Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodsporprøve


Mini

Recommended Posts

Noen som har vært på det?

Jeg og Mini skal på vår første blodsporprøve på lørdag og jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer..Fikk papirene i dag og det sto noe om trekking av spor og der sto ikke noe oppmøtested??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at dere skal stille på prøve :P ! Jeg regner med at det med treningen er kjent og at dere har forberedt dere, så det hopper jeg over.

Sporet er ca. 600 m, mellom 12-24 t gammelt og lagt med 3 dl blod. 4 vinkler, hvorav 2 av dem med blodopphold på 10 m. Sporstart, sårleie og sporslutt er markert med ekstra blod. Dommeren vurderer både hund og fører.

Det finnes terminfestede og beveglige blodsporprøver. Jeg har selv bare vært på 2 beveglige prøver. Forskjellen er at på førstnevnte er det en fastsatt dato med påmelding. Og det kan være ganske mange hunder som stiller; derfor loddtrekningen. Så er du riktig uheldig må du vente hele dagen før det blir deres tur :P Så et godt råd er: ta med deg varme klær, mat og drikke og massevis av tålmodighet :icon_redface:

Her kan du lese om reglementet for prøvene:

Blod- og fersksporprøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at dere skal stille på prøve :P ! Jeg regner med at det med treningen er kjent og at dere har forberedt dere, så det hopper jeg over.

Sporet er ca. 600 m, mellom 12-24 t gammelt og lagt med 3 dl blod. 4 vinkler, hvorav 2 av dem med blodopphold på 10 m. Sporstart, sårleie og sporslutt er markert med ekstra blod. Dommeren vurderer både hund og fører.

Det finnes terminfestede og beveglige blodsporprøver. Jeg har selv bare vært på 2 beveglige prøver. Forskjellen er at på førstnevnte er det en fastsatt dato med påmelding. Og det kan være ganske mange hunder som stiller; derfor loddtrekningen. Så er du riktig uheldig må du vente hele dagen før det blir deres tur :P Så et godt råd er: ta med deg varme klær, mat og drikke og massevis av tålmodighet :icon_redface:

Her kan du lese om reglementet for prøvene:

Blod- og fersksporprøver

Takk for svar!Jada,vi har forberedt oss godt,Mini har gått blodspor siden han var valp,men er først nå jeg har klart å samle nok mot til å melde oss på...hehe...Er terminfestet prøve vi skal på ja..Men at det ikke står oppmøtested??er ikke det rart?må ringe å høre hvor vi skal møte opp da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det synes jeg hørtes rart ut ja... er jo liksom litt greit å vite hvor man skal være :P Ta en telefon du og hør!

Jeg har gått 2 bevegelige prøver med Amigo og har brukt opp "kvoten" så det neste som står på programmet vårt er terminfestede. Er mye på farten framover så det blir vel en stund til før vi får hoppa i det.

Knallartig å høre om en pomme som sporhund - du må fortelle hvordan det går med dere!! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det synes jeg hørtes rart ut ja... er jo liksom litt greit å vite hvor man skal være :o Ta en telefon du og hør!

Jeg har gått 2 bevegelige prøver med Amigo og har brukt opp "kvoten" så det neste som står på programmet vårt er terminfestede. Er mye på farten framover så det blir vel en stund til før vi får hoppa i det.

Knallartig å høre om en pomme som sporhund - du må fortelle hvordan det går med dere! :(

Ja,får ta en telefon å høre :(

Det er nok ikke mange pommer her i landet som har startet på blodsporprøve,hvis det i det hele tatt er noen..så håper Mini kan få vist at pommen også kan :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt sikker på at Mini vil bevise :angry: Skal krysse fingrene for dere - lykke til!

Et godt råd: Stol på hunden din! Gå sporet på akkurat samme måte som du pleier. Tenk deg at dette bare er en vanlig treningsøkt. Glem dommeren som går bak deg. OG HA DET GØY!! :wub:

Du må legge inn fyldig rapport om hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende!

Gleder meg til å høre resultatet :angry:

Jaktlykke: kunne du tenkte deg å sette opp en treningsplan for en nybegynner? Vi har jo prøvd oss på spor to ganger men hadde vært kjekt å høre hvordan en går frem. Viss dette er noe vi får til så vil jeg og stille på konkuranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg kan komme med et par forslag! Ellers er det fantasien som setter begrensninger for hvordan dere skal trene videre!

Først av alt: tren inn ett og ett moment om gangen. Det er viktig slik at hunden ikke får flere ukjente oppgaver på en gang som den ikke klarer å løse. Og du skal jo ikke hjelpe til heller...

Legg sporet i medvind slik at hundens nese tvinges ned i bakken (overværssøk kan gjøre hunden slurvete og ta snarveier).

Bruk samme mengde blod (3 dl) uansett om du er nybegynner og legger spor på 50 m eller erfaren og går spor på 1 km. Dette er en treningssak for hunden - den trenger bare ett molekyl for å vite hva den skal snuse etter.

Moment i blodspor er f.eks:

Liggetid

Lengde på sporet

Vinkler

Avhopp

Ulike underlag/værforhold

Tider på døgnet

Jeg ville startet med ett rett fram spor på - si 50-100 m - med rikelig med blod. Liggetid 1-2 time. Går det greit, så øker du liggetida til f.eks 4 timer neste gang osv.

Når hunden behersker lang liggetid så spiller sporlengden mindre rolle; den går så lenge det er spor. Varier lengden fra kort til lang slik at hunden ikke venner seg til at "etter 400 m skjer det ingenting mer".

Legg deretter inn f.eks en vinkel - 90 grader uten blodopphold. En annen gang kan du lage et rett fram spor med avhopp (uten blod) på 4-5 m og se om hunden klarer det. Slike avhopp er ment å trene hunden i å "jobbe på tap" - altså finne ut av hvor søren ble det av nå da?? Det er en kjempeviktig øvelse. Du kan - når hunden behersker det - øke det blodoppholdet gradvis til det blir 10 m til slutt.

Dersom du trener og du ser at hunden ikke får det til, så kan det være at du har vært for ivrig i fremgangen og da bør du neste gang gå tilbake til noe enklere. Hunden skal lykkes hele veien - og den skal få sjansen til å jobbe mest mulig selvstendig. Du skal ikke hjelpe hunden - for i virkelighetens ettersøk så er det ingen å spørre om hjelp :P Du får også en tryggere hund som stoler på seg selv dersom du hjelper minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt sikker på at Mini vil bevise :P Skal krysse fingrene for dere - lykke til!

Et godt råd: Stol på hunden din! Gå sporet på akkurat samme måte som du pleier. Tenk deg at dette bare er en vanlig treningsøkt. Glem dommeren som går bak deg. OG HA DET GØY! :P

Du må legge inn fyldig rapport om hvordan det gikk!

Takk for lykkeønskninger! :P Ja,vi tar det som trening,har ingen høye forhåpninger..Det viktigste er at Mini synes det er gøy :P

Mini er best på å gå ganske gamle spor han..ferske spor på et par timer sliter han med..men når de er 12-14 timer,da går det helt fint...Bra at prøvesporene er 12-24 timer gamle da..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på blodsporprøve og det gikk,tja hva skal jeg si..mindre bra..hehe..Han startet veldig bra,den første vinkelen gikk veldig bra,men så kom problemet,på den andre vinkelen var det blodavhopp og det gikk han seg av og fant aldri igjen sporet..men,men..dommeren sa han var en lovende sporhund da,så nå er det bare å trene mer og håpe på bedre lykke neste gang :P Var ihvertfall kjekt på blodsporprøve :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke gikk så bra denne gangen, er det baare å trene, så går det bra neste gang dere prøver :P Trur nok du fikk bevist at pom`en ikke bare er selskapshund nå ja! Bare det å komme så langt at man kan starte en slik konkuranse er jo stort :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke gikk så bra denne gangen, er det baare å trene, så går det bra neste gang dere prøver :P Trur nok du fikk bevist at pom`en ikke bare er selskapshund nå ja! Bare det å komme så langt at man kan starte en slik konkuranse er jo stort :P :P

Ja,det var mange som var ganske imponerte da de så Mini gå spor i dag ;) Mange som tror at fordi de er små så kan ikke de bruke luktesansen sin på lik linje med større raser...Det kom jo en mann bort til meg i dag å sa:"den der har nå vel ikke luktesans?"..hehe,hva skal man svare på sånt da?Bare lo jeg å sa vent å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt som skjer det Mini - poenget er at du ikke må gi opp! Uka før jeg fikk eldstehunden min godkjent så virket det som om den ikke hadde den fjerneste ANELSE om hva sporing gikk ut på :D så jeg tenkte at dette går til dikkens dø lux...

Hunder har gode og dårlige dager presis som oss - så stå på og meld deg på en ny prøve! Nå har du erfart hvordan en slik prøve er lagt opp, så det er jo bra å ta med seg til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt som skjer det Mini - poenget er at du ikke må gi opp! Uka før jeg fikk eldstehunden min godkjent så virket det som om den ikke hadde den fjerneste ANELSE om hva sporing gikk ut på ;) så jeg tenkte at dette går til dikkens dø lux...

Hunder har gode og dårlige dager presis som oss - så stå på og meld deg på en ny prøve! Nå har du erfart hvordan en slik prøve er lagt opp, så det er jo bra å ta med seg til neste gang!

Neida,vi gir absolutt ikke opp!Synes Mini var flink jeg,men han virket ukonsentrert på lørdag,det var veldig varmt og han tåler ikke varme særlig bra...Nå skal vi trene masse frem til august og da skal i prøve oss igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Drar fram denne gamle tråden jeg.. Selve sporet er greit synes jeg, men synes jeg har fått lite forståelse om hva som skjer før og etter sporet. Møter man opp med hunden og går sporet? Eller sjekker dommeren tenner o.l.?

Taes en hund ut av gangen?

Fortell fortell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en terminfesta prøve så møter alle sammen opp på et gitt sted. Der vil hundene bli scannet og du viser fram vaksinasjonspapirene. Deretter er det tid for å trekke spor og dommer - noen ganger (dersom det er svært mange ekvipasjer) kan dette være gjort på forhånd.

Dersom det er 3 dommere og 20 ekvipasjer så vil det si at det kan bli mange timer å vente. Hver dommer har da rundt 7 hunder hver og dersom du er sistemann ut i den pulja kan du regne med 3-4 timers venting... så stol og niste kan være lurt å ha med seg :o

Under trekkingen av sporene så vil også sporleggerne presenteres - ta kontakt med din sporlegger etterpå slik at du vet når det er deres tur til å dra ut i skogen. For som regel må du kjøre et stykke for å komme til ditt sporområde.

Når dere er kommet så langt at det er deres tur ut i skogen så har du full anledning til å spørre dommeren om forskjellige praktiske ting FØR dere starter. Som f.eks om du har lov til å slippe lina dersom dere havner i et krattområde (ikke alle godtar det ser du). Når dere først er kommet i gang så kan du saktens spørre men du får ikke svar... i sporet er det du og hunden som jobber og du skal ikke bry deg om dommeren og sporleggeren som går et stykke bak deg.

Dersom du finner blod i sporet eller hunden markerer sårleiet så er det bare positivt om du peker på det og gjør dommeren oppmerksom på dine funn. Det viser at du og hunden har kontroll.

Når dere er kommet til sporslutt så kobler du hunden igjen og noen dommere gir en liten tilbakemelding på hvordan det har gått. Dersom du IKKE kommer til sporslutt så er det automatisk 0.

Når dere er ferdige så er det bare å gå tilbake til samlingsstedet og vente på at alle ekvipasjene skal bli ferdige og dommerne har skrevet sine kritikker og diskutert seg imellom om hvem som skal komme på 1, 2 og 3 plass.

Dommerne begynner å lese opp sine kritikker i rekkefølge; hver dommer tar nullene først. Deretter kommer alle som har fått 3 premie og så videre. Jo lengre tid det tar før ditt navn leses opp jo høyere opp på premielista havner du. Er alle med 2 premie lest opp så vet du automatisk at du har fått en 1 premie :icon_cry: Når det gjelder 1 premiene så blir også de rangert. Noen kan få HP eller hederspremie. Det er en gest som dommeren kan velge å gi til en som har gått et utmerket spor og som har hatt "det lille ekstra". Det kan variere stort fra dommer til dommer - hos noen dommere er HP-ene på salg og hos andre skal det uhyre mye til for å få en HP. Helt klart kjekkest å få en HP fra sistnevnte dommer :lol:

Som du ser kan det ta tid både før selve prøven og ikke minst etterpå. Det gjelder å sette av hele dagen til dette og la hunden hvile seg gjerne i bilen. Ingen vits med utslitt hund før du skal ut i skogen og jobbe...

Dette gjelder altså terminfesta prøver med mange deltakere. En bevegelig prøve har gjerne langt færre deltakere og dermed går det mindre tid.

Håper dette gav litt svar på ditt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og utfyllende svar! :whistle:

Da er det bare å manne seg opp og kanskje melde seg opp til blodsporprøve.. Blir i Augusten, har masse å trene på enda, spesielt med tanke på lengden og at det skal ligge en stund. :ahappy:

Gleder og gruer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...