Gå til innhold
Hundesonen.no

forstyrrelser i lydighet. (primært bronsemerket)

MarieR

Recommended Posts

Trener en del på forstyrrelser på bla enkeltdekk nå, men lurer litt på hvilke forstyrrelser som er vanlig å få? er det forstyrrelser overhode på bronsemerket?

Trente i dag, og jeg både løp rundt omkring, i bittesmå runder rundt han, hoppet og lagde lyder, hoppet over han osv. Det eneste han ikke klarte var da jeg satt meg på dissen og begynte å disse ( en forstyrrelse det skal litt til å få på merket men:P ) da jeg la meg ned å rullet rundt og da jeg rusjet på rusjebanen. hehe. syntes han var flink jeg, til at vi ikke har trent særlig med forsyrrelser enda. Ganske gøy å se hvor langt jeg kan strekke det mht forstyrrelser. katten vår kom spankulerende forbi, og han lå på plassen sin hele tiden! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lagt inn noen forstyrrelser på bronsemerket.. Men det du kan risikere er påvirkning utenfra av noen som ikke har noe der å gjøre. Vi hadde f.eks noen unger som sykla INN i ringen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Du kan lage egene forstyrrelser når du trener. Og da er dem jo kontrollerte.

eks så kan du stå med en ball å hånden og sprette på den. eller begynne å spise en sjokolade :rolleyes:

Selv kjører jeg inn forstyrrelser kontrollert. Jeg øker vanskelights graden etterhvert som jeg ser hva hun greier å håndtere uten at hun blir for forstyrret. Nå kasters det ball over hode på henne og triller ved siden av henne. Jeg/andre løper rett forbi henne og trakker over rykken, ta sitt ups ved siden av hunden (mye mer forstyrrene enn dem andre tingene pga du er meget kontakt søkene da i følge hunden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste han ikke klarte var da jeg satt meg på dissen og begynte å disse

Unnskyld, men hva mener du her....??? Mulig det er en liten trykkleif og jeg ikke klarer fange den opp altså, men jeg må si jeg får noen rare bilder i hodet mitt... ;)

På bronsemerket skal det være helt uten forstyrrelser, men greit allikevel at hunden takler det, for man vet jo aldri hva som kan skje. Er sikker på at du får en ny sjanse hvis han ryker på en uforutsett forstyrrelse, men allikevel, veldig nyttig hvis han tåler noe.

Virker som din hund takler ganske sterke forstyrrelser (selv om jeg ikke skjønte alt du forstyrret med :icon_redface: ) og da har du jo kommet langt, med tanke på videre LP trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempefint at han kan ligge stille når du disser og alt det andre (jaggu bra du oppklarte hva det var, merklige bilder i mitt hode og.. :icon_redface: men synes du også skal trene mye på at du står helt stille. Det er det du skal gjøre på prøven. Mine egne hunder er faktisk bedre på å ligge mens jeg beveger meg og ikke så flinke hvis jeg står stille og ser apatisk og nervøs ut. Også lar du andre lage forstyrrelser for deg etterhvert. Det som kan skje, er at en hund plutselig beveger seg fort utenfor ringen, hunder som plutselig begynner bjeffe, folk går bak hunden og plutselig begynne løpe, noen mister noe i bakken som bråker osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja. desse er å "huske". På dialekt. En desse, flere desser. Vi skal gå å desse. Knis. Uansett. back to topic. Forstyrrelser er jo kjemepbra å ha med i trening. Da får du en mer fokusert og konserntrert hund. Man vet jo aldri hva man kan oppdage på konkurranser.

korrekt ;) hehe, sorry at jeg forvirra hodene deres :icon_redface:

ja, må trene en del på å ligge stille mens jeg også står i ro ja. Nesten litt rart at han ligger om jeg løper rundt, hoier og skriker, men om jeg bare står der ligger han å syter å reiser seg ofte mye tidligere enn om jeg er aktiv. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korrekt ;) hehe, sorry at jeg forvirra hodene deres :icon_redface:

ja, må trene en del på å ligge stille mens jeg også står i ro ja. Nesten litt rart at han ligger om jeg løper rundt, hoier og skriker, men om jeg bare står der ligger han å syter å reiser seg ofte mye tidligere enn om jeg er aktiv. :wub:

Ikke så rart det egentlig, når du hopper og spretter rundt så har han jo noe artig å se på, at du står stille er jo såå kjedelig da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For videre trening er dekk utenfor inngangen på ett kjøpesenter, på en parkeringsplass, i ett parkeringshus, på ett travelt torg, med skjult fører, med hunder som går forbi, med fremmede menn som lokker med yndlingsleken, utenfor en barnehage, inni en barnehage, alt du kan tenke på er god trening. Bare husk å gå sakte nok frem, så hunden alltid føler seg trygg. Den "beste" forstyrrelsen vi har hatt var på trening en gang, med fellesdekk og skjult fører, da en fugl fløy lavt foran alle hundene, og samtlige hunder løp etter i flokk, bortsett fra hugo, som hadde sovna, og ikke følte behovet for å reise seg når andre hunder hoppet over han... ;)

Og litt ot, Disse er jo ett perfekt eksempel på dialektregelen her på forumet, her betyr disse en aktivitet utført av to voksne mennesker, gjerne uten klær. Sperret opp øynene for forstyrrelsene dine før jeg skjønte det riktig... (She WHAT??? :wub::icon_redface::) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet på bronsjemerket så skal det ikke være forstyrrelser, og om det kommer en uventet forstyrelse og øvelsen går rett vest pga det (og dommern ser det), så har du rett til å ta øvelsen om igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...