Gå til innhold
Hundesonen.no

elghund- en pop rase

henrikke

Recommended Posts

Kamille har i det nyeste nummeret en guide til å skaffe rett hund til rett eier, mye fornuftig der,og også en oversikt over de mest populære rasene. Bla schæfer, border collie og setter var nevnt -og elghund.

hvordan i all verden kan dette være en populær rase?? jeg ser aldri elghunder jeg.. annet enn i programmer og artikler om jakt på tv ogi aviser...

Hvor finnes disse elghundene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke slike blad særlig god dekning for undersøkeselne og utsagnene sine, men det stemmer jo at elghund er en populær rase, både her i Norge og i utlandet :D

Elghund er jo ingen byhund, vet ikke hvordan du bor, men det kan vøre en av årsakene for at du ikke ser noen. De fleste brukes også til jakt, så om det ikke ser særlig til jakttærreng rundt deg, vel, så sier det seg selv at elghunden er andre steder. Her i midt.norge er det en del av dem har jeg inntrykk av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke slike blad særlig god dekning for undersøkeselne og utsagnene sine, men det stemmer jo at elghund er en populær rase, både her i Norge og i utlandet :)

Ligger ikke elghunden på topp ti i NKK sine lister også da? Ser sjeldent elghunder her vestpå heller, flest fugliser her. Godt tegn tenker jeg, da finnes de hundene der de trives best og får gjøre det de er ment for, lite elg her vest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser på det, står de fleste elghunder plassert i en hundegård frem til elgjakta. Da er de ute å springer og sliter vettet utav seg i noen uker, før de blir plassert i hundegård igjen. Dag og natt hele året!

Det er nok en meget stor grunn til at man ser dem så sjelden, men at mange har de allikevel.

Men jeg sier ikke de lider noen nød. De har pels til det, og er lagd for å bo ute. Men synes allikevel ikke dette er noe hundeliv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her jeg bor(gudbrandsdalen) er det kjempe mange av dem, men de er bare i bur, bare ute når det er jakt.

en jeg kjenner har fire i et bur for to hunder de er bare ute litt før jakt og i jakta, og han bruker bare to av hundene på jakt så er ikke så mye glede de hundene får, vet ikke hvordan det er andre steder men er slik de har det her. synest det er veldig trist for det er kjempe flotte hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes jeg ser de hele tiden jeg da.. Men nå har vi jo noen sjøl..

I kommunen jeg bor så er det i følge NKK registrert 218 elghunder de siste 5 årene. Så det er da noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dem kanskje ikke så fantastisk ofte, men jeg ser dem jo nå og da. Naboen har én f.eks. Men Bergen er vel ikke det hotteste elghundstrøket heller ;) Norsk elghund grå er jo norges nasjonalhund, så det bør vel være en del av dem i dette landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har en!

Tror generelt hundehold av elghunder har blitt langt bedre den siste tiden. Gemyttet på bikkjene likeså.

Det at mange har et inntrykk av at elgunder står i bikkjegård eller løpestreng 11 måneder i året tror jeg ikke stemmer helt.

Elghundeiere har blitt mye flinkere til trene hunden både fysisk og dressur. Men jeg skal aldri si aldri, fortsatt er det vel noen som bruker hunden fint lite utenom jakta. Dette er grådig synd for "Gråhunden" er ganske lettlært, skal ikke si at den er verdens klokeste, men den er rimelig klok og smart. ;)

For de som lurer, så kan jeg jo fortelle kort om min hund og mitt bruk av den.

Jeg har jaktet elg med gråhund i ca 15 år, de siste 5 med egen hund.

Vi bruker den som løshund, dvs at hunden jakter på "egenhånd". Jeg som hundefører må hele tiden forsøke å holde rede på hvor hunden har vært, hvor den skal, hvordan vinden blåser osv osv.

Men selve jobben er det hunden som gjør.

Det å være løshund etter stort klovvilt er ingen "kontorjobb" for hunden.

Det kreves at hunden kan jobbe selvstendig, søke på en lettest mulig måte i terrenget etter elg.

Den skal ikke stresse, men jobbe sevsikkert og rolig.

Hunden skal allerhelst stille elgen, dvs hunden skal lose (bjeffe) på elg som står stille slik at jegeren kommer på skuddhold.

Dette er en ikke helt ufarlig jobb for hunden. Mang en elghund har fått seg en skikkelig kilevink her, og også med trist utfall.

Derfor er gråhunden en mellomstor hund som er kvikk på foten, robust og modig.

Ellers i året går jeg mye på ski med den. Sykler om våren og sommeren hvis det ikke er for varmt.

Etter 20 august er det trening i skogen, med løs hund.

Som med alle andre brukshunder krever elghunden endel trening både fysisk og dressurmessig. En hund i god form utfører jobben sin mye lettere og henter seg fortere inn igjen etter en slitsom dag. Dette er til stor glede for hund og hundefører.

Gemytt.

Får den nok trim og stimulans, er den from og fin som et lam.

Min hund er en skikkelig kosegris og glad i mennesker.

Mangel på ovennevnte fører til at den blir litt masete og utidig (piper og syter hele dagen)

Helse.

Gråhunden er generellt en veldig frisk rase. Har vært noe HD tidligere om årene, men dette har nok blitt betraktelig bedre.

Talgkuler eller fettkuler i huden er kjent, men dette tror jeg personlig har noe med fôr og trim å gjøre.

Ellers er gråhunden frisk og robust.

Dette var litt kort om hvordan jeg opplever Norsk Elghund Grå.

Her er Bork i fjor sommer 21 August (Båndtvanger er endelig over).

Ute på tur. Litt vann må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også lite elghunder her, har sett en bare! Synd, det er den absolutt fineste hunderasen. Den jeg så var en tydelig jakthund med kløv, sammen med en mann med gummistøvler, er vel mest brukt til jakt ja. Er vel bare meg som skaffer elghund til å kose og gå tur med, men de funker fint til det også ja :wub:

Ute på tur. Litt vann må til.

Fine elgunden du har! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

ser lite av di i "byen", men kommer man litt utenfor så er det mange av dem :angry:

men det er nok fordi flesteparten av de som skaffer seg disse hundene bruker dem til elgjakta. (virker sånn der jeg har hvert hvertfall). og ikke så mange av di i "byene"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...