Gå til innhold
Hundesonen.no

Narkomaner med hund

TineSimbaNana

Recommended Posts

Guest Vicky
Vel definisjonen på den perfekte hundeeier er vel deg... huh.gif Og da sier jeg bare, jeg mener ikke å være frekk jeg heller selv om jeg er det. Det å være rusmisbruker er ikke akkurat en veldig god egenskap, det skal jeg være enig med deg i, men som vanlig skjærer du alle over en kam og sier at en narkoman ikke kan ta seg av en hund, og at det er urettferdig i forhold til hunden osv...det er mye som er urettferdig for hunden, men det er vel større urettferdigheter som er ute å går her i verden enn at en hundeeier er narkoman. Det behøver ikke nødvendigvis å ha noe å si for hundeholdet.

Hehe, jeg mener ikke å være frekk. Og jeg syns ikke det jeg har sagt er frekk. Jeg har veldig sterke meninger, det kan jeg innrømme. Og det kan være provoserende, irriterende og ikke morro for noen. Men jeg er meg og ingen andre. Og jeg er ingen perfekt hunde eier, men jeg prøver så godt jeg kan. Ingen er perfekte.

Jeg sa jo at jeg ikke skjærer alle over en kam! men jeg syns ikke en narkoman er en god omsorgsperson for en hund eller et barn! snipp snapp snute!

Ja, det er større urettferdigheter. Men det unskylder ikke det å være narkoman. Repetisjon for dem som trenger: Og jeg syns ikke en narkoman er noen god omsorgspersjon.

Nei, men det er vel egentlig ikke særlig sunt for hunden å være passiv røyker, er det? Og hva med alkohol da, påvirker ikke det oss også kanskje, eller bør alle ikke-avholdsfolk også droppet å ha hund?

nei, det er ikke sunt. Også er det noe som heter å drikke med måte, eller å drikke kulturelt.

Eller hva med en eier (eller en forelder) som slår hunden/barnet, er ikke det en bedre omsorgsperson enn en narkoman?

Ingen av de alternativene er bra.

De er vel ikke klare oppi toppen når de er rusa huh.gif ??

Nettopp. Men det er visst noen som har vanskelig for å skjønne det der.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 138
  • Created
  • Siste svar

hvem har sagt at man er klar i toppen når man er rusa?

dette ble sagt:hvis du vet at de fleste narkomaner ikke er klare i toppen så vill jeg nesten ha bevis på det.. mangen går ikke rundt å er rusa heletiden heller da!

For ikke alle er rusa hele tiden, og da kan di være klare i toppen (den tiden di ikke er rusa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har sagt at man er klar i toppen når man er rusa?

dette ble sagt:hvis du vet at de fleste narkomaner ikke er klare i toppen så vill jeg nesten ha bevis på det.. mangen går ikke rundt å er rusa heletiden heller da!

For ikke alle er rusa hele tiden, og da kan di være klare i toppen (den tiden di ikke er rusa)

Men narkomaner er jo veldig ofte rusa da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Men narkomaner er jo veldig ofte rusa da

nettopp! og når de er rusa kan de gjøre nok fatale ting! en hund fortjener ikke å være i en sånn livs-situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

veldig mangen JA men ikke alle..! Narkomaner må vel være de høfligste og de som setter mest pris på små ting som jeg har møtt!

hehe, men flertallet er ikke i stand til å ta vare på et levende individ. De har nok med seg selv.

edit: nå legger jeg meg forresten. Sov godt alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, men flertallet er ikke i stand til å ta vare på et levende individ. De har nok med seg selv.

edit: nå legger jeg meg forresten. Sov godt alle sammen!

Ok, du har vel greie på hva flertallet narkomane bedriver også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flertallet er ikke i stand til å ta vare på et levende individ. De har nok med seg selv.

Alle hundene som lever med narkomane - og som etter alle observerbare faktorer har det bra (i godt hold, lydige, rolige, vennlige overfor folk og dyr) - er vel et krystallklart bevis på akkurat det motsatte?

Du trenger ikke spekulere, du trenger bare å se rundt deg - det er ikke verre enn det.

Og ikke all narkomani er heroinisme, der man døser rundt med knekk i knea. Det er mange former for rus, og ikke alt innebærer at man svever på en rosa sky uten å få med seg en døyt av hva som foregår rundt en. De fleste speed-freaks vil gå nok turer i alle fall... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du vet at de fleste narkomaner ikke er klare i toppen så vill jeg nesten ha bevis på det.. mangen går ikke rundt å er rusa heletiden heller da!

Men det er mange narkomane som ofte er under en form for rus. To jeg snakket med sa at de måtte være påvirket av et stoff for å kunne fungere, hvis ikke hadde de blitt syke og fått abstinenser. Disse personene virket forsåvidt klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at f.eks metadon er er et sterkt narkotikum - som imidlertid virker slik på heroinister at de kan fungere tilnærmelsesvis normalt.

At man er i rus betyr dermed ikke automatisk tap av all kontroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skulle omplassere hunden, eller hadde noen valper som skulle gis bort, ville dere ha gitt hunden til en person som enten sa at h*n brukte stoff, så ut som en narkoman eller som du har hørt var narkoman?

Antagelig ikke - akkurat som jeg ikke ville gjort det til en veldig ung person.

Noe som selvfølgelig ikke betyr at de pr. definisjon ikke kan ta seg av en hund - slik noen av dere antyder her...

Noen narkomane klarer det fint, andre ikke. "Narkomane" er ikke én definert ting, akkurat like lite som "tenåring" er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig ikke - akkurat som jeg ikke ville gjort det til en veldig ung person.

Noe som selvfølgelig ikke betyr at de pr. definisjon ikke kan ta seg av en hund - slik noen av dere antyder her...

Noen narkomane klarer det fint, andre ikke. "Narkomane" er ikke én definert ting, akkurat like lite som "tenåring" er det...

signerer! men nå har ikke salg eller omplasering noe med tråden å gjøre... hvis du ikke kan gi exempler innenfor tråd emnet vicky så la vær å si noe :P du som kan alt om naromaner! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. for om denne personen er under 16år så bor dem som regel hjemme! Og da får de jo som regel støtte fra foreldrene!

Kanskje, kanskje ikke... Det varierer vel fra tilfelle til tilfelle, akkurat som det varierer hvorvidt en narkoman er i stand til å ta vare på en hund eller ikke.

Man bør holde seg for god til å dømme enkeltmennesker man vet svært lite om - det er vel det som er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men flere sier at narkomane godt kan ta seg av en hund, men så vil dere ikke omplassere/selge til en. Hvorfor ikke? Jeg mener salg og omplassering har noe med dette å gjøre, siden narkomane må få hundene fra en plass. kanskje fler hadde hunden sin før de ble narkomane, det vet man ikke. Og noen igjen kan si at en rikmannsfrue i villa som tar seg kokain til helgen er stoffavhenging, men det er jo ikke sikkert den lille chihuauaen til den rike dama har det bedre enn bladingen som sitter sammen med han som tigger på torget. Alle kan behandle hunden dårlig. Familiefaren, ungene, bestemoren. Men jeg selv vil tro at å selge en hund til mennekser som ikke er narkomane, ihvertfall er et mer "trygt" utganspunkt, enn til mannen som går på stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men flere sier at narkomane godt kan ta seg av en hund, men så vil dere ikke omplassere/selge til en. Hvorfor ikke?

Hadde helt klart kunnet vurdere en narkoman på lik linje med en annen person til å overta hunden min, hvis det hadde vært aktuelt å omplassere henne. Jeg ville jo stilt de samme kravene uansett. For som de fleste vet så er jo ikke alle mennesker like, og det gjelder jo faktisk rusmisbrukere også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En type rus misbruker som ikke er omtalt her er de som blir avhengig av tabeletter etter behov for smertestillende vdr en operasjon eller en skade.

Disse finner en sjelden på gata med plastikkbegeret og knekk i knea, det kan være naboen dineller den fine fruen hans, og du vet det ikke...

Er disse "uansvarlige dophuer "også??

Kan disse ha hund?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hadde jeg vært oppdretter og det kom en valpekjøper som var narkoman hadde jeg ikke solgt til personen. Da får den bli ferdig med dop, så kjøpe hund. Det er altfor mye usikkerhet i det å selge en hund til en stoffmissbruker. Tenk dere å la en narkoman adoptere et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg vært oppdretter og det kom en valpekjøper som var narkoman hadde jeg ikke solgt til personen. Da får den bli ferdig med dop, så kjøpe hund. Det er altfor mye usikkerhet i det å selge en hund til en stoffmissbruker. Tenk dere å la en narkoman adoptere et barn.

men er faktisk ikke alle rusmisbrukere du kan se det på da. Ikke alle er som di på plata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

men er faktisk ikke alle rusmisbrukere du kan se det på da. Ikke alle er som di på plata :)

man kan gjøre en tabbe å selge til en narkoman. Men hadde jeg hatt kjennskap til at personen drev med dop hadde jeg ikke solgt valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forutsetter du at man ser at vedkommende er narkoman, Vicky.. Tror du virkelig du ser det på alle narkomane? Eller tror du de er høflige nok til å fortelle det når de presenterer seg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...