Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble angrepet utafor REMA


Kiefher

Recommended Posts

Hunden min sto utafor Rema mens jeg var en kvikkistur inne og fikk noen godbiter, hørte plutselig hundebråk utafor, skyntet meg ut, der var det jaggu en schæfer som var løs som hadde gått til angrep på dobbisen min, løp bort og klinka Schæferen på trynet så han ble livredd å stakk, ***** feiging, gå løs på hunder i bånd :D

Uannsett, hunden min fikk et kutt i rompa som måtte syes,,hvordan skal jeg få tak i denne schæferen så æ kan gjelle han B)

Bare vent,,alle schæfera utafor Rema,,,pass dere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Får håpe du lærte leksen av å ikke binde vofsen utenfor butikken da. Selv har eg gjort det selv men da har eg stått utenfor og sett inn at det ikke var kunder og løpt inn og hentet kjap det eg skulle ha under minuttet men gjør det ikke lenger av frykt for at han skal bli stjålet.

Synd det gikk som det gjorde og muligens hadde angrepet skjedd selvom du sto utenfor med hunden din og schæferen var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lov å bitte hunder uttenfor butikker da... Ja jeg innrømer at jeg har gjort dette mange ganger med min egen hund... men har aldri skjedd noe... da jeg kun har tat han med da jeg skal inn å sjekke buss ruter eller noe sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min sto utafor Rema mens jeg var en kvikkistur inne og fikk noen godbiter, hørte plutselig hundebråk utafor, skyntet meg ut, der var det jaggu en schæfer som var løs som hadde gått til angrep på dobbisen min, løp bort og klinka Schæferen på trynet så han ble livredd å stakk, ***** feiging, gå løs på hunder i bånd :D

Uannsett, hunden min fikk et kutt i rompa som måtte syes,,hvordan skal jeg få tak i denne schæferen så æ kan gjelle han B)

Bare vent,,alle schæfera utafor Rema,,,pass dere :P

Du kan dessverre takke deg selv. Det er forbudt å binde hunder utenfor butikken, og du kunne fått langt større problemer enn "et kutt i rompa". For et års tid siden ble en hund i nærheten her skambanket og sparket utenfor butikken mens "mor og far" var innom for å kjøpe melk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre takke deg selv. Det er forbudt å binde hunder utenfor butikken, og du kunne fått langt større problemer enn "et kutt i rompa". For et års tid siden ble en hund i nærheten her skambanket og sparket utenfor butikken mens "mor og far" var innom for å kjøpe melk...

At folk kan gjøre noe sånn er helt ufattelig! :D

Jeg ville nok aldri turt å binde min hund (hvis jeg hadde) utenfor en butikk. Rett og slett grunnet frykt for andre hunder og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre takke deg selv. Det er forbudt å binde hunder utenfor butikken, og du kunne fått langt større problemer enn "et kutt i rompa".

Er nok noe i det Lotta sier...

Fra Lov om Hundehold;

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Men hvordan skal loven tolkes?

Rett ved inngangen er det ikke lov å binde bikkja. Så da er det greit om du binder bikkja litt lenger unna inngangen? Og hvor langt unna må du evt.?

Binder aldri bikkja mi utenfor uansett jeg heller. Vet aldri hva folk/barn/dyr finner på, og som SnowDOG_ nevnte så er jeg livredd for at hun skal bli stjålet.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo forsåvidt det er like "ille" å ha en aggressiv schæfer løs/at den har stukket av, som det er å binde hunden utenfor butikken :D Hvis man skal sitte og fordele skyld, altså..

Ja det er ille, like ille uansett hvilken rase det måtte være... men nå vet vi vel heller ikke hva som har foregått mellom de to hundene før schäferen "angrep" heller.. (og nei, jeg forsvarer ikke schäferen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe i det Lotta sier...

Fra Lov om Hundehold;

Men hvordan skal loven tolkes?

Rett ved inngangen er det ikke lov å binde bikkja. Så da er det greit om du binder bikkja litt lenger unna inngangen? Og hvor langt unna må du evt.?

Binder aldri bikkja mi utenfor uansett jeg heller. Vet aldri hva folk/barn/dyr finner på, og som SnowDOG_ nevnte så er jeg livredd for at hun skal bli stjålet.. :D

Hvordan dette tolkes i Norge vet jeg ikke, men i Sverige var det en rettsak om dette for noen få år siden. Hunden sto bundet i en krok, som var satt opp til det formålet litt unna selve inngangen. De som ville gå bort til hunden måtte altså bevisst avvike fra hovedveien inn og oppsøke hunden hvilke en person gjorde og ble vettaskremt av hunden og anmeldte dermed eieren. Hundeeieren fikk full medhold i retten og frikjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hunden min sto utafor Rema mens jeg var en kvikkistur inne og fikk noen godbiter, hørte plutselig hundebråk utafor, skyntet meg ut, der var det jaggu en schæfer som var løs som hadde gått til angrep på dobbisen min, løp bort og klinka Schæferen på trynet så han ble livredd å stakk, ***** feiging, gå løs på hunder i bånd :angry:

Uannsett, hunden min fikk et kutt i rompa som måtte syes,,hvordan skal jeg få tak i denne schæferen så æ kan gjelle han B)

Bare vent,,alle schæfera utafor Rema,,,pass dere :lol:

Foreslår at du istedet for å drømme om å gjelle schæferen tar ett balltre og denger seg selv i hodet hardt nok til at du forstår at det faktisk er DU som har driti deg ut og ikke schæferen.

Det var du - og du alene som satte hunden din i den settingen - ergo - skyld deg selv.

Klart - nå er det båndtvang så det du kan gjøre er å anmelde schæferens eier for å ha latt den gå løs, noen erstatning for skaden den voldet din hun kan du ikke påregne - men det kan jo være de får en bot for ikke å ha overholdt båndtvangen.

Håper du lærte noe da - at det IKKE er lurt å binde hunden utenfor butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, får håpe ikke hunden din fikk varige traumer etter hendelsen.

Det med å binde hunder utenfor butikker synes jeg er et lite dilemma. Ofte kan det jo være superkjekt å kombinere tur med hund med å gå i butikken, særlig for de med liten tid og som bor et stykke unna butikken. Men så lenge det er en fare for hunden å stå der, burde man vel ikke gjøre det. Hva om butikkene kunne satt opp hundebur man kunne forlate hundene i? Eventuelt med en liten lås (sånn at man tar med seg nøkkelen inn i butikken), slik at ingen kan åpne buret og plage/stjele hunden. Det ville jo vært toppers, i hvert fall for de hundene som er vant med å stå i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hva om butikkene kunne satt opp hundebur man kunne forlate hundene i? Eventuelt med en liten lås (sånn at man tar med seg nøkkelen inn i butikken), slik at ingen kan åpne buret og plage/stjele hunden. Det ville jo vært toppers, i hvert fall for de hundene som er vant med å stå i bur.
Sikkert. Helt til en eller annen finner en stokk som h*n kan stikke gjennom nettingen for å plage en helt forsvarsløs hund eller bruke burnettingen som rytmeinstrument ved å slå eller dra stokken over nettingen. Etter det er det ikke sikkert at "hjemmeburet" føles særlig komfortabelt, det heller.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert. Helt til en eller annen finner en stokk som h*n kan stikke gjennom nettingen for å plage en helt forsvarsløs hund eller bruke burnettingen som rytmeinstrument ved å slå eller dra stokken over nettingen. Etter det er det ikke sikkert at "hjemmeburet" føles særlig komfortabelt, det heller.

--

Per Olav

Et par steder hos oss har de satt opp båser, hvor man kan ta med nøkkelen. Det er sånne trebåser med god plass som er helt lukket. Ingen kan stikke pinner eller hender inn. Har aldri prøvd ut disse, men jeg tror de funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om butikkene kunne satt opp hundebur man kunne forlate hundene i? Eventuelt med en liten lås (sånn at man tar med seg nøkkelen inn i butikken), slik at ingen kan åpne buret og plage/stjele hunden. Det ville jo vært toppers, i hvert fall for de hundene som er vant med å stå i bur.

Mener det var Rune Fjellanger som presenterte en sånn løsning i lokalavisene her etter alt oppstyret som var for noen år siden. Var bilde og greier. Kunne fungert, men som andre har nevnt, hva når disse boksene plutselig blir trommeinstrumenter, sittestativ mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var Rune Fjellanger som presenterte en sånn løsning i lokalavisene her etter alt oppstyret som var for noen år siden. Var bilde og greier. Kunne fungert, men som andre har nevnt, hva når disse boksene plutselig blir trommeinstrumenter, sittestativ mm?

Det er vel ikke umulig å tromme på de, men vet ikke om det akkurat har vært et problem. De er ja satt opp der hvor folk går forbi hele tiden. Det går ikke an å sitte på de heller. De er montert helt opp til taket i u.etg til parkeringshuset til Lagunen Storsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som fikk hunden angrepet: jeg klarer ikke å synes synd på deg jeg. jeg er fullt og helt enig med belgerpia her. Det var DU som bandt hunden din utenfor butikken, og du vet ikke noe om eierne til denne shæferen, de kan ha mistet båndet,båndet kan ha røket,hunden kan ha hoppet ut av hundegården o.l så de kan ha løpt rundt og helt fortvilet lett etter hunden sin. Jeg syns du heller skal tenke litt mer på deg selv neste gang og enten ikke ta med deg hunden når du går på butikken eller få en bekjent o.l til å holde ham/henne når du er inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt å binde hunden utenfor butikken, det vet sikkert alle nå.. Men det kunne likegodt skjedd mens de var ute å gikk.. Det er jo begrensa hva man kan gjøre dersom det kommer en løs, agressiv hund, uansett rase for å bølle.. Det hadde helt sikkert vært greiere om ikke hunden hadde stått fastbundet alene.. Men det er bra det ikke gikk værre da! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke godt å vite HVA som egentlig har skjedd. Hunder som står bundet, og alene - uten eier, kan oppføre seg ganske annerledes enn de pleier, fordi de ofte føler seg så utsatt og i en så guffen situasjon at de kan oppføre seg "utypisk for seg selv".

Noen hunder som står bundet kan stå og gjøre ganske så gufne og ekle utfall, bare fordi det ER en annen hund der. Det vet man som eier lite om... siden man ikke er der selv, og kan påvirke i ene eller andre retningen.

Hunder som kanskje ellers er ok med andre hunder som er løse, kan synes det er kjipt når det gjøres et slikt utfall, og gå bort og lage bråk. Hunder har ikke oppfunnet båndet - det er det vi folk som har gjort, og en løs hund vil ikke nødvendigvis "skjønne" at den andre står bundet og ikke er noen fare. Kanskje den bare opplever en utagerende hund som virker truende?

ELLER, og det har jeg også sett, så merker den løse hunden at den andre er usikker og redd... og går bort for å bølle. Det kan også skje, og er vemmelig det også.

Da vi trente bruks og hundene stod bundet, så vi alskens avskygninger av mer eller mindre festlig adferd fra hunder som stod bundet og hunder som var løse... vi innskjerpet hvor nøye folk som tok løs hundene sine måtte være, for å unngå at ting skjedde da.

Så man tar en sjanse med å binde hunder alene uten tilsyn, fordi det KAN komme en hund streifende forbi - og da har man overlatt sin egen hundestakkar til seg selv, bundet. Ja, man kan bli sur og skylde på synderen, som enten kan være en løs drittbikkje eller en hund som har stukket av fra en fortvilt eier... eller man kan bli sint på seg selv som har "sviktet" egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre takke deg selv. Det er forbudt å binde hunder utenfor butikken, og du kunne fått langt større problemer enn "et kutt i rompa". For et års tid siden ble en hund i nærheten her skambanket og sparket utenfor butikken mens "mor og far" var innom for å kjøpe melk...

Du må lese den loven litt bedre tror jeg :P

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Altså det er lov å binde hunden utenfor butikker og slikt så lenge det ikke er rett utenfor inngangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese den loven litt bedre tror jeg :P

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Altså det er lov å binde hunden utenfor butikker og slikt så lenge det ikke er rett utenfor inngangen.

Stemmer det :P Viktig å ikke glemme at man binder hunden på eget ansvar, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jeg ute å går tur å må i butikken så er det ikke værre enn at jeg tar han under armen.. men dere med litt større hunder syns jeg kan ta den butikkturen når dere har hunden hjemme eller har noen med som kan passe på hunden! Det er jo helt ansvarsløst og binde hunden utenfor en butikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jeg ute å går tur å må i butikken så er det ikke værre enn at jeg tar han under armen.. men dere med litt større hunder syns jeg kan ta den butikkturen når dere har hunden hjemme eller har noen med som kan passe på hunden! Det er jo helt ansvarsløst og binde hunden utenfor en butikk!

Vel, det er faktisk ikke lov til å ta med hunder inn i butikken heller da.... Selv om den sitter på armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...