Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker


Cavalier&Collie

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Oi, ser at jeg har misforstått. Trodde det var ytringsfrihet i Norge, skjønner du :wink:

Folk blir bare veldigt provosert når du skrive sånn..

også ende det med ein jævlige diskusjon..

Hvis det ikje va heile meiningå med det då.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal selvsagt prøve, men i en treningssituasjon, så vil ikke jeg at den skal drive å gjøre alt mulig annet som vi allerede har en kommando for. Stimuluskontroll vil si at hunden alltid gjør det den skal under den bestemte kommandoen, og at den ikke gjør dette ellers, eller når du gir en annen kommando. Altså hvis jeg sier fiskeboller, så skal den ikke legge seg, hvis den har stimuluskontroll på kommandoen dekk.

Vet hva stimulanskontroll er, og til en viss grad er det supert å ha det. Altså at hun skiller på kommandoene. Men om jeg ikke har 100% stimulanskontroll på alle øvelsene så har ikke det noe å si for meg. Har liksom ikke noe å si at når jeg trener med Tinka og vil ha henne til å tilby en atferd, så gir hun labb selv om jeg ikke har sagt kommandoen for å gi labb. Utrolig kronglete forklart, men håper du skjønte hva jeg mente...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva stimulanskontroll er, og til en viss grad er det supert å ha det. Altså at hun skiller på kommandoene. Men om jeg ikke har 100% stimulanskontroll på alle øvelsene så har ikke det noe å si for meg. Har liksom ikke noe å si at når jeg trener med Tinka og vil ha henne til å tilby en atferd, så gir hun labb selv om jeg ikke har sagt kommandoen for å gi labb. Utrolig kronglete forklart, men håper du skjønte hva jeg mente...?

Joda, jeg skjønner det! Er jo forskjellig hva man vil ha her i livet! Jeg vil heller ikke ha stimuluskontroll på alt, f.eks ikke få "kom hit" for jeg vil jo at hun skal komme selv om jeg ikke roper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina: Det du skrev med at du havde prøvet og bruge klikkeren på kæresten. Det er sikkert en god ide. Men så er det jeg tænker lidt. Din kæreste ved at du kræver noget af ham, og jeg vil påstå at et menneske har MEGET mere hjerne end en hund. Men hvis jeg vil have rocky til at snurre rundt, og så klikker når han svinger sig lidt på siden, hvordan ved han så at jeg vil have ham helt rundt når jeg belønner at han bare gør øvelsen halvt?

Han ved jo ikke at jeg kræver noget af ham.. Som din kæreste vidste. Hehe..

Måske er det mig som undervurderer hunden, men syns dette virker som lidt spild af tid, hvis jeg i stedet kan bruge kommunikation med hunden istedet for et klik. For hvis jeg ikke bruger klikker, så sammenarbejder jeg jo med hunden, den tar kontakt til mig for og følge med hvad det er jeg egentlig vil have den til. Med klikkeren gør han jo bare det han har lyst til indtil han endelig snurrer rundt. Det må da ta længere tid med klikkeren??

Men men jeg vil stadig prøve dette, og se forskellen. Så kan jeg bedre gå ind i diskussionen, for jeg kan på ingen måte si at klikker er tull og lign hvis jeg ikke har prøvet metoden helt ud.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina: Det du skrev med at du havde prøvet og bruge klikkeren på kæresten. Det er sikkert en god ide. Men så er det jeg tænker lidt. Din kæreste ved at du kræver noget af ham, og jeg vil påstå at et menneske har MEGET mere hjerne end en hund. Men hvis jeg vil have rocky til at snurre rundt, og så klikker når han svinger sig lidt på siden, hvordan ved han så at jeg vil have ham helt rundt når jeg belønner at han bare gør øvelsen halvt?

Han ved jo ikke at jeg kræver noget af ham.. Som din kæreste vidste. Hehe..

Måske er det mig som undervurderer hunden, men syns dette virker som lidt spild af tid, hvis jeg i stedet kan bruge kommunikation med hunden istedet for et klik. For hvis jeg ikke bruger klikker, så sammenarbejder jeg jo med hunden, den tar kontakt til mig for og følge med hvad det er jeg egentlig vil have den til. Med klikkeren gør han jo bare det han har lyst til indtil han endelig snurrer rundt. Det må da ta længere tid med klikkeren??

Men men jeg vil stadig prøve dette, og se forskellen. Så kan jeg bedre gå ind i diskussionen, for jeg kan på ingen måte si at klikker er tull og lign hvis jeg ikke har prøvet metoden helt ud.  

:)

Det tar ikke lang tid før hunden skjønner poenget med klikkeren. Hvis du skal "klikkertrene" et menneske kan du bare si til ham/henne hva poenget med klikkeren er. Du kan ikke si det til hunden på samme måte, så man får lære den det praktisk i stedet. Det pleier å gå fort.

Du shaper en øvelse når du skal lære den inn. La oss ta f.eks. å snurre rundt fordi det var brukt før. Aller først klikker du og belønner for at hunden snur hodet litt til siden. Etter at du har klikket og belønnet for det et par-tre ganger skjønner hunden hva du vil at den skal gjøre. Da blir han kanskje litt mer ivrig, og snur hodet mye til siden. Når du får et slags gjennombrudd - at hunden på en måte går opp på neste nivå i øvelsen - kan du gjerne gi hunden ekstra mye belønning (jackpot som det heter på klikkerspråket). Etterhvert klikker du bare for de gangene han snur seg mest til siden. Til slutt snur han forbena, kroppen og bakbena og tar hele runden rundt.

Klikkeren er innmari effektiv, men man må være presis når man klikker. Man får det man forsterker, ikke det man mente å forsterke.

Anbefaler absolutt å prøve! Man trenger slett ikke å gå rundt med klikker i hånda hele tiden selv om man bruker klikkeren under innlæring av triks og nye øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med wesminster! Hun forklarer det meget bedre end jeg! Har du introduceret klikkeren ordentligt ved hunden ligesom min kæreste gjorde at jeg vil have den til at gøre noget og så tilbyder den adfærd for at opnå klik og dermed belønning. HVIS du klikker på det rigtige tidspunkt lærer hunden meget hurtigt hvad du vil have den til!

... det jeg ville med mit eksempel med var faktisk at få dig til at indse hvor vigtig timing er... ikke at afgøre om Espen eller Rocky lærer hurtigst! Man kan hurtigt komme til at forstærke det forkerte hvis man ikke klikker PRÆCIS når hunden gør det rigtige! Så jeg ville egentlig bare foreslå denne metode til at afprøve din timing.

Og så vil jeg lige tilføje at shaping jo ikke er den eneste klikkermetode der findes, så hvis du ikke bryr dig om den kan du jo modificere den... træning er jo hvad vi gør det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva stimulanskontroll er, og til en viss grad er det supert å ha det. Altså at hun skiller på kommandoene. Men om jeg ikke har 100% stimulanskontroll på alle øvelsene så har ikke det noe å si for meg. Har liksom ikke noe å si at når jeg trener med Tinka og vil ha henne til å tilby en atferd, så gir hun labb selv om jeg ikke har sagt kommandoen for å gi labb. Utrolig kronglete forklart, men håper du skjønte hva jeg mente...?

Joda, jeg skjønner det! Er jo forskjellig hva man vil ha her i livet! Jeg vil heller ikke ha stimuluskontroll på alt, f.eks ikke få "kom hit" for jeg vil jo at hun skal komme selv om jeg ikke roper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen hvordan får i jeres hunde til at spise maten dems :wink: For der må gå mange gobiter på dette, hvis man skal klikke hver gang han bare snur hodet til siden :?

Nå gjør det ikke noe om Rocky tar på, men hva med deres hunder?? Blir de fort overvæktige når i bruger klikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer alltid på å trene ETTER at Eso har spist ett måltid, enten det er frokost eller "middag". Åsså går jeg en god tur og leker masse med ham etterpå, matlysten kommer fort da skal dere se!:)

Gjorde tabben i begynnelsen at han fikk godbiter rett før han skulle ha mat, da spiste han ikke mange bitene nei.

Og godbitene er ikke store, hehe.. bruker ofte å dele i 2 eller 3 de som er av den største typen jeg. Eso kunne gjort alt for en liten smule altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi: du behøver jo heller ikke klikke hele dagen. Og hvis man er bekymret for om ens hund tager på er det såre enkelt: man tager de belønninger hunden får under træningen fra den daglige portion mad. Ganske ligetil faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problem med at hun ikke vil spise maten sin selv om hun får godbiter utenom, men så er hun jo labrador også.

Du kan gjøre som Tina foreslo: Gi en del av den daglige matdosen.

Ellers så trenger du slett ikke å bruke godbiter som belønning hele tiden. Baller, pipeleker, pinner, en spesiell lyd, skikkelig kosing med eieren og værsågod-kommando til noe hunden har lyst til (løpe bort til en annen hund, få hilse på noen eller noe sånt) fungerer også som belønning. Du kan bruke alt, så lenge hunden digger det og gidder å jobbe for å få det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så trenger du slett ikke å bruke godbiter som belønning hele tiden. Baller, pipeleker, pinner, en spesiell lyd, skikkelig kosing med eieren og værsågod-kommando til noe hunden har lyst til (løpe bort til en annen hund, få hilse på noen eller noe sånt) fungerer også som belønning. Du kan bruke alt, så lenge hunden digger det og gidder å jobbe for å få det. :wink:

Mhm! Har ikke begynt å trene så mye med Billy enda, men på det lille vi har trent har vi brukt både godbit, bamse, tauknute, ball og kosing litt om hverandre. Han setter like stor pris på all belønning! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...