Gå til innhold
Hundesonen.no

Lever.


molly

Recommended Posts

På trening på onsdag var det en av mine treningsvenner som hadde med hjemmelaget lever. Jeg vet fra før at min hund elsker dette, men denne dagen tok han virkelig av, og det var superbelønning for han.

Jeg har derfor "mannet" meg opp helt siden onsdag, og bestemte meg for at jeg idag skulle trosse mine egne aversjoner mot den forferdelige lukta, og den ubeskrivelige ekle konsistensen...

Dro av gårde med frisk mot til det jeg trodde var en velassortert butikk, men ingen lever... Dro så videre til obs, de har jo alt, men ikke lever. Dro atter engang videre til Meny denne gangen, der har jeg sett lever tidligere, men den gang ei. Ikke lever her heller....?

Noen som kjøper lever noen gang? I såfall hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trening på onsdag var det en av mine treningsvenner som hadde med hjemmelaget lever. Jeg vet fra før at min hund elsker dette, men denne dagen tok han virkelig av, og det var superbelønning for han.

Jeg har derfor "mannet" meg opp helt siden onsdag, og bestemte meg for at jeg idag skulle trosse mine egne aversjoner mot den forferdelige lukta, og den ubeskrivelige ekle konsistensen...

Dro av gårde med frisk mot til det jeg trodde var en velassortert butikk, men ingen lever... Dro så videre til obs, de har jo alt, men ikke lever. Dro atter engang videre til Meny denne gangen, der har jeg sett lever tidligere, men den gang ei. Ikke lever her heller....?

Noen som kjøper lever noen gang? I såfall hvor?

I frysedisken på de fleste matforetninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med det samme selv, Kiwi pleier å ha lever. Bare pass deg så du ikke kjøper kjempedyr lever - Gilde osv. pleier å ligge ca. 20 kr. høyere i kilopris enn "vanlig" lever. Vil du slippe leverlukta, og konsistensen lager du leverbrownies isteden - mildere for magen, skal mikses i blender og bikkjene er minst like glade i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så letta over å se at det ikke bare er jeg som ikke finner det!

Jeg har sett gjennom frysedisken på Obs mange ganger (og den er stor!), uten å finne det.

På Ica Maxi har jeg ikke sett det de gangene jeg har sett etter det der.

Heller ikke på Bunnpris eller Prix. Kan ikke komme på å ha sett det på Rema heller (men der er jeg så og si aldri heller da).

Om det er noen Trondhjemmere her som veit om butikker som selger det (og helst ikke utpå Heimdal eller noe, det er så tungvint for meg) så er det bare å si ifra. For jeg finner det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner heller ikke lever..Men fant en god erstatning; Blodpølse! Kan både gies i biter fersk, men holder seg mye lenger om du steker dem i ovnen noen timer :) Billig er det å. Veldig få butikker der det ikke er å finne..

Fikk et tips her en dag om å spørre på dyrebutikk hvor det er å få kjøpt lever. Kan hende fòr leverandørene deres vet noe også. Ikke noe vits i å gå rundt og rundt det samme treet når du kan spørre en forbipasserende om veien liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner heller ikke lever..Men fant en god erstatning; Blodpølse! Kan både gies i biter fersk, men holder seg mye lenger om du steker dem i ovnen noen timer :) Billig er det å. Veldig få butikker der det ikke er å finne..

Fikk et tips her en dag om å spørre på dyrebutikk hvor det er å få kjøpt lever. Kan hende fòr leverandørene deres vet noe også. Ikke noe vits i å gå rundt og rundt det samme treet når du kan spørre en forbipasserende om veien liksom :D

EDIT: Ingvild, er det ei som heter Gjertrud på treningene hos hundeskolen nå? Hun hadde lever når jeg og Ask gikk på kurs der, men fikk aldri spurt henne om hvor hun fikk tak i det. Ask var helt på tuppa etter det hvertfall..

Blodpølse er godt, men lever er tydeligvis bedre... :rolleyes:

Spørre på dyrebutikken? Skjønte ikke helt.... Hverken dyrebutikker eller forleverandører selger annet enn "behandlet" lever?

Jeg vil ha "ubehandlet" lever, så skal jeg "behandle" den selv. (med mye hvitløk, så kanskje det ikke lukter sååååå ille... :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodpølse er godt, men lever er tydeligvis bedre... :rolleyes:

Spørre på dyrebutikken? Skjønte ikke helt.... Hverken dyrebutikker eller forleverandører selger annet enn "behandlet" lever?

Jeg vil ha "ubehandlet" lever, så skal jeg "behandle" den selv. (med mye hvitløk, så kanskje det ikke lukter sååååå ille... :unsure: )

joda, men det kan hende de vet hvor man kan få tak i ubehandlet lever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner heller ikke lever..Men fant en god erstatning; Blodpølse! Kan både gies i biter fersk, men holder seg mye lenger om du steker dem i ovnen noen timer :) Billig er det å. Veldig få butikker der det ikke er å finne..

Fikk et tips her en dag om å spørre på dyrebutikk hvor det er å få kjøpt lever. Kan hende fòr leverandørene deres vet noe også. Ikke noe vits i å gå rundt og rundt det samme treet når du kan spørre en forbipasserende om veien liksom :D

EDIT: Ingvild, er det ei som heter Gjertrud på treningene hos hundeskolen nå? Hun hadde lever når jeg og Ask gikk på kurs der, men fikk aldri spurt henne om hvor hun fikk tak i det. Ask var helt på tuppa etter det hvertfall..

Blodpølse ja, hvordan lukter dette i forhold til lever? Jeg hater nemlig leverlukten, og siden Sofus ikke funker optimalt på det heller (stønn), så gidder jeg ikke å utsette meg for det flere ganger enn den ene gangen (som dog, ga leverbrownies for lang tid fremover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodpølse ja, hvordan lukter dette i forhold til lever? Jeg hater nemlig leverlukten, og siden Sofus ikke funker optimalt på det heller (stønn), så gidder jeg ikke å utsette meg for det flere ganger enn den ene gangen (som dog, ga leverbrownies for lang tid fremover)

Leverlukt er forferdelig, helt enig. Men bikkja mi er helt vill etter det, så da strekker man seg litt lenger... :)

Blodpølse lukter ikke så veldig, i hvert fall ikke så sterkt som lever, og ikke samme lukta. Ikke stinker det av hendene etterpå heller. Så et godt alternativ hvis bikkja liker det (noe jeg vil tro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke funnet lever i Oslo.

Rema i Stavern hadde lever da jeg var der for et par uker siden. Kan hende de har det på velassorterte Rema'er i Oslo, som f.eks den på Lambertseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

HaHa.. :(

Jeg kjøpte 2 kg lever på City Lade nyling...

Marie: Gjertrud er der på Mandagene ja..Kan sende mail til bente og spørre om hvor de får tak i den levra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Et lite bi spm. Noen tips til hvordan man tilbereder denne herligheten?

;)

Jeg hadde tenkt til å koke den (det stinker), og tørke den i ovnen så den ikke blir så klissete (den må være myk inni :) ). Dette er absolutt det min hund synes er best.

Alternativt kan du kjøre den i kjøkkenmaskinen og tilsette havregryn og massevis av hvitløk, da stinker det ikke så ******.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt til å koke den (det stinker), og tørke den i ovnen så den ikke blir så klissete (den må være myk inni :) ). Dette er absolutt det min hund synes er best.

Alternativt kan du kjøre den i kjøkkenmaskinen og tilsette havregryn og massevis av hvitløk, da stinker det ikke så ******.

Altså, kanskje jeg er alvorlig pysete mtp lever lukt, men den der "oppskriften" fulgte jeg, og allerede fra det punkt jeg skulle kverne møkket i kjøkkenmaskinen så begynte jeg å brekke meg. Og lukten ble dessverre IKKE bedre av havregryn og hvitløken gitt. For å si det slik, så var ikke kjøkkenet mitt i bruk i en ukes tid, og jeg gikk ned to kilo!! Æsj a meg gitt! Siden har jeg aldri laget "herligheten" igjen. Når Sofus bare likte det sånn i "vanlige" settings, og det ikke funket som den "ultimate forsterker", så utsetter jeg meg selv aldri for det der igjen altså, ... men igjen, kan være jeg som er en utrolig pyse her... ugh... kvalmebyge deluxe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kanskje jeg er alvorlig pysete mtp lever lukt, men den der "oppskriften" fulgte jeg, og allerede fra det punkt jeg skulle kverne møkket i kjøkkenmaskinen så begynte jeg å brekke meg. Og lukten ble dessverre IKKE bedre av havregryn og hvitløken gitt. For å si det slik, så var ikke kjøkkenet mitt i bruk i en ukes tid, og jeg gikk ned to kilo! Æsj a meg gitt! Siden har jeg aldri laget "herligheten" igjen. Når Sofus bare likte det sånn i "vanlige" settings, og det ikke funket som den "ultimate forsterker", så utsetter jeg meg selv aldri for det der igjen altså, ... men igjen, kan være jeg som er en utrolig pyse her... ugh... kvalmebyge deluxe!

Jeg vet, det er helt for jæ..ig! Og sikkert verre enn jeg husker, for jeg har og lovet meg selv å aldri gjøre det igjen, men nå har jeg altså tenkt til det.... :rolleyes:

Jeg har prøvd å overtale min mor til å gjøre det, men hun nekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, det er helt for jæ..ig! Og sikkert verre enn jeg husker, for jeg har og lovet meg selv å aldri gjøre det igjen, men nå har jeg altså tenkt til det.... :rolleyes:

Jeg har prøvd å overtale min mor til å gjøre det, men hun nekter.

Hehe, vedr. dette med partnervalg tråden her inne, så er det faktisk et kriterie jeg har vurdert, at han må lage deilig leversnop og annen snop til Sofus (som stinker, snopen altså, hihi) på SITT kjøkken for å vinne meg over!

B) B) Da hadde jeg fikset den biffen umiddelbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kjøper lever på Prix, og tørker den ved hjelp av en helt vanlig bordvifte. Utrolig populært, og lang holdbarhet selv ved romtemperatur.

Dette gjør jeg:

Når levera er halvtint, skjærer jeg den i centimetertykke skiver. Disse legger jeg på rist over oppvaskkummen til de har tint helt. Så legger jeg dem på rist på fryseboksen, med en avis under, og med en bordvifte som blåser luft over dem. Når overflaten har blitt tørr, skjærer jeg bitene i strimler og lar dem tørke videre. Når strimlene er helt tørre på overflaten, klipper jeg dem i passelige godbit-størrelser og lar dem fortsette å tørke.

Når bitene er helt tørre, legger jeg dem i en kurv. Der holder de seg uten problemer til de blir fortært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...