Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker

Cavalier&Collie

Recommended Posts

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar
Hej Alek... hvis du har lyst til at læse nogle af bøgerne kan du garanteret låne dem på biblioteket... mange af de hundebøger jeg har læst har jeg lånt der. :)

Ja, det var lurt :) Jeg har selv lånt flere hundebøker på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Du kunne jo ha gått foran som et godt et eksempel her for det da.

www.tinka.tk

Dere snakket ikke om Nordenstam som noen positiv metode dere heller,så dere har søren ikke noe å klage over meg! Jeg holder meg bare til fakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky...... Jeg kan ikke annet enn å sukke. Hvor firkantet går det an å bli. Feie alle over en kam og si at Nordenstam er det beste!?! Vet du ikke at hunder er like forskjellig som mennesker???? Noe funker for en hund, men ikke den neste... Bli kjent med hunden din og se hva den reagerer best på og følg hunden din, ikke alle andres mening!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Vicky...... Jeg kan ikke annet enn å sukke. Hvor firkantet går det an å bli. Feie alle over en kam og si at Nordenstam er det beste!?! Vet du ikke at hunder er like forskjellig som mennesker???? Noe funker for en hund, men ikke den neste... Bli kjent med hunden din og se hva den reagerer best på og følg hunden din, ikke alle andres mening!!!!!!!!!!!>

Nordenstam er veldig individuelt, uansett hund går det fint ann å tilrettelegge med en detaljert IOP(individuell opplærings plan). Ja, hunder er like forskjellige som mennesker, derfor må man ta hensyn til at hunder er forskjellige. Det gjør man med Nordenstam metoden. :) Men folk får gjøre som de vil sier nå jeg.

Det er ikke rart i at folk velger klikker nå siden det er så mye reklame og annet rundt omkring. Da er det ikke rart at så mange hunde eiere kommer på villspor. Men som sagt, hvis det funker for hund og eier er det det aller beste. :) Det finnes ikke noe som gleder meg mer enn en fornøyd hund og eier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... ok må si meg enig der, men du er ganske påståelig ang hva som er rett trening og ikke. Selv om jeg har fått ting til med min hund betyr ikke det at de tingene funker med en annen hund. Og de fleste treningsmetoder har rom for at hundene er forskjellig. Men i mitt tilfelle reagerer hun mye sterkere på at jeg overser henne, enn at jeg hever stemmen eller tar i henne, så vi er forskjellig.. Heldigvis!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er i hvert fald mange penge at spare... og finder man en bog man kan lide kan man jo altid låne den igen og igen og igen...

Du kan sikkert også reservere bøger over nettet, så kan du jo udvælge dig lige præcis dem du gerne vil læse og skal ikke nøjes med dem biblioteket lige har stående på hylderne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lige høre en ting angående den klikker.

Hvis jeg ny har indlært Rocky at klikker gir belønning, hvis jeg så siger dekk til ham, Skal jeg så klikke i det han ligger ned, og så belønne? Læste et sted at jeg skulle klikke hvis han snuste innen han gikk i dekk og når han var halvt nede osv :? :? Skal jeg så ståog klikke 6 ganger før han lægger sig?

Hehe synes det klikker lyder mye innviklet. Men man skal kanskje inn i det.. Kunne nemlig godt tænkte mig at prøve denne metode, siden der nu er så meget snak om det her inne. Og se om den virkelig er så bra :)

Noen som kan hjælpe mig igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden kan dekk fra før..

Så sier du bare dekk og når han legger seg ned.. (akkurat i det han er nede) så klikker du 1 gang.. og gir han belønning.

Hvis han ikke kan det, så klikke du når han er på vei ned..

Også krever du mer av han og forvente han skal legge seg helt ned før du klikker...

Du skal bare klikke 1 gang.. ikke mangen.. sånn så det står noen plasser.

Og hvis du skulle være uheldig og klikke på feil plass så må du gi han belønning forde..

De må tenke mye når du bruker klikker..

Mangen ganger Diego prøver å gjøre masse ting bare for jeg skal klikke.

Jeg synes det er lettere å få til en perfekt dekk med klikkeren da du klikker akkurat når han gjør det akkurat sånn du vil ha det..

For da forsterker du akkurat presis.

Hvis du fattet noe som helst av det jeg skrev? :oops:

Er litt dårlig til å forklare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men:

Dersom en fersk hundeeier på forumet spurte om Nordenstam, ville ikke de mest hardbarkede klikkerne fortalt h*n at dette ikke var en god treningsmetode?

Hadde de vert flinke eiere som bruker klikkeren så hadde de respektert andre metoder.. Ingenting som heter min metode er beste..

Iallefall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangen ganger Diego prøver å gjøre masse ting bare for jeg skal klikke.

Haha! Kjenner til den der du! Når jeg og Eso driver å trener, og jeg bare står på en plass uten å gi kommando, så ser du en hund som ofte prøver seg med alt han har lært, kun for å få godbit og ros! :)

Jeg står stille uten å gi kommando, Eso setter seg, legger seg og gir labb om en annen, hihi.. Men han får selvfølgelig ingenting da, for jeg hadde jo ikke bedt ham om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Kjenner til den der du! Når jeg og Eso driver å trener, og jeg bare står på en plass uten å gi kommando, så ser du en hund som ofte prøver seg med alt han har lært, kun for å få godbit og ros! :D

Jeg står stille uten å gi kommando, Eso setter seg, legger seg og gir labb om en annen, hihi.. Men han får selvfølgelig ingenting da, for jeg hadde jo ikke bedt ham om det.

det er løye å se på.. :D

Står bare å ser på han med klikkeren i hånda..

Han piper for han blir så såret over at han ikke får noe.. :)

Også legger han seg, setter seg, gir labb.. Også setter han seg nærmere..

Han er så søt.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men dette vil jo bli bedre når hundene deres blir eldre og dere får de forskjellige atferdene under stimuluskontroll. Jeg regner med at det er målet. Vanskelig å lære hunden noe når den bare gjør masse forskjellige ting uten egentlig å følge med. Men det er jo gøy å se på da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt med en hund som virkelig prøver i klikkertrening. Hvis hunden din ikke tar initiativ selv, blir det vanskelig for hundeeieren. Noen liker utfordringen med en hund som ikke tar stort initiativ, men selv synes jeg at det må da være mye greiere med en hund som tilbyr atferder hele tiden. Da kan jeg bare stå og vente til den atferden jeg vil ha kommer. Mye letter for meg. :)

IW: Jeg ville lagt fram min treningsmetode slik jeg ser det, og mest sannsynlig ville jeg ikke sagt noe særlig omo Nordenstam-metoden. Hadde h*n spurt hva jeg syntes om den hadde jeg sagt at min metode passer best for meg, og jeg synes da selvsagt at min metode er best - men den ferske hundeeieren må selv finne ut hva h*n vil bruke på sin hund. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt med en hund som virkelig prøver i klikkertrening. Hvis hunden din ikke tar initiativ selv, blir det vanskelig for hundeeieren. Noen liker utfordringen med en hund som ikke tar stort initiativ, men selv synes jeg at det må da være mye greiere med en hund som tilbyr atferder hele tiden. Da kan jeg bare stå og vente til den atferden jeg vil ha kommer. Mye letter for meg. :)  

IW: Jeg ville lagt fram min treningsmetode slik jeg ser det, og mest sannsynlig ville jeg ikke sagt noe særlig omo Nordenstam-metoden. Hadde h*n spurt hva jeg syntes om den hadde jeg sagt at min metode passer best for meg, og jeg synes da selvsagt at min metode er best - men den ferske hundeeieren må selv finne ut hva h*n vil bruke på sin hund. :wink:

Den skal selvsagt prøve, men i en treningssituasjon, så vil ikke jeg at den skal drive å gjøre alt mulig annet som vi allerede har en kommando for. Stimuluskontroll vil si at hunden alltid gjør det den skal under den bestemte kommandoen, og at den ikke gjør dette ellers, eller når du gir en annen kommando. Altså hvis jeg sier fiskeboller, så skal den ikke legge seg, hvis den har stimuluskontroll på kommandoen dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lige høre en ting angående den klikker.

Hvis jeg ny har indlært Rocky at klikker gir belønning, hvis jeg så siger dekk til ham, Skal jeg så klikke i det han ligger ned, og så belønne? Læste et sted at jeg skulle klikke hvis han snuste innen han gikk i dekk og når han var halvt nede osv  :?  :?  Skal jeg så ståog klikke 6 ganger før han lægger sig?

Hehe synes det klikker lyder mye innviklet. Men man skal kanskje inn i det.. Kunne nemlig godt tænkte mig at prøve denne metode, siden der nu er så meget snak om det her inne. Og se om den virkelig er så bra  :)  

Noen som kan hjælpe mig igang?

Et godt råd er at øve sig på en anden person og også få denne til at øve sig på dig. Selvfølgelig når hunden ikke kan høre det. Jeg og min kæreste "klikkede" hinanden inden vi brugte det på hundene... Først var han hund og jeg bestemte mig for at han skulle snurre rundt... men man må ikke tale sammen (det kan man jo heller ikke med hunden) så jeg stod bare og havde bestemt at jeg ville få ham til at snurre rundt. Han står foran mig og kigger tilfældigt lidt til siden "klik" han blev helt forvirret og begyndte at spørge hvad det var han gjorde men jeg kiggede bare på ham og da han så tilfældigt kiggede til siden lidt efter fik han et nyt klik. Efter ganske få minutter fik jeg ham til at snurre rundt. Det gav en rigtig god forståelse for klikkeren at prøve det af på andre samt selv at prøve at være hunden, der skal få klikket frem. - Timing er alfa og omega.

OG det var virkelig sjovt! Vi havde det virkelig enormt morsomt!

Du må endelig skrive og fortælle hvordan det går hvis du prøver. Har du introduceret klikkeren for Rocky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam er ihvertfall no j**** tull, jeg fraråder DET på det sterkeste. Skjønner IKKE hvorfor Cavalier&Collie engang VURDERER å begynne med Nordenstam.

..bruker du klikker? Uansett treningsmetode, det blir for dumt å si at en annen treningsmetode er "j**** tull" !! La ferske hundeeiere bestemme selv, gi dem heller info nok til å kunne velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..bruker du klikker? Uansett treningsmetode, det blir for dumt å si at en annen treningsmetode er "j**** tull" !! La ferske hundeeiere bestemme selv, gi dem heller info nok til å kunne velge.

Prøvde å poengtere noe her. Har ikke jeg lov til å si det, når Vicky har lov til å rakke ned på klikkertrening? De som velger Nordenstam ser garantert ikke likt på hunder slik som klikkere/folk som bruker "pølsedressur". De mener jo at det er *flotters* å ta hunden, og at hundene faktisk prøver å "ta over huset".. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å poengtere noe her. Har ikke jeg lov til å si det, når Vicky har lov til å rakke ned på klikkertrening? De som velger Nordenstam ser garantert ikke likt på hunder slik som klikkere/folk som bruker "pølsedressur". De mener jo at det er *flotters* å ta hunden, og at hundene faktisk prøver å "ta over huset".. :roll:

Ehh.. De mener jo ikke at det er flott å ta hunden! Eller at de skal ta over huset.. De har en annen måte å oppdra hunden sin på enn feks. DEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky rakket veldig ned på klikkertrening i begynnelsen..

Hun sa det bare var tull og frarådet å begynne med dette.

Men ingen grunn til å gjøre det samme forde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...