Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthunder...


Guest Christine

Recommended Posts

Ja enig. Der er så fasinerende å se en hund gjøre det den er skapt for. Man ser det liksom på hele hunden at den elsker det.

Hi, hi! Og så fra en dobermanneier , intet mindre! :)

Det er usannsynlig fascinerende å se en hund gjøre det den er skapt for! (Men kanskje litt vanskelig å gjennomføre i praksis for alle?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Hehehe, ja men jeg tenkte mest på de hundene som bli brukt til noe i det moderne liv. Går man bakover i tid og ser på flere raser, og hva de engentlig ble avlet for så er jo selvfølgelig ikke noe man ønsker idag :) Eks. dobermann som var til å vokte så sinnsykt og de som ble avlet for kamp og sånn. Og mange ting trenger vi ikke hjelp til i moderne tid. som feks. ulvejakt som IW nevnte. Men å se "vanlige" jakthunder i skogen på jakt, er flott. Spesiellt når det er hunder som golden, cocker spaniels osv. som jakter. (og som generellt mest er familiehunder) Det er flott!

Mange raser har en fin bakgrunn som gjør det ekstra trivelig å se i moderne tid også. At folk tar vare på tradisjonene. For nå til dags forsvinner mye av dette, og flere raser forvandles til familiehunder. Jeg sier jo også samtidig at så lenge folk stimulerer rasen sin rett, kan en hund fungere godt som en familehund og venn også!

Hi, hi! Og så fra en dobermanneier , intet mindre! :)

Det er usannsynlig fascinerende å se en hund gjøre det den er skapt for! (Men kanskje litt vanskelig å gjennomføre i praksis for alle?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja men jeg tenkte mest på de hundene som bli brukt til noe i det moderne liv. Går man bakover i tid og ser på flere raser, og hva de engentlig ble avlet for så er jo selvfølgelig ikke noe man ønsker idag :) Eks. dobermann som var til å vokte så sinnsykt og de som ble avlet for kamp og sånn. Og mange ting trenger vi ikke hjelp til i moderne tid. som feks. ulvejakt som IW nevnte. Men å se "vanlige" jakthunder i skogen på jakt, er flott. Spesiellt når det er hunder som golden, cocker spaniels osv. som jakter. (og som generellt mest er familiehunder) Det er flott!

Mange raser har en fin bakgrunn som gjør det ekstra trivelig å se i moderne tid også. At folk tar vare på tradisjonene. For nå til dags forsvinner mye av dette, og flere raser forvandles til familiehunder. Jeg sier jo også samtidig at så lenge folk stimulerer rasen sin rett, kan en hund fungere godt som en familehund og venn også!

Det er kanskje litt lettere å se splinten i sin nestes øye enn bjelken i sitt eget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ja, og så synes jeg at alle som har kjøpt seg labrador, cocker spaniel, golden retriever, nova scotia duck tolling retriver, curly, amerikansk cocker, puddel, vorsteh, og springer spaniel burde gå i skammekroken!

Lever bikkja tilbake til oppdretteren pronto og kjøp dere en phalene i stedet! Vet dere ikke at det er jakthunder dere holder på med? :)

Vell Lotta, nok en gang greier du å vri det slik at du får til å latterlig gjøre litt. :) Jeg tror nok du forstår meget godt hva jeg mener her!

Hva skal man med en Gordon Setter når man bare skal ha den som tur hund i helgene og trene litt lydighet?? Enkelte jakthund raser er faktisk mer renavlet til bruk den dag i dag! Ikke alle er dual purpose.. Hvorfor velger det da?

Jeg tror nok du fint greier å se hva jeg mener i det innlegget uten å komme med en slik kommentar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal "omvende" utpregede jakthunder til å være bare en familiehund, som får gå på fjellet av og til, litt agility en gang i uka og sånt.

En sånn rase er ikke skapt for det. Den er skapt for brukshundarbeid, spor, søk, nesearbeid, jakt osv.

Om man kan gi hunden slik at den får brukt seg tilstrekkelig både psykisk og fysisk tror jeg den hunden har det bra.

Dessuten, om man vil ha en sånn rase man kan bruke til litt turer på fjellet, agility av og til, litt lp i blandt, hvorfor ikke få seg en annen rase?

Vi har faktisk over fire hundre raser å velge mellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... kan det være at noen lurer på om du bruker hunden din til pengeinnkreving? Var det ikke det dobermann opprinnelig ble avlet for?

Var det ikke snakk om jakthund nå? Folk trekker inn dobermannm, og jeg skjønner ikke helt hvorfor. :icon_redface: Jo jeg sa at jeg syns det er veldig flott å se på at jakthuder får jakte, og mange "eldre" jaktraser får jakte, slik som de er skapt til. Alle skjønner jo at det er veldig stor forskjell på raser som opprinnelig er skapt for underholdning til kamper, ulvejakt, løveskremsel, pengeinnkrevning osv osv. og hunder som blir brukt til vanlig jakt og gjeting. For jakt er noe folk fremdeles driver med nå til dags . Og noen bønder bruker også hunden til hjelp. Andre igjen lager sine sporter beregnet på hundens egenskaper. (noen lar schæferen gjete, noen lar dachsen løpe under jorda og jakte mus i bur, ja slike ting. bare for å gi et eksempel. )Alle raser er skapt til et formål. Og noen raser har man ikke behov for deres formål lengere, og har avlet dette bort eller ihvertfall dempet dette. Men de rasene som vi fremdeles har behov for deres hjelp, så er det fint å se at de får brukt seg til akkurat det. Eller at noen tar vare på tradisjonene og holder dem vedlike. Jeg har en følelse at folk tror at jeg syns det er best at hunder gjør hva de er avlet for unasett rase. Men det er jo slettes ikke det jeg mente. Jeg sa bare at jeg syns det er en glede å se mange hunder gjøre det de er skapt for. Ikke hvor mye betydning dette har for hvor godt liv de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell Lotta, nok en gang greier du å vri det slik at du får til å latterlig gjøre litt. :icon_redface: Jeg tror nok du forstår meget godt hva jeg mener her!

Hva skal man med en Gordon Setter når man bare skal ha den som tur hund i helgene og trene litt lydighet?? Enkelte jakthund raser er faktisk mer renavlet til bruk den dag i dag! Ikke alle er dual purpose.. Hvorfor velger det da?

Jeg tror nok du fint greier å se hva jeg mener i det innlegget uten å komme med en slik kommentar...

Det har ikke falt deg inn at også labrador, golden, puddel, vorsteh, cocker etc etc etc har gjennomgått gradvise endringer framkommet pga behov og ønsker hos hundekjøpere? Eller at disse endringene har startet med individer som ikke har så utpreget jaktlyst/evner, og som dermed er solgt/gitt bort til folk med andre interesser som har likt hundene som de er? Eller har du noensinne tenkt på hvor dyster framtid majoriteten av hunderasene i verden går i møte hvis bare de som får brukes til sitt opprinnelige formål skal kunne selges til folk? Ganske snaut med bønder som trenger buhund for tida, f eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo spørre seg hvor godt alle disse rasene har hatt av å bli "allemanns eie" da..Hvorfor skal alle raser på død og liv passe til alle? Kan ikke noen raser få lov til å forstette å være best på det de opprinnelig ble skapt for? Det er også forskjeller på jaktraser og jaktraser.Moren til min toller blir brukt aktivt i jakt, hun jakter faktisk både rådyr og rype og har sågar blitt brukt til elgjakt.Faren til tolleren min er godkjent ettersøkshund.Dyktige i skogen er de begge to. Men jeg hadde overhodet ingen problemer med å lære Pan å ikke jage etter rådyr feks, jeg merket i det hele tatt svært lite til at han var en jakthund i det daglige.Elghunden til noen venner av meg derimot er en helt annen greie.Han er jakthund til klospissene og skapt for å jobbe selvstendig og tøfft.Ikke all verdens dressurkurs hadde gitt den karen en sikker innkalling og han ville aldri ha vært et naturlig valg for noen som var ute etter en koselig familiehund.Heldigvis...

Må man virkelig gjøre alle raser om til forskjellige varianter av Norsk Sofahund? Bare for å please de som liker utseendet men ikke psyken? Statusen, men ikke jobben?

Ps. helt ærlig har jeg ikke sett særlig mange vorsthere som blir brukt som familiehunder.Alle de jeg har blitt kjent med har entet vært brukt i jakt eller som trekkhund.Bortsett fra den godeste Ra som var gjeterhund under pensjonistilværeslen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo spørre seg hvor godt alle disse rasene har hatt av å bli "allemanns eie" da..Hvorfor skal alle raser på død og liv passe til alle? Kan ikke noen raser få lov til å forstette å være best på det de opprinnelig ble skapt for? Det er også forskjeller på jaktraser og jaktraser.Moren til min toller blir brukt aktivt i jakt, hun jakter faktisk både rådyr og rype og har sågar blitt brukt til elgjakt.Faren til tolleren min er godkjent ettersøkshund.Dyktige i skogen er de begge to. Men jeg hadde overhodet ingen problemer med å lære Pan å ikke jage etter rådyr feks, jeg merket i det hele tatt svært lite til at han var en jakthund i det daglige.Elghunden til noen venner av meg derimot er en helt annen greie.Han er jakthund til klospissene og skapt for å jobbe selvstendig og tøfft.Ikke all verdens dressurkurs hadde gitt den karen en sikker innkalling og han ville aldri ha vært et naturlig valg for noen som var ute etter en koselig familiehund.Heldigvis...

Må man virkelig gjøre alle raser om til forskjellige varianter av Norsk Sofahund? Bare for å please de som liker utseendet men ikke psyken? Statusen, men ikke jobben?

Ps. helt ærlig har jeg ikke sett særlig mange vorsthere som blir brukt som familiehunder.Alle de jeg har blitt kjent med har entet vært brukt i jakt eller som trekkhund.Bortsett fra den godeste Ra som var gjeterhund under pensjonistilværeslen :icon_redface:

Kremt, her er det et bittelite hull i manuset ditt Loke, som du kan kjøre en trailerkonvoi sideslengs gjennom...

MORA til din toller har vært brukt til jakthund, men du merker ikke stort til det hos sofautgaven av arten du har selv? Nettopp... - Så da betyr det at du er med og ødelegger rasen Nova Scotia Duck Tolling Retriver, eller at du gir et godt hjem til et eksemplar som ikke egner seg for jakt, eller gir du et dårlig hjem til en jakthund? (Men alle andre som vil ha jakthunder skaffer seg rasene fordi de liker utseendet, men du liker... kremt, utseendet?)

- Og er kriteriet for å være en god "Norsk Sofahund" at bikkja er god på innkalling? (I så fall er det en del tråder på diverse hundefora som tyder på at det finnes særs få egnede sofahunder i landet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det har ikke falt deg inn at også labrador, golden, puddel, vorsteh, cocker etc etc etc har gjennomgått gradvise endringer framkommet pga behov og ønsker hos hundekjøpere? Eller at disse endringene har startet med individer som ikke har så utpreget jaktlyst/evner, og som dermed er solgt/gitt bort til folk med andre interesser som har likt hundene som de er? Eller har du noensinne tenkt på hvor dyster framtid majoriteten av hunderasene i verden går i møte hvis bare de som får brukes til sitt opprinnelige formål skal kunne selges til folk? Ganske snaut med bønder som trenger buhund for tida, f eks...

Selvsagt har det hendt en gradvis endring! Men hvorfor skal man ønske det velkommen? Det eneste man da ender med er flere delte raser på lik line med dette. Det er jo en årsak til at man får Working Springer, Jakt labrador osv. Pga noen må gå inn å ivareta det opprinlige. Men jeg ser liksom ikke poenge i å gå inn for å ødelegge noe som alt er bra! Hvorfor skal man endre en rase som har ett bruk ?

Om unskyldningen er at markede er så mettet så kanskje noen oppdrettere burde avle mindre istedet for å "vanne ut" kravene til kjøperene.

At noen raser alt er gått vekk i fra det opprinnlige er ett helt annet tema enn å bevare dem som fortsatt har ett bruksområde og fungerer til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også litt et spørsmål om

1. Hvor mye kan vi egentlig vite om de "opprinnelige" egenskapene til diverse raser - og når var denne "opprinnelsen"? Flere jeg har snakket med mener f.eks. at spesialiseringen av enkelte gruppe 7-raser har skutt ytterligere fart i senere år, og at jaktegenskapene enkelte av de har i dag er langt mer ekstreme enn de var før i tida - og at egenskapene som tidligere også gjorde de til gode familiehunder er blitt nedtonet.

2. Min egen og en del andre raser har "opprinnelige" bruksområder som de ikke er tillatt brukt til her til lands i våre dager (man kan synes hva man vil om det). Det diskuteres en del hvorvidt de egenskapene de trengte for dette formålet fremdeles er ønskbare. Jeg inntar vel en slags mellomposisjon, men opplever i hvert fall at

a - instinktene/egenskapene forsvinner ikke over natta bare fordi man fokuserer på litt andre ting i avlen

b - det er ikke nødvendigvis sånn at man får en vanskelig eller ulykkelig hund selv om den ikke blir brukt til det rasen opprinnelig var ment for

c - noen av de tidligere bruksegenskapene er noe av det som også gjør rasen til en attraktiv selskapshund

Dessuten: ALLE hunder er rovdyr og har dermed jaktinstinkter i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har det hendt en gradvis endring! Men hvorfor skal man ønske det velkommen? Det eneste man da ender med er flere delte raser på lik line med dette. Det er jo en årsak til at man får Working Springer, Jakt labrador osv. Pga noen må gå inn å ivareta det opprinlige. Men jeg ser liksom ikke poenge i å gå inn for å ødelegge noe som alt er bra! Hvorfor skal man endre en rase som har ett bruk ?

Om unskyldningen er at markede er så mettet så kanskje noen oppdrettere burde avle mindre istedet for å "vanne ut" kravene til kjøperene.

At noen raser alt er gått vekk i fra det opprinnlige er ett helt annet tema enn å bevare dem som fortsatt har ett bruksområde og fungerer til det.

I praksis så betyr det at majoriteten av dagens hunderaser ville dø ut.

Hvem sier at vi ødelegger noe som "alt er bra"? Vi videreutvikler og finner andre bruksområder til dyr som allerede er FANTASTISKE... (men, for all del, vi kan kanskje starte med å utrydde alle bulldoger, staffer, doberman (futen bruker inkassobyråer og tvansinndrivning nå, trenger ikke bikkje lengre) - buhund, lundehund, irsk ulvehund, skotsk hjortehund, borzoi og blodhund...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

I praksis så betyr det at majoriteten av dagens hunderaser ville dø ut.

Hvem sier at vi ødelegger noe som "alt er bra"? Vi videreutvikler og finner andre bruksområder til dyr som allerede er FANTASTISKE... (men, for all del, vi kan kanskje starte med å utrydde alle bulldoger, staffer, doberman (futen bruker inkassobyråer og tvansinndrivning nå, trenger ikke bikkje lengre) - buhund, lundehund, irsk ulvehund, skotsk hjortehund, borzoi og blodhund...)

Jeg prøver igjen:

Hvorfor skal man endre en rase som har ett bruk ? Dem rasene du ramser opp har sluttet å ha ett bruks pga det ikke har noen verdi lengre. Dem rasene jeg mener er dem som den dag i dag har ett bruksområde. Jeg forstår ikke hvorfor man skal fjerne det! Og jeg klarer ikke helt å se argumenten dine for at man da skal forandre dem og lage det område mindre.... Dem har jo et bruksområde! Da jobber man med å forbedre det ikke fjerne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen:

Hvorfor skal man endre en rase som har ett bruk ? Dem rasene du ramser opp har sluttet å ha ett bruks pga det ikke har noen verdi lengre. Dem rasene jeg mener er dem som den dag i dag har ett bruksområde. Jeg forstår ikke hvorfor man skal fjerne det! Og jeg klarer ikke helt å se argumenten dine for at man da skal forandre dem og lage det område mindre.... Dem har jo et bruksområde! Da jobber man med å forbedre det ikke fjerne det...

Hvilken planet befinner du deg på? Hvem har sagt at man skal "fjerne bruken" - det er en kjennsgjerning at enkelte fortsatt holder på med hundekamper - men ikke så mange, skal de som ikke holder på med hundekamper ha lov å ha amstaff, og de som ikke holder på med oksekamper skal de få ha lov til å ha bulldog? Er det greit for deg om folk fortsatt holder lundehund og redder dem fra utryddelse selv om det er forbudt å drive jakt på lunde? Eller har du noen innvendinger? I så fall, hva har du imot lundehunder? Skulle eierne deres heller kjøpt malteser som stort sett alltid har vært en selskapshund?

Alle oppdrettere jeg kjenner - meg selv inkludert - som holder på med en rase som ikke lengre brukes til sitt opprinnelige formål HOS OSS - har som overordnet mål å ta vare på denne rasen i forhold til historien, standarden og de tradisjoner denne rasen bærer med seg. Om vi i tillegg klarer å selge inn hundene våre som gode bikkjer for vanlige folk som kan leve med dem og være lykkelige, fordi rasens egenskaper dekker behov hos disse menneskene, så er det vel ingenting som er bedre enn det? Eller skulle vi bare gått til veterinæren i morgen og avlivet hundene våre, eller kanskje fått en av de dyktige jegerne med engelsk setter til å komme og skyte dem for oss?

Vi forandrer dem ikke ved å gi en rase FLERE bruksområder, vi sikrere deres videre eksistens i en verden hvor folks behov for brukshunder har endret seg radikalt... Selv eskimoene klarer seg uten trekkhunder nå for tiden, du mener vel ikke strengt tatt at alle med alaskan husky heller skulle kjøpt seg en snøscooter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvilken planet befinner du deg på? Hvem har sagt at man skal "fjerne bruken" - det er en kjennsgjerning at enkelte fortsatt holder på med hundekamper - men ikke så mange, skal de som ikke holder på med hundekamper ha lov å ha amstaff, og de som ikke holder på med oksekamper skal de få ha lov til å ha bulldog? Er det greit for deg om folk fortsatt holder lundehund og redder dem fra utryddelse selv om det er forbudt å drive jakt på lunde? Eller har du noen innvendinger? , eller kanskje fått en av de dyktige jegerne med engelsk setter til å komme og skyte dem for oss?

Vi forandrer dem ikke ved å gi en rase FLERE bruksområder, vi sikrere deres videre eksistens i en verden hvor folks behov for brukshunder har endret seg radikalt... Selv eskimoene klarer seg uten trekkhunder nå for tiden, du mener vel ikke strengt tatt at alle med alaskan husky heller skulle kjøpt seg en snøscooter?

*klippe litt her og der*

Men kjære deg. Hvor mange ganger må jeg si det! Vi prater og Stående fuglehunder. Stående Fuglehunder har ett bruksområde. Ett bruksområde som ikke er ulvolig og noe mange folk bruker den dag i dag.

Jeg forstå ikke hvor du vil med et du skiver. Du drar inn raser som ikke har bruksområder! Du snakker om avl, ja hva avler man for? Jakthunder avles for jakt, for å få en best mulig stående fuglehund som apportere.

Du sier selv: Din rase og mange andre har ikke ett slikt bruksområde, ja da kan man begynne å finne andre.

Jeg syns også det er frekt av deg å lure på hvilken planet jeg er på pga jeg har en helt annen mening av deg. Da begynner jeg å lure på om du rett og slett har gått tom for argumenter.. Å begynne å dra inn maskinell bytte av trekk hund syns jeg er så dårlig argument at jeg må nesten le <_< Men bare nesten....

Hva blir det neste argumente ditt? Vi trenger ikke elghunder pga vi har helikopter og kan skyte derifra, demed skal all grå elghunder fra nå avles til famillie bruk og ag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sååå kjempeviktig bare med endel gruppe 7 raser - det finnes da en haug andre som blir aktivt brukt til sine opprinnelige jakt-egenskaper, selv om det kanskje ikke gjøres her i Norge.

Mynder - brukes i mange land til jakt av småvilt. Terriere brukes hyppig til jakt på grevling mange steder i verden, etc.. Karelsk bjørnehund brukes til jakt på bjørn, og som nevnt hundekamper m/pitbul, bandogs, og selvsagt jämthund/elghunder, etc..

Skal vi sitte her og så at bare fordi VI ikke har brukt for puddelen eller den am. cockerens opprinnelige oppgave som apporterende fuglehund, så blåser vi i om man avler vekk instinktene på disse.

Men FY - vi må ikke røre setterne, og stakkars dem som ikke får noe fullverdig liv uten å jakte. Mens myndene, som nok har minst like mye instinkter igjen, må bare skjerpe seg fordi VI ikke liker den type jakt (løs slipp av hunder som fanger og dreper byttet selv).

Hvorfor ikke også i samme slengen kreve at kun de som eier husdyr (sau/ku, gris) skal få ha schäfere, collies, rottweiler, etc.. Man man skal vel heller ikke ha noen særlige gruppe 5 (spisshunder) uten å bruke disse til det de er ment til.

Neida, DISSE har vi funnet andre bruksområder som vi setter pris på, og da er det jo ikke så farlig om man bruker de til det opprinnelige eller ikke. Men settere skal ikke kunne omskoleres til å ha et verdig og hyggelig liv uten å jakte fugl?

Hvor ligger solidariteten til deres egen rase® når man så bombastisk fastslår hvor fælt andre hunder har det hvis de ikke brukes?

(Nå snakker jeg IKKE om understimulerte, hyperaktive hunder som ikke får brukes til noe som helst annet enn å stå foran huset å se pen ut..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå er jo det slik at mange raser alt er avlet vekk fra det opprinnlige. Bare se min egen rase: Den er ikke noen god gjeterhund lengre. Working Kelpie er det, Defor velger jeg å kjøpe den som er avlet for bruks siste 40årene istedt for den som ikke er det.

Poenge mitt er at jeg forstår ikke hvorfor man skal begynne å nedprioritere jakt avlen/bruke av jakthunder som Engelsk Setter eller Norsk Elghund, når man alt har hunder det har blitt gjort med? Man har hunder innenfor gruppe 7 som alt er avlet Dual. Hvorfor skal man da begynne å gjøre det med dem som ikke er det alt?

Skal man da begynne å "se bort" den dagen Workin Kelpie blir avlet som ren brukshund? Hvorfor skal den det? Det finst jo alt flere slike.....

Jeg tenker ikke bare på gruppe 7, men ettersom tråd starter spurte spesiellt om denne gruppen så forsetter man somoftest med det som tema. Hvis man tar eksempel fra gruppe 7: man ønsker å skaffe seg en hund til noe annet enn Jakt, men ønsker en stående hunds egenskaper: Jeg ville da ikke kjøpt meg en Irsk Setter, men heller rettet blikket mot dem mindre ekstreme og renavlete innen for gruppen eks weimaraner som alt er blitt en mer "Dual" rase innenfor gruppen.

Det er det jeg mener med feil rasekjøp til feil eier. Man kjøper ikke det ekstreme når det egentlig holder med at egenskape er der. Jeg liker gruppe 1.hunder, men jeg bruker dem ikke til gjeting.. Da kjøper jeg ikke meg en så ekstrem gjeter som er "skygge jeger" da kjøper jeg en som alt er utavlet fra den egenskapen. Jeg går ikke inn for å endre en rase pga jeg vil ha den til å være noe den ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg. Hvor mange ganger må jeg si det! Vi prater og Stående fuglehunder. Stående Fuglehunder har ett bruksområde. Ett bruksområde som ikke er ulvolig og noe mange folk bruker den dag i dag.

Jeg forstå ikke hvor du vil med et du skiver. Du drar inn raser som ikke har bruksområder! Du snakker om avl, ja hva avler man for? Jakthunder avles for jakt, for å få en best mulig stående fuglehund som apportere.

Du sier selv: Din rase og mange andre har ikke ett slikt bruksområde, ja da kan man begynne å finne andre.

Jeg syns også det er frekt av deg å lure på hvilken planet jeg er på pga jeg har en helt annen mening av deg. Da begynner jeg å lure på om du rett og slett har gått tom for argumenter.. Å begynne å dra inn maskinell bytte av trekk hund syns jeg er så dårlig argument at jeg må nesten le <_< Men bare nesten....

Hva blir det neste argumente ditt? Vi trenger ikke elghunder pga vi har helikopter og kan skyte derifra, demed skal all grå elghunder fra nå avles til famillie bruk og ag??

JeanetteH, du får ha meg unnskyldt - men jeg synes du er helt på jordet. Det er mulig du bare snakker om gruppe 7 hunder (jeg tror ingen andre i denne tråden gjør det...).

Du drar inn raser som ikke har bruksområder! Du snakker om avl, ja hva avler man for? Jakthunder avles for jakt, for å få en best mulig stående fuglehund som apportere.

- De rasene jeg har nevnt har alle "bruksområder" (det er bare du som ikke kjenner til dem) - og det er du som ikke forstår at de OGSÅ kan brukes til ANDRE ting.

Selv om min rase ikke kan brukes til sitt opprinnelige formål HER I LANDET - så er det ikke dermed sagt at den ikke kan brukes til formålet i det hele tatt - og jeg synes det er rimelig kort av deg å fortelle oppdrettere at de skal slutte med rasen sin fordi DU ikke ser at de har noen verdi. En beagle som aldri går på harejakt kan da være en ypperlig familiehund for det - og ha sin verdi gjennom det.

Når våknet du opp og var gud og bestemte hvilke raser som skulle få eksistere, og hvem som måtte dø ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt, her er det et bittelite hull i manuset ditt Loke, som du kan kjøre en trailerkonvoi sideslengs gjennom...

MORA til din toller har vært brukt til jakthund, men du merker ikke stort til det hos sofautgaven av arten du har selv? Nettopp... - Så da betyr det at du er med og ødelegger rasen Nova Scotia Duck Tolling Retriver, eller at du gir et godt hjem til et eksemplar som ikke egner seg for jakt, eller gir du et dårlig hjem til en jakthund? (Men alle andre som vil ha jakthunder skaffer seg rasene fordi de liker utseendet, men du liker... kremt, utseendet?)

- Og er kriteriet for å være en god "Norsk Sofahund" at bikkja er god på innkalling? (I så fall er det en del tråder på diverse hundefora som tyder på at det finnes særs få egnede sofahunder i landet...)

He he :icon_redface: Med litt rasekunnskap hadde du visst at tolleren ikke blir brukt til jakt i norge, det er så vidt jeg vet bare opdretteren til Pan som bruker Ronja.Og eksemplet var for å illustrere at man kan ikke sammenligne de rasene med striere raser som feks vorsther.Og nei.han var ingen sofahund.Jeg bruker hundene mine aktivt og han ble stort sett brukt til spor.Samme som faren.På resten av innlegget velger du igjenn å prøve å misforstå meg og sånt gidder jeg ikke diskutere med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Når våknet du opp og var gud og bestemte hvilke raser som skulle få eksistere, og hvem som måtte dø ut?

Ikke har jeg sagt at jeg er Gud og ikke har jeg nevnt at en rase skal dø ut.

Jeg skriver at jeg ser ikke poenge med at noen skal ha seg en ekstrem stående fuglehund som ren famille hund. Og når du først nevner Beagle: Hvor mange kjøpere der oppdager ikke at dem har kjøpt seg en jathund for sent? Hvor mange av dem er det ikke som etter en stund oppdager at dem aldri kan ha hunden sin løs og går kurs etter kurs med innkallings trening. Hvor mye kunne dem ikke spart seg ved å kjøpe en annen rase.

Hvor mange med Setter som famillie og aktvitets hund har hunder som stikker av for å løpe seg en tur?

Det er dette jeg mener kunne vært unngått ved at kjøperene vet hva dem får og vil bruke hunden sin etter dette.

Jeg ser nå at det ikke er noe poeng å diskutere med deg videre. Da må du faktisk ha en forståelse av hvor mye enkelte krever av sine hunder. Dem vil ha en Ferrari ikke en Volvo, jo flere som avler for å selge hunder som Volvo jo vanskligere er det å få seg den Ferrarien man skal ha på jakt eller tjenestehund for den del.

Punktum for min del, du klarer faktisk ikke å endre min mening der: Raser som har ett bruksområde som er spesialisert, som brukes den dag i dag, selges til brukere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...