Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå kurs eller trene selv?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Pippin har gått valpekurs, det syntes jeg var nyttig, men først og fremst fordi han ble sosialisert på mennesker og hunder, det vi lærte kunne jeg nok lært fra boka "klikkertrening for din hund". Til høsten må vi komme igang med litt skikkelig lydighetstrening. Planen er å fortsette med agility etterpå, men jeg tror han må få drillet inn noen grunnferdigheter først. Etter valpekurset har det blitt lite regelmessighet over treningen, det blir mest en økt nå og da når vi har lyst, men nå har jeg altså lyst til å få litt system på det. Og da er altså spørsmålet: Anbefaler dere kurs? Hvorfor? Hvilke erfaringer har dere med lydighetskurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

JA jeg anbefaler deg kurs på det sterkeste :P Du får, som du sa, miljøtrening, dessuten er det sosialt om du finner et ålreit kurs. Mange kurs som er litt nazi etter min mening, greit å kunne snakke litt i pausene vel :P

Jeg merker at ved å gå på kurs blir man mer strukturert i treningen, og det er lettere å tenke at "nei, nå tar jeg en økt og baklengskjeder litt" eller noe i den duren. Ikke kult å være den eneste som ikke har gjort hjemmeleksene, sant :D

Jeg har gått et "vanlig" lydigheteskurs (type sånn trykk, press, dra og ta hunden). Det var jeg veldig fornøyd med, og vi lærte masse. Men det funket ikke på Mona i lengden fordi hun hadde litt mer egne meninger enn å la seg herse rundt, dessuten misliker jeg å straffe henne på den måten. Så tok jeg weekendkurs i klikkertrening og syntes at det var kjempemorro (jeg tenkte at det kunne jo umulig skade, og vi kom jo ingen vei med den gamle treningsmetoden anyway). Så tok jeg 8-ukerskurs i klikkertrening videre, og nå er vi straks ferdig med 6 ukerskurs og syns ikke det er noe mindre morsomt :P Så stortrives.

På kurs får man også hjelp til hvordan å trene inn en øvelse, man får plukket uvaner av seg selv som man ikke legger merke til selv, og man kommer seg ut med hunden.

Jeg kan egentlig ikke se noen ulemper ved lydighetskurs, med mindre du kommer på et kurs som er totalt feil for deg og hunden.

Sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er selvfølgelig miljøtrening for hunden, hvor man får mye gratis på slike kurs. Ellers er det ikke noe i veien for å trene alene, så sant man vet hva man driver med. Det er litt dumt å trene med bitearm på egenhånd, eller på eliteøvelser i LP når man aldri har konkurrert før. Men er det veldig deilig å kunne stå der alene, uten at noen dømmer seg nord og ned når du korrigerer hunden, eller belønner ting som andre ikke ville ha gjort. Hundefolk har lett for å prate når de ser noe de selv ikke ville gjort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg MÅ gå på kurs, for å få motivasjon til å trene målrettet.

Når jeg ikke går på kurs, driver jeg bare å surrer rundt med noe jeg kaller trening, som ikke funker for annet enn å slite ut bikkja litt psykisk.

Går jeg kurs er jeg derimot mye flinkere til å trene mer målrettet, og vi har fremgang i treningen.

Jeg går også kurs både her og der, for å få litt forskjellige vinkler og plukker det jeg finner som jeg liker. (Holder meg selvfølgelig kun til kurs som trener etter min overbevisning :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det veldig deilig å kunne stå der alene, uten at noen dømmer seg nord og ned når du korrigerer hunden, eller belønner ting som andre ikke ville ha gjort. Hundefolk har lett for å prate når de ser noe de selv ikke ville gjort :D

Det er det jeg mener med at man må finne et kurs som passer en selv. F.eks kanskje ikke så lurt av en Nordenstammer å trene sammen med klikkertrenere :P Da blir h*n kanskje sett rart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks kanskje ikke så lurt av en Nordenstammer å trene sammen med klikkertrenere :D Da blir h*n kanskje sett rart på.

Hvorfor det? Er klikkere så lite tolerante? :P

Har ingen problemer med å trene sammen med andre som trener totalt annerledes, jeg trener min hund, andre sin, men klart det er mer praktisk å trene sammen med noen som kan gi relevante råd til problemstillinger, om det ikke er kun forstyrrelser man er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje nordenstammere kan klikkertrenes til å bli tilhengere av positiv forsterking? :D

Jeg kommer nok til å fortsette med klikkertrening, valpekurset var et klikkerkurs, og det fungerte veldig bra for både Pipsen og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig tilhenger av kurs, både for motivasjon og progresjon! Vil fryktelig gjerne på klikkerkurs, hvis det bare var et her vi bor! Kanskje det er noe på Skullerud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er klikkere så lite tolerante? :P

Har ingen problemer med å trene sammen med andre som trener totalt annerledes, jeg trener min hund, andre sin, men klart det er mer praktisk å trene sammen med noen som kan gi relevante råd til problemstillinger, om det ikke er kun forstyrrelser man er ute etter.

Hehe, nei.. Folk får trene som de vil, så lenge de trener rett og det funker, det er hvertfall min mening :D Ser jo resultater på begge sider! Selv om man selvfølgelig ønsker å få folk til å se nærmere på sin egen metode, men sånn vil det vel alltid være.

Charlotte sa det var greit å trene alene, for da slipper man blikk og korrigeringer og sånt. Og det jeg tenkte da, var at dersom man finner seg likesinnede treningskamerater/instruktører, vil man slippe blikk og snakk. Da vil snakket evt. være for å hjelpe deg til å utføre en øvelse bedre, eller lære inn på en bedre måte, ikke for å håne eller himle med øynene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hvorfor det? Er klikkere så lite tolerante? :D

Har ingen problemer med å trene sammen med andre som trener totalt annerledes, jeg trener min hund, andre sin, men klart det er mer praktisk å trene sammen med noen som kan gi relevante råd til problemstillinger, om det ikke er kun forstyrrelser man er ute etter.

Veldig enig med Vipsen. Flott å få flere synsvinkler på ting i tillegg. Er ikke bestandig man lærer av å trene med likesinnede uansett om du trener sånn eller sånn. Har trent sammen med folk som trener klikker, og annet og ser ikke noe problem i det. Med mindre man er lettpåvirkelig for andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig tilhenger av kurs, både for motivasjon og progresjon! Vil fryktelig gjerne på klikkerkurs, hvis det bare var et her vi bor! Kanskje det er noe på Skullerud?

Canis Oslo holder kursene sine på Skullerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis Oslo holder kursene sine på Skullerud.

Da tror jeg at jeg konverterer fra Lundqvist, for det er så vanskelig å komme seg til Hellerud uten bil! De trener ganske likt, tror jeg! Takk skal du ha. Skal sjekke på nett med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er klikkere så lite tolerante? :D

Har ingen problemer med å trene sammen med andre som trener totalt annerledes, jeg trener min hund, andre sin, men klart det er mer praktisk å trene sammen med noen som kan gi relevante råd til problemstillinger, om det ikke er kun forstyrrelser man er ute etter.

Det finnes jo så mange kurstilbud/treningstilbud hvor de på forhånd advarer mot "utestengelse" ved bruk av fysisk straff/korrigering. Det må de jo få lov til, men synes det er litt ille å bli satt i bås når vi egentlig sikter mot det samme målet alle sammen, med den samme interessen/livsstilen. So what om fru Jensen sier "nei" og klyper hunden sin i øret når den avbryter kontakten, det er jo hennes valg. Og hva så om herr Hansen fôrer bikkja si med 2,5 kg pølser på 10 skritt med fri ved fot. Hansen må jo få lov til det uten å være redd for å få beskjed om at han ikke trenger å komme tilbake før han har fått lederskapet i orden - selvom jeg aldri har opplevdd at "kategoriseringa" går den veien. Selvfølgelig er det hånlige blikk å få, men har aldri sett kurs/treningsarrangement hvor det står "trener utelukkende med røsk og riv i denne gruppen" i invitasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg konverterer fra Lundqvist, for det er så vanskelig å komme seg til Hellerud uten bil! De trener ganske likt, tror jeg! Takk skal du ha. Skal sjekke på nett med en gang!

Canis trener jo etter klikkertreningsprinsippene, noe ikke Lundqvist gjør. Så forvent deg litt frustrasjon til å begynne med, når du ikke lenger kan lokke og lure :P

Begge trener jo med positiv forsterkning, men det er stor forskjell på hvordan kursopplegget er. Jeg trives begge steder. Har gått flere kurs både hos Lundqvist og Canis, og største forskjellen er vel at Canis sine kurs er litt mer "sosiale". Færre deltakere, og god oppfølging. Dessuten har de gratis treninger for kursdeltakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis trener jo etter klikkertreningsprinsippene, noe ikke Lundqvist gjør. Så forvent deg litt frustrasjon til å begynne med, når du ikke lenger kan lokke og lure :P

Begge trener jo med positiv forsterkning, men det er stor forskjell på hvordan kursopplegget er. Jeg trives begge steder. Har gått flere kurs både hos Lundqvist og Canis, og største forskjellen er vel at Canis sine kurs er litt mer "sosiale". Færre deltakere, og god oppfølging. Dessuten har de gratis treninger for kursdeltakere.

Vet ikke helt hva du mener med lokke og lure. Jeg timer forsterkern så godt jeg kan, men har en ide om at med klikker blir man enda mer presis. Tror klikker ville egne seg bra for denne kvikke frøkna. Høres bra ut med god oppfølging! Klarte ikke å se av nettsidene hvor i Oslo de holdt kurs, bortsett fra ett på Stovner. Det er litt langt herfra, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mener med lokke og lure. Jeg timer forsterkern så godt jeg kan, men har en ide om at med klikker blir man enda mer presis. Tror klikker ville egne seg bra for denne kvikke frøkna. Høres bra ut med god oppfølging! Klarte ikke å se av nettsidene hvor i Oslo de holdt kurs, bortsett fra ett på Stovner. Det er litt langt herfra, da...

I hvert fall var det leding med godbiten vi drev med når jeg gikk på Lundqvist kurs sist... det var det jeg mente med lokking... :P

De "vanlige" kursene, som går over flere uker, som grunnferdigheter, hverdagslydighet, valpekurs osv går på Skullerud. Helgekursene kan gå andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "vanlige" kursene, som går over flere uker, som grunnferdigheter, hverdagslydighet, valpekurs osv går på Skullerud. Helgekursene kan gå andre steder.

Ok. Da skal jeg maile litt og se hvor vi passer inn! Hun kan jo litt, selvom vi har brukt andre metoder enn klikker, men spørs om de ikke vil ha oss på grunnkurs. Fant ikke helt ut hva de 17 ferdighetene var?? Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er klikkere så lite tolerante? :P

Har ingen problemer med å trene sammen med andre som trener totalt annerledes, jeg trener min hund, andre sin, men klart det er mer praktisk å trene sammen med noen som kan gi relevante råd til problemstillinger, om det ikke er kun forstyrrelser man er ute etter.

Neida.. gjør ikke meg noe å trene sammen med hverken den ene eller andre.

MEN melder man seg på et klikkerkurs, bør man vite at positiv straff ikke er noe man gjør på det kurset. Da bør man faktisk finne seg et annet kurs å gå på...

Jeg hadde jo aldri møtt opp hos Nordenstam med klikker og en pose ferske leverbiter, mener jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Veldig enig med Kristin-no. F.eks når jeg går på kurs hos folk som er imot korrigering er jeg veldig forsiktig med det for å ikke provosere noen. Det blir jo som å be om bråk å dukke opp på klikkerkurs og korrigere, eller på nordenstam kurs med klikker som du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da skal jeg maile litt og se hvor vi passer inn! Hun kan jo litt, selvom vi har brukt andre metoder enn klikker, men spørs om de ikke vil ha oss på grunnkurs. Fant ikke helt ut hva de 17 ferdighetene var?? Takk for hjelpen!

Dette er de 19 Grunnferdighetene:

En lydighets- og/eller brukshund trenger ca. 19 grunnferdigheter. En agilityhund trenger kanskje halvparten av dem. En familiehund trenger heller ikke alle, men det er bare å velge ut det man har bruk for.

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

4. Bakpartskontroll

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

12. Holde fast (uten å tygge)

13. Slipp

14. Kryp

15. Hals

16. Hopp

17. Luktdiskriminering

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Du kan lese mer om dem her:

http://www.canis.no/hundeskolen/artikler.php?artid=13

Hvis du er helt "grønn" når det gjelder klikker, er det kanskje greit å starte med ett grunnkurs. Men om du har vært litt borti klikker tidligere vil jeg anbefale grunnferdighetskurset. Her lærer du alt du trenger for å komme videre, uansett hva man ønsker å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. En del av dette kan vi. Noe av dette jobber vi med og noe er nytt! Klikker er nytt, så vi begynner nok på begynnelsen igjen, da. Det blir fra høsten. Kanskje jeg møter noen herfra! Ikke godt å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går på kurs fordi Lotta skal lære å fokusere på meg selvom det er ørten andre hunder og folk rundt! Dette har vist seg vanskelig å få trent på egenhånd og resultat av dette er en overivrig vofs som bare må hilse på alt og alle. Hva skjedde med kontakten liksom? :rolleyes:

Det hjelper ikke at hun er lydig og oppmerksom når vi er alene, hun er jo tross alt en byhund :D

Vi har begynt på grunnkurs hos schæferklubben og er positive så langt. Kurset er to ganger i uken sånn at det blir litt mer intensivt.

Jeg har også hele tiden hatt planer om å begynne på agility (når hun blir ett år). Men før vi kommer så langt må hun lære seg å omgås andre hunder med litt mindre begeistring og litt mer selvbeherskelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter valpekurset har det blitt lite regelmessighet over treningen, det blir mest en økt nå og da når vi har lyst, men nå har jeg altså lyst til å få litt system på det.

Dette er kanskje den viktigste grunnen til at jeg har tenkt å fortsette med å gå på kurs. Det blir fort litt unnasluntring når man ikke har en forpliktelse til faste tider...

Ellers kommer det vel mye an på eget nivå også. Jeg har ikke så lang erfaring, så jeg liker å få masse gode tips og råd, samt at noen vet hvordan ting SKAL være, så jeg slipper å trene ting inn feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...