Gå til innhold
Hundesonen.no

Om et forbanna skoleår.


MarieR

Recommended Posts

Akkurat nå virker all den jobbingen jeg har lagt ned nå i siste halvdel av tiende så utrolig meningsløst. Hvor mye uflaks er det mulig å få når det gjelder avgansåret? Jeg trur vi topper listen..

Nr.1: vi kom opp i matte eksamen skriftlig. For meg er det katastrofalt. Jeg er så dårlig i matte, at bare tanken gjør meg kvalm.

Nr.2: Lærerstreiken som mest sannsynlig kommer. For de e 8. og 9. er jo dette bare sjanswr for ekstra fridaer. For oss i tiende er det også katastrofalt:

- Vi får karakterene fra jul på vitnemålet. VELDIG mange av oss har forbedret oss VELDIG mye siden da.

- Vi går glipp av evt muntlig eksamen, den siste sjansen ever til å faktisk prøve å gjøre det bedre i det faget vi kommer opp i.

Om jeg noen gang blir en infytelsesrik person skal jeg ørge for at ingen tiende klasse noen gang, så lenge jeg har noe jeg skulle sagt, behøver å gå gjenom en lærerstreik i siste halvdel av tiende. Det viktigse halvåret før videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om det blir streik, så er det bare et utvalg av skoler som blir tatt ut i streik. Kanskje bare noen få, kanskje mange, men sikkert ikke alle!

vet det..men bare tanken på at det kan skje at vikhammer ungdomskole blir plukket ut gir meg lyst til å hive alle bøkene i veggen :icon_redface:

og sien vi kom opp i matte, spiller det for meg ingen rolle hvor den karakteren står :wub: dårlig blir den uansett. Fikk forresten høre at hvertfall muntlig er med på å trekke opp/ned på det faget du kommer opp i. stemmer ikke det da? Spiller vel egentlig ingen rolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det..men bare tanken på at det kan skje at vikhammer ungdomskole blir plukket ut gir meg lyst til å hive alle bøkene i veggen :wub:

og sien vi kom opp i matte, spiller det for meg ingen rolle hvor den karakteren står :) dårlig blir den uansett. Fikk forresten høre at hvertfall muntlig er med på å trekke opp/ned på det faget du kommer opp i. stemmer ikke det da? Spiller vel egentlig ingen rolle..

Jeg kom opp i både matte skriftlig og matte muntlig i fjor, og jeg er ikke særlig god i matte jeg heller.. men skriftlig eksamen gikk greit det, med en 3`er. I muntlig fikk vi virkelig vist hva vi kunne, for hele gruppa fikk 6. Men selv om vi fikk 6, hadde det ingen ting å si på standpunktskarateren. ..desverre!

jeg krysser fingrene for deg, og håper at det går bra. Bare stå på :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå virker all den jobbingen jeg har lagt ned nå i siste halvdel av tiende så utrolig meningsløst. Hvor mye uflaks er det mulig å få når det gjelder avgansåret? Jeg trur vi topper listen..

Nr.1: vi kom opp i matte eksamen skriftlig. For meg er det katastrofalt. Jeg er så dårlig i matte, at bare tanken gjør meg kvalm.

Nr.2: Lærerstreiken som mest sannsynlig kommer. For de e 8. og 9. er jo dette bare sjanswr for ekstra fridaer. For oss i tiende er det også katastrofalt:

- Vi får karakterene fra jul på vitnemålet. VELDIG mange av oss har forbedret oss VELDIG mye siden da.

- Vi går glipp av evt muntlig eksamen, den siste sjansen ever til å faktisk prøve å gjøre det bedre i det faget vi kommer opp i.

Om jeg noen gang blir en infytelsesrik person skal jeg ørge for at ingen tiende klasse noen gang, så lenge jeg har noe jeg skulle sagt, behøver å gå gjenom en lærerstreik i siste halvdel av tiende. Det viktigse halvåret før videregående.

Hei!

Går i 10. sjølv og kom også opp i matte. Eg ser på det som ein mulighet til å vise at eg faktisk kan, og at eg kan forbedre meg. Om lærarane streikar så vil ikkje det ha all verda å bety for deg og eksamen, vi vil berre få det gyldig uten karakter. Lykke til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å gå en populær linje til neste år, som f.ex tegnelinja har 10-klasse karrakterer noe å si. Hvis du bare skal gå almenn har det ingenting å si egentlig. Alle har rett til å komme inn på en vidregående skole og når du kommer dit, starter du på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å gå en populær linje til neste år, som f.ex tegnelinja har 10-klasse karrakterer noe å si. Hvis du bare skal gå almenn har det ingenting å si egentlig. Alle har rett til å komme inn på en vidregående skole og når du kommer dit, starter du på nytt igjen.

Ikke her i Trondheim (veit ikke hvor ellers i landet det gjelder). For her kommer du **** meg sist i køa om du vil inn på en skole som ligger mer enn seks kilometer fra deg og det er en annen skole innenfor grensa som har samme studietilbudet. Det er et så forbanna kørka system, jeg har lyst til å gå på allmenn på Katta, som ligger så vidt over seks km fra huset mitt (jeg vil ikke på noen av de tre skolene innenfor som har allmenn). Venninna mi har omtrent akkurat samme snitt som meg (vi ligger antageligvis på 5,0-5,3 begge to), og siden hun bor omtrent 5,9 km fra Katta kommer hun omtrent først i køa!

Det er omtrent 120 primærsøkere 8tror jeg) til 90 plasser på Katta, og som sekundærsøker kommer jeg altså ikke inn, selv om mange av elevene som kommer inn har lavere snitt enn meg. Da snakker man urettferdighet!

Ellers så kom jeg opp i engelsk skriftlig, noe jeg ble utrolig glad for. Engelsk er ikke noe særlig vanskeligere enn norsk, jeg safer nok inn en femmer der. Kanskje ville jeg klart å fått en høyere karakter på norsken, men det kommer helt an på oppgavene. Dessuten så får jeg hele neste uke fri! :icon_redface:

Forresten så håper jeg at det blir lærerstreik fra 1. juni - da har vi muntlig eksamen, og alle standpunktkarakterene mine er satt. Om karakterene fra jul blir standpunktkarakterene mine, så har det ikke så mye å si. Det eneste jeg kan gå opp i er naturfag, så da er det greit liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme situasjonen er jeg i. Kom opp i matte også.

Jeg tror egentlig ikke min skole kommer til å bli tatt opp i streiken, men at de tre andre skolene i Bodø må lide..Dette er fordi at sist det var streik, gikk hundstad u ut i streik en hel halv dag :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ellers så kom jeg opp i engelsk skriftlig, noe jeg ble utrolig glad for. Engelsk er ikke noe særlig vanskeligere enn norsk, jeg safer nok inn en femmer der. Kanskje ville jeg klart å fått en høyere karakter på norsken, men det kommer helt an på oppgavene. Dessuten så får jeg hele neste uke fri! :D

Og, jeg som var så utrolig glad for å få en femmer på tentamen.. :P

Og jeg får også heele neste uke fri..

*Takk til 10. klassen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom å opp i matte! Ble skikkelig sur :D Ville komme opp i engesk, og a-klassen (som jeg går i) kom opp i matte, og b-klassen i engelsk.arg! En av lærerene mine sa jeg bare kunne drite i alt, og ta noen dager fri, komme på eksamen, skrive navnet mitt og gå igjen, eller jeg kunne jobbe skikkelig å kanskje få ett poeng bedre. Føler nesten ikke det er verdt å jobbe hardt for bare ett poeng, men får litt dårlig samvittighet hvis jeg ikke gjør noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, synes synd på deg. Jeg kom også opp i matte skriftlig og matte muntlig i 10. klasse. Så vidt jeg har forstått det, så vil de kun skrive på vitnemålet at det har vært sensorstreik, og at det ikke vil påvirke på noen annen måte enn at du mister en mulighet til å dra opp snittet litt. Men det er noe dritt altså, jeg går siste halvdel av vgs nå, og det er ikke særlig morsomt å ha streikefaren hengende over seg der heller.. Lykke til, gjør det beste ut av det..

Forresten: er det lærerstreik også, eller er det bare sensorstreik? For om det bare er sensorstreik, så gjelder det kun fagorganiserte sensorer, og det er ikke SÅ mange av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom opp i norsk, noe som resulterte i to eksamner. En i hovedmål og en i sidemål... Snakk om kjipe greier da. Det værste var at jeg gjorde det bedre på nynorskstilen enn bokmålstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom opp i norsk, noe som resulterte i to eksamner. En i hovedmål og en i sidemål... Snakk om kjipe greier da. Det værste var at jeg gjorde det bedre på nynorskstilen enn bokmålstilen.

Jeg håpa på at vi kom opp i norsk. Siden jeg får som oftest 5'ere på stiler. På prøve eksamen fikk jeg 4+ på den på bokmål bokmål og på nynorsk fikk jeg 5.

Men engelsk er greit det, får 4'ere og 5'ere på engelsk så. På prøve eksamen i engelsk fikk jeg 4+ på del a, på del b fikk jeg 4/5.

Prøve eksamen matte gikk dårlig, fikk 2/1 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele neste uke fri?! :P vi har bare torsdag og fredag fri vi! :D

grrrr...

Hva gjør dere når de andre har eksamen da? Eller ble det bare trekt opp matte og engelsk til dere?

Vi har fri når de andre har eksamen, og siden en klasse har matte på mandag og den andre har norsk på tirsdag og onsdag får vi fri hele uka.

Det var forresten et patetisk tema vi fikk om på engelsk eksamen - farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå virker all den jobbingen jeg har lagt ned nå i siste halvdel av tiende så utrolig meningsløst. Hvor mye uflaks er det mulig å få når det gjelder avgansåret? Jeg trur vi topper listen..

Nr.1: vi kom opp i matte eksamen skriftlig. For meg er det katastrofalt. Jeg er så dårlig i matte, at bare tanken gjør meg kvalm.

Nr.2: Lærerstreiken som mest sannsynlig kommer. For de e 8. og 9. er jo dette bare sjanswr for ekstra fridaer. For oss i tiende er det også katastrofalt:

- Vi får karakterene fra jul på vitnemålet. VELDIG mange av oss har forbedret oss VELDIG mye siden da.

- Vi går glipp av evt muntlig eksamen, den siste sjansen ever til å faktisk prøve å gjøre det bedre i det faget vi kommer opp i.

Om jeg noen gang blir en infytelsesrik person skal jeg ørge for at ingen tiende klasse noen gang, så lenge jeg har noe jeg skulle sagt, behøver å gå gjenom en lærerstreik i siste halvdel av tiende. Det viktigse halvåret før videregående.

hvis det blir streik ja.

Lærerene var i streik det året jeg gikk ut fra ungdomskolen og vi stod i fare for å miste eksamen, noe jeg egentlig var likeglad for vi hadde muntli i geografi(ikke akkurat min sterke side), og skriftlig husker jeg ikke helt hva vi kom opp i. men streiken ble avblåst akkurat i tide til at vi måtte ha eksamen og med min flaks så gikk jeg faktisk ned i karakter på geografi :D (dritt altså) så for min del så kunne jeg godt ha vært foruten den prøven ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når de andre har eksamen da? Eller ble det bare trekt opp matte og engelsk til dere?

Vi har fri når de andre har eksamen, og siden en klasse har matte på mandag og den andre har norsk på tirsdag og onsdag får vi fri hele uka.

Det var forresten et patetisk tema vi fikk om på engelsk eksamen - farger.

vi har vanlig skole de dagene vi..kom opp i matte, i morgen. jeg dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare gleder meg til sommerferie jeg nå...er så drittlei skole,eksamner,tentamner,lekse,klasserom med tung luft,kjedelige timer...ja BLÆ!

nå har vi vanlig skoledag i morra, så skal vi på ekskursjon tirsdag og onsdag. har fri torsdag,fredag,mandag,onsdag og fredag. Eller det vil si at kommer vi opp i skriftlig så har vi skriftlig eksamen på fredag neste uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...