Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker

Cavalier&Collie

Recommended Posts

Skrevet

Hej Alek... hvis du har lyst til at læse nogle af bøgerne kan du garanteret låne dem på biblioteket... mange af de hundebøger jeg har læst har jeg lånt der. :)

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Hej Alek... hvis du har lyst til at læse nogle af bøgerne kan du garanteret låne dem på biblioteket... mange af de hundebøger jeg har læst har jeg lånt der. :)

Ja, det var lurt :) Jeg har selv lånt flere hundebøker på biblioteket.

Guest Vicky
Skrevet

Du kunne jo ha gått foran som et godt et eksempel her for det da.

www.tinka.tk

Dere snakket ikke om Nordenstam som noen positiv metode dere heller,så dere har søren ikke noe å klage over meg! Jeg holder meg bare til fakta!

Skrevet

Vicky...... Jeg kan ikke annet enn å sukke. Hvor firkantet går det an å bli. Feie alle over en kam og si at Nordenstam er det beste!?! Vet du ikke at hunder er like forskjellig som mennesker???? Noe funker for en hund, men ikke den neste... Bli kjent med hunden din og se hva den reagerer best på og følg hunden din, ikke alle andres mening!!!!!!!!!!!

Guest Vicky
Skrevet

<Vicky...... Jeg kan ikke annet enn å sukke. Hvor firkantet går det an å bli. Feie alle over en kam og si at Nordenstam er det beste!?! Vet du ikke at hunder er like forskjellig som mennesker???? Noe funker for en hund, men ikke den neste... Bli kjent med hunden din og se hva den reagerer best på og følg hunden din, ikke alle andres mening!!!!!!!!!!!>

Nordenstam er veldig individuelt, uansett hund går det fint ann å tilrettelegge med en detaljert IOP(individuell opplærings plan). Ja, hunder er like forskjellige som mennesker, derfor må man ta hensyn til at hunder er forskjellige. Det gjør man med Nordenstam metoden. :) Men folk får gjøre som de vil sier nå jeg.

Det er ikke rart i at folk velger klikker nå siden det er så mye reklame og annet rundt omkring. Da er det ikke rart at så mange hunde eiere kommer på villspor. Men som sagt, hvis det funker for hund og eier er det det aller beste. :) Det finnes ikke noe som gleder meg mer enn en fornøyd hund og eier. :)

Skrevet

He he... ok må si meg enig der, men du er ganske påståelig ang hva som er rett trening og ikke. Selv om jeg har fått ting til med min hund betyr ikke det at de tingene funker med en annen hund. Og de fleste treningsmetoder har rom for at hundene er forskjellig. Men i mitt tilfelle reagerer hun mye sterkere på at jeg overser henne, enn at jeg hever stemmen eller tar i henne, så vi er forskjellig.. Heldigvis!! :wink:

Skrevet

Takk for tipset - får se om mamma gidder å kjøre meg til nærmeste bib. :)

Skrevet

Der er i hvert fald mange penge at spare... og finder man en bog man kan lide kan man jo altid låne den igen og igen og igen...

Du kan sikkert også reservere bøger over nettet, så kan du jo udvælge dig lige præcis dem du gerne vil læse og skal ikke nøjes med dem biblioteket lige har stående på hylderne. :)

Skrevet

Må lige høre en ting angående den klikker.

Hvis jeg ny har indlært Rocky at klikker gir belønning, hvis jeg så siger dekk til ham, Skal jeg så klikke i det han ligger ned, og så belønne? Læste et sted at jeg skulle klikke hvis han snuste innen han gikk i dekk og når han var halvt nede osv :? :? Skal jeg så ståog klikke 6 ganger før han lægger sig?

Hehe synes det klikker lyder mye innviklet. Men man skal kanskje inn i det.. Kunne nemlig godt tænkte mig at prøve denne metode, siden der nu er så meget snak om det her inne. Og se om den virkelig er så bra :)

Noen som kan hjælpe mig igang?

Skrevet

Litt OT, men:

Dersom en fersk hundeeier på forumet spurte om Nordenstam, ville ikke de mest hardbarkede klikkerne fortalt h*n at dette ikke var en god treningsmetode?

Skrevet

Hvis hunden kan dekk fra før..

Så sier du bare dekk og når han legger seg ned.. (akkurat i det han er nede) så klikker du 1 gang.. og gir han belønning.

Hvis han ikke kan det, så klikke du når han er på vei ned..

Også krever du mer av han og forvente han skal legge seg helt ned før du klikker...

Du skal bare klikke 1 gang.. ikke mangen.. sånn så det står noen plasser.

Og hvis du skulle være uheldig og klikke på feil plass så må du gi han belønning forde..

De må tenke mye når du bruker klikker..

Mangen ganger Diego prøver å gjøre masse ting bare for jeg skal klikke.

Jeg synes det er lettere å få til en perfekt dekk med klikkeren da du klikker akkurat når han gjør det akkurat sånn du vil ha det..

For da forsterker du akkurat presis.

Hvis du fattet noe som helst av det jeg skrev? :oops:

Er litt dårlig til å forklare..

Skrevet
Litt OT, men:

Dersom en fersk hundeeier på forumet spurte om Nordenstam, ville ikke de mest hardbarkede klikkerne fortalt h*n at dette ikke var en god treningsmetode?

Hadde de vert flinke eiere som bruker klikkeren så hadde de respektert andre metoder.. Ingenting som heter min metode er beste..

Iallefall min mening.

Skrevet
Mangen ganger Diego prøver å gjøre masse ting bare for jeg skal klikke.

Haha! Kjenner til den der du! Når jeg og Eso driver å trener, og jeg bare står på en plass uten å gi kommando, så ser du en hund som ofte prøver seg med alt han har lært, kun for å få godbit og ros! :)

Jeg står stille uten å gi kommando, Eso setter seg, legger seg og gir labb om en annen, hihi.. Men han får selvfølgelig ingenting da, for jeg hadde jo ikke bedt ham om det.

Skrevet

Haha! Kjenner til den der du! Når jeg og Eso driver å trener, og jeg bare står på en plass uten å gi kommando, så ser du en hund som ofte prøver seg med alt han har lært, kun for å få godbit og ros! :D

Jeg står stille uten å gi kommando, Eso setter seg, legger seg og gir labb om en annen, hihi.. Men han får selvfølgelig ingenting da, for jeg hadde jo ikke bedt ham om det.

det er løye å se på.. :D

Står bare å ser på han med klikkeren i hånda..

Han piper for han blir så såret over at han ikke får noe.. :)

Også legger han seg, setter seg, gir labb.. Også setter han seg nærmere..

Han er så søt.. :D

Skrevet

Jepp, men dette vil jo bli bedre når hundene deres blir eldre og dere får de forskjellige atferdene under stimuluskontroll. Jeg regner med at det er målet. Vanskelig å lære hunden noe når den bare gjør masse forskjellige ting uten egentlig å følge med. Men det er jo gøy å se på da.. :)

Skrevet

Veldig kjekt med en hund som virkelig prøver i klikkertrening. Hvis hunden din ikke tar initiativ selv, blir det vanskelig for hundeeieren. Noen liker utfordringen med en hund som ikke tar stort initiativ, men selv synes jeg at det må da være mye greiere med en hund som tilbyr atferder hele tiden. Da kan jeg bare stå og vente til den atferden jeg vil ha kommer. Mye letter for meg. :)

IW: Jeg ville lagt fram min treningsmetode slik jeg ser det, og mest sannsynlig ville jeg ikke sagt noe særlig omo Nordenstam-metoden. Hadde h*n spurt hva jeg syntes om den hadde jeg sagt at min metode passer best for meg, og jeg synes da selvsagt at min metode er best - men den ferske hundeeieren må selv finne ut hva h*n vil bruke på sin hund. :wink:

Skrevet
klikker er noe tull, derfor fraråder jeg det.

Nordenstam er ihvertfall no j**** tull, jeg fraråder DET på det sterkeste. Skjønner IKKE hvorfor Cavalier&Collie engang VURDERER å begynne med Nordenstam.

Skrevet
Veldig kjekt med en hund som virkelig prøver i klikkertrening. Hvis hunden din ikke tar initiativ selv, blir det vanskelig for hundeeieren. Noen liker utfordringen med en hund som ikke tar stort initiativ, men selv synes jeg at det må da være mye greiere med en hund som tilbyr atferder hele tiden. Da kan jeg bare stå og vente til den atferden jeg vil ha kommer. Mye letter for meg. :)  

IW: Jeg ville lagt fram min treningsmetode slik jeg ser det, og mest sannsynlig ville jeg ikke sagt noe særlig omo Nordenstam-metoden. Hadde h*n spurt hva jeg syntes om den hadde jeg sagt at min metode passer best for meg, og jeg synes da selvsagt at min metode er best - men den ferske hundeeieren må selv finne ut hva h*n vil bruke på sin hund. :wink:

Den skal selvsagt prøve, men i en treningssituasjon, så vil ikke jeg at den skal drive å gjøre alt mulig annet som vi allerede har en kommando for. Stimuluskontroll vil si at hunden alltid gjør det den skal under den bestemte kommandoen, og at den ikke gjør dette ellers, eller når du gir en annen kommando. Altså hvis jeg sier fiskeboller, så skal den ikke legge seg, hvis den har stimuluskontroll på kommandoen dekk.

Skrevet
Må lige høre en ting angående den klikker.

Hvis jeg ny har indlært Rocky at klikker gir belønning, hvis jeg så siger dekk til ham, Skal jeg så klikke i det han ligger ned, og så belønne? Læste et sted at jeg skulle klikke hvis han snuste innen han gikk i dekk og når han var halvt nede osv  :?  :?  Skal jeg så ståog klikke 6 ganger før han lægger sig?

Hehe synes det klikker lyder mye innviklet. Men man skal kanskje inn i det.. Kunne nemlig godt tænkte mig at prøve denne metode, siden der nu er så meget snak om det her inne. Og se om den virkelig er så bra  :)  

Noen som kan hjælpe mig igang?

Et godt råd er at øve sig på en anden person og også få denne til at øve sig på dig. Selvfølgelig når hunden ikke kan høre det. Jeg og min kæreste "klikkede" hinanden inden vi brugte det på hundene... Først var han hund og jeg bestemte mig for at han skulle snurre rundt... men man må ikke tale sammen (det kan man jo heller ikke med hunden) så jeg stod bare og havde bestemt at jeg ville få ham til at snurre rundt. Han står foran mig og kigger tilfældigt lidt til siden "klik" han blev helt forvirret og begyndte at spørge hvad det var han gjorde men jeg kiggede bare på ham og da han så tilfældigt kiggede til siden lidt efter fik han et nyt klik. Efter ganske få minutter fik jeg ham til at snurre rundt. Det gav en rigtig god forståelse for klikkeren at prøve det af på andre samt selv at prøve at være hunden, der skal få klikket frem. - Timing er alfa og omega.

OG det var virkelig sjovt! Vi havde det virkelig enormt morsomt!

Du må endelig skrive og fortælle hvordan det går hvis du prøver. Har du introduceret klikkeren for Rocky?

Skrevet

Nordenstam er ihvertfall no j**** tull, jeg fraråder DET på det sterkeste. Skjønner IKKE hvorfor Cavalier&Collie engang VURDERER å begynne med Nordenstam.

..bruker du klikker? Uansett treningsmetode, det blir for dumt å si at en annen treningsmetode er "j**** tull" !! La ferske hundeeiere bestemme selv, gi dem heller info nok til å kunne velge.

Skrevet

Fordi jeg først vil lære mer om det, før jeg dømmer det :)

Skrevet

..bruker du klikker? Uansett treningsmetode, det blir for dumt å si at en annen treningsmetode er "j**** tull" !! La ferske hundeeiere bestemme selv, gi dem heller info nok til å kunne velge.

Prøvde å poengtere noe her. Har ikke jeg lov til å si det, når Vicky har lov til å rakke ned på klikkertrening? De som velger Nordenstam ser garantert ikke likt på hunder slik som klikkere/folk som bruker "pølsedressur". De mener jo at det er *flotters* å ta hunden, og at hundene faktisk prøver å "ta over huset".. :roll:

Skrevet

Prøvde å poengtere noe her. Har ikke jeg lov til å si det, når Vicky har lov til å rakke ned på klikkertrening? De som velger Nordenstam ser garantert ikke likt på hunder slik som klikkere/folk som bruker "pølsedressur". De mener jo at det er *flotters* å ta hunden, og at hundene faktisk prøver å "ta over huset".. :roll:

Ehh.. De mener jo ikke at det er flott å ta hunden! Eller at de skal ta over huset.. De har en annen måte å oppdra hunden sin på enn feks. DEG.

Guest Vicky
Skrevet

å så sinna... banne kan du og. lurt å spare eksplosivene til nyttårsaften. :)

hihi

Skrevet

Vicky rakket veldig ned på klikkertrening i begynnelsen..

Hun sa det bare var tull og frarådet å begynne med dette.

Men ingen grunn til å gjøre det samme forde..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...