Gå til innhold
Hundesonen.no

usj så varmt!

henrikke

Recommended Posts

Skrevet

liker ikke varme!

.. må ha litt tid jeg , til å venne meg til sommeren.. det må Henrik også!Han fikk en runde i dusjen.Husk å spyle Fido når det baker i sola nå!

Skrevet

Baker i sola? Sol? Varme? Hvor? Ikke her i alle fall. Her er det overskyet og ti-tolv grader.

Det er meldt finere i helga dog. Oppimot tjue grader eller noe sånt...

Skrevet

La meg se: solbrenne i nakken , var bare ute litt i dag..,og pr skrivende stund : 20,9 grader ute og 28 grader inne - med gjennomlufting.Her på Romerike altså..

Så : spyl din Fido i dag, om du har det som meg..

Skrevet

Ja, det har vært en varm dag i dag. Turen vi pleier å gå midt på dagen, ble ikke noe tur hvertfall. En kort luftetur utenfor døra før mine to ville inn i leiligheten og den svale lufta igjen...Får ta det igjen til kvelden. De har også en stoor (for dem) balje med vann tilgjengelig på verandaen til å kjøle seg selv ned i. Noe som visstnok er kjempefestlig også. :)

Tar litt tid å venne seg til at det er varmt ja. Og at sola kan gjøre at man blir solbrent og at man bør huske å smøre seg med solkrem er også gått i glemmeboka fra i fjor gitt :D

Skrevet

Jeg går enda med vinterjakken jeg :D Sitter med ullgenseren og fryser nå. Så svettpeiser, dere må bare komme hit. :) Sjefen min sa til meg imårres: Nå orker jeg ikke dette stygge været mer og spesiellt når de har så fint vær sørpå, jeg drar til Oslo. Og vips så dro han.. Sånn helt plutselig. Så jeg måtte være på jobb alene. :rolleyes: hehe Men det er visste ventet fint vær etterhvert, men da med litt mer stigende tempratur slik at vi i det minste kan avklimatisere oss litt. :imrgreen:

Skrevet

Jeg går enda med vinterjakken jeg :o Sitter med ullgenseren og fryser nå. Så svettpeiser, dere må bare komme hit. :D Sjefen min sa til meg imårres: Nå orker jeg ikke dette stygge været mer og spesiellt når de har så fint vær sørpå, jeg drar til Oslo. Og vips så dro han.. Sånn helt plutselig. Så jeg måtte være på jobb alene. :rolleyes: hehe Men det er visste ventet fint vær etterhvert, men da med litt mer stigende tempratur slik at vi i det minste kan avklimatisere oss litt. :imrgreen:

I oslo er det nok kjempe varmt ;):)

Skrevet

OK det er deilig å gå i singlet og skjørt, men med varmen kom myggen. Trodde jeg var lur, da vi gikk inn i skogen her for å trene, men myggen kom alle steds fra og var svære som helikopter :) , så vi gikk hjem, vi. Veldig varmt for vinterhunder nå! :D Traff forresten noen naboer som hadde vært i fjorden og bada!

Skrevet

Jepp veldig varmt i Oslo.

Og jeg og min 4-bente som ikke trives i varmen skal på agilitykurs i helga. Det er spådd knallvær og 27 grader... :)

Regner med at de finner frem vannslangen så vi får kjølet ned hundene i hvert fall... B)

Skrevet

Jepp veldig varmt i Oslo.

Og jeg og min 4-bente som ikke trives i varmen skal på agilitykurs i helga. Det er spådd knallvær og 27 grader... :D

Regner med at de finner frem vannslangen så vi får kjølet ned hundene i hvert fall... B)

Dere slipper å gå i uniform bak et korps med svette unger iallfall <_< . Hele søndag! Hva gjør man ikke for sine barn :) . Agility er gøy! Husk vann og parasoll!

Skrevet

Det skal bli 30 varmegrader her om noen dager.. :S *grøss*

Jeg som hater når dete r varmere enn 25 grader. Da blir det vel mye soning og skyggeturer i skogen.. :)

Skrevet

Dere slipper å gå i uniform bak et korps med svette unger iallfall <_< . Hele søndag! Hva gjør man ikke for sine barn :) . Agility er gøy! Husk vann og parasoll!

Parasoll hørtes smart ut, men det har jeg ikke. :D Markise egner seg nok dårlig...

Men caps er jo et alternativ for meg, og skyggeplass til bilen (med burvifte og åpen bakluke) til hunden...?

Masse vann og masse deilige sommerfrukter... :o

Det er nå deilig at sommeren er her og da, etter en lang vinter, selv om man av og til må gjøre litt ubehagelige ting i varmen. (Som å gå i uniform... ;) )

Skrevet

Uff, ja. Selv elsker jeg varmen, lite klær og sløve dager! Men for hundenes del blir det nok rimelig sløvt, ja :) Ser det på Mona, hun bare legger seg ned over alt og prøver å sove det av seg. Går ti minutter med henne så er hun utslitt.

Skrevet

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

Skrevet

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

jeg væter også Henrik under buken.Det tar lengre tid å tørke , og kjøler lengre??

Så tenker nå jeg..

Skrevet

Hæææ? Hørte du hvorfor og eller?? Og gjetere, ikke hunder generelt?

Min hund er og glad i å væte buken, legger seg ned som en liten høne som ruger (eller noe) i små bekker. jeg har og alltid vætet buken hans når det har vært varmt, men jeg har vel mer tenkt på det som det stedet der vannet kjøler mest på en pelskledd dott... ?

Min hund har i hvert fall ikke problemer med å bli våt på ryggen, han dykker gjerne... :D

Skrevet

Ingen aning :) Var bare en fyr som kom bort når vi helte vann over ryggen til Loke og sa det..At gjeterhunder skulle kjøles i buken :unsure: Javel, sa jeg og byttet strategi uten videre spørsmål :D

Loke har heller ikke noe mot å bli dusja i dusjen eller å svømme, men han liker ikke noe særlig når jeg heller kaldt vann over ryggen hans :o

Skrevet

Ingen aning :) Var bare en fyr som kom bort når vi helte vann over ryggen til Loke og sa det..At gjeterhunder skulle kjøles i buken :unsure: Javel, sa jeg og byttet strategi uten videre spørsmål :D

Loke har heller ikke noe mot å bli dusja i dusjen eller å svømme, men han liker ikke noe særlig når jeg heller kaldt vann over ryggen hans :o

Hmmmm. Det må jeg finne ut av... ;)

Skrevet

På dager som i dag (Oslo, ørten varmegrader) er det kjekt å ha hunderase fra Karibien og elv et steinkast fra blokka B)

Det er mange som syns at jeg har pinglehunder fordi de må ha dekken på om vinteren. Hi-hi, nå kan jeg kalle de hundene for pingler som ikke tåler noen varmegrader en gang :)

Skrevet

La meg se: solbrenne i nakken , var bare ute litt i dag..,og pr skrivende stund : 20,9 grader ute og 28 grader inne - med gjennomlufting.Her på Romerike altså..

Så : spyl din Fido i dag, om du har det som meg..

Æsj, så kvalmt.. Vi har sol og 20 grader i dag vi, for første gang siden jeg kom opp hit igjen.. Og kjenner jeg trivelige Trøndelag rett, går det sikkert over iløpet av helgen.. :P

Vi liker visst ikke varme :( Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Hvis du dynker ryggen hans, legger den våte overpelsen seg som et lokk og hunden blir varmere enn hvis du ikke dynker han.. Tørr pels isolerer mot varme også vettu ;)

Det er mindre pels/ikke pels, så her kommer vannet helt inntil huden og kjøler faktisk ned :)

Skrevet

Hei,

Ja, enig med 2ne her - tørr pels isoloerer veldig godt (mot alle temperaturer). Ser med "skrekk" på de jeg kjenner med Beardis som klipper den på sommeren fordi man sammenligner det med at vi skal gå med pels på.. Hundene blir da ennå mere plaget av varmen - og eierne skjønner ikke noe..

Man kan godt kjenne det på pelsen til hunden også - klapper man den midt oppe på ryggen er pelsen glovarm, men hvis man løfter opp overpelsen (dekkpelsen) og kjenner inntil huden - er den kroppstemperatur nærmest uansett vær.

Men jeg har også hørt at under buken og ikke minst føttene er smart å bruke for å kjøle ned hunden. Dog skal man ikke bare pøse på med kaldt vann - det er jo ikke deilig for noen av oss...

Når man er skikkelig varm er det oppfriskende med en rel. kald dusj - men ikke iskaldt som man ofte heller på hundene. Selv litt lunkent vann vil gjøre at det blir kjøligere for hunden - da det etterpå er luften som kjøler ned huden der pelsen er våt.

Susanne

Skrevet

Ah! Så smarte dere er da!Heretter skal jeg ta med meg en spruteflakse som jeg kan sprute oppunder buken hans med :) Dakar Loke..matmor gjør mye rart mot en varm stakkar :(

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...