Gå til innhold
Hundesonen.no

vasking av gulv

house of Gjerde

Recommended Posts

heisann alle :(

dette er vel ikke tatt opp før, men jeg lurer på hva slags vaskemidler dere bruker (mopp, microfiberklut, gulvtue, grønnsåpe ect)

saken er nemlig det at jeg får ikke helt bort poteflekkene, sølemerker og flekker etter vann og slikt, det blir små flekker igjen.

jeg har hittill brukt sånn microfibergulvtue. entusiastisk kjøpte jeg våtmopp og greier i går, men det går ikke bort....... <_<

så hvordan gjør dere det? hva bruker dere?

(hehe, poteflekkene kommer jo raskt tilbake igjen, så så viktig er det jo ikke, men jeg vil nyte noen minutter med helt rent gulv før det skjer :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et hus med svært nedslitte tregulv og jeg bruker grønnsåpe og skureklut. Man ser ikke stor forskjell, men det lukter godt og potemerkene blir iallfall borte. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forsøkt det meste, og gulvet blir ikke HELT rent. det er ennda flekker på det. ser nesten ut som om fettet har trukket ned i laminaten eller noe slikt.

jeg har aldri hatt dette problemet på noen av de andre gulvene jeg har vasket (bodd mange steder) så jeg syns dette er så rart!

dessuten er dette et gulv som ALT vises på, og det er ganske sjenerende <_< det er litt grovt dette gulvet, så kanskje det har vanskeligere for å bli rent....? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Jif mopp og bruker Ajax vaskemiddel! (Lukter godt, og så blir det rent! :( ) Der det er ekstra skittent tar jeg å drypper litt vann og lar stå mens jeg vasker noe annet først. Da skal skitten ha løst seg opp, og har den ikke det, så tar jeg foten min og "gnir" moppen på flekken. Vanskelig forklart sikkert... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke potemerker inne jeg? Det er kun i gangen jeg kunne fått det, men der har vi fliser og det er lett å tørke av dem med vann - så går alt bort. Om Tinka sine poter er våte eller møkkete når jeg kommer inn, tørker jeg bare av labbene hennes godt før jeg lar henne gå. Om hele hunden er våt tørker jeg henne godt så det blir minst mulig vann rundt omkring i huset.

For hårene som fester seg på veggene har vi en lyselilla mikrofiberklut fra Jordan som tar bort alt, både når den er våt og når den er tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Jif mopp og bruker Ajax vaskemiddel! (Lukter godt, og så blir det rent! :o ) Der det er ekstra skittent tar jeg å drypper litt vann og lar stå mens jeg vasker noe annet først. Da skal skitten ha løst seg opp, og har den ikke det, så tar jeg foten min og "gnir" moppen på flekken. Vanskelig forklart sikkert... :(

Syns jeg ser deg der og knikker med foten :( Men du er ikke alene om den metoden nei :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forsøkt det meste, og gulvet blir ikke HELT rent. det er ennda flekker på det. ser nesten ut som om fettet har trukket ned i laminaten eller noe slikt.

jeg har aldri hatt dette problemet på noen av de andre gulvene jeg har vasket (bodd mange steder) så jeg syns dette er så rart!

dessuten er dette et gulv som ALT vises på, og det er ganske sjenerende <_< det er litt grovt dette gulvet, så kanskje det har vanskeligere for å bli rent....? :(

Jeg hadde samme problem som deg, og ringte faktisk leverandør av laminaten for å høre hva de anbefalte.

Jeg brukte tidligere grønnsåpe, noe man IKKE skal bruke på laminat. Det jeg fikk beskjed om var å bruke Zalo, det løser opp fettet. Jeg gikk først over hele gulvet med rødsprit (en fordel at hunden ikke er hjemme) Jeg helte rødsprit på en sprute flaske og sprutet det utover gulvet (lite område av gangen, da det "fordamper") og lå på alle fire og gnukket med en klut. Gulvet blir da ganske matt, men når jeg da gikk over etterpå med Zalo ble gulvet blankt og fint igjen.

Jeg går ofte over gulvet med disse engangs våtmoppene, men tar ett røsk med skikkelig gulvvask med Zalo en gang i uka (vel??? kanskje ikke så ofte, men... :( )

Funker bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly: ja jeg har nesten lyst til å ringe leverandøren av laminaten, så ille er det. har aldri vært borti at gulvet ikke blir rent!

men jeg skal forsøke tipset ditt!! jeg fikk jo nettopp vite at man ikke skal bruke grønnsåpe..og det har jeg ikke visst. man skal visst bare bruke syntetiske vaskemidler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk grønnsåpe. Det finnes ingen underlag som bør vaskes med grønnsåpe..Grønnsåpe er tidenes reklamejuks og hele Norge gikk på :rolleyes: .Du ødlegger gulvene og det blir ikke rent.Jeg selger b.l.a fliser og tilmed på porcelenato fliser er det ikke anbefalt å buke grønnsåpe pga fettet og syrene. På naturstein, laminat og tregulv etc vireker det ikke bare mot sin hensikt, men gulvet blir faktisk ødelagt av det. Hvis du absolutt MÅ bruke såpe i vannet så bruk Zalo i det minste.Ellers er et godt tips og vaske gulvene med varmt vann og heller ha en skål med grønnsåpe stående hvis du på død og liv må ha det til å lukte "rent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk grønnsåpe. Det finnes ingen underlag som bør vaskes med grønnsåpe..Grønnsåpe er tidenes reklamejuks og hele Norge gikk på :rolleyes: .Du ødlegger gulvene og det blir ikke rent.Jeg selger b.l.a fliser og tilmed på porcelenato fliser er det ikke anbefalt å buke grønnsåpe pga fettet og syrene. På naturstein, laminat og tregulv etc vireker det ikke bare mot sin hensikt, men gulvet blir faktisk ødelagt av det. Hvis du absolutt MÅ bruke såpe i vannet så bruk Zalo i det minste.Ellers er et godt tips og vaske gulvene med varmt vann og heller ha en skål med grønnsåpe stående hvis du på død og liv må ha det til å lukte "rent".

Nå har jeg verken laminat eller parkett da :( Så jeg bruker grønnsåpe da, men når vi skal legge laminat i sommer så skal jeg vurdere å slutte med dette :( Jeg bryr meg ikke om hva reklamen sier jeg da bare jeg får god lukt i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg verken laminat eller parkett da :o Så jeg bruker grønnsåpe da, men når vi skal legge laminat i sommer så skal jeg vurdere å slutte med dette :( Jeg bryr meg ikke om hva reklamen sier jeg da bare jeg får god lukt i huset!

Bryr meg ikke om reklame jeg heller, og jeg har laminat på kjøkkengulvet. Og jeg fortsetter med grønnsåpe.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker med jif våtmopp med ajax eller noe annet. Synes det er enklere og bedre enn med klut og stang med klype. Noen som har tips til hva man kan gjøre når våtmoppen har mistet borrelåseffekten?

Sliter litt med løpetidsflekkene. Ikke alle flekkene jeg har sett og fått bort mens de var ferske, så de gamle flekkene går jeg over med bomull og varmtvann først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker langkost, med vanelig gulvklut, varmt vann med grønnsåpe. går først over med gulvkluteten og veter gulvet litt. Så tar vi av kluten og skraper gulvet med den gummisaken på langkosten, utrolig hvor mye dritt man for bort. Denne måten vi for bort potesporene. tar opp dritten som vi skraper opp med papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :angry: Folk må jo gjøre hva de vil, men det er ingen faglig tvil om at med grønnsåpe så blir gulvet hverken rent eller pent etter en stund.Vi hadde faktisk en diskusjon om det på jobb her om dagen, en av mine kolleger har lang fartsid som gulvsliper og parkettselger, og konklusjonen ble vel at å ta grønnsåpen vekk fra den norske husmoren er som å ta livsløgnen fra henne (for de som har lest Ibsen). Så selv om alle fagfolk og alle uavhengige undersøkelser sier at grønnsåpe er ikke bare fy- fy for de fleste matrialer men også til tider uhygenisk så insisterer altså Fru Ola Norman at ingenting gjør hennes gulver så rene og pene som grønnsåpen til Frøken Middlefart. :wub: Jeg har ikke tall på hvor mange bestyrtede husmødre jeg har mått forklare at grunnen til de pene skiferflisene hennes har blitt så stygge og matte er fordi hun vasker de med grønnsåpe..Det værste er at mange av de bare avfetter og impregnerer skiferen på nytt før de fortsetter å vaske den med grønnsåpe :rolleyes:

Samme det:god butikk for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mangen fagfolk som bruker grønnsåpe da ingen tvil om det nei :angry: Jeg bryr meg ikke om hva andre sier da, gjør det som jeg syns passer her! jeg velger hverfall grønnsåpe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :) Folk må jo gjøre hva de vil, men det er ingen faglig tvil om at med grønnsåpe så blir gulvet hverken rent eller pent etter en stund.Vi hadde faktisk en diskusjon om det på jobb her om dagen, en av mine kolleger har lang fartsid som gulvsliper og parkettselger, og konklusjonen ble vel at å ta grønnsåpen vekk fra den norske husmoren er som å ta livsløgnen fra henne (for de som har lest Ibsen). Så selv om alle fagfolk og alle uavhengige undersøkelser sier at grønnsåpe er ikke bare fy- fy for de fleste matrialer men også til tider uhygenisk så insisterer altså Fru Ola Norman at ingenting gjør hennes gulver så rene og pene som grønnsåpen til Frøken Middlefart. :angry: Jeg har ikke tall på hvor mange bestyrtede husmødre jeg har mått forklare at grunnen til de pene skiferflisene hennes har blitt så stygge og matte er fordi hun vasker de med grønnsåpe..Det værste er at mange av de bare avfetter og impregnerer skiferen på nytt før de fortsetter å vaske den med grønnsåpe :rolleyes:

Samme det:god butikk for oss :wub:

Jaja, ikke har jeg skifergulv, og ikke tror jeg at jeg noen gang får det heller... :) Jeg har gulvbelegg og så lenge det finnes bonevoks så fortsetter jeg nok å bruke den gode gamle grønnsåpen til frøken Middelfart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, ikke har jeg skifergulv, og ikke tror jeg at jeg noen gang får det heller... :wub: Jeg har gulvbelegg og så lenge det finnes bonevoks så fortsetter jeg nok å bruke den gode gamle grønnsåpen til frøken Middelfart... :)

Jepp :angry: Du og resten av landet :) Men det lukter renest da..det skal jeg medgi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...