Gå til innhold
Hundesonen.no

Overholder du båndtvangen?


tuppetroll

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Holder den ALLTID, her er det bånd, (flexiline og langline i skogen)...

Men kanskje fordi jeg ikke stoler på han, og skulle gjerne trent han på det å være helt løs. (men tør ikke pga båndtvangen. så da må jeg vente HELT til høsten(Siden det ble ekstraordinær båndtvang her så utrolig tidlig)...

Men hadde jeg kunne stolt på at han kom, så er det ikke umulig at vi hadde bryti den noen ganger :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg bryter båndtvangen hver dag jeg da ;) Har Gizmo løs der det ikke er biler selvfølgeligt og roper han inn om det skulle oppstå noen problemer eller at det kommer folk osv... Så ja jeg bryter den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ham alltid i bånd, men det er av hensyn til både andre mennesker, hunder og vilt, siden han ikke er helt stabil for tiden (tenåring). Har ikke sikker innkalling på ham, og da kunne det ikke falle meg inn å slippe ham her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg nesten ensom her, jeg, som overholder båndtvangen... Dette gjør jeg fordi det er båndtvang, rett og slett. Om det er en god grunn til det eller ikke, s¨er det jo engang det. Det ville vel også lettet forholdet til folk som ikke har hund, og ikke liker hunder nooe særlig at alle gjorde det?

Bikkja er liten, og holder seg alltid rundt meg, men hvilke skader hun kan få gjort vet jeg ikke. Men jeg lar være å finne ut av det heller. Mye vi ikke ser når vi er ute i skogen, og mange konsekvenser vi ikke oppdager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si at jeg er ganske kriminell ;) Bryter nok den loven hver dag. Likevel må jeg si at jeg ser det litt ann med Tiili for hun har så jaktinnstingt. Henne må jeg være litt forsiktig med. Heidi og Bella vet ikke hva jakt er for noe.

På stille steder i skogen hvor jeg ikke har oversikt rundt meg så holder jeg de i bånd, så litt flink er jeg noen ganger :rolleyes:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stot sett gjør jeg det, men av og til må jeg innrømme at jeg slipper han.

Går vi i skogen er det med langline som henger etter, går vi på veier med biler og folk går vi med vanlig kobbel. Men på åpne plasser der det ikke er folkevandring i stor grad, og ikke fare for vilt hender det at jeg slipper han.

Han går aldri langt unna, og er som oftest lydhør på innkallingen og vi har ikke hatt noen ubehagelige episoder etter at jeg har sluppet han på disse stedene.

I mitt hode er det med langline hengende etter det samme som at bikkja går i bånd. Så lenge båndet er innenfor grensene til at det er mulig å stoppe hunden med det selvfølgelig...

Jeg holder ALDRI i langlina. Når hunden min går i line, skal han tro at han er løs, og jeg jobber med han som om han var det. Kommer vi til områder det er greit å holde han i kortere bånd, kaller jeg han inn og kobler om til den vanlige turlenka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid på langlina i skogen. Den henger som reglel på slep etter hunden, men jeg er som regel alltid innen rekkevidde. Jeg er ekstra forsiktig nå som sauene er ute. Han har sprunget etter elg før, men snudde og kom tilbake til meg. Der jeg vet det er mye folk eller andre hunder går han i bånd. Ikke alle som liker å få en hund hoppende på seg med skittene labber ;) Han går som regel løs rundt på eiendomen her om jeg er ute og klipper gress eller gjør hagearbeid. Det hender at han springer løs på stranda om det er sent på kvelden og det er liten sjanse for at noen skal komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden min går i line, skal han tro at han er løs, og jeg jobber med han som om han var det.

Jeg gjør også det på den måten. Veldig, veldig sjelden at jeg tar i lina. Lina er der bare som et sikkerhetsnett i tilfelle det blir nødvendig å stoppe han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) kanskje jeg skal ta langline på Loke og late som han er i bånd ? *ler* Hundene deres kan ikke løpe særlig fort eller ha særlig eksplosive starter ;) Jeg har en 50 m lang line jeg bruker når vi trener i klubben.20m ble alt for kort så den rakk jeg ikke tråkke på når han løp fra min side til nærmeste tispe på 0.02 sekunder.Nå får jeg i det minste halt han inn igjenn relativt fort..i skogen ville den vært fullstendig unyttig og bare sikkret at han hang seg fast og døde en langsom død etter å ha satt av gårde med en rakett i rumpa på jakt etter rådyr.

Men rett skal være rett: min gamle tispe med HD og forkalkninger hadde jeg nok klart å stoppe med en sånn hvis hun var nærme meg før hun startet jakten (hun jaktet per definisjon ikke, så hun var stort sett løs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg nesten ensom her, jeg, som overholder båndtvangen... Det ville vel også lettet forholdet til folk som ikke har hund, og ikke liker hunder nooe særlig at alle gjorde det?

Mye vi ikke ser når vi er ute i skogen, og mange konsekvenser vi ikke oppdager...

Veldig veldig enig. Dere som lar hundene rase omkring i skogen når det er båndtvang, har dere full oversikt over hvor mange dyreunger som blir skremt til døde? Hvor mange reir som blir forlatt etc? Det finnes andre dyr enn hunder som man skal ta hensyn til! ;) Dessuten er det mange mennesker som kunne tenke seg å gå i skogen uten å risikere å treffe en løs hund!

Jeg synes det er kjipt å lese om alle her som skryter av at de bryter båndtvangen. Jeg synes det er egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig enig. Dere som lar hundene rase omkring i skogen når det er båndtvang, har dere full oversikt over hvor mange dyreunger som blir skremt til døde?

Ja, ingen på grunn av oss.

Hvor mange reir som blir forlatt etc?

Ja, ingen på grunn av oss. Og de fleste fugler bygger reir i tre, og der er vi ikke.

Det finnes andre dyr enn hunder som man skal ta hensyn til! ;) Dessuten er det mange mennesker som kunne tenke seg å gå i skogen uten å risikere å treffe en løs hund!

Kommer aldri til å skje.

Jeg synes det er kjipt å lese om alle her som skryter av at de bryter båndtvangen. Jeg synes det er egoistisk.

Skryter ikke. Forklarer sånn som det er.

Om hunden er løs i nærheten eller i 20m line, hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) kanskje jeg skal ta langline på Loke og late som han er i bånd ? *ler* Hundene deres kan ikke løpe særlig fort eller ha særlig eksplosive starter ;) Jeg har en 50 m lang line jeg bruker når vi trener i klubben.20m ble alt for kort så den rakk jeg ikke tråkke på når han løp fra min side til nærmeste tispe på 0.02 sekunder.Nå får jeg i det minste halt han inn igjenn relativt fort..i skogen ville den vært fullstendig unyttig og bare sikkret at han hang seg fast og døde en langsom død etter å ha satt av gårde med en rakett i rumpa på jakt etter rådyr.

Men rett skal være rett: min gamle tispe med HD og forkalkninger hadde jeg nok klart å stoppe med en sånn hvis hun var nærme meg før hun startet jakten (hun jaktet per definisjon ikke, så hun var stort sett løs)

Min hund lar seg enkelt lese. Han går ikke fredelig og rolig å snuser i bakken for så å pangstarte et løp etter et rådyr. Tegnene han sender på at noe spennende er i nærheten er ikke til å ta feil av, og jeg har aldri ikke rukket å tråkke på lina før han har tatt sats. Som sagt tidligere, jeg jobber med han som om han var løs, dvs at jeg følger med på han hele tida.

Båndtvangen er for viltet sin skyld, resten av året skal man ha KONTROLL på sine løs hunder. Jeg synes det er MYE mer irriterende med alle løse ukontrollerbare hunder fra septemer-april, enn at noen slipper kontrollerbare hunder på områder uten vilt i båndtvangstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er MYE mer irriterende med alle løse ukontrollerbare hunder fra septemer-april, enn at noen slipper kontrollerbare hunder på områder uten vilt i båndtvangstida.

Ja det skal være sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ si jeg betrakter båndtvangen som ikke eksisterende for oss. Jeg har to hunder som er mindre en engjennomsnitts katt! Finner den en rådyr noen gang og eventuellt hadde prøvd å jage den tror jeg ikke hundne mikn hadde levd lenge! ;)

Vi fant en fuglunge som datt ut av rede en gang på veien i gresset og lilly ble så redd at hun stakk av med halen stukket gjennom beina. Så jeg er absolutt ikke redd for andre dyr skall bli skadet av mine hunder! Og når det en skjeldent gang kommer hunder eller andre mennesker kaller jeg dem inn begge to med en gang for å ungå ubehageligheter. Når hun var mindre og ikke helt i hundre med inkallinga synes alle hun var kjempe søt fikk aldri noen negative komentarer fra noen. :)

Og jeg synes at hunder under30 cm skulle bli fritatt for båndtvangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund lar seg enkelt lese. Han går ikke fredelig og rolig å snuser i bakken for så å pangstarte et løp etter et rådyr. Tegnene han sender på at noe spennende er i nærheten er ikke til å ta feil av, og jeg har aldri ikke rukket å tråkke på lina før han har tatt sats. Som sagt tidligere, jeg jobber med han som om han var løs, dvs at jeg følger med på han hele tida.

Båndtvangen er for viltet sin skyld, resten av året skal man ha KONTROLL på sine løs hunder. Jeg synes det er MYE mer irriterende med alle løse ukontrollerbare hunder fra septemer-april, enn at noen slipper kontrollerbare hunder på områder uten vilt i båndtvangstida.

Vel, du har ikke belger :) Loke tenker ikke før han reagerer ergo er det ingenting å lese...det ene øyebliket er han her og vips det andre er han der.Eller, han tenker sikkert et brøkdelssekund i det han reagerer men det hjelper meg svært lite når han har det frasparket han har.Ligger lina i litt feil retning da så har jeg ikke tjangs..

Cisco: kanskje vi skal åpne naturfag bøkene våre? Hvilken skogsfugl bygger rede i et tre? :) Og vet du: selv om du ikke ser dyrehiene så er det faktisk ikke sikkert de ikke er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisco: kanskje vi skal åpne naturfag bøkene våre? Hvilken skogsfugl bygger rede i et tre? :) Og vet du: selv om du ikke ser dyrehiene så er det faktisk ikke sikkert de ikke er der...

Ingen reir på bakken som jeg har sett i alle fall.

Og som sagt, er det bedre med 50m line?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen reir på bakken som jeg har sett i alle fall.

Og som sagt, er det bedre med 50m line?

Nei, men nå er de reirene stort sett ganske "usynlige" og da, man ser de gjerne ikke før man trår i de og ofte ikke da heller .. Skogsdyrene pleier sjelden å flagge om hvor de har de nyfødte barna sine, det ville vært litt utaktisk...Nei, jeg synes ikke det er bedre å ha en 50 m lang line..Derfor holder jeg min hund i bånd i skogen på denne tiden - vi bruker sele, belte og snørekjøre strikk. Jeg bruker langline når vi trener i hundeklubben fordi han har litt i overkant mye sosial glede..spesiellt når det er løpetisper i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ si jeg betrakter båndtvangen som ikke eksisterende for oss. Jeg har to hunder som er mindre en engjennomsnitts katt! Finner den en rådyr noen gang og eventuellt hadde prøvd å jage den tror jeg ikke hundne mikn hadde levd lenge! :)

Og jeg synes at hunder under30 cm skulle bli fritatt for båndtvangen. :)

Det er det største tullet jeg har hørt noengang - små hunder har også jaktinstinkt, og uten og vite hvordan et rådyr reagerer på små hunder, så vil jeg bare minne om at størrelse har ikke så mye å si. Lancashire Heeler for eksempel har ikke noe problem med å gjete store kyr ;)

Mine hunder slippes i skogen når jeg vet at det ikke er mennesker i nærheten, vi går stortsett på brede, fine stier, og ikke midt uti skogen. Likevel vet jeg at det ikke er sikkert at mine hunder kommer på innkalling hvis de ser vilt, men det er 99%. Langline bruker jeg ikke - det funker ikke med flere hunder.. Så jeg er en synder selv, men jeg vet hvertfall at hunder under 30 cm har like mye jaktinstinkt som alle andre dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Bånd i skauen og! Fant jager. Gidder ikke en hund som forsvinner inn i skauen og ikke hører min rop. Han blir fryktlige "lukket" bare han ser en due. Også i en treningssituasjon, særlig hvis vi trener i skauen, kan han plutselig fryse til og stirre dypt inn i skogen, da har han glemt mamma og godbitene. Så vi trener med bånd og. (Vi trener mye kontakt altså. Det trengs :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som regel verken langline eller bånd, men så går vi bare på steder der det er ganske folketomt. Brøyt faktisk loven for 1 time siden :)

veit om to joggere som pleier å være der jeg slipper Taika. Disse har jeg snakka med, og de har ingen problemer med at Taika kommer bort til dem for å hilse, så lenge hun ikke springer etter dem :)

Men skal innrømme det at hun har løpt boort til paserende hunder, uten å komme på komando.

Som regel unskylder jeg meg, og så går det greit. Som regel skjer dette på hundetreff, for når vi er alene tror un at jeg stikker i fra henne hvis hun løper bort til en annen hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes at hunder under30 cm skulle bli fritatt for båndtvangen. :)

????????

Plenty, den avdøde dachsen til kjæresten min, fløy i strupen på elg!!!! Hun gikk ALDRI løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som regel verken langline eller bånd, men så går vi bare på steder der det er ganske folketomt. Brøyt faktisk loven for 1 time siden :)

veit om to joggere som pleier å være der jeg slipper Taika. Disse har jeg snakka med, og de har ingen problemer med at Taika kommer bort til dem for å hilse, så lenge hun ikke springer etter dem :)

Hvorfor tror folk at den ordinære båndtvangen er til for mennesker? Les loven, så ser du at det er for å beskytte fugler, vilt og bufe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk at den ordinære båndtvangen er til for mennesker? Les loven, så ser du at det er for å beskytte fugler, vilt og bufe.

Men da kan jeg vell få si at der hvor vi lufter Taika er det bare grevling og rev

Grevlingen er Taika livredd for, og reven holder seg unna oss. Og jeg kan aldri tro at Taika vil springe etter en rev hvis jeg roper nei, bli, stå ect.

Men selvfølgelig kan hun springe etter reven, da hun aldri har møtt en.

Elg, rådyr og hjort viser seg sjeldent da jeg går å traller (litt høyt) hvis vi er alene i skogen.

Rådyr har hun møtt på nært, da et rådyr hoppet inn i hagen som var gjæret inn. Hun reagerte med å bjeffe mot det, før rådyret hoppet rolig videre.

Men selvfølgelig når vi er på hytta, der det kryr av all slags dyr, har vi henne i langline :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en synder, ja. Regner med at ingen kommer og tar meg for at ejg slipper henne løs her hjemme på gården :) Men det er vel en annen sak så lenge det er privat eiendom? Derfor har jeg henne også løs i skogen som vi eier. Tviler på at noen kommer og kjefter på meg for at jeg har hunden løs i min egen skog.

Men går jeg i byen, eller i skog som vi ikke eier selv, holder jeg båndtvangen. Ikke vits i å ta noen sjanser. For hverken folk eller dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...