne barnehagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor i hundeloven står det??vis meg i link eller .no..helt nytt ofr meg..

her snakker man om at hundene er ferdig luftet, det er kun snakk om at de leker og herjer.

jada, barn kan spise bærsj, og det vil vi ikke men det kan like gjenre være kattemøkk de får i seg??

Om det står i hundeloven eller ikke aner ikke jeg, men uansett; du sier at man snakker om ferdige luftede hunder. Og ja, de fleste ville ventet med å slippe hunden inn i en barnepark til den var ferdig med å gjøre fra seg, men det finnes så mange dritt-eiere som overhodet ikke tar hensyn, og regler må gjelde alle...

Hvor mange bryter ikke båndtvangen hver eneste dag, hvor mange lar hunden gjøre fra seg langs veien uten å ta det opp osv?

Og selv om kattene gjør fra seg i barnehagen er vel ikke det noe argument for at også hundene kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man lufter ikke hundene i en barnehage. Har selv en mor som jobber i barnehagen der vi bor. Hun er der aldri i helgene, men måtte opp en lørdag for å hente noe. Hun som ellers er livredd for å gå tur med hundene mine (redd for å møte på andre hunder, pga at hun redd hunder) bestemte seg for å ta med den ene, siden det ikke var så langt. Rett før hun skal gå inn i barnehagen får hun to bjeffende hunder mot seg(en rottis og en dobermann= "kamp"hunder i hennes øyne). Hun sprang selvfølgelig vekk.. og ble ikke noe mindre redd hunder etter det <_<

Jeg gikk selvfølgelig opp å snakket med eieren. Han syntes det var helt ok å bruke det som hundegård siden det ikke var unger der :D Da fikk han passe på skrevet hos meg :)

Nei, barnehagen skal være åpne for unger som vil leke. Det er ikke så hyggelig å komme inn i barnehagen hvis 2 store hunder er der inne. Hvis hundene er løse, så er det heller ikke lett å følge med på hvor de går på do. Tissing i sandkassen feks; fysj, så ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det står i hundeloven eller ikke aner ikke jeg, men uansett; du sier at man snakker om ferdige luftede hunder. Og ja, de fleste ville ventet med å slippe hunden inn i en barnepark til den var ferdig med å gjøre fra seg, men det finnes så mange dritt-eiere som overhodet ikke tar hensyn, og regler må gjelde alle...

Hvor mange bryter ikke båndtvangen hver eneste dag, hvor mange lar hunden gjøre fra seg langs veien uten å ta det opp osv?

Og selv om kattene gjør fra seg i barnehagen er vel ikke det noe argument for at også hundene kan gjøre det?

her er det ikke snakk om en mengde hunder, har bare lagt merke til at to av naboene gjør det.og da er hundene ferdig luftet.

kattskit argumentet var for å argumentere om at det ikke bare er hunder om er skitne og gir bakterier.Ingen plukker opp etter dem.

Nei, man lufter ikke hundene i en barnehage. Har selv en mor som jobber i barnehagen der vi bor. Hun er der aldri i helgene, men måtte opp en lørdag for å hente noe. Hun som ellers er livredd for å gå tur med hundene mine (redd for å møte på andre hunder, pga at hun redd hunder) bestemte seg for å ta med den ene, siden det ikke var så langt. Rett før hun skal gå inn i barnehagen får hun to bjeffende hunder mot seg(en rottis og en dobermann= "kamp"hunder i hennes øyne). Hun sprang selvfølgelig vekk.. og ble ikke noe mindre redd hunder etter det <_<

Jeg gikk selvfølgelig opp å snakket med eieren. Han syntes det var helt ok å bruke det som hundegård siden det ikke var unger der :D Da fikk han passe på skrevet hos meg :)

Nei, barnehagen skal være åpne for unger som vil leke. Det er ikke så hyggelig å komme inn i barnehagen hvis 2 store hunder er der inne. Hvis hundene er løse, så er det heller ikke lett å følge med på hvor de går på do. Tissing i sandkassen feks; fysj, så ekkelt!

Eierne er der sammen med hundene , det du beskriver der er såklart totalt uaktuelt. her er det faktisk snakk om kontroll.

Om de ungene vil leke der etter 20.00,så synes jeg foreldrene bør tenke seg litt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierne er der sammen med hundene , det du beskriver der er såklart totalt uaktuelt. her er det faktisk snakk om kontroll.

Om de ungene vil leke der etter 20.00,så synes jeg foreldrene bør tenke seg litt om.

Dette var midt på dagen. Nei, det er flere andre som lufter de der også... Uansett så er det uakseptabelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det ikke snakk om en mengde hunder, har bare lagt merke til at to av naboene gjør det.og da er hundene ferdig luftet.

kattskit argumentet var for å argumentere om at det ikke bare er hunder om er skitne og gir bakterier.Ingen plukker opp etter dem.

Hvis dette har pågått en stund og det nå plutselig har kommet opp et skilt kan det vel tyde på at det kanskje har vært ett "problem" i forbindelse med det? At noen har funnet en liten bommelibom f.eks?

Jeg skjønte vel egentlig kattskitt argumentet ditt, men måtte kverulere litt... :)

Men jeg synes ikke at vi er fritatt fra vårt ansvar, selv om både katter, hester og andre dyr driter fritt.

Selv om hestemøkk mitt i veien er irriterende, er det tross alt mye flere hunder langs turveiene og det er mange spor etter oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett ved blokka mi er det en barnehage.To av naboene mine pleier av og til å la tispene sine løpe litt løs innenfor barnehage gjerdet, det er jo da ikke snakk om noen nedpissing ,eller å slippe noe som må plukkes opp.De leker og herjer mest med hverandre.

Nå kom det opp et skilt i løpet av dagen gitt.Ingen lufting av hund i barnehagen.

Rettferdig eller pirkete?

Er det bedre at større barn sitter i lekeapparatene på vei hjem fra fest??

Øh - hvis det ikke ligger hundemøkk igjen etter dem, og de ikke er der når det er barn i barnehagen, hvorfor skulle noen gidde å bruke penger på et slikt skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil også kverulere litt, for den barnehagen har irritert meg lenge, en npest og en plage til tider,men hey, hunder, det er fysjom det...

Eh... jeg kan til dels være enig med deg, men tror du skal være forsiktig med å si det til noen av foreldrene til de barna for å si det sånn... :)

Jeg tror faktisk barna er viktigere for dem, enn din (eller andres og også egen) hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ærlig talt ikke at dette kan være en diskusjon engang. Hundelufting i barnehage er totalt uakseptabelt. Om det er en kommunal eller privat barnehage har vel ingenting med saken å gjøre, uansett er ikke et inngjerdet uteområde ved en barnehage noe friområde! Det er som om jeg bygger en stor hundegård på min private tomt, og så kommer en nabo og lufter sine fire griser der i en time hver kveld når jeg ikke bruker den... Jeg hadde blitt sur ihvertfall.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...