Gå til innhold
Hundesonen.no

usj så varmt!

henrikke

Recommended Posts

La meg se: solbrenne i nakken , var bare ute litt i dag..,og pr skrivende stund : 20,9 grader ute og 28 grader inne - med gjennomlufting.Her på Romerike altså..

Så : spyl din Fido i dag, om du har det som meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært en varm dag i dag. Turen vi pleier å gå midt på dagen, ble ikke noe tur hvertfall. En kort luftetur utenfor døra før mine to ville inn i leiligheten og den svale lufta igjen...Får ta det igjen til kvelden. De har også en stoor (for dem) balje med vann tilgjengelig på verandaen til å kjøle seg selv ned i. Noe som visstnok er kjempefestlig også. :)

Tar litt tid å venne seg til at det er varmt ja. Og at sola kan gjøre at man blir solbrent og at man bør huske å smøre seg med solkrem er også gått i glemmeboka fra i fjor gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går enda med vinterjakken jeg :D Sitter med ullgenseren og fryser nå. Så svettpeiser, dere må bare komme hit. :) Sjefen min sa til meg imårres: Nå orker jeg ikke dette stygge været mer og spesiellt når de har så fint vær sørpå, jeg drar til Oslo. Og vips så dro han.. Sånn helt plutselig. Så jeg måtte være på jobb alene. :rolleyes: hehe Men det er visste ventet fint vær etterhvert, men da med litt mer stigende tempratur slik at vi i det minste kan avklimatisere oss litt. :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går enda med vinterjakken jeg :o Sitter med ullgenseren og fryser nå. Så svettpeiser, dere må bare komme hit. :D Sjefen min sa til meg imårres: Nå orker jeg ikke dette stygge været mer og spesiellt når de har så fint vær sørpå, jeg drar til Oslo. Og vips så dro han.. Sånn helt plutselig. Så jeg måtte være på jobb alene. :rolleyes: hehe Men det er visste ventet fint vær etterhvert, men da med litt mer stigende tempratur slik at vi i det minste kan avklimatisere oss litt. :imrgreen:

I oslo er det nok kjempe varmt ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK det er deilig å gå i singlet og skjørt, men med varmen kom myggen. Trodde jeg var lur, da vi gikk inn i skogen her for å trene, men myggen kom alle steds fra og var svære som helikopter :) , så vi gikk hjem, vi. Veldig varmt for vinterhunder nå! :D Traff forresten noen naboer som hadde vært i fjorden og bada!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp veldig varmt i Oslo.

Og jeg og min 4-bente som ikke trives i varmen skal på agilitykurs i helga. Det er spådd knallvær og 27 grader... :)

Regner med at de finner frem vannslangen så vi får kjølet ned hundene i hvert fall... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp veldig varmt i Oslo.

Og jeg og min 4-bente som ikke trives i varmen skal på agilitykurs i helga. Det er spådd knallvær og 27 grader... :D

Regner med at de finner frem vannslangen så vi får kjølet ned hundene i hvert fall... B)

Dere slipper å gå i uniform bak et korps med svette unger iallfall <_< . Hele søndag! Hva gjør man ikke for sine barn :) . Agility er gøy! Husk vann og parasoll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere slipper å gå i uniform bak et korps med svette unger iallfall <_< . Hele søndag! Hva gjør man ikke for sine barn :) . Agility er gøy! Husk vann og parasoll!

Parasoll hørtes smart ut, men det har jeg ikke. :D Markise egner seg nok dårlig...

Men caps er jo et alternativ for meg, og skyggeplass til bilen (med burvifte og åpen bakluke) til hunden...?

Masse vann og masse deilige sommerfrukter... :o

Det er nå deilig at sommeren er her og da, etter en lang vinter, selv om man av og til må gjøre litt ubehagelige ting i varmen. (Som å gå i uniform... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja. Selv elsker jeg varmen, lite klær og sløve dager! Men for hundenes del blir det nok rimelig sløvt, ja :) Ser det på Mona, hun bare legger seg ned over alt og prøver å sove det av seg. Går ti minutter med henne så er hun utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

jeg væter også Henrik under buken.Det tar lengre tid å tørke , og kjøler lengre??

Så tenker nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæææ? Hørte du hvorfor og eller?? Og gjetere, ikke hunder generelt?

Min hund er og glad i å væte buken, legger seg ned som en liten høne som ruger (eller noe) i små bekker. jeg har og alltid vætet buken hans når det har vært varmt, men jeg har vel mer tenkt på det som det stedet der vannet kjøler mest på en pelskledd dott... ?

Min hund har i hvert fall ikke problemer med å bli våt på ryggen, han dykker gjerne... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning :) Var bare en fyr som kom bort når vi helte vann over ryggen til Loke og sa det..At gjeterhunder skulle kjøles i buken :unsure: Javel, sa jeg og byttet strategi uten videre spørsmål :D

Loke har heller ikke noe mot å bli dusja i dusjen eller å svømme, men han liker ikke noe særlig når jeg heller kaldt vann over ryggen hans :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning :) Var bare en fyr som kom bort når vi helte vann over ryggen til Loke og sa det..At gjeterhunder skulle kjøles i buken :unsure: Javel, sa jeg og byttet strategi uten videre spørsmål :D

Loke har heller ikke noe mot å bli dusja i dusjen eller å svømme, men han liker ikke noe særlig når jeg heller kaldt vann over ryggen hans :o

Hmmmm. Det må jeg finne ut av... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dager som i dag (Oslo, ørten varmegrader) er det kjekt å ha hunderase fra Karibien og elv et steinkast fra blokka B)

Det er mange som syns at jeg har pinglehunder fordi de må ha dekken på om vinteren. Hi-hi, nå kan jeg kalle de hundene for pingler som ikke tåler noen varmegrader en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se: solbrenne i nakken , var bare ute litt i dag..,og pr skrivende stund : 20,9 grader ute og 28 grader inne - med gjennomlufting.Her på Romerike altså..

Så : spyl din Fido i dag, om du har det som meg..

Æsj, så kvalmt.. Vi har sol og 20 grader i dag vi, for første gang siden jeg kom opp hit igjen.. Og kjenner jeg trivelige Trøndelag rett, går det sikkert over iløpet av helgen.. :P

Vi liker visst ikke varme :( Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Hvis du dynker ryggen hans, legger den våte overpelsen seg som et lokk og hunden blir varmere enn hvis du ikke dynker han.. Tørr pels isolerer mot varme også vettu ;)

Det er mindre pels/ikke pels, så her kommer vannet helt inntil huden og kjøler faktisk ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, enig med 2ne her - tørr pels isoloerer veldig godt (mot alle temperaturer). Ser med "skrekk" på de jeg kjenner med Beardis som klipper den på sommeren fordi man sammenligner det med at vi skal gå med pels på.. Hundene blir da ennå mere plaget av varmen - og eierne skjønner ikke noe..

Man kan godt kjenne det på pelsen til hunden også - klapper man den midt oppe på ryggen er pelsen glovarm, men hvis man løfter opp overpelsen (dekkpelsen) og kjenner inntil huden - er den kroppstemperatur nærmest uansett vær.

Men jeg har også hørt at under buken og ikke minst føttene er smart å bruke for å kjøle ned hunden. Dog skal man ikke bare pøse på med kaldt vann - det er jo ikke deilig for noen av oss...

Når man er skikkelig varm er det oppfriskende med en rel. kald dusj - men ikke iskaldt som man ofte heller på hundene. Selv litt lunkent vann vil gjøre at det blir kjøligere for hunden - da det etterpå er luften som kjøler ned huden der pelsen er våt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• I helgen deltok Lilje på sin aller første blodsporprøve, etter å ha gått to-tre treningsspor 😅 Her har vi virkelig skyhøye ambisjoner Vi deltok egentlig mest for turen sin del, hun er en utrolig usikker hund både når det gjelder fremmede mennesker og andre hunder, og jeg tenkte en sånn setting kunne være en fin trening for henne. Det jeg var mest redd for var at hun skulle utagere på dommer og sporlegger, men hun kunnen virkelig ikke brydd seg mindre. Når sporsela kommer på er hun på jobb, og å gå spor er tydeligvis morsommere enn usikkerheten på fremmede. Virkelig morsomt å se selvtilliten komme frem i sporet, og vanskelig terreng er heller ingen hindring, selv om hun er en ganske liten hund. Hun brøyter seg frem gjennom tette kratt og nærmest svømmer over myr for å få følge sporet 😅 Treningssporene har bare vært rundt en time gamle, 50-100 meter uten vinkel og opphold, så et prøvespor ble som forventet litt i vanskeligste laget for henne. Men super trening, og fine kritikker: Kritikk lørdag: "Trivelig hund med stor motor. Dessverre går ekvipasjen av sporet i blodoppholdet." Kritikk søndag: "Meget god start. Følger sporet godt frem til vinkel. Tempo fint innledende, men øker gradvis. Ekvipasjen brytes av dommer når de går av og ikke finner tilbake."  Så her er det absolutt noe å jobbe videre med  Søndag var det for så vidt ingen andre i åpen klasse som kom til sporslutt heller, så vi var i godt selskap 
    • https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...