Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodsporprøve

Mini

Recommended Posts

Noen som har vært på det?

Jeg og Mini skal på vår første blodsporprøve på lørdag og jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer..Fikk papirene i dag og det sto noe om trekking av spor og der sto ikke noe oppmøtested??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at dere skal stille på prøve :P ! Jeg regner med at det med treningen er kjent og at dere har forberedt dere, så det hopper jeg over.

Sporet er ca. 600 m, mellom 12-24 t gammelt og lagt med 3 dl blod. 4 vinkler, hvorav 2 av dem med blodopphold på 10 m. Sporstart, sårleie og sporslutt er markert med ekstra blod. Dommeren vurderer både hund og fører.

Det finnes terminfestede og beveglige blodsporprøver. Jeg har selv bare vært på 2 beveglige prøver. Forskjellen er at på førstnevnte er det en fastsatt dato med påmelding. Og det kan være ganske mange hunder som stiller; derfor loddtrekningen. Så er du riktig uheldig må du vente hele dagen før det blir deres tur :P Så et godt råd er: ta med deg varme klær, mat og drikke og massevis av tålmodighet :icon_redface:

Her kan du lese om reglementet for prøvene:

Blod- og fersksporprøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at dere skal stille på prøve :P ! Jeg regner med at det med treningen er kjent og at dere har forberedt dere, så det hopper jeg over.

Sporet er ca. 600 m, mellom 12-24 t gammelt og lagt med 3 dl blod. 4 vinkler, hvorav 2 av dem med blodopphold på 10 m. Sporstart, sårleie og sporslutt er markert med ekstra blod. Dommeren vurderer både hund og fører.

Det finnes terminfestede og beveglige blodsporprøver. Jeg har selv bare vært på 2 beveglige prøver. Forskjellen er at på førstnevnte er det en fastsatt dato med påmelding. Og det kan være ganske mange hunder som stiller; derfor loddtrekningen. Så er du riktig uheldig må du vente hele dagen før det blir deres tur :P Så et godt råd er: ta med deg varme klær, mat og drikke og massevis av tålmodighet :icon_redface:

Her kan du lese om reglementet for prøvene:

Blod- og fersksporprøver

Takk for svar!Jada,vi har forberedt oss godt,Mini har gått blodspor siden han var valp,men er først nå jeg har klart å samle nok mot til å melde oss på...hehe...Er terminfestet prøve vi skal på ja..Men at det ikke står oppmøtested??er ikke det rart?må ringe å høre hvor vi skal møte opp da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det synes jeg hørtes rart ut ja... er jo liksom litt greit å vite hvor man skal være :P Ta en telefon du og hør!

Jeg har gått 2 bevegelige prøver med Amigo og har brukt opp "kvoten" så det neste som står på programmet vårt er terminfestede. Er mye på farten framover så det blir vel en stund til før vi får hoppa i det.

Knallartig å høre om en pomme som sporhund - du må fortelle hvordan det går med dere!! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det synes jeg hørtes rart ut ja... er jo liksom litt greit å vite hvor man skal være :o Ta en telefon du og hør!

Jeg har gått 2 bevegelige prøver med Amigo og har brukt opp "kvoten" så det neste som står på programmet vårt er terminfestede. Er mye på farten framover så det blir vel en stund til før vi får hoppa i det.

Knallartig å høre om en pomme som sporhund - du må fortelle hvordan det går med dere! :(

Ja,får ta en telefon å høre :(

Det er nok ikke mange pommer her i landet som har startet på blodsporprøve,hvis det i det hele tatt er noen..så håper Mini kan få vist at pommen også kan :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt sikker på at Mini vil bevise :angry: Skal krysse fingrene for dere - lykke til!

Et godt råd: Stol på hunden din! Gå sporet på akkurat samme måte som du pleier. Tenk deg at dette bare er en vanlig treningsøkt. Glem dommeren som går bak deg. OG HA DET GØY!! :wub:

Du må legge inn fyldig rapport om hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende!

Gleder meg til å høre resultatet :angry:

Jaktlykke: kunne du tenkte deg å sette opp en treningsplan for en nybegynner? Vi har jo prøvd oss på spor to ganger men hadde vært kjekt å høre hvordan en går frem. Viss dette er noe vi får til så vil jeg og stille på konkuranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg kan komme med et par forslag! Ellers er det fantasien som setter begrensninger for hvordan dere skal trene videre!

Først av alt: tren inn ett og ett moment om gangen. Det er viktig slik at hunden ikke får flere ukjente oppgaver på en gang som den ikke klarer å løse. Og du skal jo ikke hjelpe til heller...

Legg sporet i medvind slik at hundens nese tvinges ned i bakken (overværssøk kan gjøre hunden slurvete og ta snarveier).

Bruk samme mengde blod (3 dl) uansett om du er nybegynner og legger spor på 50 m eller erfaren og går spor på 1 km. Dette er en treningssak for hunden - den trenger bare ett molekyl for å vite hva den skal snuse etter.

Moment i blodspor er f.eks:

Liggetid

Lengde på sporet

Vinkler

Avhopp

Ulike underlag/værforhold

Tider på døgnet

Jeg ville startet med ett rett fram spor på - si 50-100 m - med rikelig med blod. Liggetid 1-2 time. Går det greit, så øker du liggetida til f.eks 4 timer neste gang osv.

Når hunden behersker lang liggetid så spiller sporlengden mindre rolle; den går så lenge det er spor. Varier lengden fra kort til lang slik at hunden ikke venner seg til at "etter 400 m skjer det ingenting mer".

Legg deretter inn f.eks en vinkel - 90 grader uten blodopphold. En annen gang kan du lage et rett fram spor med avhopp (uten blod) på 4-5 m og se om hunden klarer det. Slike avhopp er ment å trene hunden i å "jobbe på tap" - altså finne ut av hvor søren ble det av nå da?? Det er en kjempeviktig øvelse. Du kan - når hunden behersker det - øke det blodoppholdet gradvis til det blir 10 m til slutt.

Dersom du trener og du ser at hunden ikke får det til, så kan det være at du har vært for ivrig i fremgangen og da bør du neste gang gå tilbake til noe enklere. Hunden skal lykkes hele veien - og den skal få sjansen til å jobbe mest mulig selvstendig. Du skal ikke hjelpe hunden - for i virkelighetens ettersøk så er det ingen å spørre om hjelp :P Du får også en tryggere hund som stoler på seg selv dersom du hjelper minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt sikker på at Mini vil bevise :P Skal krysse fingrene for dere - lykke til!

Et godt råd: Stol på hunden din! Gå sporet på akkurat samme måte som du pleier. Tenk deg at dette bare er en vanlig treningsøkt. Glem dommeren som går bak deg. OG HA DET GØY! :P

Du må legge inn fyldig rapport om hvordan det gikk!

Takk for lykkeønskninger! :P Ja,vi tar det som trening,har ingen høye forhåpninger..Det viktigste er at Mini synes det er gøy :P

Mini er best på å gå ganske gamle spor han..ferske spor på et par timer sliter han med..men når de er 12-14 timer,da går det helt fint...Bra at prøvesporene er 12-24 timer gamle da..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på blodsporprøve og det gikk,tja hva skal jeg si..mindre bra..hehe..Han startet veldig bra,den første vinkelen gikk veldig bra,men så kom problemet,på den andre vinkelen var det blodavhopp og det gikk han seg av og fant aldri igjen sporet..men,men..dommeren sa han var en lovende sporhund da,så nå er det bare å trene mer og håpe på bedre lykke neste gang :P Var ihvertfall kjekt på blodsporprøve :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke gikk så bra denne gangen, er det baare å trene, så går det bra neste gang dere prøver :P Trur nok du fikk bevist at pom`en ikke bare er selskapshund nå ja! Bare det å komme så langt at man kan starte en slik konkuranse er jo stort :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke gikk så bra denne gangen, er det baare å trene, så går det bra neste gang dere prøver :P Trur nok du fikk bevist at pom`en ikke bare er selskapshund nå ja! Bare det å komme så langt at man kan starte en slik konkuranse er jo stort :P :P

Ja,det var mange som var ganske imponerte da de så Mini gå spor i dag ;) Mange som tror at fordi de er små så kan ikke de bruke luktesansen sin på lik linje med større raser...Det kom jo en mann bort til meg i dag å sa:"den der har nå vel ikke luktesans?"..hehe,hva skal man svare på sånt da?Bare lo jeg å sa vent å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt som skjer det Mini - poenget er at du ikke må gi opp! Uka før jeg fikk eldstehunden min godkjent så virket det som om den ikke hadde den fjerneste ANELSE om hva sporing gikk ut på :D så jeg tenkte at dette går til dikkens dø lux...

Hunder har gode og dårlige dager presis som oss - så stå på og meld deg på en ny prøve! Nå har du erfart hvordan en slik prøve er lagt opp, så det er jo bra å ta med seg til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt som skjer det Mini - poenget er at du ikke må gi opp! Uka før jeg fikk eldstehunden min godkjent så virket det som om den ikke hadde den fjerneste ANELSE om hva sporing gikk ut på ;) så jeg tenkte at dette går til dikkens dø lux...

Hunder har gode og dårlige dager presis som oss - så stå på og meld deg på en ny prøve! Nå har du erfart hvordan en slik prøve er lagt opp, så det er jo bra å ta med seg til neste gang!

Neida,vi gir absolutt ikke opp!Synes Mini var flink jeg,men han virket ukonsentrert på lørdag,det var veldig varmt og han tåler ikke varme særlig bra...Nå skal vi trene masse frem til august og da skal i prøve oss igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Drar fram denne gamle tråden jeg.. Selve sporet er greit synes jeg, men synes jeg har fått lite forståelse om hva som skjer før og etter sporet. Møter man opp med hunden og går sporet? Eller sjekker dommeren tenner o.l.?

Taes en hund ut av gangen?

Fortell fortell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en terminfesta prøve så møter alle sammen opp på et gitt sted. Der vil hundene bli scannet og du viser fram vaksinasjonspapirene. Deretter er det tid for å trekke spor og dommer - noen ganger (dersom det er svært mange ekvipasjer) kan dette være gjort på forhånd.

Dersom det er 3 dommere og 20 ekvipasjer så vil det si at det kan bli mange timer å vente. Hver dommer har da rundt 7 hunder hver og dersom du er sistemann ut i den pulja kan du regne med 3-4 timers venting... så stol og niste kan være lurt å ha med seg :o

Under trekkingen av sporene så vil også sporleggerne presenteres - ta kontakt med din sporlegger etterpå slik at du vet når det er deres tur til å dra ut i skogen. For som regel må du kjøre et stykke for å komme til ditt sporområde.

Når dere er kommet så langt at det er deres tur ut i skogen så har du full anledning til å spørre dommeren om forskjellige praktiske ting FØR dere starter. Som f.eks om du har lov til å slippe lina dersom dere havner i et krattområde (ikke alle godtar det ser du). Når dere først er kommet i gang så kan du saktens spørre men du får ikke svar... i sporet er det du og hunden som jobber og du skal ikke bry deg om dommeren og sporleggeren som går et stykke bak deg.

Dersom du finner blod i sporet eller hunden markerer sårleiet så er det bare positivt om du peker på det og gjør dommeren oppmerksom på dine funn. Det viser at du og hunden har kontroll.

Når dere er kommet til sporslutt så kobler du hunden igjen og noen dommere gir en liten tilbakemelding på hvordan det har gått. Dersom du IKKE kommer til sporslutt så er det automatisk 0.

Når dere er ferdige så er det bare å gå tilbake til samlingsstedet og vente på at alle ekvipasjene skal bli ferdige og dommerne har skrevet sine kritikker og diskutert seg imellom om hvem som skal komme på 1, 2 og 3 plass.

Dommerne begynner å lese opp sine kritikker i rekkefølge; hver dommer tar nullene først. Deretter kommer alle som har fått 3 premie og så videre. Jo lengre tid det tar før ditt navn leses opp jo høyere opp på premielista havner du. Er alle med 2 premie lest opp så vet du automatisk at du har fått en 1 premie :icon_cry: Når det gjelder 1 premiene så blir også de rangert. Noen kan få HP eller hederspremie. Det er en gest som dommeren kan velge å gi til en som har gått et utmerket spor og som har hatt "det lille ekstra". Det kan variere stort fra dommer til dommer - hos noen dommere er HP-ene på salg og hos andre skal det uhyre mye til for å få en HP. Helt klart kjekkest å få en HP fra sistnevnte dommer :lol:

Som du ser kan det ta tid både før selve prøven og ikke minst etterpå. Det gjelder å sette av hele dagen til dette og la hunden hvile seg gjerne i bilen. Ingen vits med utslitt hund før du skal ut i skogen og jobbe...

Dette gjelder altså terminfesta prøver med mange deltakere. En bevegelig prøve har gjerne langt færre deltakere og dermed går det mindre tid.

Håper dette gav litt svar på ditt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og utfyllende svar! :whistle:

Da er det bare å manne seg opp og kanskje melde seg opp til blodsporprøve.. Blir i Augusten, har masse å trene på enda, spesielt med tanke på lengden og at det skal ligge en stund. :ahappy:

Gleder og gruer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...