Gå til innhold
Hundesonen.no

Alle tisper bør få et kull i løpet av livet?!


Turbo-Teebee

Recommended Posts

Snakket med ei dame borti veien hos oss her i dag. Snakket litt løst og fast om hunder. Hun har selv drevet aktivt med hund i mange år. Så kom hun med en påstand om at alle tisper burde få minst et kull i løpet av livet. Hun kom ikke med noen begrunnelse egentlig heller.

Så, er det noe jeg har gått glipp av? Er det noen grunn for at alle tisper bør få valper? Min eneste tanke var at da ville de blitt fryktlig mange hunder, i forhold til seriøse eiere. Og det ville blitt mye rart...

Jeg har absolutt ingen planer om å sette valper på Teebee. Med mindre hun viser seg å være en utrolig perfekt utgave av rasen. Men jeg vil nok uansett tenke meg godt om da også. Har jo absolutt ikke peiling på oppdrett og alt man må tenke på da. Er jo ikke bare å få et kull liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om dette her, men jeg har også hørt slike utsagn og fått høre at det bare er tull. Tisper trenger ikke å få minst et kull.

Det er det jeg har fått vite. Kan noen som kan seg på dette forklare hvorfor/hvorfor ikke?

Er det riktig ? Eller er det faktisk slik at det er best for ei tispe å få minst et kull? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel pga mange sier at tisper som aldri har hatt kull har større sjanse for å pådra seg jursvulst/kreft osv.

Men jeg syns det høres helt sprøtt ut å sette kull på en tispe som er utrolig utypisk for rasen bare pga "alle tisper MÅ ha et kull" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er begrunnet i sprøyt! Hehe, altså, som en annen nevnte så er det samme argumentet ute og går med katter. Men det er faktisk ingen absolutt god grunn til å hevde dette. Noen påstår at dyrene som blir mødre blir mer modne og voksne med en gang de har hatt et kull.... men hvis det virkelig var det som skulle til, hva med alle hannkattene og hannhundene... de ville jo aldri bli voksne da!

Neida, det er nok helt sikkert noe som henger igjen fra diskusjonene omkring emnet sterilisering/kastrering av både katter og hunder...

Jeg, for min del, er overbevist om at det bare er en "myte".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig mye erfaring når det gjelder tisper som har hatt kull, men når det kommer til katter så har jeg sett og opplevd en del, og da her det stemt at kattene har blitt MYE roligere og mer omgjengelig etter et kull med kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en myte - for både hunder og katter. Og hva med oss mennesker - hvorfor blir ikke dette brukt som argument for oss?? At legen sier "jamen - du MÅ jo snart få deg et barn - så du blir "voksen", friskere eller roligere"...

Dessverre sammenfaller ofte "første kullet" til en tispe med at de likevel holder på å bli voksen - ergo, etter noen mndr med valper hjemme så er hun blitt SÅ mye mere moden når hun kommer ut i utst.ringen igjen.

At hun hadde vært akkurat likedan uten kullet med valper vil jo aldri noen kunne motbevise eller bevise.

Så heldigvis tror nok ikke de fleste på dette - og vi slipper titusenvis av ekstra valper som ikke finner noen hjem. Hadde bare kattefolk tenkt på samme måten også, så hadde vi sluppet enormt av de dyretragediene også.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med ei dame borti veien hos oss her i dag. Snakket litt løst og fast om hunder. Hun har selv drevet aktivt med hund i mange år. Så kom hun med en påstand om at alle tisper burde få minst et kull i løpet av livet. Hun kom ikke med noen begrunnelse egentlig heller.

Så, er det noe jeg har gått glipp av? Er det noen grunn for at alle tisper bør få valper? Min eneste tanke var at da ville de blitt fryktlig mange hunder, i forhold til seriøse eiere. Og det ville blitt mye rart...

Jeg har absolutt ingen planer om å sette valper på Teebee. Med mindre hun viser seg å være en utrolig perfekt utgave av rasen. Men jeg vil nok uansett tenke meg godt om da også. Har jo absolutt ikke peiling på oppdrett og alt man må tenke på da. Er jo ikke bare å få et kull liksom...

ja hvis vi hadde hatt en slik mentalitet alle sammen så hadde vi vell hatt kull på samojeden vår med sterk hd for lengst da :P .

Nei alle tisper må ikke på død og liv ha et kull og takk gud for det.

Det at tisper/hokatter bør få ett kull i løpet av livet er nokk bare en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At katten ble en helt annen; mye roligere og ikke minst håndterbar etter sitt første kull med kattunger hadde ingenting med disse å gjøre? Synes det virker veldig rart at katten plutselig ble så forandret etter sitt første kull. Jeg mener ikke at alle dyr bør få unger og at det er nødvendig, men det er jo tross alt det en er laget for, både mennesker og dyr; formering. At en tispe/hunnkatt kan bli roligere i enkelttilfeller etter å ha hatt et kull tror jeg er fullt mulig. En "myte" pleier jo vanligvis å ha et opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om dette selv, men i de fleste bøker står det i hvert fall at det der er en myte. I vill tilstand får jo ikke alle tispene kull uansett. Så da det jo blir feil å si at alle tisper er laget for å få valper.

Det er vel pga mange sier at tisper som aldri har hatt kull har større sjanse for å pådra seg jursvulst/kreft osv.

Mhm. Men det hjelper jo sterilisering på da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At katten ble en helt annen; mye roligere og ikke minst håndterbar etter sitt første kull med kattunger hadde ingenting med disse å gjøre? Synes det virker veldig rart at katten plutselig ble så forandret etter sitt første kull. Jeg mener ikke at alle dyr bør få unger og at det er nødvendig, men det er jo tross alt det en er laget for, både mennesker og dyr; formering. At en tispe/hunnkatt kan bli roligere i enkelttilfeller etter å ha hatt et kull tror jeg er fullt mulig. En "myte" pleier jo vanligvis å ha et opphav.

Vell jeg har no sett tisper bli mer aggresiv etter et kull også jeg så de blir ikke alltid roligere og mer omgjegelige etter et kull. Mine to tisper som har hatt kull har ikke forandret seg verken på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om dette selv, men i de fleste bøker står det i hvert fall at det der er en myte. I vill tilstand får jo ikke alle tispene kull uansett. Så da det jo blir feil å si at alle tisper er laget for å få valper.

Mhm. Men det hjelper jo sterilisering på da?

Alle dyr er i utgangspunktet konstruert for formering, uansett om de får muligheten til det eller ikke. Selv om en tispe kan ha et mer enn bra nok liv uten å få valper så tror jeg ikke at det hadde gjort noe om en hver tispe hadde fått et valpekull (rent hypotetisk sett for tispens del).

Og det at en tispe blir roligere etter et kull ser jeg heller ikke bort i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om dette selv, men i de fleste bøker står det i hvert fall at det der er en myte. I vill tilstand får jo ikke alle tispene kull uansett. Så da det jo blir feil å si at alle tisper er laget for å få valper.

Mhm. Men det hjelper jo sterilisering på da?

Veldig enig med deg, heller sterilisere så man slipper risikoen for kreft og betennelse i livmoren enn å tyte ut med masse valper.

Jeg har også hørt den påstanden, men har også hørt at det bare er tull. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bedre for den enkelte tispe eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om, men for hundepopulasjonen generelt (og for oss mennesker) ville det jo vært en katastrofe! Vi ville ha druknet i hunder. Jeg regnet på det en gang, og fant ut at om alle tisper skulle få et kull i løpet av livet med gjennomsnittlig fem valper som vokste opp, ville det ikke gå så veldig mange år før vi hadde flere hunder enn mennesker her i landet. Derfor blir jo tanken om å sette valper på alle tisper helt absurd. For ikke å snakke om alle de syke og psykisk dårlige hundene vi ville hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig mye erfaring når det gjelder tisper som har hatt kull, men når det kommer til katter så har jeg sett og opplevd en del, og da her det stemt at kattene har blitt MYE roligere og mer omgjengelig etter et kull med kattunger.

Min katt ble mye roligere, kosete osv osv etter kastrering. Hva med å heller kastrere istedet for å la katten få kattunger.. Eller nei, vi trenger ikke å bry oss om at det ikke er nok gode hjem til alle kattene som ALLEREDE finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt ble mye roligere, kosete osv osv etter kastrering. Hva med å heller kastrere istedet for å la katten få kattunger.. Eller nei, vi trenger ikke å bry oss om at det ikke er nok gode hjem til alle kattene som ALLEREDE finnes.

Veldig godt poeng!

P.s.

ELSKER sarkasmen din ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt ble mye roligere, kosete osv osv etter kastrering. Hva med å heller kastrere istedet for å la katten få kattunger.. Eller nei, vi trenger ikke å bry oss om at det ikke er nok gode hjem til alle kattene som ALLEREDE finnes.

Nå var dette verken min katt eller et planlagt kull, og nei, jeg synes ikke man skal sette kull på alle kjæledyrene våre. Men det er ikke til å komme fra at i enkelte tilfeller er det sånn at dyret kan bli roligere av å ha et kull, uten å si at dette er en nødvendighet, noe jeg for så vidt aldri har ment hvis du eller noen her trodde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for noe tull!

Hva med de tispene som av en eller annen grunn ikke kan få valpekull da? Fordi de er syke, ikke anbefales å avle på eller er helt utennom rasestandarden... Det ville jo blitt helt galt å la de tispene få et valpekull.

Dessuten, skulle alle som hadde tisper i hus, drive med avling da? Det er mange som verken har tid, økonomi eller har lyst til det.. Og hvor skal de gjøre av valpene? Skal vi få så mange useriøse "oppdrette" da? Og hvor skal vi finne gode hundeeiere til alle de hundene som blir født?

Nei, den tankegangen til den dama, skjønner jeg ikke! Skulle likt å høre en god grunn på den der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hørtes jo utsagnet fryktlig merkelig ut. Det jeg tenker litt på er jo at damen har aktivt drevet med hund i mange, mange år. Ellers har hun mye fornuftig å si. Jeg tenker da litt sånn at når hun har den holdningen, hvor mange andre har ikke det da?

Noen andre som har møtt på folk som er helt overbeviste om dette også? Og som kanskje har gjort noe med det også?... (denne damen har visst hatt hannhunder de siste årene, men har tidligere hatt tisper med kull på...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant regnestykket mitt:

I 2005 var det i følge NKK over 400.000 registrerte hunder her i landet. De regner med at det er 40% fler hvis man tar med de uregistrerte.

La oss si at det er 600.000 hunder her i landet (det er nok fler, men dette tallet holder til vårt regnestykke).

Hvis vi sier at hver hund i gjennomsnitt lever i 10 år, at det blir født like mange tisper som hanner og at hver tispe får i gjennomsnitt fire valper som lever opp.

Da ville vi etter 20 år ha over 13 millioner hunder her i landet :P Si det til dem som mener at alle tisper bør få et kull.

Hvis man skal gjøre regnestykket mer presist med hensyn til antall hunder i utgangspunktet og gjennomsnittlig antall valper ville tallet vært en god del høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Nei, du verden ... Dette er en utbredt misforstáelse, tror jeg, og alle innleggene i denne tráden ser ut og väre helt enig i dette.

Da hadde det nok värt mye lekre vovver ute og gátt , du :P:P

Nei, tisper skal ikke pá död og liv ha et valpekull i sitt liv, akkurat som ikke alle kvinner heller burde ha barn..

Legger ved et bilde av lille Ahad, hans mor P´souad har hatt et valpekull i sitt liv, og der var det vakre valper, gitt. De er spredt fra Frankrike til Yemen, her sitter han sammen med söskenene side - helt til höyre :P

Hilsen Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...