Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med pelshunder, ting som fester seg i pelsen


SheltieHeart

Recommended Posts

Det eneste negative for meg med og ha en Sheltie, det må være pelsen. Pelsstell er helt greit, kos det.

MEN så er det alt som fester seg i pelsen, når en går tur eller andre ting For ikke og snakke om det aller værste, når avføring setter seg fast i pelsen...uff uff...det er ikke akkurar en glede.

Har dere noen tips når det gjeler dette? Hørt tidligere om en slags spray eller noe?

Flere en meg som har samme formening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ero har vært i skogen så ser han ikke ut på føttene. Alt setter seg fast i pelsen da. Eneste jeg har funnet ut som hjelper mot det er å vaske pelsen ofte slik at den er ren, da er det lettere å gre ut det kommer i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg har samme problemet og jeg spyler bakrn på eldste tispen min vær dag etter hver tur! Selv om hun er rullet opp pelsen stter det seg fast i de små hårene som kommer ut av rullen. Det er helt grusomt. Det værste er når vi skall noen steder eller er ute på tur og noen hilser på henne og det henger bæsj på hele rumpen hennes og nedover beina uten at jeg kan gjøre noe som helst med det! :P

Men det som er rart at yngste jenta av samme rase har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en hund med litt pels, men ikke mye. Det er litt mer pels der bak, og om han er løs i magen så må jeg ofte spyle han. (ikke veldig deligat), men tar hageslangen og spyller han der det er møkk. Kan jo ikke vaske han hver dag heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden min har lang pels bak. Der henger det rester etter han har vært på do (kun ved løs mage). Jeg har bare spylt det vekk. Lurer litt på om jeg skal klippe vekk litt av pelsen der bak.

Litt OT: Det største problemet jeg har er at han tisser på fremføttene hver gang han tisser.. Det er ekkelt! Spessielt den sterke hannhund tisse lukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe bra jeg ikke er alene med problemmet.

Det mener jeg er det mest negative med og ha en hund med så mye pels.

Og min hanhudn har spesielt mye(etter faren, han er fra Leeland hund for di som kjenner t sheltie).

Fins ikke noe være når det ikke går og spylse vekk,fys:p

Men så har nå min noen sikkelig "skjørt" der bak,masse pels.

Upraktisk sånn sett, vurderer nesten en anne rase med mindre pels pga dette hehe.

Det er ikke apetitelig akkurat.

Men så skal jeg nå ha tispe neste gang, noe mindre pels på di.

Men så er nå dette det eneste negative med rasen etter min mening=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt drit når avføringa setter seg i pelsen ja og hverfall når jeg har hann hund og han blir kul under av pisset :P Men selfølgeligt så vasker jeg det jo bort, men jeg syns ikke det er noe slit å ha langhåra hund i det hele tatt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheatenterriere skal heldigvis være helt kortklipt bak. Jeg merker problemet med en gang hvis pelsen blir for lang bak, da er det bare å ta fram saksa. Borrer og frø derimot kan være en plage. Noe går bort med børsting, men andre ganger må jeg sitte og plukke ut rask fra pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tequila har sånn kjempefin borrelås pels.. ALT henger seg fast...Argh...! Har ikke så prob med bæsj, men heller halveskogen.. :P

Det hjelper endel når jeg buker balsam på henne når hun blir vasket, vet ikke om det bare er på henne, men det er verdt et forsøk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine shelties har heller ikke store problemer med dette, så det er nok Timmi som har ekstremt mye pels :P

Men spraybalsam kan jo være en løsning kanskje? Og om han ikke skal stilles kan du klippe litt pels akkurat rundt analåpningen da, så det ikke henger seg så lett fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine shelties har heller ikke store problemer med dette, så det er nok Timmi som har ekstremt mye pels :lol:

Men spraybalsam kan jo være en løsning kanskje? Og om han ikke skal stilles kan du klippe litt pels akkurat rundt analåpningen da, så det ikke henger seg så lett fast...

Yeah,han er en sikkelig pesl dott :icon_redface:

Yeah,tror jeg må jøre det, uff. Tror ikke han liker det selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden drar mye ut selv... bajas er faktisk brun bak i rompa! hehe ellers er hunden svart! har fått hørt"du.. han har drid i røuå" hehe det er faktisk bare fargen(utrolig nok!) jeg ville anbefalt å bruke en god balsam og gå over med en børste etter en skogstur. hvis pelsen er flokefri er alt mye lettere! lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus har ekstremt ullete pels og den fungerer som borrelås på det meste. :rolleyes: Alt fra grass, mose, frø, kvist, barnåler, gjørme, og ikke minst de helv#%! borrene som dukker opp på høsten. De er skikkelig ille. <_<

Og det er også derfor jeg holder pelsen så kort som mulig, det er greiere slik for han og for meg. Et problem jeg heldigvis ikke har med Sophus er avføring som blir sittende fast i pelsen. :icon_redface:

Det er det desidert kvalmeste jeg vet om, og hadde min hund stadig fått avføring i pelsen hadde den enten vært en utehund eller uten "skjørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sheltie, og har ikke noe problem med det.

Vinterpelsen sitter på ennå og han har ikke begynnt å røyte, og enda så er det bare gjørme, sand ol. som setter seg på føtteren. Det hender av og til at kvister henger seg fast i halen, men det er det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hang aldri avføring i pelsen til Chessea da den var lang, men derimot masse kvister. Nå er jeg så heldig at hun har snauet rompe. Det er utrolig praktisk med hensyn til pelsstell og renslighet. :icon_redface: Har ingen problemer med det nå, men vesentlig mer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel ikke noe problem med at ting henger seg fast i pelsen, men i forrige uka hadde vofsen diare som varte over flere dager. Etter et døgn med å spyle av han hundre ganger ga jeg opp og tok saksa fatt. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito har ofte en litrn "klædd" igjen med avføring som tørker og henger fast. Jeg har ingen andre råd til deg enn å enten vaske hunden bak før avføringen tørker. Eller la avføringen tørke og plukke det av med dopapir etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor får du tak i det? :P jeg syns det er værst med tiss som kommer under når han skal tisse og står med labben opp! men har klippet litt der :icon_redface:

:lol::lol: Du må jo ikke klippe han under magen ;);)

Må vaske under magen hver dag, det må jeg.

Ice on Ice (Chris Christensen) funker mot "møkk som fester seg i pelsen" :P

Sprayer han inn med det ca 2 ganger pr uke.

Kan ikke få skrytt nok av det, på vinteren gjør det sånn at man ikke får is og snøklumper i pelsen.

Å er åsså fin til å forebygge floker og løsne floker, hundens pels begynner åsså å skinne :lol:

(Men pass på, gulvet blir kjempe glatt)

Man får det på Animal Care i Skien, eller på Bare Hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...