Gå til innhold
Hundesonen.no

usj så varmt!


henrikke

Recommended Posts

La meg se: solbrenne i nakken , var bare ute litt i dag..,og pr skrivende stund : 20,9 grader ute og 28 grader inne - med gjennomlufting.Her på Romerike altså..

Så : spyl din Fido i dag, om du har det som meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært en varm dag i dag. Turen vi pleier å gå midt på dagen, ble ikke noe tur hvertfall. En kort luftetur utenfor døra før mine to ville inn i leiligheten og den svale lufta igjen...Får ta det igjen til kvelden. De har også en stoor (for dem) balje med vann tilgjengelig på verandaen til å kjøle seg selv ned i. Noe som visstnok er kjempefestlig også. :)

Tar litt tid å venne seg til at det er varmt ja. Og at sola kan gjøre at man blir solbrent og at man bør huske å smøre seg med solkrem er også gått i glemmeboka fra i fjor gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går enda med vinterjakken jeg :D Sitter med ullgenseren og fryser nå. Så svettpeiser, dere må bare komme hit. :) Sjefen min sa til meg imårres: Nå orker jeg ikke dette stygge været mer og spesiellt når de har så fint vær sørpå, jeg drar til Oslo. Og vips så dro han.. Sånn helt plutselig. Så jeg måtte være på jobb alene. :rolleyes: hehe Men det er visste ventet fint vær etterhvert, men da med litt mer stigende tempratur slik at vi i det minste kan avklimatisere oss litt. :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går enda med vinterjakken jeg :o Sitter med ullgenseren og fryser nå. Så svettpeiser, dere må bare komme hit. :D Sjefen min sa til meg imårres: Nå orker jeg ikke dette stygge været mer og spesiellt når de har så fint vær sørpå, jeg drar til Oslo. Og vips så dro han.. Sånn helt plutselig. Så jeg måtte være på jobb alene. :rolleyes: hehe Men det er visste ventet fint vær etterhvert, men da med litt mer stigende tempratur slik at vi i det minste kan avklimatisere oss litt. :imrgreen:

I oslo er det nok kjempe varmt ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK det er deilig å gå i singlet og skjørt, men med varmen kom myggen. Trodde jeg var lur, da vi gikk inn i skogen her for å trene, men myggen kom alle steds fra og var svære som helikopter :) , så vi gikk hjem, vi. Veldig varmt for vinterhunder nå! :D Traff forresten noen naboer som hadde vært i fjorden og bada!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp veldig varmt i Oslo.

Og jeg og min 4-bente som ikke trives i varmen skal på agilitykurs i helga. Det er spådd knallvær og 27 grader... :)

Regner med at de finner frem vannslangen så vi får kjølet ned hundene i hvert fall... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp veldig varmt i Oslo.

Og jeg og min 4-bente som ikke trives i varmen skal på agilitykurs i helga. Det er spådd knallvær og 27 grader... :D

Regner med at de finner frem vannslangen så vi får kjølet ned hundene i hvert fall... B)

Dere slipper å gå i uniform bak et korps med svette unger iallfall <_< . Hele søndag! Hva gjør man ikke for sine barn :) . Agility er gøy! Husk vann og parasoll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere slipper å gå i uniform bak et korps med svette unger iallfall <_< . Hele søndag! Hva gjør man ikke for sine barn :) . Agility er gøy! Husk vann og parasoll!

Parasoll hørtes smart ut, men det har jeg ikke. :D Markise egner seg nok dårlig...

Men caps er jo et alternativ for meg, og skyggeplass til bilen (med burvifte og åpen bakluke) til hunden...?

Masse vann og masse deilige sommerfrukter... :o

Det er nå deilig at sommeren er her og da, etter en lang vinter, selv om man av og til må gjøre litt ubehagelige ting i varmen. (Som å gå i uniform... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja. Selv elsker jeg varmen, lite klær og sløve dager! Men for hundenes del blir det nok rimelig sløvt, ja :) Ser det på Mona, hun bare legger seg ned over alt og prøver å sove det av seg. Går ti minutter med henne så er hun utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

jeg væter også Henrik under buken.Det tar lengre tid å tørke , og kjøler lengre??

Så tenker nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker visst ikke varme :) Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

Hæææ? Hørte du hvorfor og eller?? Og gjetere, ikke hunder generelt?

Min hund er og glad i å væte buken, legger seg ned som en liten høne som ruger (eller noe) i små bekker. jeg har og alltid vætet buken hans når det har vært varmt, men jeg har vel mer tenkt på det som det stedet der vannet kjøler mest på en pelskledd dott... ?

Min hund har i hvert fall ikke problemer med å bli våt på ryggen, han dykker gjerne... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning :) Var bare en fyr som kom bort når vi helte vann over ryggen til Loke og sa det..At gjeterhunder skulle kjøles i buken :unsure: Javel, sa jeg og byttet strategi uten videre spørsmål :D

Loke har heller ikke noe mot å bli dusja i dusjen eller å svømme, men han liker ikke noe særlig når jeg heller kaldt vann over ryggen hans :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning :) Var bare en fyr som kom bort når vi helte vann over ryggen til Loke og sa det..At gjeterhunder skulle kjøles i buken :unsure: Javel, sa jeg og byttet strategi uten videre spørsmål :D

Loke har heller ikke noe mot å bli dusja i dusjen eller å svømme, men han liker ikke noe særlig når jeg heller kaldt vann over ryggen hans :o

Hmmmm. Det må jeg finne ut av... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dager som i dag (Oslo, ørten varmegrader) er det kjekt å ha hunderase fra Karibien og elv et steinkast fra blokka B)

Det er mange som syns at jeg har pinglehunder fordi de må ha dekken på om vinteren. Hi-hi, nå kan jeg kalle de hundene for pingler som ikke tåler noen varmegrader en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se: solbrenne i nakken , var bare ute litt i dag..,og pr skrivende stund : 20,9 grader ute og 28 grader inne - med gjennomlufting.Her på Romerike altså..

Så : spyl din Fido i dag, om du har det som meg..

Æsj, så kvalmt.. Vi har sol og 20 grader i dag vi, for første gang siden jeg kom opp hit igjen.. Og kjenner jeg trivelige Trøndelag rett, går det sikkert over iløpet av helgen.. :P

Vi liker visst ikke varme :( Hvordan det skal gå på kurset i helga aner jeg ikke... *sukk*

Noen fortalte meg på Oslo Hundeshow at gjetere ikke skal dynkes over ryggen med vann men heller vætes i buken.Stemmer dette? Det høres ikke usannsylig ut for Loke legger seg alltid ned i vanndammer for å kjøle seg og han liker ikke å få vann over ryggen uansett hvor varmt det er...

Hvis du dynker ryggen hans, legger den våte overpelsen seg som et lokk og hunden blir varmere enn hvis du ikke dynker han.. Tørr pels isolerer mot varme også vettu ;)

Det er mindre pels/ikke pels, så her kommer vannet helt inntil huden og kjøler faktisk ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, enig med 2ne her - tørr pels isoloerer veldig godt (mot alle temperaturer). Ser med "skrekk" på de jeg kjenner med Beardis som klipper den på sommeren fordi man sammenligner det med at vi skal gå med pels på.. Hundene blir da ennå mere plaget av varmen - og eierne skjønner ikke noe..

Man kan godt kjenne det på pelsen til hunden også - klapper man den midt oppe på ryggen er pelsen glovarm, men hvis man løfter opp overpelsen (dekkpelsen) og kjenner inntil huden - er den kroppstemperatur nærmest uansett vær.

Men jeg har også hørt at under buken og ikke minst føttene er smart å bruke for å kjøle ned hunden. Dog skal man ikke bare pøse på med kaldt vann - det er jo ikke deilig for noen av oss...

Når man er skikkelig varm er det oppfriskende med en rel. kald dusj - men ikke iskaldt som man ofte heller på hundene. Selv litt lunkent vann vil gjøre at det blir kjøligere for hunden - da det etterpå er luften som kjøler ned huden der pelsen er våt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...