Gå til innhold
Hundesonen.no

Må de spise gress?

Recommended Posts

Jeg vet at hunder spiser gress for å rense magen, men:

- de få lov til å spise gress, og er det galt å hindre dem i det, hvis de føler behov for det?

- Er det noen hunder som spiser gress bare fordi de liker det og ikke fordi de egentlig må?

- Kan det, i noen tilfeller, være skadelig med for mye gress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg veit ikke om man MÅ la de spise gress hvis de selv vil det, men selv ser jeg ikke noe galt i at Joy spiser gress hvis ho føler ho trenger det. Ingen som nekter meg å ta en hodepinetablett hvis jeg har vondt i hodet (dårlig eksempel, men jeg tror jeg får fram poenget)..

- Det er nok helt sikkert noen hunder som tar seg en salat fordi de syns det er godt, bare tenk på hvor mange som kanskje har gått der og lagt igjen forskjellige smaker.. Æsj.. Men ihvertfall.. ikke akkurat noe jeg tenker mye på, men det er nok noen som spiser det fordi de liker det..

- Det kan hende det kan være skadelig for hunder å spise FOR mye gress, de er jo kjøttetere og har nok ikke samme evnen til å bryte ned cellulose som planteetere har. Men på den annen side, så er det vel ikke en nødvendighet å bryte det ned heller, kanskje(?) . Vi spiser jo f.eks. mais, og så vidt jeg vet, så er det ikke mye næring å ta til seg der..

Men nå er jeg ferdig med min dårlige formulering, og enda verre sammenligninger, så da håper jeg noen kloke hoder kan komme og klarne opp i gress-mysteriet på ordentlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bedlington Bimbo som døde mett av dage 13 år gammel, spiste gress som ei geit i perioder. Det kom ut den ene eller andre veien uten problemer. Tror du skal ta det med ro, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bedlington Bimbo som døde mett av dage 13 år gammel, spiste gress som ei geit i perioder. Det kom ut den ene eller andre veien uten problemer. Tror du skal ta det med ro, jeg.

Jeg er egentlig ikke så bekymret. Har to stk som også spiser som geiter, særlig om morgenen. Her går det inn og ut samme vei. Men det er så utrolig kjeeedelig å stå der og vente. Hvis jeg skal la dem holde på til de er ferdig, kan jeg like gjerne ta med klappstol og bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin er litt av en ku nå om våren. Det rare er at jeg tror han får diaré av alt gresset. Han har aldri diaré om vinteren, så det kan ikke være sånn at han spiser gress FORDI han har dårlig mage.

Dette har jeg lurt på også, om faktisk gresset fører til dårlig mage...?? Min hund er helt i ekstase om dagen, da gresset er grønt og fristende igjen.

Han spiser utvalgte gresstrå, men kan stå i evigheter hvis han får lov. Det eneste positive er at han ikke lenger er særlig interessert i hestemøkk. Kan dette ha noen sammenheng? Han er veldig opptatt av hestepærene hele vinteren, men nå er det helt uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiwa og Tinka er sauer på beite hele sommeren når de er i hagen mens Småen bare spiser gress når hun skal renske opp i magen sin.

Så spiser Småen gress så kan jeg garantere at det ikke er lenge til hun spyr mens de to andre virker det som om de spiser gress bare forde at det er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- de få lov til å spise gress, og er det galt å hindre dem i det, hvis de føler behov for det?

Jeg stopper Rocky fra å spise for mye gress.

Tror ikke han må spise det for å holde magen i orden, det skal vel foret hans sørge for eller?

Dessuten blir han faktisk dårligere i magen av det syns jeg, og diare på en hvit Bichon Havanais er jo ikke det morsomste i verden (som du sikkert vet..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten blir han faktisk dårligere i magen av det syns jeg, og diare på en hvit Bichon Havanais er jo ikke det morsomste i verden...

Nei, uff det kan jeg tenke meg! :P:) Sikkert ikke noe gøy!

Flere hunder jeg vet om kaster opp når de spiser gress. Er det riktig?

Katter spiser masse gress, men det er anbefalt for at de skal få opp hårballer som de slikker i seg. (De gjør jo ikke annet enn å vaske seg :) ) Regner med at det er litt annerledes med hunder(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om hunder og gress: De spiser det fordi de liker det, ikke fordi de trenger det, fordi de må eller av noen andre grunner som ikke i det hele tatt er dokumentert. Jeg tenker meg derimot at hunder er dokumentert omnivorer (som bjørnen) og ikke carnivorer (som katten), og dermed var det en gang (for mange tusen år siden) naturlig og riktig av de å spise planteføde. Nå som de har utviklet seg litt, så har de egentlig ikke bruk for gress, og tåler det egentlig ikke så bra heller, siden de stort sett kaster det opp igjen, men det er tydeligvis fortsatt snacks!

Altså: Hunder liker gress. Hverken mer eller mindre! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om hunder og gress: De spiser det fordi de liker det, ikke fordi de trenger det, fordi de må eller av noen andre grunner som ikke i det hele tatt er dokumentert. Jeg tenker meg derimot at hunder er dokumentert omnivorer (som bjørnen) og ikke carnivorer (som katten), og dermed var det en gang (for mange tusen år siden) naturlig og riktig av de å spise planteføde. Nå som de har utviklet seg litt, så har de egentlig ikke bruk for gress, og tåler det egentlig ikke så bra heller, siden de stort sett kaster det opp igjen, men det er tydeligvis fortsatt snacks!

Altså: Hunder liker gress. Hverken mer eller mindre! :(

Hunden min elsker gress. Med en gang det blir vår og grønt gress så er det ut og spise. Hun kaster det aldri opp, men det kan være litt brysomt når det kommer ut igjen, likevel går det også stort sett greit :(

Kattene, som er notoriske kjøttetere, kaster jo alltid opp gresset slik jeg har forstått det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur kanskje at dere oppfatter som hundene har vondt i magen, men gresset rensker jo tarmene og da kan de jo få diare.. da må alt ut liksom. noen spiser gress og spyr, fordi det er noe i magen som irriterer. skjønner?

kenny spiste mye gress i perioder. det var fordi han hadde vondt i magen! noen ganger måtte vi ut om natta, men han skulle bare spise gress... men vi stoppa han ikke! han fikk litt diare og så var det over.

men det er nok noe annet når de spiser gress bare for tidsfordriv eller noe. men jeg stopper ikke en hund i å spise gress selv om det ikke blir så gøy etterpå... den spiser nok gress for en eller annen grunn..

mener ikke at det er slik, men jeg har oppfattet det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida spiser kun de gresstråene som er mørkegrønne og flate (de man kan blåse lyd med). Hun spiser store mengder,når hun finner den perfekte tue, og kaster det opp etterpå. Ser ikke ut som om det går igjennom systemet hennes.

Tussie har ikke spist gress, men hun elsker mose. Litt usikker påom hun bare fillerister og tygger det eller om hun faktisk spiser det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hindrer aldri Chicka i å spise gress, men om hun spiser masse så trekker jeg hun bort fra det så hun ikke kaster det opp igjen.

- Er det noen hunder som spiser gress bare fordi de liker det og ikke fordi de egentlig må?

Vet ikke?? tror nok det er ett eller annet de trenger siden de spiser det

- Kan det, i noen tilfeller, være skadelig med for mye gress?

Dersom Chicka har spist for mye gress så kaster hun opp det som er for mye virker det som, resten er igjen i magen

Hilse gutta dine fra meg, og kos på magen til Theo. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla spiser gress og mose. Og hun er så lat at nå når gresset har blitt klippet her, spiser hun det som kom ut av gressklipperen, bare for å slippe å nappe opp gress selv. Jeg har hørt at slikt gress ikke er så bra, så da prøver jeg å begrense det (dra henne vekk fra det, evt plukke ut av munnen hennes). Vanlig gress får hun spise av, men jeg gidder slett ikke stå i timesvis for at hun skal få spise seg mett. Hun har til nå ikke spydd det opp, og det har kommet fint ut bak. Forrige hunden spiste også gress (og bær). Han kunne spy det opp, og noen ganger satte det seg fast bak, og da var det et svare leven med å få det ut igjen. Jeg fikk ikke lov å dra ting ut av hans rompe i alle fall..! :D Har hørt at retrivere spiser mer gress enn andre, og han var blanding av bla det. Har også hørt at hunder spiser gress når det kommer regn, eller når det har vært regn. Men det er jo hele tiden, så det var den logikken.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver nå å begrense "hobby-gressingen", men lar dem få lov når det ser ut til å være mer presserende.

OT:

Hilse gutta dine fra meg, og kos på magen til Theo. :D

Hilsen er overbrakt og Theo's mage er herved kost med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...