Gå til innhold
Hundesonen.no

usj så varmt!

henrikke

Recommended Posts

La meg se: solbrenne i nakken , var bare ute litt i dag..,og pr skrivende stund : 20,9 grader ute og 28 grader inne - med gjennomlufting.Her på Romerike altså..

Så : spyl din Fido i dag, om du har det som meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært en varm dag i dag. Turen vi pleier å gå midt på dagen, ble ikke noe tur hvertfall. En kort luftetur utenfor døra før mine to ville inn i leiligheten og den svale lufta igjen...Får ta det igjen til kvelden. De har også en stoor (for dem) balje med vann tilgjengelig på verandaen til å kjøle seg selv ned i. Noe som visstnok er kjempefestlig også. :)

Tar litt tid å venne seg til at det er varmt ja. Og at sola kan gjøre at man blir solbrent og at man bør huske å smøre seg med solkrem er også gått i glemmeboka fra i fjor gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går enda med vinterjakken jeg :D Sitter med ullgenseren og fryser nå. Så svettpeiser, dere må bare komme hit. :) Sjefen min sa til meg imårres: Nå orker jeg ikke dette stygge været mer og spesiellt når de har så fint vær sørpå, jeg drar til Oslo. Og vips så dro han.. Sånn helt plutselig. Så jeg måtte være på jobb alene. :rolleyes: hehe Men det er visste ventet fint vær etterhvert, men da med litt mer stigende tempratur slik at vi i det minste kan avklimatisere oss litt. :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går enda med vinterjakken jeg :o Sitter med ullgenseren og fryser nå. Så svettpeiser, dere må bare komme hit. :D Sjefen min sa til meg imårres: Nå orker jeg ikke dette stygge været mer og spesiellt når de har så fint vær sørpå, jeg drar til Oslo. Og vips så dro han.. Sånn helt plutselig. Så jeg måtte være på jobb alene. :rolleyes: hehe Men det er visste ventet fint vær etterhvert, men da med litt mer stigende tempratur slik at vi i det minste kan avklimatisere oss litt. :imrgreen:

I oslo er det nok kjempe varmt ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK det er deilig å gå i singlet og skjørt, men med varmen kom myggen. Trodde jeg var lur, da vi gikk inn i skogen her for å trene, men myggen kom alle steds fra og var svære som helikopter :) , så vi gikk hjem, vi. Veldig varmt for vinterhunder nå! :D Traff forresten noen naboer som hadde vært i fjorden og bada!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp veldig varmt i Oslo.

Og jeg og min 4-bente som ikke trives i varmen skal på agilitykurs i helga. Det er spådd knallvær og 27 grader... :)

Regner med at de finner frem vannslangen så vi får kjølet ned hundene i hvert fall... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp veldig varmt i Oslo.

Og jeg og min 4-bente som ikke trives i varmen skal på agilitykurs i helga. Det er spådd knallvær og 27 grader... :D

Regner med at de finner frem vannslangen så vi får kjølet ned hundene i hvert fall... B)

Dere slipper å gå i uniform bak et korps med svette unger iallfall <_< . Hele søndag! Hva gjør man ikke for sine barn :) . Agility er gøy! Husk vann og parasoll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere slipper å gå i uniform bak et korps med svette unger iallfall <_< . Hele søndag! Hva gjør man ikke for sine barn :) . Agility er gøy! Husk vann og parasoll!

Parasoll hørtes smart ut, men det har jeg ikke. :D Markise egner seg nok dårlig...

Men caps er jo et alternativ for meg, og skyggeplass til bilen (med burvifte og åpen bakluke) til hunden...?

Masse vann og masse deilige sommerfrukter... :o

Det er nå deilig at sommeren er her og da, etter en lang vinter, selv om man av og til må gjøre litt ubehagelige ting i varmen. (Som å gå i uniform... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja. Selv elsker jeg varmen, lite klær og sløve dager! Men for hundenes del blir det nok rimelig sløvt, ja :) Ser det på Mona, hun bare legger seg ned over alt og prøver å sove det av seg. Går ti minutter med henne så er hun utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

jeg væter også Henrik under buken.Det tar lengre tid å tørke , og kjøler lengre??

Så tenker nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæææ? Hørte du hvorfor og eller?? Og gjetere, ikke hunder generelt?

Min hund er og glad i å væte buken, legger seg ned som en liten høne som ruger (eller noe) i små bekker. jeg har og alltid vætet buken hans når det har vært varmt, men jeg har vel mer tenkt på det som det stedet der vannet kjøler mest på en pelskledd dott... ?

Min hund har i hvert fall ikke problemer med å bli våt på ryggen, han dykker gjerne... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning :) Var bare en fyr som kom bort når vi helte vann over ryggen til Loke og sa det..At gjeterhunder skulle kjøles i buken :unsure: Javel, sa jeg og byttet strategi uten videre spørsmål :D

Loke har heller ikke noe mot å bli dusja i dusjen eller å svømme, men han liker ikke noe særlig når jeg heller kaldt vann over ryggen hans :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning :) Var bare en fyr som kom bort når vi helte vann over ryggen til Loke og sa det..At gjeterhunder skulle kjøles i buken :unsure: Javel, sa jeg og byttet strategi uten videre spørsmål :D

Loke har heller ikke noe mot å bli dusja i dusjen eller å svømme, men han liker ikke noe særlig når jeg heller kaldt vann over ryggen hans :o

Hmmmm. Det må jeg finne ut av... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dager som i dag (Oslo, ørten varmegrader) er det kjekt å ha hunderase fra Karibien og elv et steinkast fra blokka B)

Det er mange som syns at jeg har pinglehunder fordi de må ha dekken på om vinteren. Hi-hi, nå kan jeg kalle de hundene for pingler som ikke tåler noen varmegrader en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se: solbrenne i nakken , var bare ute litt i dag..,og pr skrivende stund : 20,9 grader ute og 28 grader inne - med gjennomlufting.Her på Romerike altså..

Så : spyl din Fido i dag, om du har det som meg..

Æsj, så kvalmt.. Vi har sol og 20 grader i dag vi, for første gang siden jeg kom opp hit igjen.. Og kjenner jeg trivelige Trøndelag rett, går det sikkert over iløpet av helgen.. :P

Vi liker visst ikke varme :( Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Hvis du dynker ryggen hans, legger den våte overpelsen seg som et lokk og hunden blir varmere enn hvis du ikke dynker han.. Tørr pels isolerer mot varme også vettu ;)

Det er mindre pels/ikke pels, så her kommer vannet helt inntil huden og kjøler faktisk ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, enig med 2ne her - tørr pels isoloerer veldig godt (mot alle temperaturer). Ser med "skrekk" på de jeg kjenner med Beardis som klipper den på sommeren fordi man sammenligner det med at vi skal gå med pels på.. Hundene blir da ennå mere plaget av varmen - og eierne skjønner ikke noe..

Man kan godt kjenne det på pelsen til hunden også - klapper man den midt oppe på ryggen er pelsen glovarm, men hvis man løfter opp overpelsen (dekkpelsen) og kjenner inntil huden - er den kroppstemperatur nærmest uansett vær.

Men jeg har også hørt at under buken og ikke minst føttene er smart å bruke for å kjøle ned hunden. Dog skal man ikke bare pøse på med kaldt vann - det er jo ikke deilig for noen av oss...

Når man er skikkelig varm er det oppfriskende med en rel. kald dusj - men ikke iskaldt som man ofte heller på hundene. Selv litt lunkent vann vil gjøre at det blir kjøligere for hunden - da det etterpå er luften som kjøler ned huden der pelsen er våt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har en løype på ca 11 km som nesten bare er grus som vi tar fatt på når været blir litt varmere og sola står opp før, håper det går bra uten noe sånt (tror ikke han liker det). Drar ikke der nå pga trafikk på dagtid.
    • Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...