Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs

LiLi

Recommended Posts

Skrevet

Har noen av dere vært på valpekurs?

Eller skal dere?

Eller går dere på det nå?

Jeg har ikke funnet noe valpekurs jeg kunne tenke meg å gå på, men jeg er jo på hundetreff for det, så hun får jo mulighet til å omgås andre hunder. Synes det er litt vaskelig med valpekurs, siden jeg vil garantert være uenig med treneren :) Synes egentlig det viktigste er at hun får omgås andre hunder.

Skrevet

Har enda ikke funnet noen kurs jeg heller, tror det er lite utvalg nå på sommerstid...:) Men jeg er ganske sikker på at hun skal på kurs snart, så snart vi finner et... Men først blir det besøk på brukshundklubben på søndag :D

Skrevet

Det begynte et valpekurs på Støren for ei uke siden. Jeg vurderte å melde meg på det. Men så fikk jeg oversikten over hva som skulle gjennomgåes gjennom hele kurset.

Det var ting som; hilse pent på mennesker, miljøtrening, ikke bjeffe når det ringer på/banker på, sitt/dekk.. ALT dette fikser jo Eso.

Aldri hatt noe problem med sosialisering og miljøtrening, bjeffer ikke når det ringer på, og kan sitt/dekk.

Så jeg kom fram til at jeg sparer de 1200 kr til jeg og Eso har mer bruk for det.

Det kurset var forresten med Trondheim Hundeskole.

Dette står i et av vedleggene jeg fikk:

Trondheim Hundeskole legger vekt på trivsel for hunder, og bruker derfor kun faglærte instruktører med referanser. Alle metodene vi bruker er positive og basert på moderne forskning om hunder og læring. Hunder er forskjellige, slik at en metode som passer for en hund fungerer kanskje ikke for en annen. Vårt mål er derfor å finne den metoden som passer for nettopp din hund.

Skrevet
Det begynte et valpekurs på Støren for ei uke siden. Jeg vurderte å melde meg på det. Men så fikk jeg oversikten over hva som skulle gjennomgåes gjennom hele kurset.  

Det var ting som; hilse pent på mennesker, miljøtrening, ikke bjeffe når det ringer på/banker på, sitt/dekk.. ALT dette fikser jo Eso.

Aldri hatt noe problem med sosialisering og miljøtrening, bjeffer ikke når det ringer på, og kan sitt/dekk.  

Så jeg kom fram til at jeg sparer de 1200 kr til jeg og Eso har mer bruk for det.

Jepp, kanskje like greit :) Jeg tenker som så at det kanskje er like greit å vente litt, til jeg har lært henne grunnferdighetene på min egen måte. Sånn at man liksom ikke blir 'påtvunget' en metode. Det er lettere å heller bli med på et kurs når vi er blitt ordentlig godt kjent, og hun har lært grunnferdighetene.

Skrevet

Har gått på valpekurs. Men det var penge og tid rett ut i luften. Henne som vi hadde kunne jo ingenting om hund. Stod bare der med en klikker og fikk ikke noe resultat overhodet. Så vi lærte ingenting der. Så vi stoppet.

Skrevet

Har gått på valpekurs med Tinka. Vi kunne sikkert ha lært henne de tingene hun lærte der uten å ha gått på valpekurs, men det var fenomenal sosialisering særlig for Tinka, men også for oss. Litt artig å møte igjen hunder som Tinka har gått på valpekurs med. Har bare møtt to da, men begge de to var mindre enn Tinka da vi gikk på kurset, og nå er begge to større.

Har også gått hverdagslydighetskurs hos Trondheim Hundeskole - og det er definitivt hundeskolen for meg! Flere instruktører, perfekt treningsmetode for meg - men også rom for å gjøre det man vil. Dessuten tar det bare fem minutter å kjøre dit.

Anbefaler egentlig alle til å ta et valpekurs eller bli med å se på noe eller være med på noe, for den sosialiseringen når hunden er 2-5 måneder, den er utrolig viktig.

Skrevet

av våres hunder så har Tinka gått valpekurs, Småen har gått grunnkurs/hverdagslydighet , men Aiwa har ikke gått kurs idet hele tatt men er sikkert den hunden av de vi har som hadde gått lengst hadde vi brydd oss om det(hadde vi bare fått plukket av henne gneldringen når det er godiser på gang). :wink:

Skrevet

Tenker jeg skal på kurs i august. Har sett på halvparten av det forrige kurset på hundeklubben, og det er flinke instruktører der (hun ene er i eliteklassen i LP :D <--- ikke at det nødvendigvis betyr at hun er flink til å lære bort men :) Hehe... Vel, jeg syns de er flinke der, og sleper nok med meg Mona når den tid kommer. Ellers så trener vi jo selv på sitt, dekk, vær så god og NEI :D hehe..

Skrevet

Vi går (siste gang i morgen) på grunnkurs lydighet. Jeg har lært utrolig mye på dette kurset, takket være en utrolig flink instruktør. Hun vet at både hunder og mennesker er forskjellig og har forskjellige mål, og lærer oss deretter! Klarte å lære Nemi ganske mye før vi begynte, men det er disse småtingene som gjør det så mye enklere!! :) Nå skal det sies at jeg er litt bitt av basillen og kunne godt tenkt meg å tatt bronse om et år eller noe slikt, så da er det jo viktig å vite hvordan det skal se ut og hvordan det gjøres enklere. Så min erfaring er utelukkende positiv!!!!! :P

Skrevet
Vi går (siste gang i morgen) på grunnkurs lydighet. Jeg har lært utrolig mye på dette kurset, takket være en utrolig flink instruktør. Hun vet at både hunder og mennesker er forskjellig og har forskjellige mål, og lærer oss deretter! Klarte å lære Nemi ganske mye før vi begynte, men det er disse småtingene som gjør det så mye enklere!! :) Nå skal det sies at jeg er litt bitt av basillen og kunne godt tenkt meg å tatt bronse om et år eller noe slikt, så da er det jo viktig å vite hvordan det skal se ut og hvordan det gjøres enklere. Så min erfaring er utelukkende positiv!!!!! :P

hvem er det du går hos?

• 2 weeks later...
Skrevet

Vet om noen som gikk på valpekurs når valpen var 9 mnd..

Så sko ikke være noe problem det.. :)

Skal kanskje gå på ett selv med Diego etter sommeren.

Skrevet
Men går det an å ha valpen på valpekurs etter at den har fylt 4 mnd.? Eller må man ta dressurkurs da?

Er så få kurs nå på sommeren, og Tjorven blir straks 3 mnd.

Ja det går ann. Valpekurs kan du normalt gå på til hunden er fyllt 6 mnd.

Synes den valpen Taz nevnte på 9 mnd var vel gammel.... rart at de ikke fikk tilbud om å gå på grunnkurs i stedet for valpekurs...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...