Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte pusser dere tenner på vofsen?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Pippin har brune flekker her og der på tennene, får ikke til å skrape det av, er dette tannstein?

ja dette er trolig tannstein, så viss man ikke får det av selv kan det være lurt å gå til veterinæren å få det av !

har selv bare pusset tennene til yuna en gang, bruker helst grønne ben som ligner på tannbørste(husker ikke hva de heter), men er de bra eller? noen som har hatt erfaring med slike bitebørster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Sjelden. Poenget er vel ikke at det er så nytting, for hunder får gjerne tyggebein og slikt. Har fått eskjed om at det bør gjøres for at man skal ha kontroll over tennene og se om tenner har knekt og ødelagt osv. og for å få lov til å drive i munnen til hunden.

Så derfor ser jeg ofte inn i munnen og pirker på tennene hennes med fingrene bare for at hun skal tåle at noen holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dette er trolig tannstein, så viss man ikke får det av selv kan det være lurt å gå til veterinæren å få det av !

har selv bare pusset tennene til yuna en gang, bruker helst grønne ben som ligner på tannbørste(husker ikke hva de heter), men er de bra eller? noen som har hatt erfaring med slike bitebørster?

De heter greenies. Jeg har ikke personelig erfaring, men vet at de er en flott erstatning mot å pusse tenner, såpass bra at får hunden disse flere ganger i uken, så trenger man ikke å pusse tennene. Greenies er det eneste tyggebeinet som er godkjent som "tannpussingprodukt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greenies heter de ja :P hm viss jeg gir henne noen slike ben i uka kan det erstatte pussing av tennene!

dette hørtes dyrt ut, kanskje jeg skal prøve plague off som de fleste her gjør og se om det blir forbedringer !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var flink da Jóga var yngre og eneste hund, men hun har egentlig aldri trengt det. Nå får begge Plaque Off, Greenies innimellom samt vanlige bein ellers. Er det noe belegg så skraper jeg det vekk med tannskrape i forbindelse med kloklipp og annet stell, men det er sjelden det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pusser tennene på Bamse 1 gang i veka. I tillegg går eg over med tannskrape og ein bomullsdott dyppet i hydrogenoksidid. Annenkvar dag får han enzymbaserte tyggelapper. og dei syns han er kjempegod :P

Så får han PlaqueOff Animal strødd over maten kvar dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at de fleste IKKE pusser tenner, jeg har og følt meg litt som en dårlig hundeeier.

MEN jeg følger veldig nøye med, og fjerner evt. tannstein når det dukker opp.

Har tidligere hatt en hund i familien med Pyrea, og det er IKKE morsomt. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Har aldri gjort det, heller. Har aldri hatt hull i tennene på noen hund og lurer litt på om vi noen ganger menneskliggjør hundene på flere måter.... Skraper tannstein en gang i blandt, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Har aldri gjort det, heller. Har aldri hatt hull i tennene på noen hund og lurer litt på om vi noen ganger menneskliggjør hundene på flere måter.... Skraper tannstein en gang i blandt, da. :P

Dei to forrige hundene eg hadde pusset eg aldri tenner på, men det var fordi dei hadde ikkje problem med tannstein. Gav dei berre tyggebein for å forebygge det.

Men denne hunden eg har nå har problem med tannstein, det kommer veldig lett.

Ellers hadde eg ikkje giddet å pusse tenner eg heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan like så greit svare aldri(dvs en sjelden gang, da det lukter litt vondt av munnen)...

Men han får masse gnagebein,spiser tørrfòr og jeg titter jevnlig på tennene.

Men kan vel innrømme at jeg ikke var så flink til å vende han til å få tennene pusset. Og det kan jo være derfor jeg ikke pusser di nå. For gidder vel bare ikke "krangle" me bikja om det... Men ser ut som om han har friske tenner uten tannstein. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri noe tannpuss på hundene her i huset... Men de får jevnlig rå margbein å gnage på, istedenfor.

Jeg har også hatt et par hunder med pyrea (far og datter), og hvis jeg får dèt igjen på noen så skal det pusses! Vet ikke om det hjelper - men det er absolutt forsøket verdt i alle fall.

Har brukt Plaque Off på min eldste nå i flere måneder, men jeg kan ikke se at det gjør noen forskjell...

Skraper tenner ved behov og da disse blir stelt ganske ofte blir det jo sjekket regelmessig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte med å pusse tennene hennes, men siden jeg fikk Rikke når hun var litt over 1 år og hun ikke var vandt med å pusse tenner, ble dette for slitsomt og stressende for oss begge så kutta det ut! hun har fått tyggeben og sånne greenies, men de tygger hun ikke mye på! :P hun liker best å flytte dem rundt omkring i huset hu! grave dem ned i sofaen og sånt! :rolleyes:

men hun får plaque off hver dag, og det har hjulpet mot tannstein! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...