Gå til innhold
Hundesonen.no

Frontpage hjelp, igjen...


Hanna

Recommended Posts

Når jeg markerer skrift som link kommer det automatisk en strek under skriften. Går de ann å bli kvitt denne?

Er eneste alternativet å lage små bilder av skrift i steden for skrift?

Er det noen som kan anbefale gode (og gratis) bilderedigeringsprogrammer?

http://student.umb.no/~hhelge/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta vekk understrekningene på linkene, kan du sette inn følgende kode før </HEAD> tagen.

 

<STYLE>

A{TEXT-DECORATION:none}

</STYLE>

Dette må du gjøre på hver enkelt side du ønsker å ha vekk understrekningen på. Det enkleste er å bruke css egentlig.

Du kan jo titte på disse programmene: http://www.faststone.org/

Ingen aning om hvordan de er, fikk de bare anbefalt av en kamerat.

Hva mener du med dette med skrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Jeg innbiller meg at det blir et roligere utrykk å få vekk alle de strekene. Hva syns dere? Jeg har i tillegg gjort alle "kapitteloverskriftene" hvite.

http://student.umb.no/~hhelge/pelsfargegenetikk.htm

http://student.umb.no/~hhelge/pelsfargegenetikk2.htm

Jeg fryktet at jeg måtte lage linkskriften som et bilde, ala et lite banner for å bli kvitt streken, men det var altså langt lettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Takk for hjelpen!

Jeg innbiller meg at det blir et roligere utrykk å få vekk alle de strekene. Hva syns dere? Jeg har i tillegg gjort alle "kapitteloverskriftene" hvite.

http://student.umb.no/~hhelge/pelsfargegenetikk.htm

http://student.umb.no/~hhelge/pelsfargegenetikk2.htm

Jeg fryktet at jeg måtte lage linkskriften som et bilde, ala et lite banner for å bli kvitt streken, men det var altså langt lettere...

Sjekk linkene på siden din... Grunnleggende genetikk/Grunnleggende fysiologi/Hundesport/Fullstendig referanseliste finner du her .. Jeg ville kuttet ut [finner du her] eller eventuelt satt her i bold.

---

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk linkene på siden din... Grunnleggende genetikk/Grunnleggende fysiologi/Hundesport/Fullstendig referanseliste finner du her .. Jeg ville kuttet ut [finner du her] eller eventuelt satt her i bold.

---

Per Olav

Hmm... det tenkte jeg ikke på. Nå må jeg jo på en annen måte markere linker som er i teksten... Og hvit aktiv farge fungerer jo dårlig på hvit bakgrunn.

Går det ann å ha forskjellig valg på oversikter og tekst? Jeg syns det blir rotete med streker under linkene i oversiktene, men det passer bra i teksten for da syns de. Det samme på aktiv fargen, hvitt passer bra på oversikten men ikke i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Hmm... det tenkte jeg ikke på. Nå må jeg jo på en annen måte markere linker som er i teksten... Og hvit aktiv farge fungerer jo dårlig på hvit bakgrunn.

Går det ann å ha forskjellig valg på oversikter og tekst? Jeg syns det blir rotete med streker under linkene i oversiktene, men det passer bra i teksten for da syns de. Det samme på aktiv fargen, hvitt passer bra på oversikten men ikke i teksten.

Jepp - å ha forskjellig fonter og farge på overskrifter og tekst er fullt mulig. Det samme å endre fargene på linkene. Havna er veldig flink til slikt, er du ikke Havana? :D

--

PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å ha forskjellig valg på oversikter og tekst? Jeg syns det blir rotete med streker under linkene i oversiktene, men det passer bra i teksten for da syns de. Det samme på aktiv fargen, hvitt passer bra på oversikten men ikke i teksten.

Det går an. Har ikke tid til å forklare så mye akkurat nå (kan godt ta det senere) men vil uansett anbefale deg å sette deg litt inn i CSS, og å bruke eksterne style sheets (ikke så vanskelig som det høres ut som - faktisk er det mye lettere enn det du gjør nå :D ) Ta en titt på denne siden: http://www.w3schools.com/css/default.asp

Helt OT: Her er en link om farger på havanais som kanskje vil interessere deg. Må advare deg om irriterende musikk, og at du må scrolle helt ned for å få menyen til de øvrige sidene med resten av fargevariantene: http://www.mts.net/~mckay55/colours.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelp, jeg får titte litt på css (?). Er det gratis?

Jeg må innrømme at jeg har veldig lite om dette, men jeg prøver da og plukker opp litt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelp, jeg får titte litt på css (?). Er det gratis?

Jeg må innrømme at jeg har veldig lite om dette, men jeg prøver da og plukker opp litt her og der.

Helt gratis og du trenger ingen programmer for å bruke det :D

EDIT:

Jepp - å ha forskjellig fonter og farge på overskrifter og tekst er fullt mulig. Det samme å endre fargene på linkene. Havna er veldig flink til slikt, er du ikke Havana?

Gidder du ikke å forklare selv nå, Per Olav :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Helt gratis og du trenger ingen programmer for å bruke det :D

EDIT:

Gidder du ikke å forklare selv nå, Per Olav :P ?

Slem du :P

Jeg ville brukt et enkelt stilark (CSS-stylesheet) der fikser du det meste av utseende på sida di, Hanna :P

Havana er så mye bedre enn jeg til slikt, men jeg skal se om jeg også finner noen linker til å begynne med, sender deg en PM :P

--

PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for meg at siden fremstår "profesjonell", for å styrke troverdigheten på innholdet.

Noen tips:

- Siden bør være så smal at folk som har skjermoppløsning 1024x768 (foreløpig den vanligste skjermoppløsningen) ikke trenger å scrolle sidelengs. Evt. at innholdet tilpasser seg skjermbredden.

- Kortere linjer gjør lesbarheten bedre.

- I og med at du har så mange sider, er det en fordel om du har ulik farge på besøkte og ikke-besøkte linker.

- En brødsmulelinje kunne være fin å ha for å lette navigeringen. Om brødsmulelinjer: http://www.usabilityfirst.com/glossary/term_786.txl

Eksempel:

Pelsfargegenetikk > Svart, brun og gul-rød pelsfarge > B genet (Tyrp1) > allel b brun

Da vet du akkurat hvor du er i strukturen. I webnavigering gjelder det å holde orden på de store eksistensielle spørsmålene:

Hvor kommer jeg fra?

Hvor er jeg?

Hvor går jeg hen?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips:

- Siden bør være så smal at folk som har skjermoppløsning 1024x768 (foreløpig den vanligste skjermoppløsningen) ikke trenger å scrolle sidelengs. Evt. at innholdet tilpasser seg skjermbredden.

- Kortere linjer gjør lesbarheten bedre.

- I og med at du har så mange sider, er det en fordel om du har ulik farge på besøkte og ikke-besøkte linker.

- En brødsmulelinje kunne være fin å ha for å lette navigeringen. Om brødsmulelinjer: http://www.usabilityfirst.com/glossary/term_786.txl

Eksempel:

Pelsfargegenetikk > Svart, brun og gul-rød pelsfarge > B genet (Tyrp1) > allel b brun

Da vet du akkurat hvor du er i strukturen. I webnavigering gjelder det å holde orden på de store eksistensielle spørsmålene:

Hvor kommer jeg fra?

Hvor er jeg?

Hvor går jeg hen?

:angry:

Hei igjen. Ja, det er et problem for jeg har ganske høy skjermoppløsning selv, men jeg prøver å lage den så liten som mulig. Vanskelig å forestille seg hvordan ting blir på lavere oppløsning og det hender ting forskyver seg. Hvordan kan jeg gjøre slik at innholdet tilpasser seg?

Kortere linjer... hvor mener du? I linker eller i selve teksten?

Ja, jeg har egentig markert mørk lilla på besøkte sider men jeg tror ikke det fungerer helt. Jeg kan ha gjort det feil.

Brødsmulelinje...??? Jeg fikk ikke linken til å fungere, men jeg skal prøve å sette meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ja, det er et problem for jeg har ganske høy skjermoppløsning selv, men jeg prøver å lage den så liten som mulig. Vanskelig å forestille seg hvordan ting blir på lavere oppløsning og det hender ting forskyver seg. Hvordan kan jeg gjøre slik at innholdet tilpasser seg?

Har du Windows kan du endre skjermoppløsningen din ved å gå på "Kontrollpanel" (i Start-menyen), velge "Utseende og temaer" og så "Endre skjermoppløsningen". Da kan du prøve deg frem hvordan det vil se ut i de forskjellige oppløsningene.

Kortere linjer... hvor mener du? I linker eller i selve teksten?

I selve teksten. (Men du kan jo prioritere å fikse de andre tingene først)

Brødsmulelinje...??? Jeg fikk ikke linken til å fungere, men jeg skal prøve å sette meg inn i det.

En brødsmulelinje gjør navigeringen lettere. Se på toppen av denne siden f.eks. Der står det:

Hundesonen.no > Off Topic > Hjemmesider > Hjemmeside > Frontpage hjelp, igjen...

Hvis jeg f.eks vil tilbake til oversikten over innleggene i "Hjemmeside", kan jeg bare klikke på den. Eller om jeg vil til hovedsiden på forumet klikker jeg på "Hundesonen.no".

Dette er veldig kjekt å ha når man har mange menyer med undermenyer (som igjen har undermenyer osv). Så holder man lettere styr på hvor man er i systemet. Uttrykket "brødsmulelinje" kommer fra eventyret om Hans og Grete som strødde brødsmuler etter seg når de gikk for å kunne finne veien hjem igjen :lol:

EDIT:

Hvis du syns at alt dette ble mye å gape over på en gang, kan du jo bare konsentrere deg om CCS til å begynne med, og ta det andre etterhvert. Var ikke meningen å renne deg helt i senk med nye ting :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
- En brødsmulelinje kunne være fin å ha for å lette navigeringen.
Mmm. Jeg må nok lese den brødsmuleleksa jeg har fra før, jeg også...

Da vet du akkurat hvor du er i strukturen. I webnavigering gjelder det å holde orden på de store eksistensielle spørsmålene:

Hvor kommer jeg fra?

Hvor er jeg?

Hvor går jeg hen?

:angry:

For ikke å snakke om: hvor la jeg brillene mine - og hvor ble bikkja av?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å komme med det, Havana (og andre). Jeg er bare glad for konstruktiv kritikk! Vil jo at siden skal bli så bra som mulig, og da jeg ikke har peiling selv er det flott med hjelp fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Huset > Stua > Verandadøra som ikke ble lukket skikkelig > Verandaen > Hagen > Til skogs...

:angry:

Selfølgelig :lol:

Hanna: http://www.wolfdog.no/artikler/generelt.asp

Dersom du ser like over overskriften i det lyse feltet ser du brødsmulene. Ved å klikke på "Hjem" skulle jeg i teorien komme til index-sida - men det gjør jeg altså ikke :D something is rotten ...

--

PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna: http://www.wolfdog.no/artikler/generelt.asp

Dersom du ser like over overskriften i det lyse feltet ser du brødsmulene. Ved å klikke på "Hjem" skulle jeg i teorien komme til index-sida - men det gjør jeg altså ikke :angry: something is rotten ...

--

PO

Aha... Ja det er jo praktisk - hvis det hadde funket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...