Gå til innhold
Hundesonen.no

Om sms-språk, forkortninger og populærnavn på hunderaser..

Recommended Posts

Jeg er ny her på Hundesonen og har fått tilgang til internet helt nylig også. I mange år har jeg kommunisert mye via sms, og der lagt til mg den (u?)vanen å bruke forkortninger, for å spare plass og penger. Nå hører jeg ikke til de mer ekstreme i så måte, jeg bruker hovedsaklig forkortningene; jeg for jeg, d for det og mn for men og noen ganger ik for ikke..Relativt greit og forståelig for de fleste vil jeg tro? Gammel vane, vond og vende men jeg fikk raskt "smekk på fingrene" og sletting av innlegg, fra moderator. Greit nok, jeg godtar at reglene på dette forumet er slik..

MEN nå kommer poenget; Personlig synes jeg at såkalte populærnavn på diverse raser er mye verre, man bør huske på at ikke alle på Hundesonen er like "garvet" i hunderiet og også for disse kan det jo være interessant å vite, hvilke raser det referes til? Så relativt stor var min overraskelse, da jeg leser et innlegg fra en av moderatorene her inne og vedkommende referer til raser som; malle, krøllert og rottis.. Jeg forstår at det her antagelig menes; malinois og rottweiler men krøllert?? Skal jeg gjette på at det er lakenois, siden den er plassert etter malinois eller er det puddel det er snakk om? To relativt forskjellige raser..

Jeg mener ikke at man i en tråd behøver å skrive hele rasenavnet hele tiden, snakker man om irish soft coated wheaten terrier f.eks. så er det nok at man nevner hele navnet en gang og så f.eks. skriver wheaten terrier.

At jeg og mange andre forstår hva diverse mer eller mindre merkelige populærnavn betyr er jo så men som sagt, sikkert ikke alle gjør det.. Jeg ser gjerne en debatt om emnet OG innskjerpninger når det gjelder bruk av populærnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike som rottisk og malle, BC og nuffe synes jeg er greit, og nå har jo jeg hvert her så lenge, og kan forholdsvis mye om hund, og hunderaser, så får meg er det jo greit. Men skjønner at dere nye og ferske har litt problemer med ISWT feks.. (irish softcoated whaten terrier) Den er ikke brukt så mye her på sonen da, de fleste skriver whaten terrier.

Du tar fram det med at du ble overasket over at netopp Mod. brukte en del forkortelser. Selv om de er moderatorer, er de like fullt aktive medlemmer av forumet, og siden vi (enda...) ikke har regler på slik nedkorting, kan, og kunne hvilken som helst bruker her inne gjøre netopp det. Hadde vi hatt regler på det (som jeg forøvrig ikke synes vi trenger, se forslag..) så hadde ingen brukt det.

Men som et forslag, hva om vi legger ut en tråd, med slike forkortelser på raser? Etter at vi har fått inn en del av dem, setter vi den på hundeprat eller noe, sammen med resten av info-trådene. Den behøver ikke være stengt, slik mange av de andre er, så om en person ser at, eller husker en som ikke står der kan det føyes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som et forslag, hva om vi legger ut en tråd, med slike forkortelser på raser? Etter at vi har fått inn en del av dem, setter vi den på hundeprat eller noe, sammen med resten av info-trådene. Den behøver ikke være stengt, slik mange av de andre er, så om en person ser at, eller husker en som ikke står der kan det føyes til.

Eller kan ikke vi lære oss å skrive navnene sånn som de er? Tror ikke det er mange som rett og slett gidder å leite opp en tråd for å finne ut hva forkortelsen betyr. (ikke jeg i værtfall..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike som rottisk og malle, BC og nuffe synes jeg er greit, og nå har jo jeg hvert her så lenge, og kan forholdsvis mye om hund, og hunderaser, så får meg er det jo greit. Men skjønner at dere nye og ferske har litt problemer med ISWT feks.. (irish softcoated whaten terrier) Den er ikke brukt så mye her på sonen da, de fleste skriver whaten terrier.

Du tar fram det med at du ble overasket over at netopp Mod. brukte en del forkortelser. Selv om de er moderatorer, er de like fullt aktive medlemmer av forumet, og siden vi (enda...) ikke har regler på slik nedkorting, kan, og kunne hvilken som helst bruker her inne gjøre netopp det. Hadde vi hatt regler på det (som jeg forøvrig ikke synes vi trenger, se forslag..) så hadde ingen brukt det.

For det første, så sa jeg ikke at jeg hadde problemer med å forstå populærnavn..( med henvisning til ditt utrykk ;dere...) Rett skal være rett.. Og ja, jeg ble en smule overrasket over at en av moderatorne brukte populærnavn, uavhengig av om vedkommende skriver som moderator eller privatperson. Hvilket kan være vanskelig å vite, siden det står Moderator med store bokstaver, som opphavsmann/kvinne til innleggene..

Skal man pirke på språkbruken i et forum, så må det være en viss konsekvens..

hva er nuffe?

Newfoundlandshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på forkortelser/sms-språk og 'kjælenavn/populærnavn', i og med at mennesker leser/gjenkjenner ord som bilder, ved forkortelser brytes disse bildene og det blir tungt og tar lang tid både å lese og forstå. Dyslektikere og andre med leseproblemer vil også slite unødig.

Lett å ta som en selvfølge at "alle" forstår pop-navnene på de ulike rasene når man er på et hundeforum, noe alle selvsagt ikke gjør. Går ut fra det er noen av mine innlegg du henviser til, Quest, jeg skriver meg dette bak øret til senere, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man kan slite med at man ikke forstår det. Men det er jo bare å quote og spørre vedkommende da. Da vil man jo få svar fortløpende :)

Eller så kan man jo bare si det fullstendige navnet, og vedkommende slipper å bruke tid på å spørre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man jo bare si det fullstendige navnet, og vedkommende slipper å bruke tid på å spørre om det.

Sunes forslaget om å bruke hele navnet, eller i hvert fall noe som er gjenkjennbart (feks Toller, Wheaten Terrier) første gang, så kan man forkorte det siden, feks Border Collie blir til BC.

Jeg for min del synes forkortelser med bare bokstaver er utrolig irriterende. Da må jeg jo tenke.... :)

GD, ES, GS osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvfølgelig kan man jo det. Men vil vi virkelig ha en diskusjon om det inne her slik at det risikerer å poppe opp som en ny paragraf?

Hvis så mange plages virkelig med det, så kan man vel heller henvende seg til folkene direkte i et innlegg på "alt mulig" eller noe, istedenfor å kverulere med at (bare for å ta et eksempel) SMS språk er mer forstålig enn forkortelsene på hunderaser???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvfølgelig kan man jo det. Men vil vi virkelig ha en diskusjon om det inne her slik at det risikerer å poppe opp som en ny paragraf?

Hvis så mange plages virkelig med det, så kan man vel heller henvende seg til folkene direkte i et innlegg på "alt mulig" eller noe, istedenfor å kverulere med at (bare for å ta et eksempel) SMS språk er mer forstålig enn forkortelsene på hunderaser???

Godt poeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi trenger en ny regel om populærnavn, men det er bra hvis denne tråden får oss alle til å tenke oss litt om før vi forkorter/bruker populærnavn istedet for hele rasenavn. Det kan virke totalt gresk for noen med lite kjennskap til rasene det skrives om, helt enig med Quest i det.

Synes også man skal bruke hele rasenavnet først, og forkortelsene eller populærnavn videre i innlegget om rasenavnet gjentas - da er alt mer forståelig for alle, og så slipper vi en ny regel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man da heller skal lage en oversikt og klistre i en av kategoriene? Om man tar en titt på denne tråden og legger til om man har noen å tilføye så bør det være kjapt gjort :)

Bedre det en enda flere regler. Synes jeg da.

var akkurat det jeg mente :D Mye lettere enn å drive å spørre folk, lage nye regler osv :o Folk lærer jo etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at; Var ikke tråden med populærnavn laget for at folk skulle få se hva enkelte raser kalles? Tråden i seg selv var ikke opprettet for å skrive mest mulig forkortelser eller rare ord i, men en "skravletråd" der man kunne vise hva hunderaser blir kalt rundt om i Norge og i verden. Jeg synes absolutt at den tråden var spennende å lese, og jeg lærte noen nye forkortelser som jeg tidligere har stusset over. Kjekt å vite i enkelte sammenhenger. Tråden er da altså ikke en oppfordring til å forkorte alt mulig, men en tråd litt for moro skyld.

EDIT. Nå ser jeg at jeg har misforstått. Visste ikke at tråden med forkortelser var opprettet etter at dette emnet ble tatt opp. SÅ da beklager jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

men jeg også syns det er slitsomt å måtte tenke meg frem til hva slags rase det er. Det kommer/og er mange rare forkortelser. Den nsdtr var helt ny for meg. Da fikk jeg meg en tenkenøtt... Men syns det er lettere at folk skriver ett lett forståelig navn på rasen. Har fundert lenge på hva en Nuffe er. og blit oftere OT om man skal hele tiden måtte spørre hvilken rase det er snakk om. Da kan det heller være at, om det er snakk om en rase i en tråd, så skal første innlegget være med hele (nesten hele) navnet på rasen, og heller forkorte det nedover i tråden. f.eks fra border collie i første innlegg, til BC i di neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er ikke noen grei forkortelse for border collie, egentlig - VI bruker det også på våre bearded collies...

Tibbe kan være tibetansk terrier, tibetansk mastiff, tibetansk spaniel og jeg har da sett folk kalle både lhasa apso og shih tzu også for tibber (eller tibetansk tempelhund)...

Hvis man leser endel utenlandske sider på nettet ser man ofte at schäferhund blir forkortet som GS (German Shepherd) - mens VI anser det for å være en gordon setter.

Ikke så lett å gjette at en bobtail er en old english sheepdog, eller hva en pyrre er heller (pyreneisk gjeterhund eller pyreneisk mastiff - en vesentlig forskjell her også..).

Så hvis folk bare ikke antok at alle vet hva man har liggende ved siden av seg hjemme, eller hva man tenker - så hadde det vært litt enklere for alle (i så mange situasjoner)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er ikke noen grei forkortelse for border collie, egentlig - VI bruker det også på våre bearded collies...

Tibbe kan være tibetansk terrier, tibetansk mastiff, tibetansk spaniel og jeg har da sett folk kalle både lhasa apso og shih tzu også for tibber (eller tibetansk tempelhund)...

Hvis man leser endel utenlandske sider på nettet ser man ofte at schäferhund blir forkortet som GS (German Shepherd) - mens VI anser det for å være en gordon setter.

Ikke så lett å gjette at en bobtail er en old english sheepdog, eller hva en pyrre er heller (pyreneisk gjeterhund eller pyreneisk mastiff - en vesentlig forskjell her også..).

Så hvis folk bare ikke antok at alle vet hva man har liggende ved siden av seg hjemme, eller hva man tenker - så hadde det vært litt enklere for alle (i så mange situasjoner)..

Susanne

så sant så sant :D Glemte jo helt bearded collien når jeg sa det med BC, og det kan jo fort bli misforståelser. Så enklest er jo om alle skriver rasenavnet fult forståelig. Kan vel ikke være veldig vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...