Gå til innhold
Hundesonen.no

Røykeloven

Vala

Recommended Posts

Kom over dette i dagens BT.

http://www.bt.no/innenriks/article271417.ece

Grunnlaget her er altså at det er foretatt en spørreundersøkelse vedr. røykeloven og de som har blitt spurt har stilt seg positivt til røykelovens endringer av utelivet. MEN, det som jeg ikke klarer å la vær å spørre meg selv, er hva slags spørsmål er stilt??? For eksempel, har man spurt "foretrekker du frisk luft på utesteder" eller har de stilt "foretrekker du å ta en sigarett mens du drikker alkohol"? Disse to spørsmålene ville fått vidt forskjellige svar.

Videre, har de undersøkt hvor mange av utestedene som ikke har uteservering som faktisk er fornøyd med inntjeningen? Har de sett økningen av salg på utesteder uten å ta hensyn til om de har eller ikke har uteservering for eksempel?

Og når Høybråten sier:

- Dette er historien om loven folk har lært å elske, sier Høybråten.

Er det bare meg som får lyst til å ta en stekepanne og slå mannen i hodet???!! Lært å elske??? Jeg tror ikke det, men jeg tror folk finner seg i det, og det er en stoooooor forskjell!

Høybråten er en farlig mann. En jeg helst skulle sett forsvant fra den politiske arena for alltid (og da tenker jeg ikke bare på røykeloven, men på absolutt alt annet han har meninger om, som selvbestemt abort og alkohol).

Og for gøy skyld, hvis noen har peiling på hvor jeg kan få fatt i de faktiske spørsmålene som ble stilt, så vil jeg veldig gjerne se dem.

Arg, fra en sur, sur, sur jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm....

Jeg er enig i at Høybråthen er en "farlig" mann. Og jeg var STOR motstander av røykeloven når den kom, men jeg må si jeg synes det er utrolig deilig nå. (Jeg røyker selv)

Men på den annen side, jeg synes og det er usedvanlig deilig når jeg er på min årlige skiferie i Østerrike og kan røyke inne på afterski-puben også.. :P

Det beste synes jeg er at jeg nå kun røyker et par røyk i løpet av en kveld, noe jeg IKKE gjorde før. Da gikk det gjerne en 20-pakning på noen få timer, og formen var deretter dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker, og var vel litt gretten på høybråthen når loven kom. Men jeg skjønte jo også godt at ikkerøykere skulle slippe å sitte i en røyksky bare for å være litt sosial en kveld.

Men, helt ærlig, jeg må nesten si meg enig med mannen om at (jeg) har lært å elske røykeloven. Det er ikke ett stort problem å gå ut. Du røyker mindre når du er ute, du blir dermed mindre fyllesyk, og du slipper å føle deg litt slem fordi du damper på folk som faktisk ikke har bedt om det.

Jeg jobber også på ett utested, og der det før var nesten umulig for fx. gravide å jobbe, så er det ikke ett problem lenger. Slippe å få vondt i hodet av konstant røyklukt, og slippe å brenne klærne dine etter jobb.

Slippe å tømme askebeger hele tiden, og slippe fulle menn med sigar som skal "snakke litt"...

Så jeg har lært meg å elske røykeloven. Mest for min egen del, men det er jo fint å ta litt hensyn også..

Abort og alkohol mener jeg mannen skal slutte å uttale seg om. Det er egne valg som ikke går ut over andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm....

Jeg er enig i at Høybråthen er en "farlig" mann. Og jeg var STOR motstander av røykeloven når den kom, men jeg må si jeg synes det er utrolig deilig nå. (Jeg røyker selv)

Men på den annen side, jeg synes og det er usedvanlig deilig når jeg er på min årlige skiferie i Østerrike og kan røyke inne på afterski-puben også.. :P

Det beste synes jeg er at jeg nå kun røyker et par røyk i løpet av en kveld, noe jeg IKKE gjorde før. Da gikk det gjerne en 20-pakning på noen få timer, og formen var deretter dagen derpå.

Jeg var en stor motstander selv av røykeloven når den kom på banen. Ikke pga endringene den i seg selv sto i fare for å lage, men pga den bestemmende art den ville få /har fått på mennesker i Norges land. Alle sånne "storebror ser deg" lover er jeg en stor motstander av og vil fortsette med det så lenge Staten er hyklersk og tjener fett på salg av sigaretter! Hvis de først er motstandere av det, så bør de ta fullstendig avstand.

Jeg kan heller ikke helt si hvor deilig jeg synes det er etter loven tredde i kraft, det jeg opplever på utesteder er evnen til å dessverre få mer "intimt" innsyn i fremmede menneskers kroppslukt. Og en overvettes bruk av parfyme (som jeg antar heller ikke er så bra for folk med allergier, så det er vel ikke lenge til parfymering eller bruk av andre "luktmidler" blir bannlyst). MEN, det jeg har fått mest innsyn i er hvilke utesteder som faktisk er "ute", slik at man sitter i den friske luften, med et teppe og fantastiske varmeovner rundt en-og hvor man faktisk røyker like mye ;-) Men det er veldig koselig, og det eneste som jeg ikke har opplevd enda er at noen trekker frem en gitar-men det kommer nok, hehe....

Dessuten, flott at det ikke bare er meg som synes Mr. H er skummel da B)

Abort og alkohol mener jeg mannen skal slutte å uttale seg om. Det er egne valg som ikke går ut over andre.

Ja, jeg kan skjønne det fra utesteders ståsted. Men det jeg egentlig henger meg mest opp i er at det ikke nevnes hvilken "sprett opp effekt" dette har hatt på utesteder som nå ser seg nødt til å få "ute servering". Noe jeg synes er fantastisk kult, men når man ikke fokuserer på dette-så blir resultatet av en evt. undersøkelse på utestedene eller utspørring av "5 på gaten" ganske misvisende (håper jeg klarte å forklare hva jeg mente her nå ;-)).

Når det gjelder det jeg quota av deg, så mente jeg egentlig bare, at disse to tingene kan han fint få vridd til at de omhandler andre... Altså, abort-hva med mannen som ikke har noe han skulle ha sagt, som kan forekomme i visse settings? Og når det gjelder alkohol, hva med de stakkars barna eller ektemaken, som sliter med denne personen som drikker altfor mye??? Som du skjønner, så er jo også dette valg som kan gå utover andre... Og hvis han først virkelig tar tak i det, ja, så er dette også langt på vei til å være fødselen til en ny "storebror ser deg OG bestemmer over deg" lov!

Puh, jeg er fremdeles hissig på mannen jeg.. slemme slemme Mr. H..hehe...

Endret av Mod:dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en stor motstander selv av røykeloven når den kom på banen. Ikke pga endringene den i seg selv sto i fare for å lage, men pga den bestemmende art den ville få /har fått på mennesker i Norges land. Alle sånne "storebror ser deg" lover er jeg en stor motstander av og vil fortsette med det så lenge Staten er hyklersk og tjener fett på salg av sigaretter! Hvis de først er motstandere av det, så bør de ta fullstendig avstand.

Jeg kan heller ikke helt si hvor deilig jeg synes det er etter loven tredde i kraft, det jeg opplever på utesteder er evnen til å dessverre få mer "intimt" innsyn i fremmede menneskers kroppslukt. Og en overvettes bruk av parfyme (som jeg antar heller ikke er så bra for folk med allergier, så det er vel ikke lenge til parfymering eller bruk av andre "luktmidler" blir bannlyst). MEN, det jeg har fått mest innsyn i er hvilke utesteder som faktisk er "ute", slik at man sitter i den friske luften, med et teppe og fantastiske varmeovner rundt en-og hvor man faktisk røyker like mye ;-) Men det er veldig koselig, og det eneste som jeg ikke har opplevd enda er at noen trekker frem en gitar-men det kommer nok, hehe....

Dessuten, flott at det ikke bare er meg som synes Mr. H er skummel da B)

Jeg er helt enig med deg ang statens hyklerske holdning. De tjener store penger på at folk røyker, så noe totalforbud er nok ikke nærliggende.

Det at man plutselig opplevde all verdens av kroppslukter reagerte jeg og på de første gangene jeg var ute... :P Ikke veldig delikat, men antakelig noe man blir vandt med det og, for jeg kan ikke si at jeg reagerer sååå mye på det nå.

Men det bør vel kanskje bli lagd noen lover i forhold til hva som er tillatt å slippe ut av kroppsgasser o.l også... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Men det bør vel kanskje bli lagd noen lover i forhold til hva som er tillatt å slippe ut av kroppsgasser o.l også... :rolleyes:

Hehe, ja, jeg lurer på hvordan det skulle blitt opprettholdt! Ser for meg folk i sånne drakter, som løper rundt med utstyr ala geigertellere og sånt ;-) "pIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIp", "Hey, du slapp ut en ulovlig gass, det blir 5.000,- takk! Kort eller kontant???"

:P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og kjempe forbanna på den fyren der da, knall sint når røykeloven kom . Men han vill jo at folk skal slutte å røyke da, men jeg tror ikke selv om han forsatt får nye lover inn så slutter folk å røyke. Jeg forstår godt dem som ikke røyker da at dem er kjeme HAPPY men vi som røyker og bør få lov til å ha egne rom eller noe der vi kan få røyke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan skjønne det fra utesteders ståsted. Men det jeg egentlig henger meg mest opp i er at det ikke nevnes hvilken "sprett opp effekt" dette har hatt på utesteder som nå ser seg nødt til å få "ute servering". Noe jeg synes er fantastisk kult, men når man ikke fokuserer på dette-så blir resultatet av en evt. undersøkelse på utestedene eller utspørring av "5 på gaten" ganske misvisende (håper jeg klarte å forklare hva jeg mente her nå ;-)).

Når det gjelder det jeg quota av deg, så mente jeg egentlig bare, at disse to tingene kan han fint få vridd til at de omhandler andre... Altså, abort-hva med mannen som ikke har noe han skulle ha sagt, som kan forekomme i visse settings? Og når det gjelder alkohol, hva med de stakkars barna eller ektemaken, som sliter med denne personen som drikker altfor mye??? Som du skjønner, så er jo også dette valg som kan gå utover andre... Og hvis han først virkelig tar tak i det, ja, så er dette også langt på vei til å være fødselen til en ny "storebror ser deg OG bestemmer over deg" lov!

Puh, jeg er fremdeles hissig på mannen jeg.. slemme slemme Mr. H..hehe...

Når det gjelder abort og alkohol så er dette noe som går utover personen det gjelder, og nærmeste familie. (Hvis det blir så ille.) Røykeloven eller mangel på den, går utover fremmede folk på byen, og samtlige som er ute på fest. Alkoholloven høybråthen vil ha går ut på at han heller vil ha fire centiliter alkohol i drinker, isteden for seks. Har du ett alkoholproblem ser jeg ikke at det tiltaket hjelper mye, men for folk med normalt alkoholbruk vil det bli til irritasjon, da mange drinkoppskrifter krever seks centiliter.

Når det gjelder selvbestemt abort så klarer jeg ikke å se noen argumenter mot det engang.

-Egne røykerom dog lover? Har du vært på ett røykerom noen gang?

Begynn å klag hvis han foreslår at det skal bli forbudt å røyke ute. En stat i usa som har begynt med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder abort og alkohol så er dette noe som går utover personen det gjelder, og nærmeste familie. (Hvis det blir så ille.) Røykeloven eller mangel på den, går utover fremmede folk på byen, og samtlige som er ute på fest. Alkoholloven høybråthen vil ha går ut på at han heller vil ha fire centiliter alkohol i drinker, isteden for seks. Har du ett alkoholproblem ser jeg ikke at det tiltaket hjelper mye, men for folk med normalt alkoholbruk vil det bli til irritasjon, da mange drinkoppskrifter krever seks centiliter.

Når det gjelder selvbestemt abort så klarer jeg ikke å se noen argumenter mot det engang.

Jada, jeg ser forskjellen-for all del. Jeg bare påpeker at det fort kan snus som om det faktisk rammer flere enn det nødvendigvis. Jeg mener ikke at noen av disse to punktene burde gå inn under debatt for overstyring av staten, og iaf ikke av HØYBRÅTEN!

*klippet*

-Egne røykerom dog lover? Har du vært på ett røykerom noen gang?

Begynn å klag hvis han foreslår at det skal bli forbudt å røyke ute. En stat i usa som har begynt med det...

Nå vet jeg at denne delen av innlegget var til DogLover, men dog... hihi, jeg har en mening om alt.

Jeg vil anta, at røykeloven faktisk er et skritt på veien mot å gjøre et fullstendig forbud mot røyking. Kanskje er jeg paranoid jeg vet ikke. Men jeg nekter å tro at den skal stagnere på dette stadiet. Det startet med røkeavdelinger og røykerom, så kom røykeloven og så ja... jeg er sikker på at de vil forsøke seg med et totalforbud. OG hvis tanken bak det er å få folk til å slutte å røyke, greit nok - MEN det er fullstendig FEIL måte å få folk til å slutte på! (igjen, min mening ;-))

Uansett, røykeloven er grei nok, men forherligelsen av den og dets resultat mener jeg er feil. I hvert fall hvis denne skal brukes som springbrett for det, min paranoide tankegang igjen kanskje, jeg tror.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo noe naiv, og tror at røykeloven er til for å ta hensyn til den ikkerøykende befolkningen.

Og røykerne er vel en del av landets staeste befolkning, så vi klarer vel noen puslinger som prøver å få oss til å slutte? B)

Selv om det går ut over både oss og landet at vi er så j**** stae...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare røykerne som ikke liker røykeloven da :rolleyes: Jeg røyker ikke, har gjort det en gang ja, men tåler ikke lukta lenger. Og jeg er sååå fornøyd med at jeg kan gå ut og spise og faktisk nyte maten istedenfor å irritere meg over røyklukta som henger der...

Nå blir sikkert mange sure, men sånn har de fleste ikke-røykere det, ihvertfall de jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg syns og det er kjempedigg :P

Komme hjem uten å måtte hive seg selv og alt annet i vask, slippe hodepine og følelsen av å ha overnattet i en tunnel, glitrende!

Nå blir det vel stadig færre røykere også, innimellomrøykerne slutter like godt mens fastrøykerne vræler høyest. Er jo bare å gå ut å røyke da, dere gjør jo det hjemme (håper jeg)? Jeg vasket relativt nylig ut en leilighet jeg har delt med en innerøyker i nesten et år, fy f***! Nå, etter totre mnd, begynner lukten å forsvinne fra klær ol, de fleste ting har jeg bare vært nødt å kaste. ISJ!

All takk til Høybråten som faktisk hadde baller til å tenke annerledes og gjennomføre det der. Ikke dermed sagt at all 'nytenking' bør og skal gjennomføres, misforstå meg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare røykerne som ikke liker røykeloven da :rolleyes: Jeg røyker ikke, har gjort det en gang ja, men tåler ikke lukta lenger. Og jeg er sååå fornøyd med at jeg kan gå ut og spise og faktisk nyte maten istedenfor å irritere meg over røyklukta som henger der...

Nå blir sikkert mange sure, men sånn har de fleste ikke-røykere det, ihvertfall de jeg kjenner.

Nei, snille deg, det er da vel ingen som kan bli sur fordi du mener det du gjør! Det er jo ikke det jeg egentlig irriterer meg over! Jeg liker bare ikke mannen jeg, eller hans måter å få igjennom lovforslag på. Det sto en ganske så grundig "oppsummering" over hvordan røykeloven kom igjennom i Dagens Nærinsliv for en god stund siden. Og den viste til et ganske så suspekt sytem. Men det husker jeg lite av idag :-)

Ah, jeg syns og det er kjempedigg :P

Komme hjem uten å måtte hive seg selv og alt annet i vask, slippe hodepine og følelsen av å ha overnattet i en tunnel, glitrende!

Nå blir det vel stadig færre røykere også, innimellomrøykerne slutter like godt mens fastrøykerne vræler høyest. Er jo bare å gå ut å røyke da, dere gjør jo det hjemme (håper jeg)? Jeg vasket relativt nylig ut en leilighet jeg har delt med en innerøyker i nesten et år, fy f***! Nå, etter totre mnd, begynner lukten å forsvinne fra klær ol, de fleste ting har jeg bare vært nødt å kaste. ISJ!

All takk til Høybråten som faktisk hadde baller til å tenke annerledes og gjennomføre det der. Ikke dermed sagt at all 'nytenking' bør og skal gjennomføres, misforstå meg rett.

Nja, vipsen da... Fremdeles så bugner det av "festrøykere" fremdeles (jeg må innrømme at jeg også trodde at de skulle knekke siggen for godt da forbudet kom), og vi fastrøykere finner oss idet.. Men så har vi det usaklig koselig ute i den friske luften, under teppene våre og ikke minst de varmende lampene ;-)

Når det gjelder din "takk" til Høybråten, så fikk jeg det nesten i halsen. Takk gud for den siste setningen din, hvis ikke så hadde jeg tvilt på hele ditt utsagn, hihi.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det er utrolig digg..Slipper at alle klærne dine stinker, kunne spise god mat uten at alt smaker røyk, slipper vondt i hodet osv. Var i Paris for ikke så lenge siden, hvor det føltes som alle røyka hvor som helst..Utrolig plagsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er som med hundehold. Som egenvalgt minoritet må man bare finne seg i at ikke alle trives med det man selv driver med. Jeg synes absolutt røykeloven er genial. Hvis man er så sinnsykt sugen på røyk, klarer man å gå ut i et par minutter, mener jeg.

Men jeg skjønner at ordvalget kan virke litt feil når man sier folk elsker røykeloven. Det gjelder i så fall ikke-røykere og røykemotsnatdere. Selv digger jeg røykefritt innemiljø framfor røykekafeene i Paris.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er som med hundehold. Som egenvalgt minoritet må man bare finne seg i at ikke alle trives med det man selv driver med. Jeg synes absolutt røykeloven er genial. Hvis man er så sinnsykt sugen på røyk, klarer man å gå ut i et par minutter, mener jeg.

Ja, sammenligningen er absolutt til stede. Men da er det også viktig å huske på at det skal tilrettelegges for alle parter. Røykerne har nå fått sine koselige "utendørs" røykesoner, men hundene hvorfor har ikke de fått mulighet for organisert "ingjerdete" løpesteder?

*klippet*

Men jeg skjønner at ordvalget kan virke litt feil når man sier folk elsker røykeloven. Det gjelder i så fall ikke-røykere og røykemotsnatdere. Selv digger jeg røykefritt innemiljø framfor røykekafeene i Paris.. :P

Tusen takk for at iaf du var enig med meg i det gærne ordvalget ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, snille deg, det er da vel ingen som kan bli sur fordi du mener det du gjør! Det er jo ikke det jeg egentlig irriterer meg over! Jeg liker bare ikke mannen jeg, eller hans måter å få igjennom lovforslag på. Det sto en ganske så grundig "oppsummering" over hvordan røykeloven kom igjennom i Dagens Nærinsliv for en god stund siden. Og den viste til et ganske så suspekt sytem. Men det husker jeg lite av idag :-)

Nja, vipsen da... Fremdeles så bugner det av "festrøykere" fremdeles (jeg må innrømme at jeg også trodde at de skulle knekke siggen for godt da forbudet kom), og vi fastrøykere finner oss idet.. Men så har vi det usaklig koselig ute i den friske luften, under teppene våre og ikke minst de varmende lampene ;-)

Når det gjelder din "takk" til Høybråten, så fikk jeg det nesten i halsen. Takk gud for den siste setningen din, hvis ikke så hadde jeg tvilt på hele ditt utsagn, hihi.... :rolleyes:

Flott å høre at vi kan mene som vi vil, så nå tørr jeg også: ;)

Jeg synes røykfrie spisesteder og utesteder er helt topp, gjorde det også når jeg røyka fast (joda, har slutta). Likevel var jeg imot røykeloven når den kom, men kanskje av litt andre grunner enn hva det virker som de "andre motstanderne" reagerte på;

1. Den er totalt inkonsekvent! Når røykeloven kom, var argumentet mot røykeavdelinger og egne røyke-barer nettopp det at røykingen gikk ut over uskyldige - altså de som var tvunget til å jobbe i et røykfylt miljø - alt fra vaskere og ryddere til servitører, kelnere og bartendere. Derfor lurer jeg da på hvordan i aller verdens dager det kan være lov å tvinge hjemmehjelp til å rydde, vaske og stelle hjemmeboende røykere? Og det på oppdrag fra kommunen? Er ikke passiv røyking farlig for disse? Og enda værre - hva med røykerommene på hotell? Er det ufarlig for stuepiker o.l. å røyke passivt? Er kelnere og bartendere mer verdt enn hjemmehjelp og stuepiker? Jeg skjønner ihvertfall ikke denne delen av loven.

2. Den var uforutsigbar, og påførte privat næring et skudd for baugen. Og nei, jeg mener ikke nå det at de kunne miste kunder hvis de ikke hadde uteservering til røykerne. Det jeg tenker på er veien til røykeloven -hvor det startet med påbudte ikke-røyk-avdelinger, med krav til ventilasjon. Så kom kravet om at det måtte være fysisk skille - altså "lukket avdeling" og enda høyere krav til ventilasjon. Så plutselig var alle investeringene verdiløse, og skulle kastes.... Hvordan kan man drive bedrift på så skiftende premisser? Jeg vet om et utested som ville være "flinke" - de investerte først i ekstra ventilasjon. Så kom innskjerpingene, og de bygget inn en egen avdeling for røykerne, fysisk lukket fra resten av utestedet. Så forbedret de ventilasjonen igjen i denne avdelingen, for å følge loven. Totalt brukte de ca 400.000,- på å følge loven. Så gikk det 1,5 år, røykeloven ble foreslått og deretter vedtatt, og så ca et halvt år, så var det bare å glemme både lukket avdeling og ekstra ventilasjon. Hvem skal dekke inn de unødige investeringene de har gjort? Når politikerne først kommer med ekstrakrav som koster penger, må man ha litt forutsigbarhet - feks at når røykeloven ble vedtatt, så fikk utestedene litt tid på seg til å betale ned nylige investeringer for "forrige røykelov". Utesteder og kafeer har gått konkurs nettopp pga slikt - ikke fordi de mistet så mange kunder når røykingen ble forbudt, det var et forbigående fenomen for de fleste, men fordi de allerede hadde investert masse ekstra, kanskje store ekstralån for å følge forrige røykelov som ikke akkurat ble tørr bak øra før den ble forkastet.

Sånt irriterer meg! Og så klager de på at det er for lite privat initativ til å skape arbeidsplasser???

Jaja, man får vel de politikerne man har fortjent.. ;)

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel ikke uttale meg, for syns det er sinnsykt digg å slippe røykelukta hvor enn jeg går, når jeg må ha den hjemme. Har aldri selv røyka(heller ikke prøvd), og kommer heller aldri til å gjøre det.

Syns det egentlig er greit jeg, for passiv(og ufrivillig)røyker er(nesten) like ille som å være røyker. Og skal man da bli påført sjukdommer for noe man egentlig vil holde seg unna.?! Nei syns det blir feil. Di som røyker bør holde det for seg selv. Noen konsekvenser bør det være for å røyke, om det så er å gå ut i 20 minus når man er uttpå by`n.. ;) Kos dere me røyken der ute dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de fleste i klassen min som røykte begynt å snuse... så de ser ut som spissmus hele gjengen ;)

Det samme har jeg erfart. Jeg kjenner flere som snuser enn røyker... :rolleyes:

Jeg skal vel ikke uttale meg, for syns det er sinnsykt digg å slippe røykelukta hvor enn jeg går, når jeg må ha den hjemme. Har aldri selv røyka(heller ikke prøvd), og kommer heller aldri til å gjøre det.

Syns det egentlig er greit jeg, for passiv(og ufrivillig)røyker er(nesten) like ille som å være røyker. Og skal man da bli påført sjukdommer for noe man egentlig vil holde seg unna.?! Nei syns det blir feil. Di som røyker bør holde det for seg selv. Noen konsekvenser bør det være for å røyke, om det så er å gå ut i 20 minus når man er uttpå by`n.. ;) Kos dere me røyken der ute dere ;)

Jeg er veldig enig i det du skriver her. Det er jo litt dårlig gjort at vi som velger å holde oss unna røyken, alikevel skal få inn nesten like mye røyk uansett, når vi er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over dette i dagens BT.

http://www.bt.no/innenriks/article271417.ece

Grunnlaget her er altså at det er foretatt en spørreundersøkelse vedr. røykeloven og de som har blitt spurt har stilt seg positivt til røykelovens endringer av utelivet. MEN, det som jeg ikke klarer å la vær å spørre meg selv, er hva slags spørsmål er stilt??? For eksempel, har man spurt "foretrekker du frisk luft på utesteder" eller har de stilt "foretrekker du å ta en sigarett mens du drikker alkohol"? Disse to spørsmålene ville fått vidt forskjellige svar.

Videre, har de undersøkt hvor mange av utestedene som ikke har uteservering som faktisk er fornøyd med inntjeningen? Har de sett økningen av salg på utesteder uten å ta hensyn til om de har eller ikke har uteservering for eksempel?

Og når Høybråten sier:

Er det bare meg som får lyst til å ta en stekepanne og slå mannen i hodet???! Lært å elske??? Jeg tror ikke det, men jeg tror folk finner seg i det, og det er en stoooooor forskjell!

Høybråten er en farlig mann. En jeg helst skulle sett forsvant fra den politiske arena for alltid (og da tenker jeg ikke bare på røykeloven, men på absolutt alt annet han har meninger om, som selvbestemt abort og alkohol).

Og for gøy skyld, hvis noen har peiling på hvor jeg kan få fatt i de faktiske spørsmålene som ble stilt, så vil jeg veldig gjerne se dem.

Arg, fra en sur, sur, sur jente!

MÅ bare spørre: Røyker du?

Jeg simpelten elsker røykeloven for det finnes ikke noe verre enn stinkende sigarettrøyk!

Hilsen den siste personen i verden som kunne finne på å røyke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er også veldig glad for røykeloven! Kjempeflott lov. Rart å tenke tilbake noen tiår bak i tid, hvor de satt å røykte på tv og i fly, ja overalt. ;) Det er et godt tiltak at det ikke er lov å røyke på ofentlige steder, men at de må røyke utendørs. Spesiellt godt er det å slippe å stinke etter en liten tur på cafe, uteplass. Men klart er det kjipt for de som røyker. Men jeg syns det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...