Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaske overmadrass til dobbeltseng

Vala

Recommended Posts

Altså, Sofus hadde et lite uhell i sengen min (grøss) idag. Og jeg lurer fælt på om det er mulig at det finnes vaskerier som kan vaske en overmadrass til en dobbeltseng, eller om jeg må bosse hele saken?

Noen lure ideer??? Ganske kjipt igrunnen, jeg fikk den til bursdagen min, og det er akkurat en mnd siden... Skjebnen vil vel ikke at jeg skal ha det behagelig i sengen nei... Og inatt blir det gjestesengen... hrmphf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, finurlig...

vi leverte overmadrassen på renseriet, de tok betalt i dyre dommer...

trekket på madrassen krympet..

vaskeriet nektet noe som helst siden de hadde vasket/renset etter spesifikasjonene...

skeidar tok på seg saken og bestilte oss en ny overmadrass på garantien...

poenget, det er stor sjanse for at trekket krymper selv på renseri... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, finurlig...

vi leverte overmadrassen på renseriet, de tok betalt i dyre dommer...

trekket på madrassen krympet..

vaskeriet nektet noe som helst siden de hadde vasket/renset etter spesifikasjonene...

skeidar tok på seg saken og bestilte oss en ny overmadrass på garantien...

poenget, det er stor sjanse for at trekket krymper selv på renseri... :D

Hehe, det poenget der vet jeg faktisk om. Bare som en info, så kan alt krympe på rens fordi det er ikke "tørr-rens" men "våt-rens", med det mener jeg at det legges i en væske når det går i maskinen, og dermed så er det mer eller mindre like utsatt for krymping som ved vasking.

Hmmm, pokker også, kanskje jeg rett og slett må kjøpe ny overmadrass??? Arrrrrrrgh, gutten som aldri har gjort noe galt (bortsett fra å ødelegge lakener da...) i sengen før, og nå, rett over året så bare slipper han femti liter rett ned... hrmpfh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du leverer inn bare madrassen og vasker trekket selv?

Og angående trekket vårt som krympet så sto det på lappen at det kunne vaskes på opp til 40 grader, så jeg syns det var litt rart at det krympet. Men så har ikke jeg peiling på slikt heller hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tjukk er overmadrassen? Jeg ville prøvd å vaske hele greia selv, i badekar eller utendørs. Madrassen: Tøm på en bøtte med såpevann, klem eller vri og spyl bort såpen. La den evt henge på snora ute i regnvær... Se på lappen på trekket og vask deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til alle sammen ;-) Ja, jeg innså igår kveld at det bare var til å kaste seg over "udyret" (les:madrassen) og putte det i badekaret. Trekket er gått i vaskemaskinen. Bare tanken på å få udyret inn igjen i bilen min, orket jeg ikke tanken på-så det ble "hjemme" metoden. Men siden jeg er litt fin på det, så er det enda ikke tørt, madrassen altså, hehe... Driver på og vasker og spyler litt innimellom enda. Så resultatet blir en gullende ren madrass med en "skitten" eier. Det er jo ikke plass til meg i tillegg oppi karet nå, nesten ikke på baderommet i det hele tatt heller.. Bare det å komme seg til toalettet er jo et eventyr i seg selv :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...