Gå til innhold
Hundesonen.no

Om sms-språk, forkortninger og populærnavn på hunderaser..


Recommended Posts

Jeg er ny her på Hundesonen og har fått tilgang til internet helt nylig også. I mange år har jeg kommunisert mye via sms, og der lagt til mg den (u?)vanen å bruke forkortninger, for å spare plass og penger. Nå hører jeg ikke til de mer ekstreme i så måte, jeg bruker hovedsaklig forkortningene; jeg for jeg, d for det og mn for men og noen ganger ik for ikke..Relativt greit og forståelig for de fleste vil jeg tro? Gammel vane, vond og vende men jeg fikk raskt "smekk på fingrene" og sletting av innlegg, fra moderator. Greit nok, jeg godtar at reglene på dette forumet er slik..

MEN nå kommer poenget; Personlig synes jeg at såkalte populærnavn på diverse raser er mye verre, man bør huske på at ikke alle på Hundesonen er like "garvet" i hunderiet og også for disse kan det jo være interessant å vite, hvilke raser det referes til? Så relativt stor var min overraskelse, da jeg leser et innlegg fra en av moderatorene her inne og vedkommende referer til raser som; malle, krøllert og rottis.. Jeg forstår at det her antagelig menes; malinois og rottweiler men krøllert?? Skal jeg gjette på at det er lakenois, siden den er plassert etter malinois eller er det puddel det er snakk om? To relativt forskjellige raser..

Jeg mener ikke at man i en tråd behøver å skrive hele rasenavnet hele tiden, snakker man om irish soft coated wheaten terrier f.eks. så er det nok at man nevner hele navnet en gang og så f.eks. skriver wheaten terrier.

At jeg og mange andre forstår hva diverse mer eller mindre merkelige populærnavn betyr er jo så men som sagt, sikkert ikke alle gjør det.. Jeg ser gjerne en debatt om emnet OG innskjerpninger når det gjelder bruk av populærnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike som rottisk og malle, BC og nuffe synes jeg er greit, og nå har jo jeg hvert her så lenge, og kan forholdsvis mye om hund, og hunderaser, så får meg er det jo greit. Men skjønner at dere nye og ferske har litt problemer med ISWT feks.. (irish softcoated whaten terrier) Den er ikke brukt så mye her på sonen da, de fleste skriver whaten terrier.

Du tar fram det med at du ble overasket over at netopp Mod. brukte en del forkortelser. Selv om de er moderatorer, er de like fullt aktive medlemmer av forumet, og siden vi (enda...) ikke har regler på slik nedkorting, kan, og kunne hvilken som helst bruker her inne gjøre netopp det. Hadde vi hatt regler på det (som jeg forøvrig ikke synes vi trenger, se forslag..) så hadde ingen brukt det.

Men som et forslag, hva om vi legger ut en tråd, med slike forkortelser på raser? Etter at vi har fått inn en del av dem, setter vi den på hundeprat eller noe, sammen med resten av info-trådene. Den behøver ikke være stengt, slik mange av de andre er, så om en person ser at, eller husker en som ikke står der kan det føyes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som et forslag, hva om vi legger ut en tråd, med slike forkortelser på raser? Etter at vi har fått inn en del av dem, setter vi den på hundeprat eller noe, sammen med resten av info-trådene. Den behøver ikke være stengt, slik mange av de andre er, så om en person ser at, eller husker en som ikke står der kan det føyes til.

Eller kan ikke vi lære oss å skrive navnene sånn som de er? Tror ikke det er mange som rett og slett gidder å leite opp en tråd for å finne ut hva forkortelsen betyr. (ikke jeg i værtfall..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike som rottisk og malle, BC og nuffe synes jeg er greit, og nå har jo jeg hvert her så lenge, og kan forholdsvis mye om hund, og hunderaser, så får meg er det jo greit. Men skjønner at dere nye og ferske har litt problemer med ISWT feks.. (irish softcoated whaten terrier) Den er ikke brukt så mye her på sonen da, de fleste skriver whaten terrier.

Du tar fram det med at du ble overasket over at netopp Mod. brukte en del forkortelser. Selv om de er moderatorer, er de like fullt aktive medlemmer av forumet, og siden vi (enda...) ikke har regler på slik nedkorting, kan, og kunne hvilken som helst bruker her inne gjøre netopp det. Hadde vi hatt regler på det (som jeg forøvrig ikke synes vi trenger, se forslag..) så hadde ingen brukt det.

Men som et forslag, hva om vi legger ut en tråd, med slike forkortelser på raser? Etter at vi har fått inn en del av dem, setter vi den på hundeprat eller noe, sammen med resten av info-trådene. Den behøver ikke være stengt, slik mange av de andre er, så om en person ser at, eller husker en som ikke står der kan det føyes til.

For det første, så sa jeg ikke at jeg hadde problemer med å forstå populærnavn..( med henvisning til ditt utrykk ;dere...) Rett skal være rett.. Og ja, jeg ble en smule overrasket over at en av moderatorne brukte populærnavn, uavhengig av om vedkommende skriver som moderator eller privatperson. Hvilket kan være vanskelig å vite, siden det står Moderator med store bokstaver, som opphavsmann/kvinne til innleggene..

Skal man pirke på språkbruken i et forum, så må det være en viss konsekvens..

hva er nuffe?

Newfoundlandshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på forkortelser/sms-språk og 'kjælenavn/populærnavn', i og med at mennesker leser/gjenkjenner ord som bilder, ved forkortelser brytes disse bildene og det blir tungt og tar lang tid både å lese og forstå. Dyslektikere og andre med leseproblemer vil også slite unødig.

Lett å ta som en selvfølge at "alle" forstår pop-navnene på de ulike rasene når man er på et hundeforum, noe alle selvsagt ikke gjør. Går ut fra det er noen av mine innlegg du henviser til, Quest, jeg skriver meg dette bak øret til senere, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man kan slite med at man ikke forstår det. Men det er jo bare å quote og spørre vedkommende da. Da vil man jo få svar fortløpende :)

Eller så kan man jo bare si det fullstendige navnet, og vedkommende slipper å bruke tid på å spørre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man jo bare si det fullstendige navnet, og vedkommende slipper å bruke tid på å spørre om det.

Sunes forslaget om å bruke hele navnet, eller i hvert fall noe som er gjenkjennbart (feks Toller, Wheaten Terrier) første gang, så kan man forkorte det siden, feks Border Collie blir til BC.

Jeg for min del synes forkortelser med bare bokstaver er utrolig irriterende. Da må jeg jo tenke.... :)

GD, ES, GS osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man jo bare si det fullstendige navnet, og vedkommende slipper å bruke tid på å spørre om det.

Joda, selvfølgelig kan man jo det. Men vil vi virkelig ha en diskusjon om det inne her slik at det risikerer å poppe opp som en ny paragraf?

Hvis så mange plages virkelig med det, så kan man vel heller henvende seg til folkene direkte i et innlegg på "alt mulig" eller noe, istedenfor å kverulere med at (bare for å ta et eksempel) SMS språk er mer forstålig enn forkortelsene på hunderaser???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvfølgelig kan man jo det. Men vil vi virkelig ha en diskusjon om det inne her slik at det risikerer å poppe opp som en ny paragraf?

Hvis så mange plages virkelig med det, så kan man vel heller henvende seg til folkene direkte i et innlegg på "alt mulig" eller noe, istedenfor å kverulere med at (bare for å ta et eksempel) SMS språk er mer forstålig enn forkortelsene på hunderaser???

Godt poeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi trenger en ny regel om populærnavn, men det er bra hvis denne tråden får oss alle til å tenke oss litt om før vi forkorter/bruker populærnavn istedet for hele rasenavn. Det kan virke totalt gresk for noen med lite kjennskap til rasene det skrives om, helt enig med Quest i det.

Synes også man skal bruke hele rasenavnet først, og forkortelsene eller populærnavn videre i innlegget om rasenavnet gjentas - da er alt mer forståelig for alle, og så slipper vi en ny regel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man da heller skal lage en oversikt og klistre i en av kategoriene? Om man tar en titt på denne tråden og legger til om man har noen å tilføye så bør det være kjapt gjort :)

Bedre det en enda flere regler. Synes jeg da.

var akkurat det jeg mente :D Mye lettere enn å drive å spørre folk, lage nye regler osv :o Folk lærer jo etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at; Var ikke tråden med populærnavn laget for at folk skulle få se hva enkelte raser kalles? Tråden i seg selv var ikke opprettet for å skrive mest mulig forkortelser eller rare ord i, men en "skravletråd" der man kunne vise hva hunderaser blir kalt rundt om i Norge og i verden. Jeg synes absolutt at den tråden var spennende å lese, og jeg lærte noen nye forkortelser som jeg tidligere har stusset over. Kjekt å vite i enkelte sammenhenger. Tråden er da altså ikke en oppfordring til å forkorte alt mulig, men en tråd litt for moro skyld.

EDIT. Nå ser jeg at jeg har misforstått. Visste ikke at tråden med forkortelser var opprettet etter at dette emnet ble tatt opp. SÅ da beklager jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

men jeg også syns det er slitsomt å måtte tenke meg frem til hva slags rase det er. Det kommer/og er mange rare forkortelser. Den nsdtr var helt ny for meg. Da fikk jeg meg en tenkenøtt... Men syns det er lettere at folk skriver ett lett forståelig navn på rasen. Har fundert lenge på hva en Nuffe er. og blit oftere OT om man skal hele tiden måtte spørre hvilken rase det er snakk om. Da kan det heller være at, om det er snakk om en rase i en tråd, så skal første innlegget være med hele (nesten hele) navnet på rasen, og heller forkorte det nedover i tråden. f.eks fra border collie i første innlegg, til BC i di neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er ikke noen grei forkortelse for border collie, egentlig - VI bruker det også på våre bearded collies...

Tibbe kan være tibetansk terrier, tibetansk mastiff, tibetansk spaniel og jeg har da sett folk kalle både lhasa apso og shih tzu også for tibber (eller tibetansk tempelhund)...

Hvis man leser endel utenlandske sider på nettet ser man ofte at schäferhund blir forkortet som GS (German Shepherd) - mens VI anser det for å være en gordon setter.

Ikke så lett å gjette at en bobtail er en old english sheepdog, eller hva en pyrre er heller (pyreneisk gjeterhund eller pyreneisk mastiff - en vesentlig forskjell her også..).

Så hvis folk bare ikke antok at alle vet hva man har liggende ved siden av seg hjemme, eller hva man tenker - så hadde det vært litt enklere for alle (i så mange situasjoner)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er ikke noen grei forkortelse for border collie, egentlig - VI bruker det også på våre bearded collies...

Tibbe kan være tibetansk terrier, tibetansk mastiff, tibetansk spaniel og jeg har da sett folk kalle både lhasa apso og shih tzu også for tibber (eller tibetansk tempelhund)...

Hvis man leser endel utenlandske sider på nettet ser man ofte at schäferhund blir forkortet som GS (German Shepherd) - mens VI anser det for å være en gordon setter.

Ikke så lett å gjette at en bobtail er en old english sheepdog, eller hva en pyrre er heller (pyreneisk gjeterhund eller pyreneisk mastiff - en vesentlig forskjell her også..).

Så hvis folk bare ikke antok at alle vet hva man har liggende ved siden av seg hjemme, eller hva man tenker - så hadde det vært litt enklere for alle (i så mange situasjoner)..

Susanne

så sant så sant :D Glemte jo helt bearded collien når jeg sa det med BC, og det kan jo fort bli misforståelser. Så enklest er jo om alle skriver rasenavnet fult forståelig. Kan vel ikke være veldig vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...