Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp ved 12 ukers alder.


icebluelagoon

Recommended Posts

Selv hentet jeg Jóga rett før hun fylte 12 uker (pga. bytte av valp og videresalg, da jeg kjøpte henne), og jeg har ikke hatt noe problem med dette. Hun var veldig lite sosial da jeg fikk henne, men de som har møtt henne nå kan vel skrive under på at hun er alt annet enn asosial og reservert ;)

Selv følger jeg filosofien om å levere valpene først ved 9-10 ukers alder pga. bitehemmingen, men der vil det alltid være forskjeller ute og går.

Tror det største problemet ditt kanskje vil bli å måtte vente de ekstra ukene på en liten valp :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spørs, alt kommer an på oppdretter. Hvis oppdretter kommer til å bruke mye tid til sosialisering og generelt en del tid på valpen så ser jeg bare fordeler med å vente så lenge for å hente valpen. Men hvis oppdretter ikke bruker mye tid på sosialisering og andre ting med valpen så ville jeg sterkt vurdert å hente valpen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn dette før, men er så fullstendig enig i det Turid Rugaas sier, så jeg legger den inn en gang til :)

Tidspunkt for levering av valper

Det vi vet ( ref. bl.a. Karen Overall, vet.) er at 8 uker er den verste alderen du kan levere en valp i, fordi det er den spøkelsesperioden hvor de kan bli lett skremt, bl.a. ved å bytte hjem. For å lære bitt-hemming - som er veldig vesentlig - må de være sammen med mor og søsken til ihvertfall 9-10 uker. Det er ingen skade med lengre, men ihvertfall 9 uker. Da er sjansen større for at de har lært den viktige bitt-hemmingen.

Artikkelen i Canis bygger på litt for gamle ting - noen myter som tydeligvis henger igjen. Sosialiseringsperioden betyr å bli sosial med den ARTEN du skal leve sammen med - for hunder er det hunder og mennesker. Ikke nødvendigvis EIEREN, men mennesker generelt. Er valpen sosialisert med mennesker hos oppdretter (damer, menn, barn) så er de sosialisert med dem, og dett er dett.

På grunn av den viktige bitt-hemmingen, som foregår ca 6-12 uker, er det viktig at de er med andre hunder til de er minst 9 uker. 8 uker er helt feil. Og tidligere enn det blir enda verre.

Konsklusjonen må bli at det beste er 9-12 uker, så sant de får normal sosialisering med folk. Er det hunder dit de kommer, så kan nok de hundene lære valpen bitt-hemming, men det er uansett bedre for valpen å være med mor og søsken i denne perioden.

Ingen hund trenger å "preges på" eieren som vi kalte det før. En hund som er preget på mennesker, vil lett innordne seg og være sosial med mennesker uansett.

Ved rene tilfeldigheter har jeg fått mine valper når de har vært 11-12 uker, og de har vært helt supre å få i huset. Sosiale, trygge, innordnet seg lett, ingen biting.

Jeg er helt enig med Karen Overall og mange andre som nå sier det samme, at det nok er det riktigste.

Turid Rugaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

synes det er bare fordeler med å få en valp i 12 ukers alderen.

vet selv at når jeg begynner å sette valper på embla vill jeg ha de her til de er 12 uker.

er helt enig med silje sitt innlegg ;)

mine erfaringer sier at du får en tryggere valp av å få de sent,å de har mindre unoter :P å de har godt av å være med mor å søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk Ruby da hun var 8 uker, og har ikke merket noen problemer med det, kanskje er dette fordi jeg har en hund i tillegg som kan lære henne bitehemming, ikke vet jeg, men vet i alle fall en ting, at når jeg får mitt første kull så blir valpene hos meg til de er vertfall ni uker, og sånn er det med den saken :P

er for øvrig enig med innlegget til silje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...