Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase var det jeg så?


Symra&Pippin

Recommended Posts

For et par dager siden så jeg en hund som var så vakker at jeg ble stående og glane! Den var litt høyere enn Pippin, langbeint, gikk på en elegant måte (litt som en mynde), hvit eller helt lys, glatt lang pels. Hodet fikk meg til å tenke på avataren til Havana (!) Tenkte på Briard, men den virket spinklere, og jeg tror ikke den hadde briardhale, jeg la liksom ikke merke til halen, tror den hang ned og var litt skjult av pelsen. Den hadde lugg, skjegg og bart, men ansiktshåret var liksom ikke så dekkende som på briarden, man så formene i ansiktet mye bedre. Tror dere det var en blanding, eller er det noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par dager siden så jeg en hund som var så vakker at jeg ble stående og glane! Den var litt høyere enn Pippin, langbeint, gikk på en elegant måte (litt som en mynde), hvit eller helt lys, glatt lang pels. Hodet fikk meg til å tenke på avataren til Havana (!)

En langbeint Theo? Ja, det ha vært en utrolig vakker hund :rolleyes:

Men jeg har vært inne på tanken at det kan ha vært en blanding med mynde i. Men hvor har den fått den hvite (eller iallfall veldig lyse) fargen fra?

Både afghanske mynder og borzoier kan være hvite/lyse. Ellers kan det jo være en farget mynde blandet med en hvit hund. Eller en storpuddel blandet med en glatthåret hund. Det er mange muligheter...

Gå bort og spør hvis du ser den igjen, da!

EDIT:

Kan det ha vært en labradoodle? Altså blanding av labrador og storpuddel. Den kan ha fått kroppen og pelslengden til puddelen, men den glatte pelsen til labradoren?

annie.jpg

image014.jpg

(Bilder lånt fra noen nettsider om labradoodle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, den der lignet! Men tror den var mer langbeint og slankere.

Husk på at en labradoodle kan være like langbeint og slank som en storpuddel :D Det kan selvfølgelig også være en annen puddel- eller myndemix. Eller noe helt annet...

Er ikke ovtcharka og komondor forholdsvis kraftige hunder? De er begge skjeldne i Norge (men det er selvfølgelig ikke noe argument for at det ikke var det det var). Komondoren har en karakteristisk snorpels som jeg regner med at du ville ha lagt merke til hvis hunden du så hadde hatt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at en labradoodle kan være like langbeint og slank som en storpuddel :D Det kan selvfølgelig også være en annen puddel- eller myndemix. Eller noe helt annet...

Er ikke ovtcharka og komondor forholdsvis kraftige hunder? De er begge skjeldne i Norge (men det er selvfølgelig ikke noe argument for at det ikke var det det var). Komondoren har en karakteristisk snorpels som jeg regner med at du ville ha lagt merke til hvis hunden du så hadde hatt det?

Pelsen til komondor begynner først å snore seg når den er rundt 1/12 eller 2 år. Får det har den glatt nesten silkemyk pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på ovtcharka, men den i hundeboka mi lignet ikke så mye, så jeg slo det fra meg. Men det nederste bildet der gjør meg usikker. Er ikke de ganske sjeldne i Norge?

Det finnes ingen i Norge av denne rasen, såvidt jeg vet. Men det nederste bildet har jeg tatt i Bærum høsten ifjor, da en svenske viste den frem på utstilling. Kan jo ha vært en utlending på Norgesbesøk med hund?

Synd du ikke fikk tatt et bilde av den, da hadde det jo vært lettere å gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca. 70-80 cm høy, med lang hvit pels. Rasen er Syd Russisk Ovtcharka.

Den så rett og slett omtrent ut som dette, slik jeg husker den. Men den var ikke så høy som 70 cm, må i tilfelle ha vært en unghund. Hunden og to mennesker var et stykke unna, men jeg var faktisk på nippet til å løpe etter dem for å spørre hvilken rase det var. Men så tenkte jeg at det ville se litt snålt ut. :D

Nå angrer jeg.... Det er så mye man ikke gjør fordi man er redd det ser teit ut! :P

Er det noen som vet noe om temperamentet på denne rasen? Er de litt krevende?

Mener du krevende som i stell og slikt, eller tenker du på gemyttet? Om du tenker på gemytt og væremåte, så ja. Han som eier den på bildet har flere Ovtcharka av alle tre typene. Han beskriver de slik, Sentralasiatisk Ovtcharka er en grei og medgjørlig type, den Kaukasiske Ovtcharkaen sånn middels, mens den Sentralasiatiske Ovtcharkaen er en mycket besværlig type :P Nå er det helt sikkert individuelle forskjeller her.. Om du vil lese mer om karakteristikken til denne rasen, så anbefaler jeg deg å ta en titt på dette nettstedet

Edit: typo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp et sted at den sydrussiske ovtcharkaen krevde en eier som kan utøve dominant lederskap, hunden kan være fientlig og mistroisk mot fremmede, og har en aktiv måte å vokte på (angriper først og spør etterpå?). Det står alltid mye rart i rasebeskrvelser, men jeg tror likevel at denne hunden ville vært litt for mye for meg... Men vakker er den!

Om det var en sånn jeg så? Ligner veldig som sagt, men det høres jo litt rart ut at jeg så en hund som sannsynligvis ikke finnes i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Siden jeg så denne hunden for første gang har jeg sett den igjen flere ganger. Jeg har vært på nippet til å stoppe bilen og løpe etter den og eieren for å spørre hvilken rase det er. Den er så spesiell at jeg har alltid vært sikker på at det er den samme hunden, selv om jeg har sett den både i nærheten av der jeg bor (for lenge siden) og på forskjellige steder i Trondheim.

I dag traff jeg den da jeg gikk tur med hundene! Endelig fikk jeg spurt eieren hva det var, og svaret var blanding av kongepuddel og golden retriver. Helt lys, glatt lang pels, skjegg og bart! Hvem kunne gjettet det? Den var bare helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg så denne hunden for første gang har jeg sett den igjen flere ganger. Jeg har vært på nippet til å stoppe bilen og løpe etter den og eieren for å spørre hvilken rase det er. Den er så spesiell at jeg har alltid vært sikker på at det er den samme hunden, selv om jeg har sett den både i nærheten av der jeg bor (for lenge siden) og på forskjellige steder i Trondheim.

I dag traff jeg den da jeg gikk tur med hundene! Endelig fikk jeg spurt eieren hva det var, og svaret var blanding av kongepuddel og golden retriver. Helt lys, glatt lang pels, skjegg og bart! Hvem kunne gjettet det? Den var bare helt nydelig.

det var jo nesten en som gjettet det lenger opp da? gjettet jo labrodor og puddel.. var jo ganske nærmt :icon_fun:

bra at du fant det ut forresten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg så denne hunden for første gang har jeg sett den igjen flere ganger. Jeg har vært på nippet til å stoppe bilen og løpe etter den og eieren for å spørre hvilken rase det er. Den er så spesiell at jeg har alltid vært sikker på at det er den samme hunden, selv om jeg har sett den både i nærheten av der jeg bor (for lenge siden) og på forskjellige steder i Trondheim.

I dag traff jeg den da jeg gikk tur med hundene! Endelig fikk jeg spurt eieren hva det var, og svaret var blanding av kongepuddel og golden retriver. Helt lys, glatt lang pels, skjegg og bart! Hvem kunne gjettet det? Den var bare helt nydelig.

Noen venner av meg har samme blandingen :) Nydelig hund, ser nesten ut som en mini ulvehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag traff jeg den da jeg gikk tur med hundene! Endelig fikk jeg spurt eieren hva det var, og svaret var blanding av kongepuddel og golden retriver. Helt lys, glatt lang pels, skjegg og bart! Hvem kunne gjettet det?

*øh...kremt* Nå var det noen her som foreslo labradoodle, da... :) Ikke helt blink, men ikke fullstendig skivebom heller :D Uansett høres det ut som en nyyyyydelig hund, og sikkert litt greiere til norsk hverdagsbruk enn en sydrussisk ovtcharka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...