Gå til innhold
Hundesonen.no

GÅR DET ANN!


Tini

Recommended Posts

Spørsmål!

Jeg lurte på en ting!

Min Tante, onkel og 3 barn har kjøpt seg Konge puddel valp.

De skal hente den på torsdag! :)

Jeg skal passe den 11 juni!

Oppdretter hadde sakt en ting jeg funderer VELDIG på!

Hun sa at den hels ikke skulle få hilse og være for mye med andre hunder når den var valp eller noe!!!!!!!!!!!!!

Valpen er ferdig vaksinert og alt!

Jeg mener da at dette er den viktigste tiden å sosialisere hunden på???

At oppdretter kan si noe slikt! :?

Detter er min mening da.. men helt korka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg så er dette helt bak mål.

Så lenge valpen er vaksinert, så ser jeg helst at den får så mye sosialisering med mennesker, hunder og andre slags dyr som mulig!

Eso treffer nye folk og masse hunder hver dag (er stort sett de 3-4 samme hundene han treffer på på tur, gjensynsgleden blir større og større for hver dag nå! :) )

Ellers får han hilse på kaninene mine hver dag også, bare positivt at han får utforske nye ting mener jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Sosialisering er utrolig viktig, spesielt for hannhunder tror jeg!

Men man bør kanskje være litt obs også, så ikke hunden får seg en støkk som sitter i for resten av livet.

Søsteren min sin hund er livredd små pudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vigtig ting at man sosialiserer valpene fra de er helt små. Så slipper man problemer med hunden senere hen. Som feks os, Rocky havde ikke mye sosialisering med hunde som liten, og er vanskelig og styre når han møter en hund idag. Ikke fordi han er sint, men alt for ivrig etter på kome hen til den andre hunden :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig...

Sef man skal jo være obs på at en andre hunden du møter er snill!

Det går jo ann å se ann den andre eieren og spørre om hunden er snill!

F eks Mico rører jo så vidt en flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål!

Jeg lurte på en ting!

Min Tante, onkel og 3 barn har kjøpt seg Konge puddel valp.

De skal hente den på torsdag! :)  

Jeg skal passe den 11 juni!

Oppdretter hadde sakt en ting jeg funderer VELDIG på!

Hun sa at den hels ikke skulle få hilse og være for mye med andre hunder når den var valp eller noe!!!!!!!!!!!!!

Dette er helt bak mål!!! Det er jo når de er valper det er viktig at du som eier tar de med over alt slik at de blir vandt med mye forskjellig.  På den måten får du en sikker og stødig voksen hund. Selv så driver jeg med valpesosialisering i klubben vår, og det er for valper mellom 8 uker og 4 mnd. Grunnen til det er at hundene i denne alderen ikke har noe tilbud fordi de er for unge. og på denne måten så viderefører man det som de allerede er vandt med fra valpekassen. Vi har også dager der vi reiser til nærmeste by og tar en dag i gågaten med valpene. Dette fordi de skal få nye impulser og venne seg til at mange forskjellige mennesker tar kontakt med dem.

Valpen er ferdig vaksinert og alt!

Jeg mener da at dette er den viktigste tiden å sosialisere hunden på???

At oppdretter kan si noe slikt! :?  

Detter er min mening da.. men helt korka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi hatt valp...Men kommer ikke dette litt an på? Tror man skal være litt forsiktig før man er ferdig med vaksineringen, og det tror jeg skjer i 12 uke!?! (noen forskjeller rundt om i landet har jeg hørt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi hatt valp...Men kommer ikke dette litt an på? Tror man skal være litt forsiktig før man er ferdig med vaksineringen, og det tror jeg skjer i 12 uke!?! (noen forskjeller rundt om i landet har jeg hørt!)

Det er ingen fare å ha valper i lag før de er fylt 12 uker. Det vanlige er at valpene har fått sin første vaksine ved ca 6 ukers alder. Når de skal ha vaksine nr 2 så er det en "levende" vaksine, og først da bør de bli holdt litt for seg selv i 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til en annen Stor puddel oppdretter å spurte henne om dette kunne være riktig!

Her er svaret:

Hei!

Jeg kan ikke forstå at en valp ikke skal være sammen med andre hunder...

Det er kjempe viktig at valpen sosialiserest både på fremmende folk, dyr og andre

hunder. Selfølgelig skal en være forsiktig med å la barn bruke valper og hunder

som leke, men hunder trenger masse erfaring i tidlig alder. Vi har jo mange

hunder, og da vil jo alltid valpene treffe voksne hunder som de kan leke med.

Puddel er som regel litt myk i gemyttet sammenlignet med feks. en dobberman, så

man må selvsagt se alle situasjoner litt ann.

Jeg har ingen forklaring på hvorfor oppdretteren har sagt dette. Er det en

erfaren oppdretter? Eller er det noen som har kull for første gang?

Elisabet Ryste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare å ha valper i lag før de er fylt 12 uker. Det vanlige er at valpene har fått sin første vaksine ved ca 6 ukers alder. Når de skal ha vaksine nr 2 så er det en "levende" vaksine, og først da bør de bli holdt litt for seg selv i 2 uker.

Ja det du sier mener jeg å ha hørt før.... :) Har liksom ikke gått helt inn siden vi ikke trengte å tenke på det!! :) Men takker for oppklaringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...