Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot hund på buss

Betty

Recommended Posts

Aftenposten

" Av hensyn til medpassasjerer med astma og allergi tar ekspressbusser i rute ikke med levende dyr. Førerhund for blinde, polititjenestehund med politi i uniform og redningshunder i tjeneste/opplæring med tjenestesele aksepteres og befordres fritt. NOR-WAY-bussene går på kryss og tvers i hele landet - og til utlandet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig gjort. Når jeg reiser med kolubus (tror det er det de heter) er det ingen problem med å ha hunder med. Trenger ikke å betale en gang :icon_redface:

Har et lite spørsmål. Jeg har planer om å trene hunden min til redningshund. Jeg må derfor ta buss til trening. Har jeg lov til å ha hunden med selvom den bare er "elev"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat noe nytt men, de har nektet hund lenge... Jeg må alltid ta tog jeg <_< Koster en god del mer, men men...

Forbudet kom i november. Tidligere så var det mer liberalt og man kunne ringe busselskapet å få tillatelse o.l.

Har et lite spørsmål. Jeg har planer om å trene hunden min til redningshund. Jeg må derfor ta buss til trening. Har jeg lov til å ha hunden med selvom den bare er "elev"?

Det står "under opplæring" og så jeg regner med det, men da må du vel ha på en sele eller noe som viser at han er under opplæring for å bli redningshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er på trynet.

Her i Vestfold får jeg ta med Mona (!) uten problemer.. De fleste er bare fascinert av henne, og nå som hun holder seg rolig hele turen er det som regel bare morsomt med alle blikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D akan man vel bare si at hunden trenes til førerhund eller redningshund om du blir nektet? eller må man vise fram bevis også? :icon_redface:

Gjelder dette alle busser? Har jo tatt en del buss med ask, og har kun blitt nektet adgang en eneste gang. Har også kun blitt bedt om ha ha hunden på gulvet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D akan man vel bare si at hunden trenes til førerhund eller redningshund om du blir nektet? eller må man vise fram bevis også? :icon_redface:

Gjelder dette alle busser? Har jo tatt en del buss med ask, og har kun blitt nektet adgang en eneste gang. Har også kun blitt bedt om ha ha hunden på gulvet en gang.

Det gjelder kun Nor-Way ekspressbusser... TimeEkspressen tillater hund, ihvertfall har jeg fått lov. Tok den bussen til/fra skolen med Jóga i et halvt år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk jeg erfare på søndag, hunden min var "stor" den skjønner du så den kunne ikke komme på, og da får jeg nevne det at Guro slapp på med sin chihuahua...

Så jeg måtte ta toget hjem 05.30 mandag morgen isteden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk jeg erfare på søndag, hunden min var "stor" den skjønner du så den kunne ikke komme på, og da får jeg nevne det at Guro slapp på med sin chihuahua...

Så jeg måtte ta toget hjem 05.30 mandag morgen isteden :rolleyes:

Hva? :icon_redface: Det er diskriminering.. En liten hund er også en hund. Det er sånt som irriterer meg max!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forsåvidt det er greit med restriksjoner når det gjelder hund og kollektivtraffikk. Grunnen er at jeg selv har en far som får hyperallergi av hund, og jeg har sett han bli dårlig av det. Selvsagt er det veldig håpløst for dem som er avhengig av buss, men jeg retter meg etter den nye regelen.

Men lokalbussene her i området tar fortsatt med hund, så jeg merker egentlig ingen forskjell. Jeg skjønner at det kan være værre for dem som er avhengig av disse bussene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns da:

Allergikerne kan sitte heeelt forran i bussen, og hunden så langt bak som mulig. Så kan hundemennesket ta bussen så langt det "går" for allergikeren. Selvfølgelig, jeg vil jo ikke at noen skal komme på sykehuset.

MEN. Jeg har betalt for både meg og bikkja, og det er innmari surt å gå av f.eks halvveis på vei til et kurs, og vente i en time på neste buss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns da:

Allergikerne kan sitte heeelt forran i bussen, og hunden så langt bak som mulig. Så kan hundemennesket ta bussen så langt det "går" for allergikeren. Selvfølgelig, jeg vil jo ikke at noen skal komme på sykehuset.

MEN. Jeg har betalt for både meg og bikkja, og det er innmari surt å gå av f.eks halvveis på vei til et kurs, og vente i en time på neste buss..

Ja, jeg skjønner problemstillingen, helt klart!

Det burde kunne lages regler for plassering av hund vs. alergikere på buss. At man sitter adskilt burde ikke være noe problem på kortere reiser i alle fall. Men det er jo litt av et dilemma man har om allergikeren på bussen absolutt ikke tåler hund.

Og en annen side av saken er jo også dem som ikke liker/er redde for hund, og deres synspunkter. Det kan bli vanskelig for dem å skjermes da de egentlig ikke har noen reell grunn for hvorfor de ikke kan ha en hund i bussen.

Men som sagt er det vanskelig å vite hva man skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo like "ille" hvis jeg kan bruke ordet, å ha en som er redd for hunder.. Og det er gjerne de personene Mona finner kjempeinteressante :rolleyes: Og så sitter hun der med de mørke øyenbrynene sine, 65 kg og lange barter og gloooor på dem. Skjønner godt redselen jeg :icon_redface:

Men... er man redd hunder så er det ikke verre enn å flytte seg til et annet sted vekk fra hunden. Vet ikke hva dere andre gjør, men jeg sitter i midten med Mona og hun er ikke "oppå" noen andre med mindre de viser tegn til at det er greit eller snakker med meg og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det bare ikke! Det skal ikke være LOVLIG å forby hunder å få komme på buss! Hvis det er et så stort problem, kan de ikke gjøre som på fly da? Man ringer bussen og forteller at da og da skal jeg ta buss og jeg er dessverre allergisk så det kan ikke være pelsdyr med på bussen.

Men å FORBY hunder!?!?! *freeeees* kjenner at det koker her hos meg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli vanskelig her nord for studenter med kjæledyr som skal hjem i helger å ferier. Mellom her å sortland er jeg usikker på om det er nordtrafikk eller nor-way bussekspress som kjører, men de fører stort sett samme politikk når det gjelder dyr. Ikke går det tog annet enn mellom Bodø å Fauske og sørover. Hvis jeg skulle dratt hjem en helg måtte Buster vært hjemme. Ikke får han være med Bussen, annet en Andøy trafikklag sine ruter, som går meget sjelden til og fra Sortland. Hurtigruten er heller ikke noe alternativ da den bruker for lang tid, og Buster måtte da ha stått i en transportkasse på bildekket fra ca halv tre tiden på dagen til 04.30 om natten, og da er ikke forsinkelser iberegnet. Det sier seg selv at ikke fungerer. Og å reise med fly koster rundt 600 en vei for meg, og da kommer jo prisen for Buster i tillegg. Og det har jo ikke en student råd til akkurat. Heldigvis har jeg en samboer som har bil og førerkort, ellers hadde moren min enten måttet hente meg eller jeg måtte spart i evigheter for å ta fly, men jeg er usikker på om småflyene kan ta hunder med i det hele og store. Jeg har ikke undersøkt det siden det ikke akkurat er noe alternativ for oss uansett :icon_redface: . Jeg vet ei i klassen har måttet ta mange omveier med hurtigbåt for å komme seg hjem. Hun hadde katter, som forøvrig lå i reisebag/bur.

For noen år siden skulle en venninne av meg reise fra lærestedet og hjem. Hun hadde da en valp og spurte pent om hun kunne ta han med inn. Han var en rolig å bedagelig valp som sjeldent/aldri bråkte. Det var heller ikke allergikere ombord men bussjåføren sa nei, hun måtte plassere han i bagasjerommet. Hun hadde ikke mye valg, det var ferie, internatet skulle stenges og moren hadde ikke mulighet til å hente henne. Så hun måtte sette han i bagasjen og håpe på det beste. Hunde ulte og styrte på stakkars, de andre passasjerene var framme hos bussjåføren å ba om ikke hunden kunne få komme opp. Men nei det gikk ikke nei. Å dette var lenge før det kom noe som helst forbud.

Jeg skjønner jo at det kan være vanskelig å være allergiker. Men hva med de som reagerer på parfyme. Selv er jeg ikke allergisk mot det men jeg blir bussyk av sterke lukter. Skal alle som da har parfyme på seg bli nektet bussreise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dette sprer seg til andre instanser,når man nå kan skyve allergikere foran seg, og støtte de som har hundeangst på kjøpet??

tog, andre buss selskap??

Da blir det gøy å ha hund da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ungarn er det logv å ha med hund overalt og da mener jeg OVERALT. Det eneste kravet er at om hunden er høyere en 30 cm at den skall ha på munnkurv på offentlige transporter. Synes at det er fin regel jeg og da er det de som er hunde redde også beroliget.

Ps. I ungarn er dette regel da det finnes mange hunder som blir brukt til vokting og som kun tåler dems egen familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja, dette er jo et problem for mange det.. Har tatt endel buss kristiansand/oslo, og der er det sånn at du får komme på bussen, men om det en eller annen gang i løpet av ruta kommer på en allergiker, må du (eller hunden da) av. NSB synes jeg nesten er like ille, på langdistanseavgangene sine.. Tre seter stilt mot hverandre, og ingen spørsmål eller restriksjoner om hva slags hund eller hvordan hunden er. Har tatt toget opptil flere ganger hvor vi har vært tre stk med hund, uten plass til bur, og en gang også med en hannhundaggresiv rottmann. Kjempemorro:p Jeg synes de kunne ha hatt lov til å ha med hund så lenge de sitter helt bak, så kan allergikerne ha enerett på å sitte foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lokalbussene i Tromsø er det ingen problem å ta hund med, slipper også å betale hvis hunden bæres og sitter på fanget. Men jeg skjønner godt at langdistandebussene setter inn forbud. Som allergiker å måtte tåle hund i lengre strekninger(flere timer) er ille, har selv opplevd det, mens på lokalbusser som man kun sitter på ca 1/2 time bør alle takle. Men de kunne godt gjort slik som de gjør på fly, at folk med hund hadde ringt og sagt ifra og de som er allergisk også hadde ringt og sagt ifra, så hadde det vært første mann til mølla.

Men Elisabeth har et veldig godt poeng her:

Jeg skjønner jo at det kan være vanskelig å være allergiker. Men hva med de som reagerer på parfyme. Selv er jeg ikke allergisk mot det men jeg blir bussyk av sterke lukter. Skal alle som da har parfyme på seg bli nektet bussreise?

Jeg blir veldig dårlig av sterk parfyme, og jeg vet at andre også plages av det samme. Så egentlig burde parfyme også vært forbudt på buss og andre offentlige plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. hva skulle man ha gjort uten bil!

Som jeg gleder meg til høsten.. Skal ta lappen da.

Skulle man tatt hensyn til alle som plages med noe, hadde vi alle blitt sittene i en stol hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et lite forslag kunne vært egne avganger enten for allergikere eller for de med hund, sånn at man kunne innrette seg etter det. Synes det blir helt feil å utelukke en så stor gruppe som alle hundeeiere i et helt land. Vet ikke jeg, hva det er flest av, hundeeiere/dyreeiere eller allergikere? Så jeg vet ikke hvem det er lettest for å innrette seg heller... På toget er det jo egen avdelig for hunder/dyr, så det burde jo gå an å lage en ordning på regionbussene også. Evt. lage et eget rom der det kan transporteres dyr i (å ha de i bagasjerommet under bussen er ikke akkurat aktuelt).

De mister jo en stor kundegruppe, så de burde ihvertfall sette seg ned og vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...