Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor bading av hund forbudt?


Wanderlust

Recommended Posts

Hvorfor er det strengt forbudt og bade hunder i noen vann?

Skjønner at det er dumt om det er drikke vann liksom (selvom det skal renses nøye), og om det er en strand, at man ikke tar med hunden oppå alle som bader. Men hva når ikke badesesogen har kommet ennå, ikke drikke vann eller noe...

Evt, tenke på alle de andre dyrene som bader i vannet: elg f.eks. Hunder drar vel ikke me seg noe særlig mer enn elgen?

Hvorfor er det sånn egentlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å bade hunder i Trollvann bak Grefsenkollen. Jeg tror det er fordi man skal ta hensyn til folk som bader. Er ikke helt sikker, men Solo har nå badet der nå, iallfall. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk så er det satt opp et stort skilt der jeg pleier å bade hunden min, eneste som er en helt grei strand (hvor det ikke blir brådypt), like ved meg. Det andre vannet jeg har i nærheten er (i nødstilfelle) drikkevann,og er heller ikke lov til å la hundene bade i det.

Jeg hadde jo selvfølgelig ikke latt bikja mi gått oppå di andre, og når jeg var der så var det jo ingen som badet der heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok det i øyern, men vil ikke bade han rett utenfor her i øyern(veldig forrurensa vil jeg si), og da må jeg plutselig kjøre et stykke(bader heller ikke me bikja mi i nittelva for å si det sånn :icon_redface: ). Men på hvaltjern, i fetsund(som er det enkleste) er det ikke lov. Og jeg kan liksom ikke skjønne hvorfor... Det er ikke et drikkevann, men et lite tjern som mange bader i midt på sommern. Skjønner at man skal holde seg unna da, men ellers. Tenkt all dritten som ligger igjen på isen etter skisesongen som detter i vann når isen smelter a.

Da burde de heller nekta folk å gå med hunder på isen der om vinteren, for det er værre enn at en bikja bader litt... (ville aldri latt bikja mi drite i vannkanten (og hvor mange barn gjør ikke det). så skjønner ikke at det skal være så farlig.

Har liksom driti i det de andre årene, for da var skiltet så lite,og ofte borte( så kunne skyldt på at jeg ikke hadde sett det) MEN nå er det minst like stort som et vanlig trafikkskilt (litt større enn di sone skiltene), og det står klart og tydelig at man ikke skal bade dem...

Jeg vil bade rex :lol: men liker ikke å få kjeft:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og lurer på om det er lov til å bare finne på lover som det passer en, når det gjelder hunder, jeg. Det blir for dumt. Jeg bader nå bikkja hvor jeg vil, så lenge hun ikke er til sjenanse! Bevare meg vel! Fibi står nå mest på land og pister hun, da. Er det bading? Dessuten har hun line på, så hvis det er av hensyn til gakk gakkene, er det bare tull! Kjenner at jeg blir litt irritert på dette hundefientlige samfunnet vi er i ferd med å få! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å bade hunder i Trollvann bak Grefsenkollen. Jeg tror det er fordi man skal ta hensyn til folk som bader. Er ikke helt sikker, men Solo har nå badet der nå, iallfall. ;)

Skjønner meg ikke helt på det forbudet der lenger. Trollvann har blitt så skittent og ekkelt de siste årene så tror ikke det er så mange som bader der lenger uansett.

Visste ikke at det var forbudt å bade hunder i vann. Har selv latt Vesla bade i Sognsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk og bikkjer ikke kan bade i "drikkevannskilder" er noe reinspikka tøv. Alt vann som går ut til forbruker blir enten klora eller UV-bestrålt og da dør alt biologisk materie. Da den råtne elgen i isen var på nyhetene, så skrøt dem fælt av hvor effektiv renseprosessene var og at det kadaveret ikke hadde noe innvirkning på vannkvaliteten.

Så lenge folk ikke dumper ett tonn med LSD eller annen kjemisk gift i drikkevannet, så er det ingen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk og bikkjer ikke kan bade i "drikkevannskilder" er noe reinspikka tøv. Alt vann som går ut til forbruker blir enten klora eller UV-bestrålt og da dør alt biologisk materie. Da den råtne elgen i isen var på nyhetene, så skrøt dem fælt av hvor effektiv renseprosessene var og at det kadaveret ikke hadde noe innvirkning på vannkvaliteten.

Så lenge folk ikke dumper ett tonn med LSD eller annen kjemisk gift i drikkevannet, så er det ingen fare.

står faktisk ved det ene drikkevannet at folk kan, men ikke hunder... Tenk alle andre dyra som bader der a :P Tenk så mye dritt som er i glomma, det er også et drikkevann :P

Men uansett, så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være ulovlig å bade hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er forbudt for hunder å bade i enkelte vann har vel noe med dyreliv å gjøre.

Det er fugler, fisk, frosker, og andre dyr og kryp i forskjellige vann.

Disse kan hunden forstyrre, eller i verste fall skade.

Må vel være derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er forbudt for hunder å bade i enkelte vann har vel noe med dyreliv å gjøre.

Det er fugler, fisk, frosker, og andre dyr og kryp i forskjellige vann.

Disse kan hunden forstyrre, eller i verste fall skade.

Må vel være derfor.

Men disse blir jo forstyrret av badende mennesker og. Er det dyrelivet de er så redd for så skulle de ha satt opp forbud mot all bading. De kan sette forbud hvis de er redd for slitasje, men da skal også mennesker få restriksjoner. Vi har noe som heter allemannsretten her i Norge, som sikrer fri ferdsel i naturen, også med hund og hest (der følger det selvsagt noen restriksjoner, men de er ikke mange).

Her er noen begrensninger med allemannsretten, og jeg har uthevet det som står om hunder:

Ved drikkevannskilder er det restriksjoner

Adferdsreglene rundt drikkevannskildene må respekteres.

Plikter for hundeeiere

Hund skal føres i bånd på turveger, i skiløyper og ellers på offentlige steder. Det gjelder ellers regler om båndtvang i andre områder, disse kan være lokale og fastsettes ut fra spesielle hensyn.

Generelt gjelder følgende:

I utmark gjelder båndtvangen fra 1. april til 31. oktober.

Ridning

Hest får ikke ferdes på veier og løyper som er preparert for skiløping og aking. Mange steder er det heller ikke tillatt å ri på stier eller i terrenget. Her må ryttere følge og sette inn i de lokale bestemmelsene. Ridning i terrenget er i utgangspunktet lovlig over skoggrensa og på stier og veier under skoggrensa.

Sykling

Syklister skal vise hensyn overfor gående. Også for sykling kan det gjelde lokale bestemmelser med hensyn til sykling i terrenget og på stier. Sykling i terrenget er i utgangspunktet lovlig over skoggrensa og på stier og veier under skoggrensa.

Jakt og fiske

Jakt og fiske i ferskvann og vassdrag inngår ikke i allemannsretten. Retten ligger hos grunneier, som må gi tillatelse For at du skal kunne jakte må du dessuten ta en jaktprøve, og må betale jegeravgift til staten og skaffar deg jaktkort. Fredningsbestemmelser er overodnet også eierens jaktrettigheter.

Større arrangementer

Det kreves samtykke av grunneier til arrangementer som stevner, leirer og lignende dersom arrangementene kan medføre nevneverdig skade eller ulempe. Samtykke fra eier kreves også hvis området avsperres, for eksempel var start og mål i forbindelse med et idrettsstevne. Løyper for skirenn, terrengløp og liknende må legges slik at skade på skogen, gjerder og så videre unngås. Det kan være litt uklart når et arrangement er så omfattende at det kreves samtykke fra grunneier. En god regel er å snakke med grunneieren og i det minste informere om arrangementet. Dessuten lønner det seg å ha en dialog om hvor og hvordan arrangementet best kan gjennomføres. På den kan det etableres et godt samarbeid til fordel for alle.

Her kan dere lese mer. Har dere spørsmål om forbud kan dere kontakte friluftslivnemda (tror det er dem hvertfall) i den aktuelle kommunen. Men såvidt jeg vet så kan de ikke sette slike forbud bare for å skjerme hysteriske mennesker. Så lenge båndtvangen overholdes så har hunden like mye rettigheter. Og setter de opp forbud for å verne mot slitasje så skal det også settes restriksjoner på oss mennesker også. Vi sliter tross alt mer på naturen enn voffsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, hvem skal jeg kontakte for å stille dette spm da?

Jeg holder ALLTID hunden i bånd,selv når den bader. Jeg går ALDRI oppå folk som bader, unngår helst den tiden. Den har ikke mulighet til å skremme ender, (eneste er fisken da :) men den skremmer jeg like mye når jeg bader)...

Så hvem kan jeg høre med på hvilket grunnlag at skiltet er satt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det strengt forbudt og bade hunder i noen vann?

Skjønner at det er dumt om det er drikke vann liksom (selvom det skal renses nøye), og om det er en strand, at man ikke tar med hunden oppå alle som bader. Men hva når ikke badesesogen har kommet ennå, ikke drikke vann eller noe...

Evt, tenke på alle de andre dyrene som bader i vannet: elg f.eks. Hunder drar vel ikke me seg noe særlig mer enn elgen?

Hvorfor er det sånn egentlig???

Om det er generellt badeforbud i et vann så er det greit. Det må man respektere. Men om det bare gjelder for hunder, så må årsaken være at de på en måte forstyrrer andre badegjester og da kan man bade på andre tider elle steder hvor det ikke er folk. Er det hygieniske argumenter som ligger til grunn, så er de lette å arrestere. Det er nevnt lengre ned her at folk som urinerer i vannet hvilket ikke er uvanlig. I Tunevannet ved Sarpsborg lot en dame sin hund få bade der folk også badet. En mann hadde gått helt av skaftet over slik uhygiene. "Også der som det badet folk da gitt." Det sto å lese i avisen. Jeg tror noe av årsaken ligger i at enkelte ser på hunden som et "skittent" dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...