Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte pusser dere tenner på vofsen?

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Pippin har brune flekker her og der på tennene, får ikke til å skrape det av, er dette tannstein?

ja dette er trolig tannstein, så viss man ikke får det av selv kan det være lurt å gå til veterinæren å få det av !

har selv bare pusset tennene til yuna en gang, bruker helst grønne ben som ligner på tannbørste(husker ikke hva de heter), men er de bra eller? noen som har hatt erfaring med slike bitebørster?

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Sjelden. Poenget er vel ikke at det er så nytting, for hunder får gjerne tyggebein og slikt. Har fått eskjed om at det bør gjøres for at man skal ha kontroll over tennene og se om tenner har knekt og ødelagt osv. og for å få lov til å drive i munnen til hunden.

Så derfor ser jeg ofte inn i munnen og pirker på tennene hennes med fingrene bare for at hun skal tåle at noen holder på.

Skrevet

Pusser veldig sjelden. Gir Plaque Off i maten.

Hvis det er nødvendig skraper jeg tennene hennes.

Skrevet

Disse svarene overrasker meg faktisk! Og jeg som blir svett hver gang jeg tenker på at jeg er så dårlig til å pusse hundetenner! Kanskje jeg ikke er så mye dårligere hundeeier enn alle andre likevel? ;)

Skrevet

Aldri.

De tygger pinner og bein av hjertens lyst, så jeg ser ikke nødvendigheten.

Skrevet

ja dette er trolig tannstein, så viss man ikke får det av selv kan det være lurt å gå til veterinæren å få det av !

har selv bare pusset tennene til yuna en gang, bruker helst grønne ben som ligner på tannbørste(husker ikke hva de heter), men er de bra eller? noen som har hatt erfaring med slike bitebørster?

De heter greenies. Jeg har ikke personelig erfaring, men vet at de er en flott erstatning mot å pusse tenner, såpass bra at får hunden disse flere ganger i uken, så trenger man ikke å pusse tennene. Greenies er det eneste tyggebeinet som er godkjent som "tannpussingprodukt".

Skrevet

greenies heter de ja :P hm viss jeg gir henne noen slike ben i uka kan det erstatte pussing av tennene!

dette hørtes dyrt ut, kanskje jeg skal prøve plague off som de fleste her gjør og se om det blir forbedringer !?

Skrevet

Pussa hver dag på Yaris,å han har hatt kjempefine hvite tenner,men etter Emma kom har jeg liksom glemt det litt :P Pusser hvertfall annen hver uke nå på begge da.

Skrevet

var flink da Jóga var yngre og eneste hund, men hun har egentlig aldri trengt det. Nå får begge Plaque Off, Greenies innimellom samt vanlige bein ellers. Er det noe belegg så skraper jeg det vekk med tannskrape i forbindelse med kloklipp og annet stell, men det er sjelden det trengs.

Skrevet

Eg pusser tennene på Bamse 1 gang i veka. I tillegg går eg over med tannskrape og ein bomullsdott dyppet i hydrogenoksidid. Annenkvar dag får han enzymbaserte tyggelapper. og dei syns han er kjempegod :P

Så får han PlaqueOff Animal strødd over maten kvar dag.

Skrevet

Godt å høre at de fleste IKKE pusser tenner, jeg har og følt meg litt som en dårlig hundeeier.

MEN jeg følger veldig nøye med, og fjerner evt. tannstein når det dukker opp.

Har tidligere hatt en hund i familien med Pyrea, og det er IKKE morsomt. :unsure:

Skrevet

Aldri. Har aldri gjort det, heller. Har aldri hatt hull i tennene på noen hund og lurer litt på om vi noen ganger menneskliggjør hundene på flere måter.... Skraper tannstein en gang i blandt, da. :P

Skrevet

Aldri. Har aldri gjort det, heller. Har aldri hatt hull i tennene på noen hund og lurer litt på om vi noen ganger menneskliggjør hundene på flere måter.... Skraper tannstein en gang i blandt, da. :P

Dei to forrige hundene eg hadde pusset eg aldri tenner på, men det var fordi dei hadde ikkje problem med tannstein. Gav dei berre tyggebein for å forebygge det.

Men denne hunden eg har nå har problem med tannstein, det kommer veldig lett.

Ellers hadde eg ikkje giddet å pusse tenner eg heller :P

Skrevet

Jeg kan like så greit svare aldri(dvs en sjelden gang, da det lukter litt vondt av munnen)...

Men han får masse gnagebein,spiser tørrfòr og jeg titter jevnlig på tennene.

Men kan vel innrømme at jeg ikke var så flink til å vende han til å få tennene pusset. Og det kan jo være derfor jeg ikke pusser di nå. For gidder vel bare ikke "krangle" me bikja om det... Men ser ut som om han har friske tenner uten tannstein. :)

Skrevet

Aldri noe tannpuss på hundene her i huset... Men de får jevnlig rå margbein å gnage på, istedenfor.

Jeg har også hatt et par hunder med pyrea (far og datter), og hvis jeg får dèt igjen på noen så skal det pusses! Vet ikke om det hjelper - men det er absolutt forsøket verdt i alle fall.

Har brukt Plaque Off på min eldste nå i flere måneder, men jeg kan ikke se at det gjør noen forskjell...

Skraper tenner ved behov og da disse blir stelt ganske ofte blir det jo sjekket regelmessig.

Susanne

Skrevet

jeg begynte med å pusse tennene hennes, men siden jeg fikk Rikke når hun var litt over 1 år og hun ikke var vandt med å pusse tenner, ble dette for slitsomt og stressende for oss begge så kutta det ut! hun har fått tyggeben og sånne greenies, men de tygger hun ikke mye på! :P hun liker best å flytte dem rundt omkring i huset hu! grave dem ned i sofaen og sånt! :rolleyes:

men hun får plaque off hver dag, og det har hjulpet mot tannstein! :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...