Gå til innhold
Hundesonen.no

GÅR DET ANN!

Tini

Recommended Posts

Spørsmål!

Jeg lurte på en ting!

Min Tante, onkel og 3 barn har kjøpt seg Konge puddel valp.

De skal hente den på torsdag! :)

Jeg skal passe den 11 juni!

Oppdretter hadde sakt en ting jeg funderer VELDIG på!

Hun sa at den hels ikke skulle få hilse og være for mye med andre hunder når den var valp eller noe!!!!!!!!!!!!!

Valpen er ferdig vaksinert og alt!

Jeg mener da at dette er den viktigste tiden å sosialisere hunden på???

At oppdretter kan si noe slikt! :?

Detter er min mening da.. men helt korka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg så er dette helt bak mål.

Så lenge valpen er vaksinert, så ser jeg helst at den får så mye sosialisering med mennesker, hunder og andre slags dyr som mulig!

Eso treffer nye folk og masse hunder hver dag (er stort sett de 3-4 samme hundene han treffer på på tur, gjensynsgleden blir større og større for hver dag nå! :) )

Ellers får han hilse på kaninene mine hver dag også, bare positivt at han får utforske nye ting mener jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Sosialisering er utrolig viktig, spesielt for hannhunder tror jeg!

Men man bør kanskje være litt obs også, så ikke hunden får seg en støkk som sitter i for resten av livet.

Søsteren min sin hund er livredd små pudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vigtig ting at man sosialiserer valpene fra de er helt små. Så slipper man problemer med hunden senere hen. Som feks os, Rocky havde ikke mye sosialisering med hunde som liten, og er vanskelig og styre når han møter en hund idag. Ikke fordi han er sint, men alt for ivrig etter på kome hen til den andre hunden :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig...

Sef man skal jo være obs på at en andre hunden du møter er snill!

Det går jo ann å se ann den andre eieren og spørre om hunden er snill!

F eks Mico rører jo så vidt en flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål!

Jeg lurte på en ting!

Min Tante, onkel og 3 barn har kjøpt seg Konge puddel valp.

De skal hente den på torsdag! :)  

Jeg skal passe den 11 juni!

Oppdretter hadde sakt en ting jeg funderer VELDIG på!

Hun sa at den hels ikke skulle få hilse og være for mye med andre hunder når den var valp eller noe!!!!!!!!!!!!!

Dette er helt bak mål!!! Det er jo når de er valper det er viktig at du som eier tar de med over alt slik at de blir vandt med mye forskjellig.  På den måten får du en sikker og stødig voksen hund. Selv så driver jeg med valpesosialisering i klubben vår, og det er for valper mellom 8 uker og 4 mnd. Grunnen til det er at hundene i denne alderen ikke har noe tilbud fordi de er for unge. og på denne måten så viderefører man det som de allerede er vandt med fra valpekassen. Vi har også dager der vi reiser til nærmeste by og tar en dag i gågaten med valpene. Dette fordi de skal få nye impulser og venne seg til at mange forskjellige mennesker tar kontakt med dem.

Valpen er ferdig vaksinert og alt!

Jeg mener da at dette er den viktigste tiden å sosialisere hunden på???

At oppdretter kan si noe slikt! :?  

Detter er min mening da.. men helt korka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi hatt valp...Men kommer ikke dette litt an på? Tror man skal være litt forsiktig før man er ferdig med vaksineringen, og det tror jeg skjer i 12 uke!?! (noen forskjeller rundt om i landet har jeg hørt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi hatt valp...Men kommer ikke dette litt an på? Tror man skal være litt forsiktig før man er ferdig med vaksineringen, og det tror jeg skjer i 12 uke!?! (noen forskjeller rundt om i landet har jeg hørt!)

Det er ingen fare å ha valper i lag før de er fylt 12 uker. Det vanlige er at valpene har fått sin første vaksine ved ca 6 ukers alder. Når de skal ha vaksine nr 2 så er det en "levende" vaksine, og først da bør de bli holdt litt for seg selv i 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til en annen Stor puddel oppdretter å spurte henne om dette kunne være riktig!

Her er svaret:

Hei!

Jeg kan ikke forstå at en valp ikke skal være sammen med andre hunder...

Det er kjempe viktig at valpen sosialiserest både på fremmende folk, dyr og andre

hunder. Selfølgelig skal en være forsiktig med å la barn bruke valper og hunder

som leke, men hunder trenger masse erfaring i tidlig alder. Vi har jo mange

hunder, og da vil jo alltid valpene treffe voksne hunder som de kan leke med.

Puddel er som regel litt myk i gemyttet sammenlignet med feks. en dobberman, så

man må selvsagt se alle situasjoner litt ann.

Jeg har ingen forklaring på hvorfor oppdretteren har sagt dette. Er det en

erfaren oppdretter? Eller er det noen som har kull for første gang?

Elisabet Ryste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare å ha valper i lag før de er fylt 12 uker. Det vanlige er at valpene har fått sin første vaksine ved ca 6 ukers alder. Når de skal ha vaksine nr 2 så er det en "levende" vaksine, og først da bør de bli holdt litt for seg selv i 2 uker.

Ja det du sier mener jeg å ha hørt før.... :) Har liksom ikke gått helt inn siden vi ikke trengte å tenke på det!! :) Men takker for oppklaringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...